Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bulten op neus

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

EllaBellaah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Bulten op neus

Ongelezen bericht door EllaBellaah »

Hoi allemaal,

Cooper heeft flink wat bulten op z'n neus. Zondag avond begon het met wat kleine bultjes die hard aan voelden. Maandag werd het in de loop van de dag steeds erger, de bultjes werden wat groter maar hij leek nergens last van te hebben. Vanmorgen was het nog erger, het is nu een grote bult met daarop een stuk of 10 kleinere bultjes die open zijn gegaan. Hij gedraagt zich zoals hij altijd doet, lijkt niet veel pijn te hebben, hij wrijft er af en toe met z'n poot langs, het zal hem wel irriteren.
Iemand enig idee wat het kan zijn? Wat kan de dierenarts hier mee?

De dierenarts is uiteraard vanmorgen meteen gebeld en we kunnen om half 2 terecht.

Dit was vanmorgen
Afbeelding
Groetjes Ella & Cooper :D
Sterre

Re: Bulten op neus

Ongelezen bericht door Sterre »

Als je met google zoekt "hond met bulten op neus" kom je een heleboel items tegen. Misschien zit er een oplossing bij.
EllaBellaah
Zeer actief

Daar zie ik veel dat het om een contact allergie kan gaan, wellicht heeft hij ergens met z'n neus gezeten waar hij niet tegen kon. Maar lees ook dat het bij sommige honden lastig behandelen is en het eerst veel erger wordt. Hopelijk knapt Coopertje snel op...
Sterre

Ja ik zag ook dat het soms heel erg wordt voor het over gaat. Het ziet er akelig uit. Hopelijk gaat het bij Cooper gauw over.
EllaBellaah
Zeer actief

We zijn net terug van de dierenarts. Het is waarschijnlijk een ontsteking, hoe hij daar aan komt is de vraag. Aangezien hij veel los loopt in het bos kan het zijn van een plant waar hij niet tegen kan, een scherp takje, een egel of een ander scherp voorwerp. Hij heeft een injectie antibiotica gekregen en nu nog 7 dagen 3 maal daags een tabletje en 1x daags pijnstillers/ontstekingsremmers. Donderdag moeten we weer op controle komen. Het zou kunnen dat het even wat erger wordt, maar het zou morgen rond deze tijd een heel stuk beter moeten zijn zodra de medicatie begint te werken.
In het ergste geval kan het een auto immuun probleem zijn, maar dan zouden eigenlijk de plekjes over zijn hele lijf moeten zitten in plaats van alleen op z'n neus. Even afwachten of alles aan slaat, anders krijgt hij donderdag prednison.
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Hoe oud is Cooper?
Ik zag laatst op tv een puberende koala, die had een vorm van acne op zijn neus. Daar doet het me aan denken.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
EllaBellaah
Zeer actief

Cooper is nu 1,5 jaar oud
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ergens met zijn neus in een berenklauw gezeten misschien?
Hopelijk trekt het snel weer weg.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Wat vervelend, hopelijk trekt het snel bij!
Mayke heeft het ook een keer gehad, maar veel minder erg. Ze gingen niet open, alleen het haar ging er af. Binnen een paar dagen ging het van 1 naar een stuk of 4 bulten, maar het ging uit zichzelf weg. Ze heeft het daarna nooit meer gehad.
Hopelijk bij Cooper ook een 1malige pech!
Afbeelding
EllaBellaah
Zeer actief

Groeien berenklauwen nu al dan? Ik dacht dat die vroeg in het voorjaar kwamen, niet in januari.
Het lijkt nog iets erger te worden maar dat kon ook wel kloppen omdat de medicatie even de tijd nodig heeft om te werken. De plekken zijn nu allemaal open en wat groter dan op de foto.
EllaBellaah
Zeer actief

Vandaag is er nog geen verbetering, maar het is volgens mij ook niet slechter geworden. De afgelopen twee dagen is het steeds met het uur slechter geworden, dus ik ben eigenlijk al blij dat het nu even stil lijkt te staan. Het is wel nog steeds open en er komt wat gelig vocht uit, dat was gisteren ook al.
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

De antibiotica zal z'n werk nog moeten gaan doen denk ik.
Dat het niet erger wordt is al een goed teken.
Beterschap!
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
EllaBellaah
Zeer actief

Daar ben ik inderdaad al heel blij mee! Hij lijkt zich nog steeds prima te voelen en ik mag er best aan zitten om het even schoon te maken met een tissue. Volgens de dierenarts zou het vandaag wel al wat beter moeten gaan en morgen al helemaal.
Ik weet niet of ik het ergens mee schoon kan maken, heb het net even schoon gemaakt met afgekookt water, dat kan sowieso geen kwaad.
EllaBellaah
Zeer actief

De bulten zijn nog niet echt minder geworden. Vandaag op controle geweest en zalf gekregen. Cooper loopt nu ook met een mooie kap rond om te voorkomen dat hij de plekken steeds weer open krabt. Zaterdag weer controle, als het dan niet minder is gaat de dierenarts een stukje huidweefsel afnemen om te laten onderzoeken.
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

Dat val tegen. Hopelijk wordt het nog beter en anders inderdaad maar eens verder gaan zoeken.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik vind het lijken op wat de herder van jeannettebo had, stuur haar anders eens een pb.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

he dit moet wel overgaan hoor! want we moeten wandelen binnenkort!
Afbeelding
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Kan het Juvenile Cellulitis zijn?
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Pemba schreef:Ik vind het lijken op wat de herder van jeannettebo had, stuur haar anders eens een pb.

Haar wratjes bedoel je? Of de keer dat ze over de galbulten zat?
Eigenlijk lijkt het op geen van beiden :oeps: sorry.
De wratten bij Layla zijn een reactie van de huid, op uhh, alles eigenlijk. Maar is gewoon huidweefsel, haar huid vormt wratjes na bv en tekenbeet oid. Niet als allergische reactie, maar "gewone" reactie.
Afbeelding
EllaBellaah
Zeer actief

Cooper wil inderdaad heel graag een keer met Willem op pad!
Labje: dat ken ik niet, ik zal er een op gaan zoeken.

Er lijkt wat verbetering te zijn vandaag. De plekken zien er rustig uit. Ongeveer 2/3e is nu dicht. De overige plekken zijn nog wel open maar daar komt geen vocht of bloed uit. De kap lijkt dus zijn werk te doen ondanks Cooper behoorlijk ongelukkig is. Hij kan niet meer snuffelen, lopen vindt hij lastig, plat gaan liggen durft hij eigenlijk ook niet zo goed. Ik heb vanmorgen heel even zijn kap af gedaan om te eten en drinken. Het eten ging er goed in inclusief medicijnen, drinken wil hij niet, ik ga zo een lekker bouillonnetje voor hem maken.
Dan komen we bij het probleem dat hij zich dus totaal niet goed voelt met die kap om. Hij voelt zich enorm onzeker en kan eigenlijk niks omdat die kap zo lang is. Spelen gaat niet, lekker snuffelen niet. Heeft iemand een tip om hem toch lekker bezig te kunnen houden? Denk spelletjes met voertjes gaat dus ook niet omdat hij niks van de grond af kan pakken.
Arme Cooper voelt zich ellendig, ik hoop zo dat het snel beter gaat.
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

EllaBellaah schreef:Cooper wil inderdaad heel graag een keer met Willem op pad!
Labje: dat ken ik niet, ik zal er een op gaan zoeken.

Er lijkt wat verbetering te zijn vandaag. De plekken zien er rustig uit. Ongeveer 2/3e is nu dicht. De overige plekken zijn nog wel open maar daar komt geen vocht of bloed uit. De kap lijkt dus zijn werk te doen ondanks Cooper behoorlijk ongelukkig is. Hij kan niet meer snuffelen, lopen vindt hij lastig, plat gaan liggen durft hij eigenlijk ook niet zo goed. Ik heb vanmorgen heel even zijn kap af gedaan om te eten en drinken. Het eten ging er goed in inclusief medicijnen, drinken wil hij niet, ik ga zo een lekker bouillonnetje voor hem maken.
Dan komen we bij het probleem dat hij zich dus totaal niet goed voelt met die kap om. Hij voelt zich enorm onzeker en kan eigenlijk niks omdat die kap zo lang is. Spelen gaat niet, lekker snuffelen niet. Heeft iemand een tip om hem toch lekker bezig te kunnen houden? Denk spelletjes met voertjes gaat dus ook niet omdat hij niks van de grond af kan pakken.
Arme Cooper voelt zich ellendig, ik hoop zo dat het snel beter gaat.
Ik heb nog nooit een hond met een kap om gehad, dus ik weet het niet zeker, maar zou je een hondenpuzzel (mits je die hebt natuurlijk) niet op een verhoogje kunnen zetten? Wij zetten bepaalde puzzels voor Gizmo altijd op een opstapje, dan is het net iets makkelijker voor hem. Ik weet niet hoe dat met een kap om gaat. Maar aangezien denkspelletjes vaak worden gebruikt voor honden die weinig mogen bewegen in verband met revalidatie, lijkt mij dat hiervoor wel oplossingen zijn bedacht wanneer de hond een kap om heeft.

Wat je volgens mij sowieso wel zou kunnen doen om hem bezig te houden, is nieuwe kunstjes leren. Achteruit lopen, rondje draaien, pootjes ergens op zetten, vooruit sturen en in een hoepel gaan zitten, dat soort dingen.
EllaBellaah
Zeer actief

Denk spelletjes zijn er lastig doordat hij met z'n neus de grond niet kan raken door de kap. Hij kan dus geen koekjes oppakken die laag liggen.

Gisteren is Cooper weer op controle geweest, dierenarts was gelukkig erg tevreden! Hij vond dat het allemaal goed aan het genezen is en de zwelling is weg. Wel heeft hij voorzichtig de korsten er af gehaald. Ze waren heel erg dik en hij was bang dat het daar onder zou gaan broeien en zweren. Het ziet er nu mooi rustig uit, alle plekken zijn schoon en droog en er komt geen vocht of bloed meer uit.
Dinsdag weer op controle, dan krijgt hij weer antibiotica mee omdat we daar wat langer mee door moeten gaan. Mocht het dan niet verbeterd zijn ten opzichte van gisteren wil hij alsnog een stukje huidweefsel afnemen voor onderzoek. Als het weer flink verbeterd is gaan we gewoon door met zalven en antibiotica en hopelijk is hij er dan snel vanaf. Hoe hij er aan is gekomen blijft nog steeds een groot raadsel.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Als z'n neus de grond niet kan raken zou ik een randje van de kap knippen.
EllaBellaah
Zeer actief

De kap moet zo groot zijn zodat hij er absoluut niet met z'n poot bij kan, een stukje er af kan dus helaas niet.

Het gaat heel goed met Cooper! Sinds gisteren doen we zijn kap af als we thuis zijn, dat gaat goed en hij zit er nauwelijks aan. Hij is erg gelukkig dat hij zijn vrijheid weer heeft en lekker zijn ding kan doen. Gisteren heeft hij ook weer voor het eerst in bijna een week een stukje los gelopen en hij had energie voor 10.
Nou hopen dat het zo door blijft gaan.
Sterre

Wat fijn. Hopelijk is het snel allemaal achter de rug.
EllaBellaah
Zeer actief

Nog even wat foto's ter verduidelijking

donderdag:
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding
Sterre

Oh wat ziet dat er akelig uit op de eerste foto. En op de tweede is het inderdaad al erg mooi geworden.
EllaBellaah
Zeer actief

Het zag er inderdaad erg sneu uit!

Vandaag weer op controle geweest en de dierenarts was gelukkig heel tevreden. Alles is mooi dicht, al een paar dagen geen bloed of vocht meer, de zwelling is volledig weg en sinds gisteren komen er weer hele kleine haartjes op.
We moeten nog 2 weken door blijven gaan met de zalf en de antibiotica tabletjes mogen we opmaken en daarna stoppen. Over twee weken zou het helemaal over moeten zijn, zo niet maken we alsnog een afspraak om een stukje huidweefsel af te nemen voor verder onderzoek.
De dierenarts gaf aan dat hij zich best zorgen heeft gemaakt en thuis ook in de boeken is gedoken om te kijken wat het zou kunnen zijn. Altijd fijn, zo'n betrokken dierenarts.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”