laeken schreef:Hoe vaak en hoe lang zou je met zo'n hond moeten mountainbiken om het voldoende te laten zijn? Want omdat jullie er zoveel werkhond in fokken maak je het jezelf niet makkelijker. Zou je voor een wat meer rennerij en wat minder hersenen gaan is het al makkelijker. Ze hebben deze honden ook eerder met poedels gefokt toch? Waren die minder goed? Ik kan me nl voorstellen dat ik sneller een sporthond zou kopen die deels poedel, deels greyhound en bv deels husky is omdat je dan minder werkhond hebt en meer simpele renners zonder extra aspiraties.
laeken schreef:Maar misschien presteren die minder. Kan maar zo en dan snap ik de keuze ook als je in deze sport zit. Mechelse herders x greyhound is misschien ook een leuke extra vleug bloed omdat je dan meer controle over je hond krijgt.
laeken schreef:Je leest het al. Ik zou als de dood zijn dat zo'n hond niet los kan en ik dan alle beweging moet geven en de hond dan nooit lekker kan struinen tijdens lange wandeingen.
Dit zijn echt kruisingen die voor het CC-en, Bikejøren, Steppen en voor de kar in span 2,4,6 of 8 (Dryland of sneeuw) gefokt worden. Je wilt die mogelijke snelheid er in hebben en de mogelijkheid om de tempo hardheid goed te kunnen trainen (meerdere km's achter elkaar op behoorlijke snelheid doorgaan zonder te erg terug te vallen in snelheid = dus volle galop)
Ik ken deze kruisingen niet met poedels er in, maar binnen de sport zie je echt alle soorten en maten honden, ras of kruising, van Dog tot Jack R's. Het hangt er maar van af hoezeer je echt voor de competitie mee doet of recreatief. Wij trainen voor competitie, dus ook NK, EK en hopelijk eind vh jaar ook WK.
Het zijn in deze kruising-combinatie's echt heerlijke honden, maar...je moet er echt dit soort sporten mee doen, het zit er zo in bij ze. Kun en/of wil je dat niet....dan niet aan beginnen.
Wij laten al onze honden los lopen waar het kan, want een rondje in de wijk is niet echt lekker ontspannen lopen met honden die niet beter weten dan dat ze mogen trekken. Trainingen zijn rond de 5 km. Dit kost hond en fietser heel veel kracht, maar duurt maar 11 tot 13 minuten met bv bike (TT loopt dan gemiddeld 32-33 km p.u. in het bos), alles bij elkaar zijn we dan 30-60 minuten bezig. Gemiddeld 2-3x per week, de rest is gewoon zoals elke hond. Wij hebben bijvoorbeeld de laatste 4 dagen alleen maar gewandeld en hebben ze gestruind door bos en hei, toevallig geen trainingen. TT en Craft lopen dan ongeveer 3x onze afstand op soort van full speed van links naar rechts, maar altijd in het zicht. Vandaag vond ik dat het wel ff genoeg was en is het helemaal niet (lang) gewandeld. Ze liggen al de hele dag voor jaffa. Ik ga ook wel met Craft en TT alleen weg, ga ik naar een veld waar ze los kunnen en dan rennen ze een 20 minuten gewoon heel hard rond. Soms even snuffelen, maar verder veel rennen. menig wandelaar staat dan ook stil...kijken verbaasd waarom die 2 nou zo blijven rennen hahaha
Zie foto hieronder...dit is als we thuis zijn