Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje aan baasjes van zeer grote honden.....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ody
Zeer actief
Aantal honden: 2

Vraagje aan baasjes van zeer grote honden.....

Ongelezen bericht door Ody »

Vanmorgen sprak ik iemand op school die een jonge Boerboel van net 1 jaar heeft. Even een praatje over puberende honden, barstend van de energie, regelmatig flink eigenwijs, Oost-Indisch doof en hoe lekker irritant dit kan zijn.

Toen ik vroeg waarom ik haar nooit meer tegen kwam met de hond, vertelde ze dat ze de hond niet meer kan houden en dat alleen haar man hem nog maar uitlaat. De hond was ondertussen ruim 60 kilo en als hij iets zag waar hij graag naartoe wilde had ze niks meer te vertellen, door het gewicht van de hond sleept hij haar gewoon mee.

Ik heb geen supergrote honden, Ody weegt rond de 28 kilo en Sira rond de 33 kilo, maar ik loop wel altijd tegelijk met ze en het is me nog nooit overkomen dat ik meegesleept wordt.

Hoe doen andere baasjes dit met zeer grote honden??
Is toch geen zak aan als je niet eens je eigen hond meer uit kan laten......
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Re: Vraagje aan baasjes van zeer grote honden.....

Ongelezen bericht door tobi__ »

Je gewicht heeft toch niets met gezag te maken?

Lijkt mij dat die hond dat aftrekken moet afleren, en inderdaad lekker veel trainen op los lopen en luisteren.

Maar snap dat als het een paar keer fout is gegaan je ook niet meer op je gemak loopt met zo'n grote hond.
_Esmee
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Niet m'n eigen honden maar wel 2 cane corso's die ik regelmatig uit laat. Een reu en teef. Reu is niet vriendelijk naar andere reuen maar luistert gewoon goed dus daar kan ik prima mee lopen. Hij haalt het niet in zijn hoofd om me omver te trekken. Nu loop ik alsnog nooit met ze tegelijk in m'n eentje, zodat ik wel al m'n aandacht op één hond kan hebben. Teefje zou in principe altijd los kunnen lopen en is sociaal, maar je zal maar net een niet sociale hond tegenkomen die op haar afvliegt, dan zit ik nog met de reu aan de riem...
Het is hartsitkke leuk lopen met ze. ;)

Mijn eigen honden zijn rond de 30 kilo per stuk en die willen nog wel eens aan de riem trekken maar dat kan ik wel hebben. :D
Ody
Zeer actief

Boutje schreef:Ik heb nog geen hele grote honden maar wil dit later wel.
Ik zou zeggen van pup af niet aan de lijn laten trekken en leen netjes wandelen en luisteren maar daar is het bij hen wat laat voor zo te lezen :(
Halti?
Ze hebben wel gewoon cursus met hem gedaan en kan in principe netjes aan de lijn lopen, maar omdat hij nu regelmatig schijt-aan-de-baas momentjes heeft door het puberen kan ze hem niet meer houden.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Staat wel heel stoer zo'n groot loeder aan de lijn die je de buurt door trekt of desnoods voor de kik 1 x per dag met je smoel over de stoeptegels.
Hoe je het ook bekijkt een natte plasser krijg je sowieso. :engel: :zweep:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Dit is voor mij dus precies de reden om geen hond te willen die ik fysiek niet kan houden..
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Opzich wel goed dat de man dan loopt met de hond en niet zij, maar wel jammer. Wij hebben een buuf met een bull mastief die nu net iets ouder dan een half jaar is dat wordt ook een joekel, ze is overigens wel echt een lieverd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Cendy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerboel

Ongelezen bericht door Cendy »

Ik ben zelf maar een klein opdondertje, maar ik kan rustig buiten lopen met onze boerboelteef van bijna 70 kilo :19:
Met m'n andere boelen ook nooit geen problemen mee gehad terwijl ik er 1 heb gehad die het liefst alles dood maakte wat bij haar in de buurt kwam.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik ben ook een soort van smurf en loop met Van Gils zo rond de 70 kilo, en ik heb altijd ingezet op gehoorzaamheid, toch soms vrees ik wel eens met glad weer en zo dat als hij heel blij of enthousiast is dat ik de weg van dichtbij zal zien, maar over t algemeen is de riem bijna niet nodig, omdat hij luistert en een wedstrijdje touwtrekken zie ik niet zo zitten- geen haa rop mijn hoofd, en dat zijn er heel erg veel
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 16 jan 2017 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ody schreef:
Boutje schreef:Ik heb nog geen hele grote honden maar wil dit later wel.
Ik zou zeggen van pup af niet aan de lijn laten trekken en leen netjes wandelen en luisteren maar daar is het bij hen wat laat voor zo te lezen :(
Halti?
Ze hebben wel gewoon cursus met hem gedaan en kan in principe netjes aan de lijn lopen, maar omdat hij nu regelmatig schijt-aan-de-baas momentjes heeft door het puberen kan ze hem niet meer houden.

Tja, trainen is niet opvoeden. Bij echt grote honden (heb ik nu niet meer) maak ik er echt een punt van.
Daarbij zijn ze langzaam/zeer voorspelbaar in beweging en gedachten én zijn ze dichter bij je, dus kun je sneller reageren.
Ik pakte de puber reuen gewoon aan hun staart als ze te snel gingen, die komt toch vanzelf voorbij :tongue:
Zou er een gentle leader of halti om hangen en veel gaan lopen.
Zo krijgt hij alleen maar meer schijt aan de vrouw :mrgreen:
Ody
Zeer actief

Tenmashi schreef:Dit is voor mij dus precies de reden om geen hond te willen die ik fysiek niet kan houden..
Ik had die gedachte altijd om medische redenen. Met allebei mijn honden veel pech gehad, waardoor ik ze dan in en uit de auto moest dragen. Ik heb een trap naar de voordeur, daar moest ze dan ook op en af dragen. Daardoor wil ik nooit geen hond die ik indien nodig niet kan dragen, een boerboel van 70 kilo til ik niet ff op.

Nooit bij nagedacht dat het gewicht van een hond in de puberleeftijd op deze manier ook een probleem kan vormen.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik heb jaren bullmastiffs gehad maar die kon ik met een pink uitlaten, ook meerdere. mijn toenmalige man daarentegen niet. en hij was 1.87 lang, ik 1.60 en 55 kilo. toch is mijn rug nu echt kapot en durf ik het nu niet meer aan, overwicht of niet. het gaat er ook om of je ze kunt tillen als er eens wat is en dat gaat niet (meer).
bij dit soort honden moet je een pact sluiten, ze moeten het voor je willen doen en als dat zo is kun je er alles mee en doen ze alles voor je.
peer (19 kilo) trekt meer en erger dan mijn bullen, daar heb ik veel meer last van moet ik zeggen. :mrgreen:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:Mijn deerhoundreu woog tachtig kilo en nooit heeft hij me omvergetrokken.
Ik vrees eerder dat ik mijn nek breek over een voor mij langs schichtende teckel :LOL:
dat heb ik dus met een puli, mijn CC is het probleem niet, maar die witte die wil nog wel een zo onder je voet doorschieten, het is wel zo met Baco en DuCain dat toen er echt iets aan de hand was, ik ook echt bij huis bleef en de foon mee had voor als het niet meer ging , dan kon er een auto komen of zo, die waren rond de 50 kilo, Gil kan ik vergeten die kan ik niet tillen als het zou moeten dan is het einde verhaal denk ik
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Ik heb de lijnen van mijn honden altijd in 1 hand. Dus dat is bij elkaar ook rond de 80 kg. Geen probleem. Alleen Ivy trekt, maar met je jachtlijntje kan je ook een halti maken..dus die loopt daarmee om aan de lijn. Niet omdat ik haar anders niet kan houden, maar is gewoon irritant. Sowieso lopen ze vooral veel los. Lange wandelingen aan de lijn vind ik niet leuk.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

_Jules_ schreef:Ik heb de lijnen van mijn honden altijd in 1 hand. Dus dat is bij elkaar ook rond de 80 kg. Geen probleem. Alleen Ivy trekt, maar met je jachtlijntje kan je ook een halti maken..dus die loopt daarmee om aan de lijn. Niet omdat ik haar anders niet kan houden, maar is gewoon irritant. Sowieso lopen ze vooral veel los. Lange wandelingen aan de lijn vind ik niet leuk.
:wink: Is compleet anders dan één grote hond.
Ik heb ook makkelijk drie niet xxl honden vast, 20 tot 40 kilo per stuk.
Vier swiffers staan niet gelijk aan een husky.

Met een kalf van dat type kun je je daar toch al niet op instellen. Al was het maar omdat veel van dat soort reuen toch wel hun mannetje staan bij opzoekers/patsers, op zijn minst.
Met pluis en spike ging het dan toevallig wel, maar echt veel behoefte om los te lopen was er toch niet. Moest je constant achterom lopen kijken omdat ze daar liepen te slenteren.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

tobi__ schreef:Je gewicht heeft toch niets met gezag te maken?
Nou, voor de hond misschien niet maar voor het baasje misschien wel. Voor mij althans wel. Ik weet zeker dat ik mijn hond fysiek de baas kan en dat geeft mij het zelfvertrouwen dat ik nodig heb om daadwerkelijk gezag uit te kunnen stralen. Daarom zou ik zelf nooit een supergrote, sterke hond nemen. Ik ben eigenlijk van mening dat dat voor iedereen zou moeten gelden, mensen met bijzonder veel hondenfluisterachtige capaciteiten en zelfvertrouwen daargelaten. Want je kunt nog zo veel gezellig gezag uitstralen, er kan altijd wel eens een keer iets onverwachts gebeuren en als je je hond dan niet kunt houden - tsja. En dat hoeft niet eens voor de veiligheid van anderen te zijn, maar ook voor de veiligheid van jezelf en van je hond. Mijn hond wil bijvoorbeeld nog wel eens schrikken als we van achter onverwacht worden ingehaald door een skater ofzo. Dan maakt ze een enorm rare bokkesprong. Gelukkig kan ik haar dan houden, en daarmee voorkomen dat ze tijdens die bokkesprong per ongeluk onder een auto springt, om maar wat te noemen.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

De zwaarste die ik heb gehad woog 55 kilo. Maar dan liepen er vaak nog 2 mee van 40 kilo en van 32 kilo. Maar ook hij alleen heeft me nooit over straat getrokken.
Natuurlijk heb ik wel eens m'n hakken in het zand moeten zetten. Maar ze hebben me nooit letterlijk over straat getrokken.
Oké, ik let wel op als er iets aankomt dat ik er niet vlak langs passeer, deed ik toen en daar let ik nu nog op.
Maar tot nu toe altijd gewoon netjes overeind gebleven en ze kunnen houden.

Als het erop aan komt kan ik het spul wat ik nu heb ook niet aan. Indy misschien dan nog, maar die is donders snel als het erop aan komt, haha.
Maar daar draait het toch ook niet om. Dat gevecht moet je ook niet aan willen gaan denk ik.
Laatst gewijzigd door Daisy@ op 16 jan 2017 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Wij lopen ook met grote honden , als we samen thuis zijn splitsen we het wel op , iedere een grote en een kleinere maar als Jan nachtdienst heeft laat ik ze weleens alle vier tegelijk vroeg in de ochtend uit. De groterds zitten dan vast , Sien en Micron lopen dan los. Dan is het echt even van de kadaverdisipline als we een kat zien en dat weten ze dondersgoed dus omver trekken halen ze niet in hun hoofd.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Mijn Mastiff woog 80 kilo, mijn Bulmastiff woog rond de 65 kilo en als meisje van twaalf had ik een megaboxer van 50 kilo die ook nog eens hondagressief was. Geen van 3en heeft mij ooit van de sokken getrokken.
Kwestie van vanaf het begin niet als in nooit accepteren. Ze zouden het niet durven. De Mastiff liep trouwens altijd los. Overal.

Edit ik had de Bullmastiff en de Mastiff ook nog tegelijkertijd. Bijna 150 kilo hond :lol1: ..
Gr. Aniek

Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Het is een kwestie van goed aan de lijn leren lopen vanaf dag één, iets afleren is stukken moeilijker. Mijn honden samen zijn ong. 50 kilo, die kan ik aan één pink vasthouden, maar dat netjes lopen heb ik ze vanaf dag één aangeleerd :ok: En ze lopen zich niet af te trekken tijdens het wandelen, misschien scheelt dat ook :LOL: (sorry kon het niet laten) :mann:

Lijkt mij dat die hond dat aftrekken moet afleren, en inderdaad lekker veel trainen op los lopen en luisteren.

Maar snap dat als het een paar keer fout is gegaan je ook niet meer op je gemak loopt met zo'n grote hond.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Met de Tatra's heb ik ook nooit problemen gehad wat het aan de lijn trekken betreft. MAximaal hadden we er 3 en die wogen toch ruim 160 kilo samen. Als ik dacht dat er problemen kwamen dan begon ik al te waarschuwen tegen Jurek, want dat was de aanstichter meestal. Verder werd er gewoon normaal gelopen aan de lijn.
Pepe trekt ook als een idioot aan de lijn en die weegt maar 15 kilo. Door hem heb ik problemen met mijn arm en heup gehad.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Oh dat doet me denken aan de honden van mijn vriendin. We hadden samen 4 Bulmastiff's , 1 Mastiff en 1 Jack Russell.
Ik moest de handel een keer uitlaten en liep dus met alle 6. Alle 4 Bulls aangelijnd en de andere 2 los. 1 van de Bullmastiffs was heel erg hondagressief, toen ik een hond zag naderen en zag dat ze in de richting keek sloeg ik haar gelijk met de Flexi voor haar dikke harses. 1 x gedaan en vanaf toen keek ze alleen nog maar naar mij als ze een hond opmerkte. De rest was gewoon heel erg vriendelijk en geen enkel probleem.

Maar achteraf....Verstandig was het niet, het was er meer 1 uit de categorie goed gegaan in plaats van goed gedaan.
Gr. Aniek

Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Nou zeg, wawa's zijn ook pittig om te houden hoor :schrik: :pffff:
S@ndr@
Zeer actief

sjm schreef:Nou zeg, wawa's zijn ook pittig om te houden hoor :schrik: :pffff:
dat zijn reuzen, in een klein lijf :schrik: :LOL:
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Lunatic schreef:Het is een kwestie van goed aan de lijn leren lopen vanaf dag één, iets afleren is stukken moeilijker. Mijn honden samen zijn ong. 50 kilo, die kan ik aan één pink vasthouden, maar dat netjes lopen heb ik ze vanaf dag één aangeleerd :ok: En ze lopen zich niet af te trekken tijdens het wandelen, misschien scheelt dat ook :LOL: (sorry kon het niet laten) :mann:

Hahaha :LOL: Waar zat ik met mijn gedachten :mann:
_Esmee
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

tobi__ schreef:
Lunatic schreef:Het is een kwestie van goed aan de lijn leren lopen vanaf dag één, iets afleren is stukken moeilijker. Mijn honden samen zijn ong. 50 kilo, die kan ik aan één pink vasthouden, maar dat netjes lopen heb ik ze vanaf dag één aangeleerd :ok: En ze lopen zich niet af te trekken tijdens het wandelen, misschien scheelt dat ook :LOL: (sorry kon het niet laten) :mann:

Hahaha :LOL: Waar zat ik met mijn gedachten :mann:
Geen idee wat jij allemaal doet tijdens het forumen :LOL: :goeie: :LOL:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Het verschilt ook heel erg per type hond.
De lijnen van mijn Newfoundlander reuen had ik altijd losjes in 1 hand (als ze al aan de lijn liepen), samen goed voor 110 kilo.
Geen enkel probleem, trekken deden ze niet.

Mijn Akita luisterde erg goed en kon ik prima uitlaten samen met mijn Duitse dog van 90 kilo. Die laatste heb ik wel aan de Halti gehad.
Hij wilde van enthousiasme nog wel eens een andere kant op gaan dan ik.
De meeste dogachtigen kun je nog zo goed opvoeden (en ze weten en onthouden het ook allemaal prima), maar als ze geen zin hebben doen ze gewoon lekker wat ze zelf in hun kop hebben.

Bij Bronco gebruik ik een halti. Hij weegt 40 kilo maar is sterker dan alle bovenstaande honden samen.
Door de halti kunnen we onbezorgd en ontspannen hele einden wandelen. Zou willen dat ik die meteen toen hij hier kwam was gaan gebruiken.
Maar goed, beter laat dan nooit.
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Je weet als ze klein zijn al dat het flinke jongens worden en dat je het niet moet laten aankomen op een fysieke strijd.
Shadow is ook zo'n 50 kg en absoluut niet traag. Gemaakt om zware ladingen te trekken, maar niet om mij over straat te sleuren. Het is 100 procent een kwestie van overwicht en vooruitzien. En vanaf pup al geen gedonder aan de lijn accepteren. Shadow moet vragen of hij mag plassen, dan krijgt hij gelegenheid en anders gewoon niet.
Pubertijd is grenzen verkennen dus blijven herhalen en juist niet opgeven.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Noa zou me nooit meesleuren. Ze is wel stronteigenwijs en wil soms niet meer lopen. Ondanks haar 70 cm schouderhoogte is ze met 40 kg niet zo zwaar, maar dan krijg ik er echt geen beweging in. Maar liever dat dan meegesleurd worden.
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Goh wat bestaan er toch veel zware grote honden. Als ik lees van 60 en soms wel 80 kilo...... :shock:

Mijn zwaarste honden waren rond de 40 kilo. (Duitse herders). Onze laatste Duitse herder kwam uit het asiel en trok nooit, was heel sociaal en lief naar alles en iedereen. Kon je heerlijk mee wandelen.... behalve één keer : een voorbijrennende kat was toch wel een trigger..... je kunt het al raden waarschijnlijk. Heel mijn lichaam in de strijd moeten gooien om haar te kunnen houden. En dan zijn ze sterk hoor pfffff.

Zelfs een goed luisterende hond heeft ook wel eens een moment waarin ze instinctief reageren. Onze DH reageerde nooit op katten, dus waarom wel op deze kat. Of was het juist dat ze het niet als kat herkende ? Of was het omdat ik op dat moment niet lekker in vel zat ? Het soms ook een wisselwerking tussen baas en hond.

Nu ik wat ouder word, zou ik voor de volgende hond er toch niet meer voor kiezen om een grote en zware hond te nemen. Ik ben wat hondengewicht al wat afgezakt, nu zit het rond de 23 kilo. (groenendaeler) :mrgreen:
Groetjes Charlie

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”