Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Heup uit de kom pup?
Moderator: moderatorteam
-
anoukjanine
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Chihuahua x foxterrier x miniatuur bullterriër
- Aantal honden: 2
Heup uit de kom pup?
Hoi allemaal,
Aangezien de situatie een aantal keer is voorgekomen vraag ik me toch af of iemand een idee heeft wat het kan zijn.
Wij hebben een gezonde chihuahua pup van inmiddels 6 maanden oud(3kg).
Het is nu twee keer voorgekomen dat onze andere hond (14 kg) iets te druk met hem aan het spelen is. Hij rent de pup dan omver waarna de pup enorm gaat piepen omdat hij pijn heeft. Hij schrikt dan en tilt 1 van zijn achterpoten op. Dit gebeurde dus ook vandaag. Ik tilde hem op en voelde een tikje alsof zijn poot weer in de kom schoot. Ik heb hem een tijdje op mijn arm gehad, maar hij was direct rustig. Net zoals de vorige keer. Ik kon hem gewoon op de grond zetten waarna hij weer enthousiast begon te lopen en sprong weer bij mij omhoog. Aangezien hij nu dus geen pijn meer heeft vermoed ik dat hij dan iets verstuikt of zijn pootje uit de kom heeft gehad. Kan dit? De weekendtarieven van de dierenarts maak ik me niet zo druk om, maar hij huppelt gewoon weer normaal rond alsof er niks gebeurt is. Hij ligt inmiddels lekker te slapen in zijn bench alsof er niks gebeurt is.
Ik heb geen ervaring met pups aangezien we onze andere hond met 1,5 jaar uit het asiel hebben gehaald. Ik hoop dat iemand een idee heeft wat het eventueel kan zijn. Het lijkt me sowieso wel verstandig om nog even naar de dierenarts te bellen deze week..
Alvast bedankt!
Aangezien de situatie een aantal keer is voorgekomen vraag ik me toch af of iemand een idee heeft wat het kan zijn.
Wij hebben een gezonde chihuahua pup van inmiddels 6 maanden oud(3kg).
Het is nu twee keer voorgekomen dat onze andere hond (14 kg) iets te druk met hem aan het spelen is. Hij rent de pup dan omver waarna de pup enorm gaat piepen omdat hij pijn heeft. Hij schrikt dan en tilt 1 van zijn achterpoten op. Dit gebeurde dus ook vandaag. Ik tilde hem op en voelde een tikje alsof zijn poot weer in de kom schoot. Ik heb hem een tijdje op mijn arm gehad, maar hij was direct rustig. Net zoals de vorige keer. Ik kon hem gewoon op de grond zetten waarna hij weer enthousiast begon te lopen en sprong weer bij mij omhoog. Aangezien hij nu dus geen pijn meer heeft vermoed ik dat hij dan iets verstuikt of zijn pootje uit de kom heeft gehad. Kan dit? De weekendtarieven van de dierenarts maak ik me niet zo druk om, maar hij huppelt gewoon weer normaal rond alsof er niks gebeurt is. Hij ligt inmiddels lekker te slapen in zijn bench alsof er niks gebeurt is.
Ik heb geen ervaring met pups aangezien we onze andere hond met 1,5 jaar uit het asiel hebben gehaald. Ik hoop dat iemand een idee heeft wat het eventueel kan zijn. Het lijkt me sowieso wel verstandig om nog even naar de dierenarts te bellen deze week..
Alvast bedankt!
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Re: Heup uit de kom pup?
Probleem met knieschijf?
Patella luxatie met een iets duurdere term?
Ik dacht dat dat bij Chihuahas vaker voorkwam.
Er zijn vast nog wel mensen die meer ervaring met Chihuahas hebben die gaan reageren.
Er zijn vast nog wel mensen die meer ervaring met Chihuahas hebben die gaan reageren.

-
anoukjanine
- geregistreerd lid
Beide ouders zijn getest op patella luxatie en beide zijn 0/0, maar dan is het nog niet uit te sluiten volgensmijHabibi schreef:Probleem met knieschijf?
- anniek16
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje
Ik denk in eerste instantie bij chihuahua en 'tikjes' van bot in de achterpoten aan Patella Luxatie. Losse knieschijven. Komt veel voor in dit ras. Heb zelf een papillon teefje van 5 jaar die graad 2 PL heeft, daarbij voel je ook af en toe het knakje, maar dit doet haar geen pijn en daarbij piept ze niet. Voor haar is het erg belangrijk de spieren in goede conditie te houden en haar gedoseerd en opbouwend veel te laten bewegen en spelen (wat prima lukt met haar obsessie voor haar balletje).
De combinatie van pup en nu al die klachten, zou voor mij zeker een reden zijn voor een bezoekje aan de DA. Eentje die er verstand van heeft. Uit wat voor ouders komt je pup, zijn deze op de erfelijke PL getest?
De combinatie van pup en nu al die klachten, zou voor mij zeker een reden zijn voor een bezoekje aan de DA. Eentje die er verstand van heeft. Uit wat voor ouders komt je pup, zijn deze op de erfelijke PL getest?
~Anniek
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Voor zover ik weet komt patella luxatie vaker voor bij chihuahua's.
Helaas ouder die vrij zijn is nog steeds geen 100% garantie dan nakomelingen het niet hebben en het hoeft ook niet erfelijk te zijn. Kan ook gebeurd zijn tijdens het spelen.
Ik zou maandag gelijk naar de DA gaan om het even na te kijken en eventueel foto's maken. Schuiflade techniek werkt wel maar foto geeft meer duidelijkheid omdat de hond vaak de poot zo aan kan spannen dat bij de schuiflade techniek het niet altijd even duidelijk is.
Helaas ouder die vrij zijn is nog steeds geen 100% garantie dan nakomelingen het niet hebben en het hoeft ook niet erfelijk te zijn. Kan ook gebeurd zijn tijdens het spelen.
Ik zou maandag gelijk naar de DA gaan om het even na te kijken en eventueel foto's maken. Schuiflade techniek werkt wel maar foto geeft meer duidelijkheid omdat de hond vaak de poot zo aan kan spannen dat bij de schuiflade techniek het niet altijd even duidelijk is.
-
anoukjanine
- geregistreerd lid
Dat klopt inderdaad alleen kan je het inderdaad nooit uitsluiten.. Het is nu de tweede keer dat dit gebeurt in de tijd dat hij bij ons is (vanaf 9 weken) en heb die tik vandaag voor het eerst gevoeld toen ik hem optilde. Het voelde alsof dit uit zijn heup kwam, maar zou net zo goed uit zijn knie kunnen komen inderdaad. We gaan sowieso nog even naar de dierenarts om het te laten checken. Had inderdaad ookal gelezen dat het kan komen door spelen/springen e.d.Dees en Maylo schreef:Voor zover ik weet komt patella luxatie vaker voor bij chihuahua's.
Ik laat in ieder geval wel even weten hoe het bij de dierenarts is gegaan.
- Gimmick
- Zeer actief
Succes bij de dierenarts.
Hopelijk valthet allemaal mee
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
-
anoukjanine
- geregistreerd lid
Hij piepte nu best hard. Uit reflex tilde ik hem automatisch op en voelde ineens een tikje waarna hij ook direct weer rustig was, normaal ging lopen en geen pijn meer had. Heel bijzonder.. Beide ouders zijn getest en zijn helemaal patella vrij. Alsnog kan je het niet uitsluiten natuurlijk, maar het geeft wel wat meer zekerheid dan dat ze niet getest en doorgefokt zijn..anniek16 schreef:Ik denk in eerste instantie bij chihuahua en 'tikjes' van bot in de achterpoten aan Patella Luxatie. Losse knieschijven. Komt veel voor in dit ras. Heb zelf een papillon teefje van 5 jaar die graad 2 PL heeft, daarbij voel je ook af en toe het knakje, maar dit doet haar geen pijn en daarbij piept ze niet. Voor haar is het erg belangrijk de spieren in goede conditie te houden en haar gedoseerd en opbouwend veel te laten bewegen en spelen (wat prima lukt met haar obsessie voor haar balletje).
-
anoukjanine
- geregistreerd lid
Bedankt!Gimmick schreef:Succes bij de dierenarts.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Klinkt inderdaad als PL. En ja, uit twee vrije ouders kunnen ook hondjes komen met PL graad 2, helaas. Behalve aangeboren kan PL ook ontstaan door trauma, dus verkeerde beweging, foute sprong/landing etc
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Je moet het hondje wel wat beter beschermen hoor. Te wild spelen en dus een pootje uit de kom misschien is wel erg ruw voor zo'n ukkie. Ik heb ook een klein hondje en ben dus als de dood dat die een poot breekt of nog erger door de rug gaat als honden te ruw zijn. Ik Let dus erg goed op en bescherm dat hondje ook echt. Mensen vinden het soms overdreven maar ik heb haar over de kop zien gaan dat je er akelig van wordt er ook zijn de botten in de pootjes als je goed voelt dunner dan een potloodje....
Dus je moet echt een beetje oppassen met die kleintjes en niet te makkelijk denken dat ze dat zelf en onderling wel regelen. Voor je het weet is je chihuahua hartstikke stuk.
Dus je moet echt een beetje oppassen met die kleintjes en niet te makkelijk denken dat ze dat zelf en onderling wel regelen. Voor je het weet is je chihuahua hartstikke stuk.
-
Annemieb
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Ik zou er mee langs de dierenarts gaan.
Met een kleine hond toch altijd oppassen met grote honden ...
Ik vind het enorm eng een kleine hond met een grote samen te laten.
Hier gebeurde dat enkel onder toezicht.
Diëtetiek kan enorm bruut gaan doen en dan kan er vanalles gebeuren e
-
anoukjanine
- geregistreerd lid
Dat sowieso hoor. Onze honden spelen altijd onder toezicht en zijn niet samen als wij er niet bij zijn. Ze waren beide in de tuin toen het gebeurde. Een ongeluk zit in een klein hoekje.. Ik riep ze net bij me en toen ging het verkeerdAnnemieb schreef:Ik zou er mee langs de dierenarts gaan.
-
anoukjanine
- geregistreerd lid
Dankjewel, we gaan er sowieso even mee naar de dierenartsFotogravinnetje schreef:Klinkt inderdaad als PL. En ja, uit twee vrije ouders kunnen ook hondjes komen met PL graad 2, helaas. Behalve aangeboren kan PL ook ontstaan door trauma, dus verkeerde beweging, foute sprong/landing etc
-
anoukjanine
- geregistreerd lid
Of het pootje uit de kom is gegaan weet ik niet. Onze honden zijn nooit alleen samen. Er is altijd iemand bij. Ze waren beide aan het rennen en riep ze bij me. Gaan ze elkaar teveel uitdagen dan gaan ze even apart. Ik kan niet alles voor zijn.laeken schreef:Je moet het hondje wel wat beter beschermen hoor. Te wild spelen en dus een pootje uit de kom misschien is wel erg ruw voor zo'n ukkie. Ik heb ook een klein hondje en ben dus als de dood dat die een poot breekt of nog erger door de rug gaat als honden te ruw zijn. Ik Let dus erg goed op en bescherm dat hondje ook echt. Mensen vinden het soms overdreven maar ik heb haar over de kop zien gaan dat je er akelig van wordt er ook zijn de botten in de pootjes als je goed voelt dunner dan een potloodje....
-
Annemieb
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
idd, spreek ook uit ervaring dat het dan nog mis kan gaan.anoukjanine schreef:Dat sowieso hoor. Onze honden spelen altijd onder toezicht en zijn niet samen als wij er niet bij zijn. Ze waren beide in de tuin toen het gebeurde. Een ongeluk zit in een klein hoekje.. Ik riep ze net bij me en toen ging het verkeerdAnnemieb schreef:Ik zou er mee langs de dierenarts gaan.
Veel beterschap voor je pup!
-
anoukjanine
- geregistreerd lid
Precies. We proberen alles voor te zijn, maar lukt helaas niet altijd. Bedankt!Annemieb schreef:idd, spreek ook uit ervaring dat het dan nog mis kan gaan.anoukjanine schreef:Dat sowieso hoor. Onze honden spelen altijd onder toezicht en zijn niet samen als wij er niet bij zijn. Ze waren beide in de tuin toen het gebeurde. Een ongeluk zit in een klein hoekje.. Ik riep ze net bij me en toen ging het verkeerdAnnemieb schreef:Ik zou er mee langs de dierenarts gaan.
Veel beterschap voor je pup!
-
anoukjanine
- geregistreerd lid
We hebben even contact gehad met de fokker. Ze heeft begrepen dat honden met patella vaak niet zo gieren van de pijn en dat het kan zijn dat hij beide keren gewoon wat te druk was en wat verdraaid heeft wat dus wel enorme pijn geeft. Als de hond op zo'n jonge leeftijd zulke pijn zou hebben met symptomen van patella dan zou het ernstig moeten zijn wat nogal onwaarschijnlijk is aangezien beide ouders door een orthopeed zijn beoordeeld en patella vrij zijn bevonden. Aangezien alle pezen/spieren nog niet volledig ontwikkeld zijn is er een grote kans dat hij zich simpelweg heeft verdraaid wat dus ook een tikje kan geven.
Patella trauma kan ook, maar dan moet hij ooit verkeerd gevallen zijn (Bijv van de bank). Dit is tot nu toe nog niet voorgekomen en hopen ook niet dat het nog gebeurt. In ieder geval enorm bedankt voor alle reacties! We gaan sowieso nog even naar de dierenarts om alles te laten checken!
Patella trauma kan ook, maar dan moet hij ooit verkeerd gevallen zijn (Bijv van de bank). Dit is tot nu toe nog niet voorgekomen en hopen ook niet dat het nog gebeurt. In ieder geval enorm bedankt voor alle reacties! We gaan sowieso nog even naar de dierenarts om alles te laten checken!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Lijkt me niet iets om een zondag DA (plus de extra kosten) daarmee op te zadelen.
Even laten nakijken kan altijd, maar dan gewoon als je DA dienst heeft door de week.
De fokker heeft zijn/haar best gedaan bij het uitzoeken van de ouders, maar patella luxatie kan echt wel voorkomen bij pups.
Ik had ooit een chi op puppycursus die geopereerd moest worden, dus dat het niet zou kunnen lijkt me iets te optimistisch.
Laat de DA maar uitsluitsel geven
edit: typo
Even laten nakijken kan altijd, maar dan gewoon als je DA dienst heeft door de week.
De fokker heeft zijn/haar best gedaan bij het uitzoeken van de ouders, maar patella luxatie kan echt wel voorkomen bij pups.
Ik had ooit een chi op puppycursus die geopereerd moest worden, dus dat het niet zou kunnen lijkt me iets te optimistisch.
edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 08 mar 2017 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Nou dat is onzin hoor dat er geen patella hond kan zijn uit 2 vrije honden. Er worden ook vrije honden geboren uit HD D/E honden en ook honden met zware HD uit 2 vrije honden. Dat is bij Patella niet anders.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
anoukjanine
- geregistreerd lid
Ik zou nog een update plaatsen, maar was er even bij in geschoten.
De dierenarts geeft hem nagekeken en zijn knieschijven liggen goed. Terwijl hij hem aan het controleren was schoot zijn knieschijf er aan de linkerkant even uit. Dit kan verder geen kwaad aangezien hij het tot nu toe 2 keer heeft gehad (met de dierenarts erbij 3 keer). Als we ervoor zorgen dat gewoon lekker doorgaan met het opbouwen van de spieren kan het weinig kwaad. Als het ernstig wordt zouden we naar een orthopeed moeten om het eventueel te laten opereren. Zover is het niet en als het wel zover komt gaan we er alles aan doen.
Het is zeker niet zo dat er uit 2 patella vrije honden geen hond met patella kan komen, maar de kans is wel kleiner dan honden die ernstige patella hebben natuurlijk. We houden het gewoon in de gaten en mocht het vaker voorkomen dan gaan we er zeker mee naar een orthopeed, maar voor nu zal het niet veel uitmaken.
Iedereen in ieder geval bedankt voor de adviezen en het meedenken!
De dierenarts geeft hem nagekeken en zijn knieschijven liggen goed. Terwijl hij hem aan het controleren was schoot zijn knieschijf er aan de linkerkant even uit. Dit kan verder geen kwaad aangezien hij het tot nu toe 2 keer heeft gehad (met de dierenarts erbij 3 keer). Als we ervoor zorgen dat gewoon lekker doorgaan met het opbouwen van de spieren kan het weinig kwaad. Als het ernstig wordt zouden we naar een orthopeed moeten om het eventueel te laten opereren. Zover is het niet en als het wel zover komt gaan we er alles aan doen.
Het is zeker niet zo dat er uit 2 patella vrije honden geen hond met patella kan komen, maar de kans is wel kleiner dan honden die ernstige patella hebben natuurlijk. We houden het gewoon in de gaten en mocht het vaker voorkomen dan gaan we er zeker mee naar een orthopeed, maar voor nu zal het niet veel uitmaken.
Iedereen in ieder geval bedankt voor de adviezen en het meedenken!
-
anoukjanine
- geregistreerd lid
Precies! We hebben alle papieren van de orthopeed van de ouders gezien. Helaas kan je niks uitsluiten, maar de kans op zulke erfelijke gebreken is vaak wel wat kleiner. Ik heb ook direct contact gezocht met de fokker en heb nog steeds contact met haar. Ze is nog steeds heel betrokken en kan haar ook altijd bellen voor vragen. Ach hij wordt er niet minder leuk van haha. Als blijkt dat het erger wordt zullen we hem zeker laten opereren, maar volgens de dierenarts valt het heel erg mee. Het is nu 3 keer gebeurt waarvan 1 keer bij de dierenarts.ranetje schreef:Lijkt me niet iets om een zondag DA (plus de extra kosten) daarmee op te zadelen.
De fokker heeft zijn/jaar best gedaan bij het uitzoeken van de ouders, maar patella luxatie kan echt wel voorkomen bij pups.