Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Idiopathische Polyradiculoneuropatie: Slecht nieuws
Moderator: moderatorteam
- *Marina*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel
- Aantal honden: 2
Idiopathische Polyradiculoneuropatie: Slecht nieuws
Ik had er nog nooit van gehoord Idiopatische polyradiculoneuropathie. 18 februari ging Teun met zijn rechterachterpoot mank lopen. Een dag later liep hij met samengeknepen billen en de dag daarna hing zijn staart op half 11. DA dacht aan een cold water tale, maar toen dinsdag ook zijn kop ging hangen zijn we naar een neuroloog gegaan in een dierenkliniek in Dordrecht. We waren daar eerder geweest omdat Saartje in eens uitvalverschijnselen had en door alle 4 haar poten zakte.
Achteraf blijken ze allebei deze aandoening te hebben alleen was het bij Saartje veel minder heftig. Zij kon nog een paar meter lopen plassen en poepen.
Teun was woensdag nog enigszins mobiel maar ze besloten hem op te nemen in de kliniek. Er is allerlei onderzoek gedaan om een oorzaak te vinden, Neospora, toxoplasmose, botulisme, buikecho, thoraxfoto en nog veel meer. Uiteindelijk is alles met goede uitslagen teruggekomen, maar ondertussen was Teun helemaal verlamd, geen reactie op het testen van reflexen.
Hij heeft 5 dagen in de kliniek gekregen. Vooral omdat een eventueel volgende fase van deze aandoening aantasting is van het ademhalingsstelsel. Gelukkig is dat er niet bij gekomen.
Maandag 27 februari hebben we hem weer mee naar huis genomen. Hij kan helemaal niets zelf, moet gevoerd worden geholpen met drinken, poepen doet hij ondertussen wel weer zelf na enige stimulatie en soms met behulp van een klysma. Plassen lukte niet, eerst probeerde we zijn blaas leeg te drukken, later heeft hij een katheter gekregen, die had hij in de kliniek ook, maar die dingen mogen niet lang blijven zitten. Er kwam dus ook een blaasontsteking bij.
Hij krijgt 2x per week fysiotherapie aan huis en wij doen zelf 3x per dag allerlei oefeningen met hem. Gelukkig werkt mijn man thuis dus hij kan hem overdag verzorgen.
Heel langzaam zien we weer wat functies terug komen, er zit weer wat beweging in zijn nek, hij kan zijn kop een stukje verleggen en zo nu en dan probeert hij ook zijn schouders en rug in te zetten. In zijn voorpoten zijn de reflexen weer terug, in de achterpoten niet.
Vanmiddag waren we buiten met hem bezig om het te laten poepen perst hij zijn katheter eruit... dat is echt balen want het leegdrukken van de blaas krijgen we niet goed onder de knie....daardoor blijft de urine te lang in de blaas en dat is weer funest voor de blaasontsteking.
De neuroloog heeft ons verteld dat alle honden die hij met deze aandoening heeft gezien weer hersteld zijn. Daar houden we ons maar aan vast.
Saartje is inmiddels voor 99% hersteld, de prognose van de neuroloog klopt bij haar en dat is de reden dat we doorgaan met Teun, zou dat er niet inzitten dan hadden we hem al lang laten gaan. dit is geen leven voor een hond en voor ons trouwens ook niet.
Achteraf blijken ze allebei deze aandoening te hebben alleen was het bij Saartje veel minder heftig. Zij kon nog een paar meter lopen plassen en poepen.
Teun was woensdag nog enigszins mobiel maar ze besloten hem op te nemen in de kliniek. Er is allerlei onderzoek gedaan om een oorzaak te vinden, Neospora, toxoplasmose, botulisme, buikecho, thoraxfoto en nog veel meer. Uiteindelijk is alles met goede uitslagen teruggekomen, maar ondertussen was Teun helemaal verlamd, geen reactie op het testen van reflexen.
Hij heeft 5 dagen in de kliniek gekregen. Vooral omdat een eventueel volgende fase van deze aandoening aantasting is van het ademhalingsstelsel. Gelukkig is dat er niet bij gekomen.
Maandag 27 februari hebben we hem weer mee naar huis genomen. Hij kan helemaal niets zelf, moet gevoerd worden geholpen met drinken, poepen doet hij ondertussen wel weer zelf na enige stimulatie en soms met behulp van een klysma. Plassen lukte niet, eerst probeerde we zijn blaas leeg te drukken, later heeft hij een katheter gekregen, die had hij in de kliniek ook, maar die dingen mogen niet lang blijven zitten. Er kwam dus ook een blaasontsteking bij.
Hij krijgt 2x per week fysiotherapie aan huis en wij doen zelf 3x per dag allerlei oefeningen met hem. Gelukkig werkt mijn man thuis dus hij kan hem overdag verzorgen.
Heel langzaam zien we weer wat functies terug komen, er zit weer wat beweging in zijn nek, hij kan zijn kop een stukje verleggen en zo nu en dan probeert hij ook zijn schouders en rug in te zetten. In zijn voorpoten zijn de reflexen weer terug, in de achterpoten niet.
Vanmiddag waren we buiten met hem bezig om het te laten poepen perst hij zijn katheter eruit... dat is echt balen want het leegdrukken van de blaas krijgen we niet goed onder de knie....daardoor blijft de urine te lang in de blaas en dat is weer funest voor de blaasontsteking.
De neuroloog heeft ons verteld dat alle honden die hij met deze aandoening heeft gezien weer hersteld zijn. Daar houden we ons maar aan vast.
Saartje is inmiddels voor 99% hersteld, de prognose van de neuroloog klopt bij haar en dat is de reden dat we doorgaan met Teun, zou dat er niet inzitten dan hadden we hem al lang laten gaan. dit is geen leven voor een hond en voor ons trouwens ook niet.
Laatst gewijzigd door *Marina* op 01 mei 2017 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Blafke
- Actief
- Aantal honden: 1
Re: Idiopathische Polyradiculoneuropatie: Teun is verlamd
Jeetje wat erg. Hoe komen ze er aan? Is het iets erfelijks of besmettelijk of is het gewoon domme pech?
En komt het vaker bij bepaalde rassen voor?
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Wat erg. Sterkte.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- *Marina*
- Zeer actief
Blafke schreef:Jeetje wat erg. Hoe komen ze er aan? Is het iets erfelijks of besmettelijk of is het gewoon domme pech?
De enige manier om deze aandoening te diagnosticeren is uitsluiten van andere bekenden oorzaken zoals ik die noemde. als dat het allemaal niet is dan noemen ze het idiopathisch, wat betekent: oorzaak onbekend. De Neuroloog had tijdens zijn studie in Gent gemiddeld 2 honden per maand met deze aandoening, niet gerelateerd aan ras, leeftijd of erfelijkheid.
2 honden in 1 gezin had hij nog nooit van gehoord.
- djinnie
- Actief
Jeetje, wat heftig. Hier had ik nog nooit van gehoord. Heel veel sterkte, nu hopen dat hij vooruitgang blijft tonen. Is de katheter opnieuw geplaatst nu?
Dag papa, geef je mama een dikke knuffel?
~21-11-1952 †08-05-2017
~21-11-1952 †08-05-2017
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Jezus wat heftig. Lichtpuntje dat het bijna altijd weer over gaat. Sterkte.
- *Marina*
- Zeer actief
djinnie schreef:Jeetje, wat heftig. Hier had ik nog nooit van gehoord. Heel veel sterkte, nu hopen dat hij vooruitgang blijft tonen. Is de katheter opnieuw geplaatst nu?
Nee, je kunt een oude katheter niet terugplaatsen, die zit onder de bacteriën, dat moet steriel gebeuren.
We gaan proberen zijn blaas leeg te drukken, lukt dat niet dan gaan we morgen naar Dordrecht die zijn 24/7 open en daar kennen ze Teun. een vervangen dierenarts alles weer uit leggen heb ik zo géén zin in.
- djinnie
- Actief
Ik bedoelde inderdaad een nieuwe katheter. Maar eerst proberen leeg te drukken dus. Spannend, want dat valt dus niet mee. Heel veel succes.
Dag papa, geef je mama een dikke knuffel?
~21-11-1952 †08-05-2017
~21-11-1952 †08-05-2017
- mito
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
- Aantal honden: 3
Zo, wat erg
Wel fijn dat de prognose in elk geval goed is
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Wat erg, maar mooi dat de vooruitzichten goed zijn. Sterkte.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
- maris1970
- geregistreerd lid
Heel veel sterkte, ik ga duimen dat het snel wat beter gaat
-
Blafke
- Actief
Hoe gaat het nu met je hond?
- *Marina*
- Zeer actief
Het gaat heel langzaam vooruit. de verschillen zijn per dag bijna niet te zien. maar de fysiotherapeut die 2x per week komt ziet wel verschil, e weet w.s. ook beter waar ze op moet letten. Teun is geen slappe lappenpop meer als je hem oppakt, er zit iet mer kracht in zijn nek.Blafke schreef:Hoe gaat het nu met je hond?
De blaas leeg drukken lukt bij mij goed, bij mijn man lukt het niet. Dat is wel ene probleem want ik werk 4 dagen en mijn man werkt vanuit het....
- Ivanneke
- Actief
- Mijn ras(sen): Herderig, Kangalachtig en een knappe kruising
Is er al eens naar het voer gekeken dat de dieren krijgen?
Tenzij de dieren familie zijn en het een erfelijke aandoening is lijkt het me statistisch onmogelijk dat twee honden in 1 gezin alleen door toeval dezelfde problemen vertonen.
Tenzij de dieren familie zijn en het een erfelijke aandoening is lijkt het me statistisch onmogelijk dat twee honden in 1 gezin alleen door toeval dezelfde problemen vertonen.

- *Marina*
- Zeer actief
Ja Neospora, een parasiet, kan een oorzaak zijn die door rauwe voeding kan ontstaan, maar beide hebben op dit onderzoek goede uitslagen neospora is dus niet de oorzaak.Ivanneke schreef:Is er al eens naar het voer gekeken dat de dieren krijgen?
Toxoplasmose, is ook onderzocht. Dit is ook een parasiet die in rauw vlees kan voorkomen, maar ook in kattenpoep, 1 op de 10 honden hebben ooit een besmetting gehad met toxoplasmose, maar worden er niet ziek van. Bij Saartje zijn er antistoffen gevonden, zij is dus ooit in aanraking geweest met toxoplasmose, Teun niet. Toxoplasmose is dus ook niet de oorzaak.
Andere ziekte die kunnen ontstaan door rauwe voeding laten niet dit soort verschijnselen zien, of ze zijn nog onbekend.
De honden zijn geen familie van elkaar.
- Ivanneke
- Actief
- Mijn ras(sen): Herderig, Kangalachtig en een knappe kruising
Een scheve verhouding Calcium-Magnesium, Calcium-Fosfor en/of een tekort aan vitamine E kan ook (ernstige) neurologische problemen veroorzaken. Zijn die waarden bijvoorbeeld goed in het voer dat ze krijgen?

- *Marina*
- Zeer actief
Tijdens mijn zoektocht kwam ik dit tegen:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... &start=120
Lijkt wel heel erg op wat Saartje en Teun hebben (gehad). Teun is nu 5 weken verder vanaf de dag van opname in de dierenkliniek. Zijn herstel gaat heel, heel langzaam.
Ondertussen zijn we ook wel heel moe; gebroken nachten, 3x per dag fysio, 4x per dag de blaas leeg drukken, ontlasting stimuleren (gebeurt meestal tijdens de fysio), om de paar uur draaien om doorligplekken te voorkomen, ieder uur oogjes zalven en druppelen om uitdrogen te voorkomen, zorgen dat hij voldoende eet, drinkt, zijn vitamine krijgt etc......
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... &start=120
Lijkt wel heel erg op wat Saartje en Teun hebben (gehad). Teun is nu 5 weken verder vanaf de dag van opname in de dierenkliniek. Zijn herstel gaat heel, heel langzaam.
Ondertussen zijn we ook wel heel moe; gebroken nachten, 3x per dag fysio, 4x per dag de blaas leeg drukken, ontlasting stimuleren (gebeurt meestal tijdens de fysio), om de paar uur draaien om doorligplekken te voorkomen, ieder uur oogjes zalven en druppelen om uitdrogen te voorkomen, zorgen dat hij voldoende eet, drinkt, zijn vitamine krijgt etc......
Ik ben altijd zeer alert op de calcium/fosfor verhouding in het voer wat ik geef, dat is op orde. Verder geef ik alleen natuurlijke rauwe vaak biologische voeding, met grote diversiteit aan diersoorten; kip, kalkoen, eend, konijn, lam, geit, rund, paard en vette vis. Vitamine E gebrek lijkt me niet voor de hand liggen.Ivanneke schreef:Een scheve verhouding Calcium-Magnesium, Calcium-Fosfor en/of een tekort aan vitamine E kan ook (ernstige) neurologische problemen veroorzaken. Zijn die waarden bijvoorbeeld goed in het voer dat ze krijgen?
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Heftig. Ik hoop dat het gauw wat beter gaat.
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
-
Blafke
- Actief
Is er al verbetering zichtbaar?
- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Wat sneu voor Teun
Hopelijk gaat het nu snel de goede kant op en knapt hij in een rap tempo op.
Wat een liefde hebben jullie voor Teun en wat een werk is het om hem te verzorgen.
Ik neem mijn petje voor jullie af
Hopelijk gaat het nu snel de goede kant op en knapt hij in een rap tempo op.
Wat een liefde hebben jullie voor Teun en wat een werk is het om hem te verzorgen.
Ik neem mijn petje voor jullie af
- *Marina*
- Zeer actief
Ja er is verbetering, maar nog niet zoveel dat hij bijvoorbeeld kan staan. De verbetering zien we vooral als we hem fysiotherapie geven, We leggen hem dan op zijn buik en brengen hem uit balans, hij beweegt nu spieren van nek tot staart in zijn rug om weer terug in balans te komen. Hij vindt dit heel vervelend en jankt er zachtjes bij, dus we moeten steeds onzelf overwinnen om hem zo te plagen, maar het is voor zijn bestwil.Blafke schreef:Is er al verbetering zichtbaar?
We nemen hem 2x per dag mee naar buiten in een buggy, als we met het karretje aan komen wordt hij wild en probeert vanalles te bewegen, zijn poten doen helaas nog niet mee.
- miriam
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
Jeetje, wat vreselijk om je hondje zo te zien. De verzorging vraagt wel een hele lange adem. Heel veel sterkte, kan me voorstellen dat dit slopend is zeg 

Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Hoe gaat het nu met Teun?
- AnnekeP
- Vaste gebruiker
ik volg ook even om te horen hoe het met hem gaat. Ik ben echt geraakt door jullie verhaal. Wat een inzet voor je hond! Ik heb er helemaal kippenvel van.. Heel veel sterkte!
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Jeetje wat een nare aandoening.. en het herstel wat zo langzaam gaat.. gelukkig lijkt hij wel blij als hij naar buiten mag.
Zit er al meer verbetering in??
Lijkt me een hele zware opgave ook voor jullie, inderdaad gebroken nachten en zeer intensieve zorgen voor Teun.. als je verbetering ziet en weet dat het na verloop van tijd beter wordt dan hou je dat wel vol maar als je weinig tot geen verbetering ziet dan wordt je denk wel moedeloos, vooral als je hem ook nog moet "pesten"tijdens de fysio... ben heel benieuwd hoe hij er nu voor staat.
Zit er al meer verbetering in??
Lijkt me een hele zware opgave ook voor jullie, inderdaad gebroken nachten en zeer intensieve zorgen voor Teun.. als je verbetering ziet en weet dat het na verloop van tijd beter wordt dan hou je dat wel vol maar als je weinig tot geen verbetering ziet dan wordt je denk wel moedeloos, vooral als je hem ook nog moet "pesten"tijdens de fysio... ben heel benieuwd hoe hij er nu voor staat.
- *Marina*
- Zeer actief
Teun kan inmiddels goed zijn kop ophouden en verleggen, hij gebruikt steeds meer spieren in zijn rug. Als we met het karretje aan komen bijv., weet hij dat hij mee naar buiten mag, dan gaat zijn hele lijfje heen en weer, maar er zit nog steeds weinig beweging in zijn poten en staart.
Zijn voorpootjes begonnen wat krom te staan omdat de pezen korter worden, dus nu ook intensief strekoefeningen doen met zijn voorpoten. Ook lijkt zijn kaak stijf te worden, vandaag wilde hij gelukkig weer een beetje kluiven op een kluifje, eerder kon of wilde hij dat niet, dat zal helpen met het soepel houden van de kaak. Zijn rechteroog kan hij nu weer sluiten en knipperen en ook in zijn rechteroor zit weer beweging, links is het allemaal minder maar ook dat begint te komen. Gevolg is dat we zijn oog iedere 2 uur moeten druppelen met kunsttranen. Verder zijn zijn voetzooltjes erg droog, dus die moeten vet gehouden worden. Vorige week leek zijn neus wel een grote eelbult. Begonnen met calendula zalf smeren en een potje Dermoscent biobalm aangeschaft er kwamen allemaal donkere korstjes vanaf zijn neus ziet er nu weer normaal uit. Zo is er iederen keer een beetje verbetering, maar komt er ook weer iets anders bij.
Het duurt een eeuwigheid en af en toe verliezen we de moed en denken we echt aan euthanasie, volgende week maandag weer naar de neuroloog, benieuwd wat hij vindt van de beperkte vorderingen en we willen ook met hem overleggen of acupunctuur iets kan doen voor Teun.
Zijn voorpootjes begonnen wat krom te staan omdat de pezen korter worden, dus nu ook intensief strekoefeningen doen met zijn voorpoten. Ook lijkt zijn kaak stijf te worden, vandaag wilde hij gelukkig weer een beetje kluiven op een kluifje, eerder kon of wilde hij dat niet, dat zal helpen met het soepel houden van de kaak. Zijn rechteroog kan hij nu weer sluiten en knipperen en ook in zijn rechteroor zit weer beweging, links is het allemaal minder maar ook dat begint te komen. Gevolg is dat we zijn oog iedere 2 uur moeten druppelen met kunsttranen. Verder zijn zijn voetzooltjes erg droog, dus die moeten vet gehouden worden. Vorige week leek zijn neus wel een grote eelbult. Begonnen met calendula zalf smeren en een potje Dermoscent biobalm aangeschaft er kwamen allemaal donkere korstjes vanaf zijn neus ziet er nu weer normaal uit. Zo is er iederen keer een beetje verbetering, maar komt er ook weer iets anders bij.
Het duurt een eeuwigheid en af en toe verliezen we de moed en denken we echt aan euthanasie, volgende week maandag weer naar de neuroloog, benieuwd wat hij vindt van de beperkte vorderingen en we willen ook met hem overleggen of acupunctuur iets kan doen voor Teun.
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Heftig. De dierenarts die je vertelde dat alle gevallen die ze kende weer helemaal ok waren gekomen vertelde die ook iets over de tijd die het herstel nodig had? Want het klinkt nu toch allemaal ondanks jullie inspanningen niet helemaal positief.
Groetjes Helma
- *Marina*
- Zeer actief
Ja dat heeft hij. Sommige honden herstellen binnen 2 tot 3 weken, er zijn ook gevallen waar het 4 tot 6 maanden duurt. We zitten nu op 2 maanden......Cashel Vale schreef:Heftig. De dierenarts die je vertelde dat alle gevallen die ze kende weer helemaal ok waren gekomen vertelde die ook iets over de tijd die het herstel nodig had? Want het klinkt nu toch allemaal ondanks jullie inspanningen niet helemaal positief.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Ik lees het nu pas, wat heftig... Knap dat jullie het zo volhouden hoor, twee maanden al. Ik duim voor hem.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik vind het bewonderenswaardig wat jullie allemaal doen om te proberen Teun er weer bovenop te krijgen, wat een enorme aanslag op je normale leven... Denk niet dat ik dat getrokken zou hebben zo lang en met zo weinig merkbare verbeteringen en al die bijkomende dingen/ongemakken waar je dan ook weer extra zorg mee hebt.
Succes bij de neuroloog!
Succes bij de neuroloog!