Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De kleinste hulphond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

De kleinste hulphond

Ongelezen bericht door EstherK »

Happy is officieel de allerkleinste hulphond

Happy is officieel de kleinste Hulphond van Nederland. Van snuit tot staart meet ze 'maar 50 centimeter' en ze komt niet hoger dan 27 centimeter. Toch is ze een uitstekende hulp in huis voor het baasje.

,,Happy... Wil je baasje helpen?", vraagt Jantine de Waard, terwijl ze Happy's koppie in haar handen neemt. Meteen springen de oortjes van de kleine hond omhoog. ,,Breng mijn sloffen", zegt Jantine. De sloffen zijn nauwelijks groter dan dat ze zelf is, maar toch brengt Happy ze vol enthousiasme naar het bed van Jantine. Het hondje -een mix is van een Maltezer leeuwtje, American Rat terriër en een dwergpincher - kent tientallen commando's die verder gaan dan het geijkte 'zit' en 'af' ,,Ik hoef maar 'zoek drugs' te zeggen en ze gaat op zoek naar mijn medicijntas."

Happy's verhaal begint in september 2014, als Jantine net van haar verzekering te horen heeft gekregen dat ze niet in aanmerking komt voor een assistentiehond. Ze lijdt aan het Syndroom van Ehlers Danlos, een bindweefselziekte. Hierdoor zit ze in een rolstoel. ,,Ik wilde hoe dan ook een hondje en op de Facebookpagina van stichting Idemo kwam ik Happy tegen." Stichting Idemo helpt zwerfhonden in Bosnië en Kroatië. Soms zijn er Nederlandse hondjes in nood zoals Happy. ,,Happy komt bij mensen vandaan die haar mishandelden. Ze zat vaak vastgebonden buiten."

Engelengeduld

Toen Jantine Happy kreeg, kon ze zichzelf nog redelijk goed redden vanuit haar rolstoel. ,,Ik merkte dat als ik Happy iets aan wilde leren, ze erg snel commando's snapte. Een trainster van assistentiehondenschool BultersMekke testte haar en samen besloten we haar op te leiden tot ADL-hond." Met engelengeduld leerde Jantine Happy diverse trucjes om haar te assisteren. Jantine was net klaar met het trainen het hondje toen ze fysiek in een dal kwam. ,,Toen pas kreeg ik in de gaten dat haar aanwezigheid zo'n verschil maakte. Mijn zelfredzaamheid is door haar een stuk groter."

Ondanks haar grootte kan Happy vrijwel alles wat een 'reguliere' hulphond ook kan. Van keukenlades open maken tot opruimen en het helpen van Jantine met het aan- en uittrekken van haar kleding. ,,Dat een klein hondje een tussendeur open kan krijgen, is al vrij uitzonderlijk. Het enige wat Happy in mijn appartement nog niet kan, is het licht aandoen, maar dat komt doordat de knopjes nog niet op haar hoogte zijn gemaakt."

Als Jantine de deur uitgaat, krijgt ze nog wel eens vreemde blikken van passanten of winkelpersoneel. ,,Ik heb altijd een pasje bij me waarop staat dat ze een officiële assistentiehond is, want door haar lengte geloven ze het vaak niet."

Afbeelding

Bron: http://www.ad.nl/binnenland/happy-is-of ... ~a0671ae4/
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: De kleinste hulphond

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Mooi verhaal, hulpjes komen in allerlei maten en soorten :ok:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Tara schreef:Wat een leuk verhaal, en wat een scheetje om te zien!
Maar Idemo heeft toch wel vaak heel erg leuke honden vind ik, ik heb er zat voorbij zien komen in de afgelopen tien jaar. :D

Ha ha in een ander topic wordt er heel anders over gedacht .
Zo zie je maar weer t is goed om je te oriënteren maar de keuze blijft bij jezelf .

Wat een leuk hondje :cheer: :cheer:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wat een mooi verhaal :I:
Zo hebben mens en hond elkaar helemaal gevonden :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Tara schreef:
fenneke schreef:
Tara schreef:Wat een leuk verhaal, en wat een scheetje om te zien!
Maar Idemo heeft toch wel vaak heel erg leuke honden vind ik, ik heb er zat voorbij zien komen in de afgelopen tien jaar. :D

Ha ha in een ander topic wordt er heel anders over gedacht .
Zo zie je maar weer t is goed om je te oriënteren maar de keuze blijft bij jezelf .
Ja, ik weet het.
Over de stichting zelf weet ik echt helemaal niets, maar iemand hier uit de buurt vangt regelmatig honden voor deze stichting op en ik vind het vaak echt heel leuke honden.
Met het karakter van het hondje dat mijn vriendin geadopteerd had was dan ook niks mis, inderdaad een vreselijk leuk hondje! Het gaat fout bij de stichting zelf en bij het feit dat de hondjes medisch vaak enorm niet in orde zijn. De mevrouw uit dit artikel heeft kennelijk geluk gehad.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Oh wat leuk! Het kan dus wel, een hulphond waarbij het in de eerste plaats om de hond gaat :ok:

Charlie heeft zo ook een hele tijd van alles voor me gedaan, uiteindelijk kreeg ze er helaas toch de schijt in :LOL:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Sjonge, ik vond een Markiesje als ADL-hulphond al klein en stoer (helaas leeft ze niet meer, was de hulphond van Elco's fokker), maar deze is nog kleiner :D
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mooi verhaal :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Mooi verhaal! Wat lijkt dat hondje op Lucy van Job (Hope for Spanish Stray Dogs) http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... hilit=lucy
Groetjes Charlie

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

dagmar88 schreef:Oh wat leuk! Het kan dus wel, een hulphond waarbij het in de eerste plaats om de hond gaat :ok:
Saar van Suzanne kan ook van alles. Deur dicht, sokken pakken, noem maar op.
Dat heeft ze haar geleerd omdat ze er allebei lol in hebben, maar Suus is wel ziek natuurlijk, dus het komt regelmatig best handig uit ;)
Misschien moet die ook maar zo'n certificaatje halen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”