Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
jeuk door temperatuurverschil?
Moderator: moderatorteam
-
kooi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
- Aantal honden: 1
jeuk door temperatuurverschil?
Hondje Joena is drie weken geleden uit de kou in Noord-Oost Roemenie naar Nederland gekomen.
Leefde daar op straat en 6 maanden in het asiel en het is daar ongeveer -20 graden C.
Nu zit ze bij mij op het kleed met daaronder vloerverwarming. Dat vindt ze duidelijk erg aangenaam, maar ze krabt en bijt zich nu vrijwel onafgebroken. Ik heb haar verschillende keren nagekeken op vlooien of huidirritaties, maar iedere keer is het huidje brandschoon. Nog geen vlooienpoepje of rood bultje te herkennen.
Nu probeer ik dus te bedenken waar die hevige jeuk vandaan zou kunnen komen. En waarom er aan haar huidje niets te zien is?
Kan het stress zijn? Het grote verschil in temperatuur of de te warme vloer? Allergisch voor de katten?
Iemand een idee?
Leefde daar op straat en 6 maanden in het asiel en het is daar ongeveer -20 graden C.
Nu zit ze bij mij op het kleed met daaronder vloerverwarming. Dat vindt ze duidelijk erg aangenaam, maar ze krabt en bijt zich nu vrijwel onafgebroken. Ik heb haar verschillende keren nagekeken op vlooien of huidirritaties, maar iedere keer is het huidje brandschoon. Nog geen vlooienpoepje of rood bultje te herkennen.
Nu probeer ik dus te bedenken waar die hevige jeuk vandaan zou kunnen komen. En waarom er aan haar huidje niets te zien is?
Kan het stress zijn? Het grote verschil in temperatuur of de te warme vloer? Allergisch voor de katten?
Iemand een idee?
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: jeuk door temperatuurverschil?
Ik heb geen idee, maar ik hoor het héél vaak als het om (buitenlandse) herplaatsers gaat. Ook Spanjaarden, waarbij het temperatuurverschil niet of veel minder speelt.
Het binnenshuis leven zou wel eens een rol kunnen spelen (drogere lucht?), maar ook andere voeding, stress, slechte vachtverzorging in het verleden... Mijn ervaring is wel dat het in de meeste gevallen na een paar weken vanzelf overgaat en dat een wasbeurt met een kalmerende shampoo vaak wat helpt. Tenzij er echt iets aan de hand is zoals een voedsel- of omgevingsallergie natuurlijk.
Het binnenshuis leven zou wel eens een rol kunnen spelen (drogere lucht?), maar ook andere voeding, stress, slechte vachtverzorging in het verleden... Mijn ervaring is wel dat het in de meeste gevallen na een paar weken vanzelf overgaat en dat een wasbeurt met een kalmerende shampoo vaak wat helpt. Tenzij er echt iets aan de hand is zoals een voedsel- of omgevingsallergie natuurlijk.
-
Sterre
Wat vervelend. Hoe was dat bij het opvangadres?
-
kooi
- Zeer actief
Ja heb ik en ik heb nog nooit zo'n schone huid en vacht gezien. Er is echt helemaal niets. Als er al vlooien zijn, merk ik dit vaak het eerst aan de katten. En die krabben niet.
Het zou mooi zijn als het inderdaad na een poosje ophoudt. Ik zal haar opvangster ernaar vragen, of ze het daar ook had.
Het zou mooi zijn als het inderdaad na een poosje ophoudt. Ik zal haar opvangster ernaar vragen, of ze het daar ook had.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Heeft ze een droge huid? dan zou ik bv schapenvet of zalmolie geven. Misschien is het de overgang van ander voer dat ze daar aan moet wennen.

-
kooi
- Zeer actief
Ik zie geen schilfertjes of zo.Lizzie. schreef:Heeft ze een droge huid? dan zou ik bv schapenvet of zalmolie geven. Misschien is het de overgang van ander voer dat ze daar aan moet wennen.
Bij mij krijgt ze Hill's brokjes. Bij de opvanger een goedkope brok in verband met de hoeveelheid aanwezige huisdieren.
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Kai krabt veel als er iets spannend is.. of als hij zich niet helemaal lekker voelt.
Ik merk vaak het eerste dat hij misselijk / niet lekker is als hij gaat krabben..
Ik merk vaak het eerste dat hij misselijk / niet lekker is als hij gaat krabben..
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Ik zou inderdaad zalm olie geven door zijn voer.kooi schreef:Ik zie geen schilfertjes of zo.Lizzie. schreef:Heeft ze een droge huid? dan zou ik bv schapenvet of zalmolie geven. Misschien is het de overgang van ander voer dat ze daar aan moet wennen.
Bij mij krijgt ze Hill's brokjes. Bij de opvanger een goedkope brok in verband met de hoeveelheid aanwezige huisdieren.
Hier krijgt Luca ook wel eens jeuk, en dat is meestal als de zalm olie op is, en ik de noodzaak niet zag om snel nieuwe te halen. Als ik het haar weer een tijdje geef is de jeuk tot nu toe weer over gegaan.
Waarom ze precies jeuk heeft, weet ik niet, maar ik was eens overgestapt op een andere brok met veel hoger olie gehalte, en ze kregen nog mooiere vachten, maar omdat de ontlasting slap was en stonk, ben ik terug op de oude brok gegaan en ben zalmolie gaan toevoegen.
Baad het niet dan schaad het niet, en door de warmere binnentemp. Krijgt ze misschien sneller warm, en gaat de huid toch wat irriteren. Misschien krijgt ze ook wat drogere huid. Je hoeft natuurlijk niet meteen schilfertjes te zien.
Het zou misschien het proberen waard zijn, gewoon ter ondersteuning?
-
kooi
- Zeer actief
Op zich geen verkeerde tip, ware het niet dat ze net een antibioticakuur achter de rug heeft vanwege diarree klachten in de opvang. Nu dus ook een andere brok, stress en dan olie erbij is misschien teveel van het goede op dit moment.Emma schreef:Ik zou inderdaad zalm olie geven door zijn voer.kooi schreef:Ik zie geen schilfertjes of zo.Lizzie. schreef:Heeft ze een droge huid? dan zou ik bv schapenvet of zalmolie geven. Misschien is het de overgang van ander voer dat ze daar aan moet wennen.
Hier krijgt Luca ook wel eens jeuk, en dat is meestal als de zalm olie op is, en ik de noodzaak niet zag om snel nieuwe te halen. Als ik het haar weer een tijdje geef is de jeuk tot nu toe weer over gegaan.
Waarom ze precies jeuk heeft, weet ik niet, maar ik was eens overgestapt op een andere brok met veel hoger olie gehalte, en ze kregen nog mooiere vachten, maar omdat de ontlasting slap was en stonk, ben ik terug op de oude brok gegaan en ben zalmolie gaan toevoegen.
Baad het niet dan schaad het niet, en door de warmere binnentemp. Krijgt ze misschien sneller warm, en gaat de huid toch wat irriteren. Misschien krijgt ze ook wat drogere huid. Je hoeft natuurlijk niet meteen schilfertjes te zien.
Het zou misschien het proberen waard zijn, gewoon ter ondersteuning?
Ze heeft wat hapjes uit haar vacht op de achterhand, volgens opvanger doordat daar wat knoopjes uit de vacht zijn gehaald. Maar dat zou ook best eens door eerdere jeuk zijn gekomen. Nu maar duimen dat ze geen jeukhondje is.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Als ze net AB gehad heeft, zou ik haar sowieso goede probiotica geven.
Verder kan stress zich ook uiten in krabben. Als ze echt geen vlooien heeft, zou ik het eerst een week of twee aankijken. Best kans dat het met de tijd afneemt. En anders kun je altijd nog verder kijken
Verder kan stress zich ook uiten in krabben. Als ze echt geen vlooien heeft, zou ik het eerst een week of twee aankijken. Best kans dat het met de tijd afneemt. En anders kun je altijd nog verder kijken

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15