Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mechelse Herder als eerste hond?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

29Kim_
nieuw lid
Aantal honden: 1

Mechelse Herder als eerste hond?

Ongelezen bericht door 29Kim_ »

Hallo,

Mijn vriend en ik denken al enige tijd na over een eerste hond en wat voor een hond dat dan zou moeten worden. We kijken graag uit naar een grote stoere hond met pit.
Nu hebben we via het internet een hoop rassen bekeken en hier veel over gelezen. De hond die er voor ons toch iedere keer weer bovenuit steekt is de Mechelse Herder.

Omdat we inmiddels weten dat het niet de makkelijkste honden zijn en dat niet iedereen het aan zou raden als eerste hond zou ik graag ook jullie meningen/tips/adviezen hier in willen horen.

Nu hebben we ook begrepen dat er een verschil zit in honden uit werklijnen en show of familielijnen.. omdat de hond toch meer een gezinshond zal zijn.

Ik zal onze situatie even schetsen:

We wonen in een 2 onder 1 kap met een grote tuin in een dorp met meer dan voldoende ruimte voor een goede wandeling (of in de buurt).

Ik heb een kantoor baan van 4x 9 uur in de week, ben op woensdag altijd vrij en mijn vriend werkt in de volcontinue (2x ochtenddienst, 2x avonddienst en 2x nachtdienst).

Alleen wanneer het zo uitkomt dat zijn ochtenddiensten op een voor mij werkdag vallen zal de hond wat langer alleen moeten zijn overdag (tot ongeveer 3 uur smiddags). Nu zullen we voor de middag iemand vinden die de hond uit kan laten (denk aan een honden uitlaatservice hier in de buurt of een bekende van ons).

We zullen in het begin een lange periode vrij te nemen. We dachten aan afwisselend 5 of 6 weken maar wanneer dit langer nodig is of aan wordt geraden is dat ook zeker mogelijk.

Wanneer blijkt dat het nodig is dat ik bijvoorbeeld een dag in de week extra thuis zou moeten zijn valt dit ook te regelen en kan ik thuis werken of evt extra halve dagen thuis.

We vinden het erg belangrijk dat de hond voldoende beweging en uitdaging krijgt en willen hier dan ook alle nodige tijd en energie in steken. Voldoende lange wandelingen en het volgen van verschillende cursussen e.d. (voor zowel de hond maar ook voor onze kennis).

Ik ben heel erg benieuwd naar wat jullie ons adviseren en of Mechelse herder voor ons niet veel te hoog gegrepen is.

Groetjes,

Kim
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Re: Mechelse Herder als eerste hond?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik heb totaal geen ervaring met mechelaars, maar anderen, zoals Malinois, lezen dit vast en kunnen je er alles over vertellen.
Succes met jullie zoektocht!
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Als je het plaatje van de mechelaar als stoere hond in je hoofd hebt valt de showlijn af volgens mij, dat zijn niet zo'n stoere honden zoals je de mechelaar vaak ziet. De showlijn is wat nerveuzer. Een werklijn lijkt mij wel een pak lastiger en veeleisender.
Zou het kunnen als eerste hond? Ja dat denk ik wel. Maar het zal wel veel (heel veel) tijd kosten naast het werk.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Waarom niet als eerste hond? Eerst 15 jaar tegen fikkie die je eigenlijk niet wilde aankijken is ook zo wat ;)

Realiseer je vooral dat de werklijnen over het algemeen stabieler zijn dan de showlijnen en dat het probleem er vooral in zit dat de hond niet voldoende zal nemen met enkel fysieke inspanning maar zeker ook voldoende mentale uitdaging nodig gaat hebben. Al hebben jullie zo te lezen daar al over nagedacht.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Waarom zou het niet kunnen? Als je je realiseert dat het honden zijn die niet gelukkig worden van alleen een uur rennen op een dag. Ze willen uitdaging. Ze willen werken, ze willenwillenwillenwillen.
Kun je dat een mechel bieden dan heb je een gouden hond.

Wij zijn begonnen met een rottweiler. Ook niet het makkelijkste ras. Maar is altijd prima gegaan.
Ik denk dat je een hond moet zoeken die bij je past, ik ben er van overtuigd dat dat heel veel uitmaakt.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Onze eerste eigen hond was ook een Mechelaar, een herplaatser van 14 maanden uit (achteraf) werklijnen. :schrik:
Het heeft ons bloed, zweet en tranen gekost en flink wat gesloopte spullen in huis, want wij werkten allebei fulltime en kwamen tussen de middag thuis om haar door 1 van ons uit te laten.
Het is bij ons uiteindelijk helemaal goedgekomen en we hebben er bijna 13 jaar een heerlijke hond aan gehad maar wij hebben met haar best veel geluk gehad. Of ik het in dezelfde situatie nog eens zo zou doen? Ik denk het niet, met de kennis die ik nu heb.

Ga er maar vanuit dat in jullie situatie de kans dat het niet goed gaat met een Mechelaar groter is dan dat het wel goed gaat.

Waarom willen jullie eigenlijk een "stoere" hond en wat vinden jullie precies stoer aan een Mechelaar?
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Daisy@ schreef:Ik denk dat je een hond moet zoeken die bij je past, ik ben er van overtuigd dat dat heel veel uitmaakt.
Ik denk dat dit precies de spijker op de kop is. Ik wilde voor mijn eerste hond voor een "verstandige" keus gaan, een hond met weinig pit wilde ik. Toen kwam ik Oor tegen en hoewel ik aan haar de eerste jaren echt een flinke dobber heb gehad, heb ik haar toch altijd heel makkelijk gevonden, omdat ze gewoon zo goed past bij mij. De dingen waar ik bij haar rekening mee moet houden zijn geen dingen die ik erg vind om te moeten doen voor een hond. Terwijl mijn moeder, bjivoorbeeld, daar echt niet mee om zou kunnen gaan. Voor haar zou Oor echt een moeilijke hond zijn.

En ik denk ook dat je op papier maar zo weinig te weten komt over of een ras bij je past. Als je "will to please" en "enorme drive" leest dan heb je daar een bepaald idee bij wat misschien in de praktijk zich op een heel andere manier uit dan je dacht. Dus overweeg je echt een mechel (ik begrijp je volkomen ;) ), ga dan eens kijken of je ergens iemand kunt vinden met een mechel die je een paar keer uit mag laten. Desnoods bij het asiel oid. Of ga eens naar een hondenschool meekijken bij een training hoe dat gaat. Zorg dat je zelf contact met zo'n hond hebt. Is het dan nog steeds wat je je er bij voorstelde, dan zou ik er gewoon voor gaan. Zo te horen zou het - op papier - in ieder geval best bij jullie kunnen passen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

_Tiny_ schreef: Dit gezegt hebbende, realiseer je wel dat een hond met veel drive niet iets is wat je er even bij doet. Het is een manier van leven.
Precies! Ik ken ook best hele leuke mechelaars maar als je een hond je bevalt die je tegen komt, is het soms ook verhelderend om die eigenaar aan te spreken en te vragen hoe diegene met zn honden bezig is.
Ik ken ook herders die nooit los kunnen in prikkelrijke omgeving en beginnen te krijsen als ze andere honden zien, gesteld moeten worden met neusband als ik langs kom en die ik minuten later nog steeds hoor. En die mensen zullen (hoop ik) ook erg blij zijn met hun hond maar ik kan er niet jaloers op zijn.

Misschien is het leuk om contact te leggen met wat eigenaren van het forum die mechelaars hebben en langs te gaan om te kijken.

Ik vind ze prachtig om te zien en ik houd ook niet van weke schoothondjes maar 1 ding wat zeker is - ik zal er nooit voor kiezen
Maar ze zijn prachtig :I:
Afbeelding

Een kennis van me overigens heeft een mechelaar en die hond is helemaal geen landhaai, heel makkelijk dier wat in een gezin woont met kleine kinderen en zich naar alle tevredenheid gedraagt als huishond, loopt makkelijk los in drukke gebieden, wordt niet mee getraind. Dat is een herplaatser die moest worden herplaatst omdat ze niet lekker in de groep lag. De eigenaar besloot toen om de makkelijkste hond te herplaatsen. Misschien is dat een zoektocht die je zelf ook aan wilt gaan, dan weet je in ieder geval zeker wat voor karakter je krijgt. Dat kan met een pup nog alle kanten op.
Laatst gewijzigd door Paisley op 06 feb 2017 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

mijke schreef: Als je "will to please" en "enorme drive" leest dan heb je daar een bepaald idee bij wat misschien in de praktijk zich op een heel andere manier uit dan je dacht.
Helemaal mee eens, dit soort beschrijvingen kun je eigenlijk maar weinig mee. Op diezelfde manier zadelen mensen zich soms met een border collie op omdat ze lezen dat ze zo gehoorzaam, slim en werkwillig zijn. Dat zijn ze, bij de juiste baas. Bij de verkeerde match keren die fantastische eigenschappen zich tegen je.
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

En het zijn bovendien niet de minsten die zich in de zogenaamde 'makkelijke' rassen vergist hebben hoor.
Mijn tweede hond was een retriever reu en dat was een behoorlijk dominante hond. Die accepteerde geen commando's van vreemden. Mijn laatste was een berner waarvan mensen ook altijd denken dat je daar "alles mee kunt doen".

Daar heb ik het meerdere keer mee fout zien gaan met soms een hele trieste afloop. Voordeel van herders is denk ik soms dat ze graag voor de baas willen werken als de band er eenmaal is. Sommige vriendelijke rassen zijn stront eigenwijs.
Het is ook maar wat je leuk vindt..
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Paisley schreef:
mijke schreef: Als je "will to please" en "enorme drive" leest dan heb je daar een bepaald idee bij wat misschien in de praktijk zich op een heel andere manier uit dan je dacht.
Helemaal mee eens, dit soort beschrijvingen kun je eigenlijk maar weinig mee. Op diezelfde manier zadelen mensen zich soms met een border collie op omdat ze lezen dat ze zo gehoorzaam, slim en werkwillig zijn. Dat zijn ze, bij de juiste baas. Bij de verkeerde match keren die fantastische eigenschappen zich tegen je.
Grappig inderdaad dat je dit aanhaalt.

Wij wilde als eerste hond een border collie en ook heel vaak gehoord dat je niet moet beginnen met een border collie. Wij zagen het niet zitten om 15 jaar tegen een hond aan te kijken die we eigenlijk niet wilde hebben en hebben het toch gedaan. Wij hebben ons ingelezen met alles wat we tegen kwamen, waren echt goed voorbereid dachten we. En toch waren we er helemaal niet voorbereid in hoe het in de praktijk bleek te zijn. Wat nou baasgericht, beetje eenkennig en werkwillig. Spelen met de hele wereld wilde hij en alles was leuk. Bloed zweet en tranen heeft het gekost, maar we zijn er aan uit gekomen. Zeer zeker met behulp van dit forum, want dat je kunt vertrouwen op de instructeurs op een hondenschool is ook niet vanzelfsprekend.
Nu hebben wij onze tweede border erbij en als dit onze eerste border was geweest hadden we haar absoluut verpest.

Ik heb dus geen mechelaar, maar ook wel honden met een drive en bepaalde behoeften. Ik vind het heerlijk dat ze iets van/ met mij willen. Als je ze geeft wat ze nodig hebben zijn ze over het algemeen heel rustig in huis. Maar soms heb ik twee paar ogen die al mijn bewegingen volgen en als ik het toelaat volgen ze me de hele dag. En buiten moeten mensen wel eens lachen om mijn twee stalkers. Toevallig liep ik vrijdag met iemand die een jachthond heeft. Die hond was 100 meter verderop aan het snuffelen en ik had 2 honden die zowat op mijn hielen lopen. Zij snapte niet waarom ze de hele tijd bij mij bleven. Ik vind het wel gezellig, maar je moet er wel tegen kunnen dat je hond iets met jou wilt, het liefst 24u pd als je niet uitkijkt ;)

Als je ze geeft wat ze nodig hebben zijn het heerlijk honden vind ik, en je kan ook wel een dagje niets doen, misschien 2, maar dan ga je het over het algemeen wel merken. Dan gaan ze zichzelf wel vermaken.

Dit is hoe ik het ervaar hoe het is om een border collie te hebben, geen idee of dit een beetje overeen komt met het hebben van een herder. Maar misschien helpt je wel met je vraag of je er wel mee moet beginnen als eerste hond. Als jullie er allebei helemaal achterstaan en je zorgt dat je een fijne fokker en goede begeleiding vindt dan moet het vast goed komen.
Paisley
Zeer actief

Ik heb me zelf een Border uit mn hoofd laten praten vanwege deze redenen :) Ik kwam toen een website tegen van mensen die ontspoorde borders rehabiliteerde en herplaatste, vaak als veedrijver.

Ik had toen het idee van een Border collie voor Paisley maar laten varen en mn zinnen gezet op een stabij en omdat ik me zo in die website had verdiept, heb ik Mayke vernoemd naar 1 van hun hondjes waarvan de problemen en vorderingen toen online stonden. Een teefje met voernijd, snapte naar de eigenaar, was enorm sensibel en labiel maar bleek na de habilitatie goud waard in een begrazingsproject.

Maar goed, hoe blij ik ook was met Mayke, de wens voor een veedrijver bleef. En toen kwam Kiwi en dat ging gesmeerd maar ben net als jullie ook blij dat ik me daar wat beter voorbereid aan ben begonnen :D

Natuurlijk moet je een hond nemen die bij je past en jezelf niet met een schoothondje opzadelen als je liever een werkhond hebt, maar je kunt wel incalculeren wat de obstakels zijn als het 'mis' gaat en of je daarmee kunt leven. En die symtomen wanneer een hond niet aan zn behoefte wordt voldaan zijn wel redelijk rasgebonden.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

mijn eerste hond was een kruising duitse x mechelse herder; een teef van 3 jaar die al 5 x was herplaatst, heel wat trauma's had, zeer nerveus van aard en onvermoeibaar. Niet echt een beginnershond zeg maar. Echter ik was gestopt met werken en kon en wilde al mijn tijd in haar steken: 4 tot 5 uur per dag was ik wel met haar bezig. Toch vond ik haar verder erg makkelijk. Slopen deed ze nooit, ze luisterde prima, kon met alles en iedereen (behalve katten) en kon ook alleen blijven. Ik heb er echt een tophond aan gehad, omdat ze zo goed bij me paste. Nooit ook maar één cursus gedaan trouwens (door omstandigheden).

Mijn huidige mechel is minder veeleisend en zo braaf en makkelijk dat het bijna saai is :mrgreen: . Maar het blijft een herder: zij en mijn duitser houden mij constant in de gaten of en wat er gaat gebeuren. Ze willen altijd wat van je en daar moet je tegen kunnen.

Als dit je aanspreekt, is er geen reden om het niet te doen. Er zijn veel herplaatsers en ik zou je zeker aanraden daar eens naar te kijken. Je kunt dan precies het type zoeken dat bij je past.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik denk dat het in jullie situatie zeker wel kan maar dat je je moet afvragen of je het echt wilt.
Kun en wil je de hond echt bieden wat hij nodig heeft aan uitdaging. Want een Mechelaar is oha een echte werkhond/sporthond en niet een hond die voldoende heeft aan alleen wandelen. Heb je ook nog zin om naast je werk als je moe thuis komt met de hond te gaan trainen. Kun je er tegen dat je hond altijd "aan" staat ? Als je lekker wilt zitten en je beweegt een teen en je hond rent al naar de deur.
Bij een grote stoere hond denk ik niet meteen aan een mechelaar. Wat is de reden dat je op de mechelaar bent gevallen? Een mechelaar is zeker een geweldige hond in de juiste handen maar dan wel in sportieve handen. Mensen die de hond echt een uitdagend leven kunnen geven. Je moet niet kijken naar de mensen die er alleen mee wandelen met een mechelaar die daar genoeg aan heeft. Dat zijn de uitzonderingen.
Die tip van die kinderwens vind ik trouwens ook een goede.

Een mechelaar mee met de uitlaatservice kan, maar ik zou er niet op rekenen dat alle uitlaatservices erom staan te springen. En of je het zelf moet willen...
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Het kan wel een mechel als eerste hond in huis maar of het ideaal is moet je je af vragen. Wij hebben er 3 uit werklijnen en die vergen erg veel tijd en energie. Nu ben ik de hele dag thuis dus ik heb tijd zat en wij wonen buiten dus ze kunnen ten alle tijde hun energie kwijt. Maar ze kunnen slecht alleen zijn. Dus als de hond meerdere dagen meer dan een halve dag alleen zit dan heb je grote kans dat het problemen gaat geven met blaffen en de boel slopen. Die van ons kunnen prima een halve dag alleen in huis zijn maar als we langer van huis moeten dan gaan ze of in de kennel of in de stal. Een uitlaatservice zou ik zelf mijn honden niet zo snel aan mee geven. Maar goed onmogelijk is het allemaal niet. Er zijn ook honden uit ons nest die prima functioneren als huishond. Ook met kleine kinderen. Maar je zult er heel erg veel tijd en energie in moeten steken om het in goede banen te leiden.
Ik kan uit je openingspost niet goed opmaken hoe lang de hond alleen zit door de week?
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

sirene schreef:Een mechelaar mee met de uitlaatservice kan, maar ik zou er niet op rekenen dat alle uitlaatservices erom staan te springen. En of je het zelf moet willen...

Daar zou ik van te voren ook even naar vragen. Finn gaat mee met de uitlaatservice en toen ik vroeg of t.z.t. de groenendaeler ook mee mag, stond ze niet te springen i.v.m. mogelijk drijven van de groep etc. .
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Het belangrijkste is heel goed kijken naar de lijnen, zo hebben wij een mechel met 0.01 % Will to please en 2 Mechelse die je nooit met rust laten en ALLES voor je willen doen. Beide niet geschikt voor huishond.
Een mechel die dagelijks en fysiek en mentaal genoeg bezig word gehouden (fietsen/los rennen/speuren/Agility) zal de rest van de dag op de bank liggen.
Het eerste jaar zijn het vaak wel draken.

Ik heb zelf maar twee Mechelse herders gekend die mee konden met een uitlaatservice de rest kan niet bij andere honden of moet er niets van hebben.
Herders en vooral Mechelse hebben nou eenmaal een grote personal space.

Toen ik m'n honden nog niet mee kon nemen naar m'n werk en wel fulltime werkte ging ik sochtens 45 min tot een uur fietsen en als ik terug kwam van werk of naar de club trainen of speuren.
Als ik dan van huis was sliepen ze alleen maar.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

*Skye* schreef:
Paisley schreef:

Maar soms heb ik twee paar ogen die al mijn bewegingen volgen en als ik het toelaat volgen ze me de hele dag. En buiten moeten mensen wel eens lachen om mijn twee stalkers. Toevallig liep ik vrijdag met iemand die een jachthond heeft. Die hond was 100 meter verderop aan het snuffelen en ik had 2 honden die zowat op mijn hielen lopen. Zij snapte niet waarom ze de hele tijd bij mij bleven. Ik vind het wel gezellig, maar je moet er wel tegen kunnen dat je hond iets met jou wilt, het liefst 24u pd als je niet uitkijkt ;)

Daar moet ik weer niet aan denken om honden te hebben die constant op mijn hielen lopen. Ik geniet er weer van als ze een beetje hun eigen gang gaan.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Mijn eerste hond was een kruising mechelaar X stafford. Wat een kop zat er op, verschrikkelijk. Maar we hebben het gered en ze was voor ons een prima hond.

Ze was wel hond agressief, bang voor vuurwerk en onweer, en buiten wilde ze katten wel graag te grazen nemen. Maar voor de rest deed ze het prima. Alleen moest ik wel mijn verwachtingen bijstellen. Scheelt wel dat ik opgegroeid ben misschien met rottweiler welke ook niet hond sociaal waren.

En nu heb ik een Old English Bulldog en een (onbekende) kruising. Ze hebben allebei hun karakter trekjes. De een is rasgebonden en de ander kan van alles zijn. Je leert er mee om gaan en je hond te begrijpen.
Als je dat kan denk ik dat het niet zoveel uitmaakt wat voor hond je neemt als eerste hond.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

gonnie schreef:
*Skye* schreef:
Paisley schreef:

Maar soms heb ik twee paar ogen die al mijn bewegingen volgen en als ik het toelaat volgen ze me de hele dag. En buiten moeten mensen wel eens lachen om mijn twee stalkers. Toevallig liep ik vrijdag met iemand die een jachthond heeft. Die hond was 100 meter verderop aan het snuffelen en ik had 2 honden die zowat op mijn hielen lopen. Zij snapte niet waarom ze de hele tijd bij mij bleven. Ik vind het wel gezellig, maar je moet er wel tegen kunnen dat je hond iets met jou wilt, het liefst 24u pd als je niet uitkijkt ;)

Daar moet ik weer niet aan denken om honden te hebben die constant op mijn hielen lopen. Ik geniet er weer van als ze een beetje hun eigen gang gaan.
Daar kan ik ook absoluut van genieten. Maar dat is wel iets wat je bij dit soort honden echt moet stimuleren. Je moet absoluut grenzen stellen want anders volgen ze je de hele dag. Nu kan ik ook zeggen dat het klaar moet zijn en dan gaan ze hun eigen ding doen, maar over het algemeen vind ik het niet vervelend. Bij Skye hebben we dit toch iets te ver laten gaan, nog niet wetende hoe dit in de praktijk zou uit kunnen pakken. Bij Nova hebben we het op zichzelf zijn meer gestimuleerd dus die doet dit ook beter.

Maar het is wel echt iets wat je je moet realiseren als je aan zo een soort hond begint. Bij mij is het ook idd zo dat alles rustig lijkt te zijn, maar als ik even ga verzitten of drinken haal springen ze op en zijn ze klaar voor aktie. Ik kan me heel goed voorstellen dat niet iedereen daar tegen kan ;)
Ik neem wel eens de hond van de buren mee die een kruising jachthond is, daar kan ik dan weer niets mee. Ik wil toch wel graag dat mijn hond mij in de gaten houdt ipv dat ik mijn hond in de gaten moet houden.
Zo zie je maar dat er zo veel verschillende soorten honden zijn. En als je je er in verdiept kan je een goede keuze maken in welk ras wel of niet bij jou past.

Afgelopen weekend zat Nova te snuffelen en 1 meter van haar vandaan rende ineens een konijn weg. Ze ging er meteen vol achteraan, maar 1x roepen en ze kwam meteen terug. Dat vind ik dan weer wel heel fijn. (Had het ook niet verwacht hoor, maar blijkbaar zit met 10 maander de hier er heel goed in en zitten er geen bananen in haar oren ;) )
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Heavy schreef:Ik zou een Duitse herder nemen :wink:
ook die hebben hun uitdagingen nodig anders eten ze je huis op :mrgreen:
Ik heb 2 kruisingen en zelfs die moet je moe maken op alle mogelijke manieren.
Elke hond heeft op zijn eigen manier uitdaging nodig.
Onze bovenburen hebben een mechel, beest breekt de tent af inmiddels want er word niks mee ondernomen.
Wij mogen er dagelijks van meegenieten en ik heb gewoon medelijden met het dier.
Ze willen hem gaan castreren want dan word ie vast rustiger denken ze........ze zouden eens wat met het dier moeten gaan doen.
En zo lopen er ook diverse andere herders rond bij ons in de wijk, mechel, duitsers,hollanders, allemaal zenuwlijers omdat ze alleen de poepstrook zien.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Eefje83 schreef:
Heavy schreef:Ik zou een Duitse herder nemen :wink:
ook die hebben hun uitdagingen nodig anders eten ze je huis op :mrgreen:
Ik heb 2 kruisingen en zelfs die moet je moe maken op alle mogelijke manieren.
Elke hond heeft op zijn eigen manier uitdaging nodig.
Onze bovenburen hebben een mechel, beest breekt de tent af inmiddels want er word niks mee ondernomen.
Wij mogen er dagelijks van meegenieten en ik heb gewoon medelijden met het dier.
Ze willen hem gaan castreren want dan word ie vast rustiger denken ze........ze zouden eens wat met het dier moeten gaan doen.
En zo lopen er ook diverse andere herders rond bij ons in de wijk, mechel, duitsers,hollanders, allemaal zenuwlijers omdat ze alleen de poepstrook zien.
vind dat zo verschrikkelijk :ugh: uiteindelijk worden ze herplaatst en dan ligt het natuurlijk weer aan de hond :cry:
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

op zich moet het kunnen, zolang je weet waar je aan begint denk ik. Daar schort het nog wel eens aan volgens mij.
Hier loopt een mecheldame uit werklijnen, met een rugzakje. Ze is heel vriendelijk naar mensen.Honden moet ze even leren kennen, maar zijn dan ook geen probleem. de meeste cursussen/trainingen vind ze niet zoveel aan, onze lange wandelingen vindt ze heerlijk. Voor haar hoef ik trouwens niks mee te nemen qua speelgoed, ze doet eet toch niks mee.

ga eens op bezoek bij verschillende fokkers. Layla komt bv bij Crutz vandaan.
Afbeelding
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Hier ook een mechel als eerste hond en ok, ze is de makkelijkste niet, maar ik ben wel heel blij met haar. Mitzi is een oude teef die op straat is gevonden en zo in het asiel terecht is gekomen. Veel uitdaging heeft ze niet nodig, gewoon lekker wandelen en af en toe wat denkspelletjes en trainen.

Ze is wel (angst)agressief naar andere honden en kan dus weinig loslopen, inmiddels is ze wel aardig te sturen daarin. Ik sleur haar gewoon mee :Q: ophouden met krijsen, kreng. Ok en afleiden met snoepjes, haha. Heeel soms wilt ze nog wel eens in een redirectie momentje in mijn arm happen, maar dan bijt ze niet door en ik weet dat het haar bedoeling niet is. Ze zit dan echt vol in de stress omdat we de andere hond niet voldoende kunnen ontwijken, eigen schuld dus eigenlijk. ;)

Alleen laten is geen probleem, tegenwoordig blaft ze de eerste minuut dat ik weg ben wel even maar daarna is ze zoet en gaat ze liggen slapen. Het gaat ook beter als ik haar wat te knabbelen geef voor ik de deur dicht trek, maar dat schiet er wel eens bij in.

Ze is heel erg voergericht en dat maakt het trainen wel heel erg makkelijk, met name ongewenst gedrag ombuigen. Ze is heel intelligent wat dat betreft en zeker met de clicker kan ik heel duidelijk maken wat ik van haar verlang. Helaas is de keerzijde van haar voergerichtheid dat ze ook heel graag eten jat en het dan ook liever niet afstaat, zeker niet aan een "vreemde". Ik kan het meestal zonder problemen afpakken, zelfs uit haar bek trekken indien nodig, maar mijn moeder is zo al eens gebeten. :ugh:

Als ik haar van jongs af aan had gehad, had ik het negeren van andere honden er gelijk in getraind en was ze waarschijnlijk ook niet zo'n jatter (ze heeft ten slotte gezworven). Dan had 't ook niet tot happen hoeven komen wanneer ze in de stress schiet. Aan de andere kant hoef ik eigenlijk echt geen Mechel pup, ik denk dat ik dan wel krankjorum wordt. :mrgreen:

Typische Mechel-dingen waar ik (meestal) van hou maar anderen tot waanzin drijven is hoe ze bijna letterlijk aan m'n kont plakt (velcro-dogs worden ze in het Engels genoemd, klitteband-honden :mann: ), altijd wil weten wat ik ga doen en of ze mee kan doen (zodra je opstaat van de bank, staat ze paraat), hoe vocaal ze is (gemopper, gebrom, gezucht, gesteun, en natuurlijk aanslaan bij de deurbel), en zelfs mijn super-knuffel-ik-wil-koekjes-en-aandacht-van-ieder-mens-Mechel veranderd in een heuse waakhond wanneer iemand in het donker onbetrouwbaar overkomt. :hmmm:

En eerlijk, ze is een nerveus ding en soms wil ik haar achter het behang plakken, maar ze is wel echt mijn knuffelmaatje en ik zou haar voor geen goud willen missen. :I:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

De mechelaar kan prima als eerste hond maar je moet je erg bewust zijn wat t ras nodig heeft, kun je dat geven? Daarnaast zit er nogal wat verschil in show vs werk maar ook in de lijnen onderling. Mijn 1e mechelaar was een gouden hond, ik heb heel veel van haar geleerd en zij van mij. Ook veel verkeerd gedaan maar omdat ze een makkelijke dame was maakt dat niet zoveel uit. Maar ik heb ook een reu gehad uit een totaal andere lijn uitgezocht op de sociale vaderlijn.... helaas was t hele nest niet sociaal met andere honden. En dan in de zin van dat t letterlijk bloedbaden waren als hij de kans kreeg om bij een van mn andere honden te komen en zelfs over de kennel klom om bij de ander te komen. Hem heb ik dus ook herplaatst omdat niet alleen de andere honden erg gebukt gingen onder zijn aanwezigheid maar t voor hem zelf ook niet fijn was al die andere honden. Hij is als enig hond geplaatst en dat was een gouden mand voor hem. Weg stress bij alle partijen. Mijn huidige honden stammen allemaal nog af van mn eerste dame en ik kan met ze lezen wn schrijven. De een makkelijker dan de ander maar erg leuke honden. Ook samen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

Even inhaken
Ik heb nu een tervuerense herder uit werklijn (teefje)
Ook als eerste hond ben dus wel benieuwd naar de antwoorden die je krijgt.
Zijn beide Belgen natuurlijk
Nu worden tervueren ook wel geboren uit 2 mechels
Zal het karakter en temperament temperament ook wel niet veel schelen (dit even als vraag voor de kenners)

Dit is een werklijn tervuur: https://goo.gl/images/IeCTtO. :I:
Laatst gewijzigd door Donkere Dame op 06 feb 2017 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

En heel belangrijk... :mrgreen:

En t volwassen exemplaar

Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

malinois schreef:En heel belangrijk... :mrgreen:

Dit is dus waarom ik geen Mechelaar puppy wil. :LOL: Mitzi is als bijzonder luie bejaarde Mechel erg leuk, maar een puppy? :schrik: Laatmaarrrr!
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

Ach heb mijn Belgische als pup.
En inderdaad soms zou je willen dat je een paar jaartjes over kon slaan.
Maar zou het opgroeien niet willen missen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

En idd je moet er echt veel mee doen ook na een dag werken. Ik train IPO minstens 2 a 3x per week. Daarnaast fiets ik bijna elke dag met een hond vaak ook met 2 behalve op trainingsdagen en zomers zwemmen ze bijna dagelijks en speur ik ook nog een aantal avonden.
Dit naast de standaard dagelijkse losloopwandelingen 4 x per dag.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”