Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beweging bij uitgemergelde hond.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Beweging bij uitgemergelde hond.

Ongelezen bericht door laeken »

Wij krijgen zondag een nieuwe hond erbij. Een uitgemergelde hond uit het buitenland. Hij is vel over been en heeft behoorlijk wat voer nodig om er weer bovenop te komen.
Nu vroeg ik mij of of je een magere hond wel kan en mag bewegen? Natuurlijk ga ik naar de hond zelf kijken en aanzien of hij er zelf uberhaubt wel zin in heeft en of het hem niet teveel wordt. Achtergrond is onbekend want hij was vastgebonden aan een boom in Spanje en hoe lang hij daar gezeten heeft is onbekend. Maar omdat het een timide verlegen wat onzeker hondje is met een naar verleden wil ik hem graag vanaf dag 1 laten meedraaien en lekker laten weten dat dit is wat hij in de toekomst kan verwachten. Bas is een mooi voorbeeld en daar kan hij zich dan aan optrekken. Nu wandelen wij flink met Bas. Ze loopt elke dag een dik uur in flinke pas en dat is meestal wel zeker 5 kilometer ver. Niet niks voor zo'n kabouter maar ze geniet er zichtbaar van en wil altijd graag en liefst langer wandelen. Soms gaan we ineens 3 uur wandelen in de bossen of 2 uur langs het water.

Wat zouden jullie doen? Gewoon goed voeren en kijken of hij meteen mee kan? Of toch thuis laten en eerst aansterken? Hij zit al een tijdje in een betere situatie en knapt al langzaam op. Hoe hij eruit gezien moet hebben toen hij gevonden werd kan ik alleen maar vol afschuw raden.... Arm beestje. Afgelopen week voelde ik door zijn vacht echter aan zijn heupen en dat is griezelig mager daar. Ribjes steken allemaal uit. Nekje is ingevallen en mager en ook de ruggewervels kan je tellen. Goddank heeft het zieltje een prachtige vacht en ziet niemand er wat van.

Dus heeft iemand daar ervaring mee? Mijn voorkeur is echt heel goed voeren en meteen mee en doen alsof er niks anders is. Lekker lopen en vooral lekker veel goed gezond eten.

Nogmaals, voor de duidelijkheid, als ik zie dat hij moe is, koud of gaat hijgen dan stop ik daar mee natuurlijk. Maar stel dat hij het gewoon kan en doet? Daar gaat het me om.
Afbeelding
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Re: Beweging bij uitgemergelde hond.

Ongelezen bericht door Charlie »

Onze hond, die toen ook uit Spanje kwam, was niet uitgemergeld. Wel zwaar ondervoed, 10 kg te licht voor een hond die uiteindelijk normaal gewicht van 42 kg had.
Het eten moest echt in hele kleine porties aangeboden worden, anders kwam het er gelijk weer uit. Dit heeft wel een paar weken geduurd voordat hij met het gewoon voeren mee kon doen.

Omdat hij ook 10 kilo te licht was, had hij ook geen conditie meer. Helemaal niets. Dit hebben we heeeeel langzaam opgebouwd. Dan praat ik toch wel over een aantal maanden.
Een meestal bij zo'n herplaatser met een grote rugzak, doe ik de eerste 2 maanden niet veel. Gewoon laten bijkomen, laten wennen aan de nieuwe situatie, laten wennen aan de nieuwe omgeving, laten wennen aan het nieuwe levensritme. Als hij éénmaal hieraan gewend is, dan ga ik heel voorzichtig aan conditie werken.

Mijn ervaring is hem wel laten meedraaien in de thuissituatie, maar het buitengebeuren langzaamaan opstarten, dus niet meteen volle bak laten meedraaien.

Natuurlijk is iedere hond anders, dus kijk naar je hond en volg je gezond verstand :E:
Groetjes Charlie

Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Niet met een hond, wel met een kat in ons asiel destijds.
Woog nog geen kilo. Mocht van de dierenarts beslist niet bewegen en sowieso geen stress, dat kost ook energie.
Benchrust dus op een veilige plek.

Hoe dat met een hond moet weet ik niet, ik zou toch zeker medisch advies vragen. maar flinke wandelingen zou ik in eerste instantie nog maar niet doen.

Veel succes met het dier! :E:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou gewoon goed kijken tijdens de wandeling hoe ver hij wil en het daarop aanpassen. Om spieren op te bouwen en een betere conditie zal hij uiteindelijk toch lekker moeten wandelen natuurlijk.
Amy kwam hier ook erg uitgemergeld en ook nog ziek natuurlijk. Toen ze hier een week of 5 was, was ze aan wandelingen toe, maar was het nog steeds een magere slungel zonder spieren, alleen botjes en vel. Ze liep binnen een week al met gemak een uur mee en vanaf dat moment zag ik ook heel duidelijk dat ze snel beter in vorm kwam, omdat ze ook snel spieren op ging bouwen.
Ze at wel echt erg veel in die tijd, maar dat is na verloop van tijd vanzelf genormaliseerd.
Joost79
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Joost79 »

Als de hond echt uitgemergeld is, eerst laten aansterken. De lange wandelingen en de nieuwe indrukken zullen hem veel energie kosten, en de kans is groot dat hij dat er niet makkelijk bijgegeten krijgt. Veel uitgemergelde honden (en mensen) verdragen voedsel niet zoals normaal. Ik zou hem liever 3 weken wat laten begaan, met korte rondjes, vaker maaltijden en veel slapen.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Voeren en eventueel op de dag wat koolhydraten bijvoeren, kale spaghetti. Ik kreeg mijn hond met 8 kilo ondergewicht en daar was een korte periode weinig mee gedaan en die was in korte tijd dus zoveel ook afgevallen. Dus qua conditie geen vergelijk met de hond waar jij het over hebt, maar de spaghetti maakte dat hij wat makkelijker het voer binnen hield en snel energieker werd en aankwam. Wellicht iets om in gedachten te houden, was op advies van de dierenarts trouwens, heb het toen niet zelf verzonnen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

kooi schreef:Niet met een hond, wel met een kat in ons asiel destijds.
Woog nog geen kilo. Mocht van de dierenarts beslist niet bewegen en sowieso geen stress, dat kost ook energie.
Benchrust dus op een veilige plek.

Hoe dat met een hond moet weet ik niet, ik zou toch zeker medisch advies vragen. maar flinke wandelingen zou ik in eerste instantie nog maar niet doen.

Veel succes met het dier! :E:
Wat kooi zegt, over stress, idd.
Veel wandelen is veel indrukken op doen, en kan voor een hond die een heel andere situatie gewent is, erg veel stress opleveren. En daar kan dus heel veel energie in gaan zitten, waardoor de hond eerder zal afvallen, of gelijk zal blijven in gewicht, ook al eet hij meer.

Zal er zelf dus echt de eerste weken heel voorzichtig mee zijn. Eerst maar eens gewoon meedraaien in huis, en later zou ik pas de wandelingen/ conditie langzaamaan opbouwen.

Maar ja, misschien is de hond wel gewent lange afstanden te lopen, dus ook kijken naar de hond.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Kijken naar de hond. Maar als ie echt extreem mager is, eerst aansterken. Veel voeren, maar kleine porties. dus 6-8x per dag een beetje voeren.

Arme hond, maar fijn dat ie bij jullie terecht kan!!
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Is het een klein, licht hondje? Is het dan een idee om hem in een draagzak mee te nemen en kleine stukjes te laten lopen? Zodat hij toch gezellig mee kan.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Misschien als jullie wandelroutes en formaat hond zich er voor lenen de eerste tijd in een buggy of iets mee. Wel de indrukken en Bas de wandeling en niet de inspanning.

Mag ze (hij?) dan wel op transport naar Nederland in zo een conditie of neemt iemand de hond mee met de auto?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Als de hond echt uitgemergeld is en (nog) geen reserves heeft, denk ik dat het weinig zin heeft al te proberen conditie op te bouwen. Dan zal hij eerst bij moeten komen qua gewicht, want zonder een gezond gewicht zal hij bij beweging spieren afbreken in plaats van opbouwen. Qua eten zou ik het ook rustig aan doen, eerder veel vaker kleine beetjes dan een paar keer per dag een grote hoeveelheid.
Dan is het idee van Crutz wel een goede, je nieuwe hond wel meenemen tijdens de wandeling maar in een buggy of iets dergelijks vervoeren tijdens een groot deel ervan. Of, als het een heel licht hondje is en hij raakt niet gestrest van optillen, in je armen meenemen.

Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe aanwinst.
laeken
Zeer actief

Hij schijnt wel graag te wandelen en bij ons is het allemaal puur natuur en geen enge indrukken. Bossen, polders en uiterwaarden waar je niks tegen komt. Hondje gaat in rugzak heb ik besloten. Jullie hebben gelijk. Er zit niks op dat hondje en dus moet ik hem effe eerst aansterken. Maar hij moet wel mee. Want anders moet hij zonder honden thuis zijn en hij hangt erg aan zijn maatje nu uit Spanje. Slapen eten en doen alles samen.
Het is een hondje wat niks weegt. Bas met lange pootjes en ik denk 3.5 - 4.5 kilo als hij dat al haalt. Zal een kilo of 7 gaan wegen denk ik. Dus echt echt mager en dat was toen hij gevonden was nog veel erger. Hij zit al een poos in opvangen aldaar en nu een week in Nederland.

Het is een uitermate leuke hond trouwens en een hele leuke match voor Bas kwa karakter en gedrag verwacht ik. Verheug me enorm op het scharminkel...
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Lijkt op een welsh terriër x toypoedel oid. Vacht en kleur van de welsh maar bouw en formaat van een klein poedel je. Enorme set grote witte tanden en een set ogen waar ik van smelt.
Afbeelding
Sterre

Wat leuk Laeken. Lekker in de rugzak. Ben ook erg benieuwd naar het hondje. Gouden mandje krijgt hij in elk geval.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ptje »

Wat leuk zeg, goede tips heb je al genoeg gehad, ben heel benieuwd naar jullie nieuwe aanwinst.
Hoe heet ie of gaat ie heten?
Heel veel plezier met de nieuwe spruit en wacht braaf (tikkie ongeduldig) op een fotospam.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat leuk! Hopelijk gaat hij snel aansterken, maar dat komt vast goed :ok:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou overigens inzetten op een langzaam opvoeren van de hoeveelheid voer, dus niet binnen 1 week op gewicht willen hebben zeg maar ;-) Goed voer, everntueel vers? En dan langzaam aan laten komen. Teveel of te vet kan helemaal verkeerd vallen ;-(

Sterkte met Muppie ;-)

Suzanne
laeken
Zeer actief

Ik hoor net dat hij 500 gram is aangekomen deze week! Super fijn nieuws. Kun je nagaan...
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hij gaat Tom heten. Bas en Tom dus.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Afbeelding
Laatst gewijzigd door laeken op 10 mar 2017 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Een speciaaltje erbij :I: De meeste tips heb je al gekregen, wil alleen nog lotering benoemen. De vis variant is vrij vet dus goed om vet op de botjes te kweken.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

laeken schreef:Afbeelding
Owwwwww, wat een droppie! :I:
laeken
Zeer actief

Afbeelding
Afbeelding
Sterre

Lief :I:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Hij ziet er niet uitgemergeld uit op deze foto's maar dat kan door de vacht natuurlijk erg vertekenen. Ik vind hem echt heel erg leuk, kan me voorstellen dat je als een blok voor hem gevallen bent.
laeken
Zeer actief

Ja hij is veel kleiner dan hij op de foto's lijkt en vreselijk leuk om te zien. Door het vachtje zie je niks van dat magere.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

LongFields schreef:Hij ziet er niet uitgemergeld uit op deze foto's maar dat kan door de vacht natuurlijk erg vertekenen. Ik vind hem echt heel erg leuk, kan me voorstellen dat je als een blok voor hem gevallen bent.
Hij is echt heel erg leuk. :I: Super leuk hondje om te zien. Erg voorzichtig en heel zachtaardig en beleefd. Op de foto's lijkt hij heel normaal. Maar onder die vacht is het echt helemaal niks. Ik hou van slanke honden maar dit is super eng als je hem aait. Die heupjes deden niet onder voor die van een melkkoe....gelukkig zit er al weer 500 gram extra op. Hij eet ook goed en is verder niet ziek. Gewon geen vreten gehad in Spanje... :ugh:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

LongFields schreef:
laeken schreef:Afbeelding
Owwwwww, wat een droppie! :I:
Het is net een pup in het echt. Vele gezichten zoals je aan de twee foto's ziet. Lijken twee hondjes. :I:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Bas wacht vol verwachting.
Afbeelding

En in de dierenwinkel koos ze zelf haar echtelijke slaapplaats. Deze moest het zijn. Ze sprong er op en lag in de mand in de winkel :I: De rest van de manden werd afgekeurd. :ok:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door laeken op 10 mar 2017 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Wat een leuk ding! En inderdaad prachtige ogen. Izzy had ook van die zwart omrande ogen, dat is nu grijs :F: . Veel plezier met hem!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”