Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Braintraining
Moderator: moderatorteam
- Donkere Dame
- Actief
- Aantal honden: 1
Braintraining
Wat voor denkspelletjes hebben jullie of doen jullie met de hond?
Hier heb ik nu nog de standaard dingen.
Een kong
Een een of ander ander ding waar ze de brokken uit moet zien te halen dmv buiten stuiteren.
Zelf gemaakte snuffelmat.
Een plank met schuitjes waaronder dan de beloning zit.
Een variant van balletje balletje.
Ben benieuwd wat jullie hebben/doen.
Als is het maar om nieuwe ideeën op te doen.
Hier heb ik nu nog de standaard dingen.
Een kong
Een een of ander ander ding waar ze de brokken uit moet zien te halen dmv buiten stuiteren.
Zelf gemaakte snuffelmat.
Een plank met schuitjes waaronder dan de beloning zit.
Een variant van balletje balletje.
Ben benieuwd wat jullie hebben/doen.
Als is het maar om nieuwe ideeën op te doen.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: Braintraining
Daar zijn fb groepen voor zelfs
als je maar altijd in de gaten houdt dat de spellen goed / zorgvuldig moeten worden op gebouwd en dat het zeker niet de bedoeling is dat de hond ze alleen / zonder toezicht doet 
Suzanne
Suzanne
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Dat opbouwen denkt Habibi anders over...
Die heeft iets te veel processors in haar hoofd denk ik, ze heeft het altijd erg snel door.
Ik heb wat van die kant en klare hondenspeelborden voor haar.
Verder verzin ik gewoon steeds nieuwe commandos en gebaren, daar is ze nog het best mee bezig.
Die heeft iets te veel processors in haar hoofd denk ik, ze heeft het altijd erg snel door.
Verder verzin ik gewoon steeds nieuwe commandos en gebaren, daar is ze nog het best mee bezig.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Da's dan weer geen Hersenwerk maar Tricks en Trucs. Ook leuk, maar wezenlijk andersHabibi schreef:Dat opbouwen denkt Habibi anders over...
Suzanne
- Habibi
- Zeer actief
Mwah, ik gooi het niet zo in hokjes.
Voor nieuwe trucjes moet ze tenslotte haar koppie gebruiken.
Ik wist trouwens niet dat er speciaal Facebookgroepen voor zijn. Grappig.
Ik fröbel en probeer van alles zelf.
Habibi is wel een typje dat af en toe haar hersens moet gebruiken. Daar blijft ze vrolijker bij.
Aan wat voor soort dingen denkt TS?
Voor nieuwe trucjes moet ze tenslotte haar koppie gebruiken.
Ik wist trouwens niet dat er speciaal Facebookgroepen voor zijn. Grappig.
Ik fröbel en probeer van alles zelf.
Habibi is wel een typje dat af en toe haar hersens moet gebruiken. Daar blijft ze vrolijker bij.
Aan wat voor soort dingen denkt TS?

- Donkere Dame
- Actief
Ik ben benieuwd naar de zelf verzonnen dingen.
Dus niet de standaard koop snel ff bij de dierenwinkel spellen.
Zelf een beker in een standaard gemaakt moet ze eerst omdraaien.
Kleine beker met kantelpunt halverwege is makkelijk.
Wat hogere beker met een wat hoger kantelpunt is moeilijker.
-
teckeltoos
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Brokjezoeken in een doos met propjes met ergens een ingepakt brokje.
14½ jaar en nog steeds gek op zoeken
14½ jaar en nog steeds gek op zoeken
Laatst gewijzigd door teckeltoos op 13 feb 2017 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ach je kan het zo gek niet verzinnen. Ik heb enkele standaard puzzels, maar die zijn al een tijdje uitgeleend, want die van mij kende ze inmiddels wel. Dat maakt het wat spannender om af en toe uit te wisselen. De kong en de antischrokbakken gebruik ik ook wel veel, maar dat is niet echt hogere hersengymnastiek. De voerbal heb ik hier voorheen ook gebruikt, nu alleen de katten nog. Ook de wobbler heb ik hier. Die moet ik maar weer eens opzoeken geloof ik.
Verder creatief met afval: flesjes, doosjes, wcrollen, krantenpapier, touw, je kan het zo gek niet bedenken. Met fleece kan je verschillende dingen maken, maar zo ver ben ik nog niet gekomen, maar staat nog in de planning. Verder gewoon normale materialen gebruiken, pionnen, ballen, cupcakevormen, ladekastjes, bloempotjes, eierdopjes, bekers ook daar is heel veel mogelijk.
Of een handdoek en deze leren uit rollen.
Verder creatief met afval: flesjes, doosjes, wcrollen, krantenpapier, touw, je kan het zo gek niet bedenken. Met fleece kan je verschillende dingen maken, maar zo ver ben ik nog niet gekomen, maar staat nog in de planning. Verder gewoon normale materialen gebruiken, pionnen, ballen, cupcakevormen, ladekastjes, bloempotjes, eierdopjes, bekers ook daar is heel veel mogelijk.
Of een handdoek en deze leren uit rollen.

- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
- Aantal honden: 3
Een hele leuke hier: wat snoepjes in een lege doos en daarna opvullen met lege wcrollen. Je kan ze er zo in smijten of allemaal rechtop zetten (is lastiger).
Een eierdoos met wat snoepjes in (met of zonder dat klepje, maakt een groot verschil qua moeilijkheid).
Handdoek dubbel vouwen met snoepjes ertussen. Deze moest ik wel opbouwen, anders snapten ze er niets van
Snoepjes in keukenpapier wikkelen resulteerde in het papier maar erbij op vreten, dat is dus geen succes
Een eierdoos met wat snoepjes in (met of zonder dat klepje, maakt een groot verschil qua moeilijkheid).
Handdoek dubbel vouwen met snoepjes ertussen. Deze moest ik wel opbouwen, anders snapten ze er niets van
Snoepjes in keukenpapier wikkelen resulteerde in het papier maar erbij op vreten, dat is dus geen succes
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Al het bovenstaande doen we regelmatig. De zoekdoos met snoepjes is favoriet.
Wat ze ook érg leuk vindt is een plastic flesje, met daarin wat lekkers, en de dop er stevig opgedraaid. Ze draait dan de dop los (!!!!) en frot het lekkers eruit. Pas daarna gaat ze het flesje grondig slopen. Dat heeft ze zichzelf trouwens eens geleerd toen ik bij haar op de grond zat met een flesje water naast me. Ze pakte het flesje en draaide zó de dop eraf, ik wist niet wat ik zag!

Wat ze ook érg leuk vindt is een plastic flesje, met daarin wat lekkers, en de dop er stevig opgedraaid. Ze draait dan de dop los (!!!!) en frot het lekkers eruit. Pas daarna gaat ze het flesje grondig slopen. Dat heeft ze zichzelf trouwens eens geleerd toen ik bij haar op de grond zat met een flesje water naast me. Ze pakte het flesje en draaide zó de dop eraf, ik wist niet wat ik zag!
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Soooof
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Ik doe hier ook vooral creatief met afval. En steeds creatiever, want hij heeft alles snel door. En wat ie niet door heeft sloopt ie gewoon, sneller bij het koekje is beter, in zijn optiek.
Eierdozen met koekjes inderdaad, maar die strik ik tegenwoordig dicht met een stuk touw. We zijn nu na een paar keer oefenen zo ver dat dan niet meer de hele eierdoos eraan gaat maar dat ie de strik los trekt. Na het opeten van de koekjes gaat overigens alsnog de eierdoos eraan, je kunt er immers maar beter zeker van zijn dat alles eruit is.
Verder spaar ik altijd wc rolletjes, rechtop in een schoenendoos zetten en dan koekjes erin. En daarna puinruimen. (Ik he, op puinruim-gebied hoef ik van hem niks te verwachten.)
En plastic flesjes inderdaad. Hier worden er overigens geen doppen afgedraaid (wel knap zeg!) maar gewoon dwars door het flesje heen gebeten. Dat geluid dat zo'n flesje maakt geeft extra plezier. (Voor hem toch in elk geval...) Ohja, ook nog lege enveloppen, koekje erin en succes ermee. Of kranten, proppen met een koekje erin.
Je begrijpt, ik ben de halve dag aan het puinruimen.

Eierdozen met koekjes inderdaad, maar die strik ik tegenwoordig dicht met een stuk touw. We zijn nu na een paar keer oefenen zo ver dat dan niet meer de hele eierdoos eraan gaat maar dat ie de strik los trekt. Na het opeten van de koekjes gaat overigens alsnog de eierdoos eraan, je kunt er immers maar beter zeker van zijn dat alles eruit is.
Verder spaar ik altijd wc rolletjes, rechtop in een schoenendoos zetten en dan koekjes erin. En daarna puinruimen. (Ik he, op puinruim-gebied hoef ik van hem niks te verwachten.)
En plastic flesjes inderdaad. Hier worden er overigens geen doppen afgedraaid (wel knap zeg!) maar gewoon dwars door het flesje heen gebeten. Dat geluid dat zo'n flesje maakt geeft extra plezier. (Voor hem toch in elk geval...) Ohja, ook nog lege enveloppen, koekje erin en succes ermee. Of kranten, proppen met een koekje erin.
Je begrijpt, ik ben de halve dag aan het puinruimen.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
~Suzanne~ schreef:Da's dan weer geen Hersenwerk maar Tricks en Trucs. Ook leuk, maar wezenlijk andersHabibi schreef:Dat opbouwen denkt Habibi anders over...
Suzanne
dat is wel degelijk ook mentaal hoor
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Tsja in feite is al het hersenwerk toch een variant van snoepjes/speeltjes verstoppen en/of moeilijk bereikbaar maken? Ik koop dus ook geen kant en klare spellen, ben je gek. Wel heb ik van de action ooit een ronde doos gekocht met allemaal gekke koekvormen er in die grillig in elkaar passen. Daar strooi ik brokjes tussen en sommige brokjes wikkel ik in pleepapier en prop ik in de hoekjes. Ze moet dan eerst het deksel er af halen, dan met haar tandjes zo'n vormpje er uit trekken en dan het wcpapier uit het vormpje en dan het wcpapier open maken. Dat vind ze geweldig en ze is er altijd wel even zoet mee, maar ik doe het niet te vaak want dat wordt saai.
Ik verstop ook heel vaak gewoon brokjes door het hele huis, of ik stop haar favoriete knuffel onder de deken of haar bal achter mn rug en die moet ze dan zoeken. Wat ik ook soms doe als ze een gat in een knuffel heeft gebeten is brokjes in die knuffel doen. Die wordt dan vakkundig gesloopt
Wel even op het soort vulling letten, als het oud en vlokkerig is kan ze het binnen krijgen tijdens het slopen en dat wil ik niet. En er moeten ook geen lange dunne nylon draden los komen te zitten. Als ik pizza besteld heb is het feest, want de korstjes krijgt ze dan in de dichte doos als ik klaar ben met eten. Sinds ik samenwoon dubbel feest want twee dozen met korsten!
Ja en verder, wat anderen ook al zeggen, creatief met afval. Brokjes in een lege fles (zonder dop) werkt een beetje als een voerbal, of soms als we een hele grote doos hebben gooien we haar favo speeltje er in en die moet ze er dan uit pakken, dat vindt ze nog verbazingwekkend lastig als ze hem niet gewoon kapot mag bijten
Sommige dingen hebben ze veel sneller door dan anderen, soms ook geheel tegen verwachting in. Dus ik let altijd goed op dat ze geen stresstekenen vertoont en zodra ze het te moeilijk lijkt te vinden help ik een beetje mee.
Ohja en bijna elke wandeling strooi ik wel een keer ergens een of twee handjes brokjes. Ik probeer dan een beetje te varieren qua ondergrond; hoog gras, laag gras, andere begroeing, kale struiken, bladeren, snoeihout, boomstammen, stenen, water etc.
Ik verstop ook heel vaak gewoon brokjes door het hele huis, of ik stop haar favoriete knuffel onder de deken of haar bal achter mn rug en die moet ze dan zoeken. Wat ik ook soms doe als ze een gat in een knuffel heeft gebeten is brokjes in die knuffel doen. Die wordt dan vakkundig gesloopt
Ja en verder, wat anderen ook al zeggen, creatief met afval. Brokjes in een lege fles (zonder dop) werkt een beetje als een voerbal, of soms als we een hele grote doos hebben gooien we haar favo speeltje er in en die moet ze er dan uit pakken, dat vindt ze nog verbazingwekkend lastig als ze hem niet gewoon kapot mag bijten
Sommige dingen hebben ze veel sneller door dan anderen, soms ook geheel tegen verwachting in. Dus ik let altijd goed op dat ze geen stresstekenen vertoont en zodra ze het te moeilijk lijkt te vinden help ik een beetje mee.
Ohja en bijna elke wandeling strooi ik wel een keer ergens een of twee handjes brokjes. Ik probeer dan een beetje te varieren qua ondergrond; hoog gras, laag gras, andere begroeing, kale struiken, bladeren, snoeihout, boomstammen, stenen, water etc.
- Donkere Dame
- Actief
De doos met propjes kan ik ook eens proberen als variant op d'r snuffeldeken.
Ik geef ze hier ook wel eens een petflesje maar dan om meet te spelen.
Eerst de helft lucht er uit dop erop en het lijkt wel of ze zoveel mogelijk herrie maken.
Ik kan er natuurlijk ook een x brokjes in doen (en dan geen dop natuurlijk)
Ik geef ze hier ook wel eens een petflesje maar dan om meet te spelen.
Eerst de helft lucht er uit dop erop en het lijkt wel of ze zoveel mogelijk herrie maken.
Ik kan er natuurlijk ook een x brokjes in doen (en dan geen dop natuurlijk)
-
charley
Boy heeft een zelfgemaakt snuffelkleed en een snuffel mand, mandje met gaatjes erin en in de gaatjes heb ik reepje fleece van verschillende lengtes geknoopt. Verder heeft hij een activitie ball, kong en verstop ik binnen en in de tuin brokken.
- Donkere Dame
- Actief
Eierdoos gaat m hier niet worden denk ik.
Ze sloopt niets (ff afkloppen... ) maar we moeten geen papiertje of tissue laten slingeren.
Versnipperen is leuk!.......vindt zij.....
Ze sloopt niets (ff afkloppen... ) maar we moeten geen papiertje of tissue laten slingeren.
- Mirri
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpinschers
- Aantal honden: 2
Leuke ideeën. Ben al wc rolletjes aan het sparen
- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Donkere Dame schreef:Ik ben benieuwd naar de zelf verzonnen dingen.

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Dat geeft toch niet? Oor vind het ook leuk, nou dan mag dat af en toe. Is zo weer opgeruimd toch!Donkere Dame schreef:Eierdoos gaat m hier niet worden denk ik.
-
Neeltje
Ik gebruik vaak een wc rolletje of keukenpapierrol. Een kant dichtvouwen, snoepje er o.i.d., andere kant dichtvouwen, veel plezier ermee. Keukenrol is leuker want die is steviger, is ze even bezig. Al de andere hersenspelletjes heeft ze zo door, is geen lol aan.
- Rosaly
- Actief
- Mijn ras(sen): Siberische husky
Wij doen meestal spelletjes met de snuffelmat of met andere simpele dingen zoals een cupcake bakvorm en ballenbak balletjes. Ik vind het heel gezellig om samen te doen!

- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Ik heb hier vanalles in huis 
Een speeltentje waar ik ballenbakballen in gooi en koekjes bij strooi.
2 soorten snuffelmatten
Verschillende vaste spellen van oa Nina Ottosson en Trixie
Tafellopers die je op kan rollen met koekjes ertussen en die de hond dus af moet rollen
Van die bakken van het tuincentrum waar je plantjes in kan stoppen, maar dus ook koekjes met ballen erbovenop.
wc-rolletjes, eierdozen, etc worden hier altijd bewaard en eerst vakkundig gesloopt door de honden in hun zoektocht naar koekjes voordat ze (het papierwerk dus
) bij het oud papier belanden.
etc etc etc
Op Facebook in de groep 'hersenwerk voor honden' vind je erg veel leuke tips en ideeën.
Door het land verspreid zijn ook verschillende honden speel-o-theken waar je denkspellen kan huren voor een week of wat. Zo hoef je zelf geen dure spellen aan te schaffen, maar kun je wel ook werken met de vaste spellen (die hebben zeker zo hun charmes!).
Een speeltentje waar ik ballenbakballen in gooi en koekjes bij strooi.
2 soorten snuffelmatten
Verschillende vaste spellen van oa Nina Ottosson en Trixie
Tafellopers die je op kan rollen met koekjes ertussen en die de hond dus af moet rollen
Van die bakken van het tuincentrum waar je plantjes in kan stoppen, maar dus ook koekjes met ballen erbovenop.
wc-rolletjes, eierdozen, etc worden hier altijd bewaard en eerst vakkundig gesloopt door de honden in hun zoektocht naar koekjes voordat ze (het papierwerk dus
etc etc etc
Op Facebook in de groep 'hersenwerk voor honden' vind je erg veel leuke tips en ideeën.
Door het land verspreid zijn ook verschillende honden speel-o-theken waar je denkspellen kan huren voor een week of wat. Zo hoef je zelf geen dure spellen aan te schaffen, maar kun je wel ook werken met de vaste spellen (die hebben zeker zo hun charmes!).

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
teckeltoos
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dit is niet alleen leuk voor teckelpuppies
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
- Aantal honden: 3
Dat filmpje is superschattig! Maar ik denk dat je dan 24/7 dat belletje hoort 
- Habibi
- Zeer actief
Ik heb net Habibi even gefilmd met zo'n braintrain bord.
Ze heeft dit bord eerder gedaan, maar zeker driekwartjaar terug.
Vanavond weer tevoorschijn gehaald, dit is de tweede ronde van de avond.
Filmpje is iets van 1 minuut 18
Edit, ik zie dat het kleed op het filmpje erg vies lijkt.
Is gelukkig niet zo, is een deel van de polen die de ene kant op ligt, en een deel de andere kant op.
Ze heeft dit bord eerder gedaan, maar zeker driekwartjaar terug.
Vanavond weer tevoorschijn gehaald, dit is de tweede ronde van de avond.
Filmpje is iets van 1 minuut 18
Edit, ik zie dat het kleed op het filmpje erg vies lijkt.
Is gelukkig niet zo, is een deel van de polen die de ene kant op ligt, en een deel de andere kant op.

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Die kat die komt buurten
Skadi kan heel goed met de katten, maar als er vreten in het geding is niet, die zou ze knetterhard weggevloekt hebben
Skadi kan heel goed met de katten, maar als er vreten in het geding is niet, die zou ze knetterhard weggevloekt hebben
And few will ever climb
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
gisteren ook maar weer eens aan de slag gegaan met spelletjes. eerlijk gezegd merkte ik nooit dat er nou veel 'brain' bij werd gebruikt en ook worden ze er niet bepaald moe van. het is eerder een hele chaotische bende.
Gisteren heb ik ze één voor één aan de slag gezet (ipv allemaal tegelijk) en dat werkte goed
Ik heb hier een krat met allemaal speelgoed waar nooit wat mee gedaan wordt en daar heb ik snoepjes in verstopt. Gewoon los, maar ook in alle mogelijke holtes van bv kong, voerballen enz. Ik zag Kailen nu echt heel bedachtzaam te werk gaan, hij leek werkelijk na te denken over hoe hij het beste bij de snoepjes kon komen. De voerballen vond hij erg lastig. Toen zei ik: pak hem maar, en ja hoor, hij pakte hem keurig uit de kist, ging hem met zijn neus duwen en kreeg z'n beloning
Ik natuurlijk uitbundig roepen wat een knapperd ie was.
Op een gegeven moment nam hij een time out door uitgebreid te gaan drinken, en ik zag hem tongelen. Hieruit maakte ik op dat ie er best moe van was geworden, vooral toen ie niet genoeg gemotiveerd was om door te gaan.
Ben er heel blij om, want behalve Flirt Pole wat ik vanwege z'n gewrichten niet meer kan doen, vindt hij eigenlijk niks leuk om samen te doen.
Ondertussen werden de dames binnen hysterisch
Dat is wel een nadeel.
Hierna mocht Lizzy die het zoals verwacht ook keurig deed.
Amber heb ik het maar niet laten doen want die vindt het al gauw te moeilijk. Maar zij mocht 's middags met de paarden mee op stap.
Ze houden je lekker bezig, die honden
Gisteren heb ik ze één voor één aan de slag gezet (ipv allemaal tegelijk) en dat werkte goed
Op een gegeven moment nam hij een time out door uitgebreid te gaan drinken, en ik zag hem tongelen. Hieruit maakte ik op dat ie er best moe van was geworden, vooral toen ie niet genoeg gemotiveerd was om door te gaan.
Ben er heel blij om, want behalve Flirt Pole wat ik vanwege z'n gewrichten niet meer kan doen, vindt hij eigenlijk niks leuk om samen te doen.
Ondertussen werden de dames binnen hysterisch
Hierna mocht Lizzy die het zoals verwacht ook keurig deed.
Amber heb ik het maar niet laten doen want die vindt het al gauw te moeilijk. Maar zij mocht 's middags met de paarden mee op stap.
Ze houden je lekker bezig, die honden
- Donkere Dame
- Actief
Reepjes knippen en knopen in zo'n rubber deurmat en je heb een mooie snuffelmat
(zo één bijvoorbeeld https://rubbermatten24.nl/ringmat-40-60 ... 0wodIeIEIw )
Edit: even een filmpje opgezocht:
(zo één bijvoorbeeld https://rubbermatten24.nl/ringmat-40-60 ... 0wodIeIEIw )
Edit: even een filmpje opgezocht:
- Soooof
- Zeer actief
En als je dat gaat doen; bij de IKEA hebben de fleecedekens voor haast niks. De goedkoopste is volgens mij €1,30 en je hebt ze ook van €2,80.
- Soooof
- Zeer actief
Je hebt ze ook van €50 bij de IKEA, maar om nou een deken van 50 euro kapot te gaan zitten knippen...
Alles wat hier in een herder-bek beland gaat uiteindelijk stuk, dus wat mij betreft moet het zo goedkoop mogelijk.
(Heb al bijna mijn iPhone van zijn speeltjes-budget af moeten trekken, maar iPhones blijken gelukkig vrij sterk.
En op zich had ik hem ook niet moeten laten slingeren natuurlijk.
)