Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Willen jullie eens meedenken?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Sophie2017
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2

Willen jullie eens meedenken?

Ongelezen bericht door Sophie2017 »

Beste hondenkenners, Ik heb een dringende vraag waarbij ik van harte hoop dat jullie eens mee willen denken met mij. Onze kaninchen Teckel is voor de tweede keer zwanger en moet over 2,5 week bevallen. Nu hebben wij uit het eerste nestje een teefje gehouden waar we ontzettend blij mee zijn. Omdat moeders zo vreselijk lief is heeft ze haar dochter enorm verwend. :J: Kind mag altijd alle aandacht en ze cijfert zich makkelijk weg. Hierdoor is dochterlief (inmiddels 2,5 jaar oud) echt een prinsesje geworden.

Met dit in ogenschouw vraag ik het mij af of het veilig is om dochterlief bij de bevalling te betrekken. In eerste instantie waren we dit namelijk niet van plan en zou ze uit logeren gaan. Of moeders in een andere kamer laten bevallen en de eerste tijd laten. :slaap2:

Als de pups dan wat redzamer zijn dan mocht ze er voorzichtig bij. Anderzijds bekruipt mij het gevoel inmiddels dat het acceptatieproces dan wellicht moeilijker wordt. Wat vinden jullie? Bestaat er een risico dat een hond zo jaloers kan zijn dat ze de pups iets aandoet? Want dat kan in een seconde gebeurt zijn. Zelfs als je erbij zit. Dat risico wil ik absoluut niet nemen want de pups zullen niet meer dan een ons wegen bij geboorte. :mep:

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen. Alvast hartelijk dank voor het meedenken! :denken:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Willen jullie eens meedenken?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rennetje eromheen zetten en de teef zelf laten bepalen of de dochter in de buurt mag.
Ik gok van niet. ;)

Zelf houd ik de rest de eerste drie weken apart met een ren om de kist. Dat is gewoon rustiger voor de moeder.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Niet alleen dat dochter de pups wat kan doen maar de moeder haar dochter de tent uit vecht en na het nest misschien ook wel . Zet die roze bril maar af want dat geeft alleen maar ellende en teleurstelling.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Niet alleen dat dochter de pups wat kan doen maar de moeder haar dochter de tent uit vecht en na het nest misschien ook wel . Zet die roze bril maar af want dat geeft alleen maar ellende en teleurstelling.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Marjoleine schreef:Rennetje eromheen zetten en de teef zelf laten bepalen of de dochter in de buurt mag.
Ik gok van niet. ;)

Zelf houd ik de rest de eerste drie weken apart met een ren om de kist. Dat is gewoon rustiger voor de moeder.
Zo heb ik het toen ik nog fokte ook gedaan, werkte hier prima. De moederhond liet trouwens gewoon heel duidelijk merken dat ze niet van pottenkijkers gediend was als er eentje bij de ren stond. Naarmate de pups ouder werden liet ze ze steeds dichterbij toe en toen de pups begonnen te spelen en hun leefruimte vergroot werd konden de andere honden er ook gewoon bij om mee te spelen.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Heel saai, maar hier precies tzelfde als wat de rest beschrijft

Ziva is echt heel dik met Kyto , maar no way dat hij de eerste week van een afstand nog maar naar de pups mocht kijken.
Laatste nest hetzelfde , en de 2 dochters die we van het eerste nest gehouden hebben mochten er zelfs de eerste 4 wkn niet bij van haar

Later toen ze ouder werden mocht het wel , maar wel om de beurt en niet de 2 meiden er tegelijk bij , dat kon pas met een week of 7
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gaits oma mocht al snel af en toe meemoederen (en zo niet, dan zorgde de fokker ervoor dat oma er niet bij kon komen), andere honden mochten niet eens in de buurt komen. Maar oma is dan ook onmiskenbaar de baas over haar dochter. Omgekeerd duurde het even voor dochter mee mocht helpen bij het nest van haar moeder. Let dus vooral op wat de zogende teef aangeeft en zorg dat de andere teef dat respecteert. Anders uit elkaar houden
Sophie2017
Vaste gebruiker

Goh wat een goede tips! Dank jullie wel. Ik merk dat ik voorbij ben gegaan aan het instinct van moeders omdat ze nu alles, van haar kind, accepteert. Maar het klopt inderdaad wel dat ik de enige was die bij haar mocht komen toen ze haar vorige nestje had. De rest van het gezin hield ze zo scherp in de gaten dat iedereen een beetje afstand hield
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kika »

Hier komt (in de toekomst) idd ook een hekwerk om de werpkist heen te staan. Gewoon voor de rust van moeders en de pups. Eventueel lakens erover tegen tocht en/of gestaar vd andere 3 (indien moeders daar onrustig van zou worden).
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Kika schreef:Hier komt (in de toekomst) idd ook een hekwerk om de werpkist heen te staan. Gewoon voor de rust van moeders en de pups. Eventueel lakens erover tegen tocht en/of gestaar vd andere 3 (indien moeders daar onrustig van zou worden).
Heb je fokplannen? Wat leuk, ben benieuwd naar meer info!
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Geen andere dieren bij een pasgeboren nest, of bij geboorte. Rust voor moeder en nest + geen gevaar/risico lopen.
Pas als de pups weerbaar worden zou ik ze er af en toe bij laten.
Sophie2017
Vaste gebruiker

Nu vind ik het wel zielig voor onze andere hond. Is het raadzaam om haar te laten logeren bij vrienden die ook een hond hebben of vermenselijk ik het nu teveel?
Sophie2017
Vaste gebruiker

Kika schreef:Hier komt (in de toekomst) idd ook een hekwerk om de werpkist heen te staan. Gewoon voor de rust van moeders en de pups. Eventueel lakens erover tegen tocht en/of gestaar vd andere 3 (indien moeders daar onrustig van zou worden).
Die lakens is natuurlijk ook een hele goede tip! Maar voor de rust wellicht gewoon een andere kamer.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Wij hadden een volledig houten kamerkennel tot 1.50 hoog
Daar stond de werpkist in en daar konden de pups ook lekker in rondlopen
Zo konden de andere honden ook in de woonkamer zijn zonder dat moeders er al te veel last van had

Dat hebben we de eerste 2 nesten zo gedaan , maar vriend heeft bedacht dat t van ander materiaal moet. Dus die kamerkennel is weg, en vd zomer als Wolfje gedekt word komt er wat anders wat beter schoon te maken en demontabel is te staan
Ik ben benieuwd
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Sophie2017
Vaste gebruiker

Nanna schreef:We hebben het over Teckels. Kaninchen langhaar for Gods sake.
En meestal zijn die wel zo sociaal dat ze met zijn allen sfeervol in de werpkist gaan liggen. :lol1:
Mijn teckelteven hebben nooit aan verdediging gedaan, alles lag bij elkaar in de werpkist, sfeervol mee te likken.
Ik de kersverse moeder met haar borelingen boven neergelegd voor de rust maar na een dag was het al loeien. Ze vereenzaamden daar ;-) Dus het hele spul naar beneden en hé, was dát even gezellig ;-)

Nu begin ik dus weer te twijfelen...haha! Ik ben ook zo bang dat de andere teckel erg eenzaam wordt als moeders met pups in een andere kamer is. Ik mix alle tips en zorg dat onze andere teef bij geboorte uit logeren gaat zodat ze niet kan vereenzamen. Als de pups dan iets groter zijn dan mag ze er natuurlijk bij! Uiteraard zorgen wij er voor dat er een kennel in de woonkamer staat zodat moeders ongestoord bij de pups kan en ook geen ongewenste bezoekster hoeft te accepteren.
sjm
Zeer actief

Je moet niet té veel menselijke gevoelens op de honden projecteren denk ik. Het regelt zich wel, alleen niet onbewaakt bij elkaar laten.
De andere hond voelt ook wel aan dat er iets anders is. De moederhond ligt de eerste tijd veel bij de pups, dus de andere hond is bij jullie. Dus krijgt meer aandacht, lijkt me?
Topline
Actief
Mijn ras(sen): Boxers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Topline »

Ik heb boxers en tijdens de bevalling mogen de anderen er gewoon bij, soms helpen ze een pup droog te likken maar als alles achter de rug is moeten ze op gepaste afstand blijven, moeder zorgt er met haar blik voor dat ze niet over een bepaalde grens gaan en dat respecteren ze ook. Als de pups groter worden verhuizen ze naar de bijkeuken en erf en laat ik de andere honden er niet meer bij, ze houden niet zo van pups die niet van hen zijn en de laatste keer had een van mijn andere teven er een pup in zijn tong gebeten dus dat risico ga ik nu niet meer nemen.
bouvierpoedel
Zeer actief

Sophie2017 schreef:Nu vind ik het wel zielig voor onze andere hond. Is het raadzaam om haar te laten logeren bij vrienden die ook een hond hebben of vermenselijk ik het nu teveel?
Nee hoor bij mensen is het ook zielig als er een broertje of zusje bijkomt. :mann:
Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stippelteam »

Ik ga mijn andere hond niet uit logeren sturen. Er komt een ren om de kist te staan. Als liz het toelaat mag dips er van mij gewoon bij. Regelen ze zelf wel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Afbeelding
Sophie2017
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Laat ze het zelf maar regelen. Ik zou niks uit logeren sturen. Als moeder teckel het niet wil kan ze met één blik regelen dat die andere niet in de buurt komt. Maar zoals gezegd hebben teckels meestal helemaal niet zo'n verdedigingsdrang en vinden ze het juist wel gezellig.
Mijn Whippet bemoeide zich er ook meteen mee. Pups werden heerlijk bemoederd en ik moest nog oppassen dat ZIJ de visite niet beet als die aan de pups wilden zitten :oeps:

Wat een géweldige foto´s Nanna!
Dit geeft toch wel weer moed. Misschien gaat onze jongste inderdaad wel mee moederen en doe ik haar nu echt te kort door haar te wantrouwen. Maar ik ben zo ontzettend bang dat ze een pupje doodbijt uit jaloezie. Dat is misschien dus echt overdreven.
Sophie2017
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
Sophie2017 schreef: en zorg dat onze andere teef bij geboorte uit logeren gaat zodat ze niet kan vereenzamen.
Hoezo vereenzamen, jij bent er toch ook nog? En als ze uit logeren gaat is haar moeder daar toch net zo min?

Klopt! Alleen zijn ze nu al 2,5 jaar vier pootjes op een buik :mrgreen:
Dat kan ik niet opvangen natuurlijk.
Sophie2017
Vaste gebruiker

Ik wil niet iedereen quoten maar wel iedereen bedanken voor het meedenken! Fijn om al deze meningen even te horen. Ik beloof jullie er mooie puppenfoto´s voor terug te geven zodra het nestje gezond ter wereld is.
Sophie2017
Vaste gebruiker

Die wilde ik er al opzetten inderdaad alleen zijn ze telkens veel te groot waardoor het niet lukt om ze te plaatsen....balen hoor want ik heb nu al mooie kiekjes. Ook van het vorige nestje. Maar ik blijf het proberen zodat jullie ook een beeld van de teckels krijgen.
Sophie2017
Vaste gebruiker

In de vorm van een andere hond wel, Inge.
Als ze bij een van haar zusjes of broertje logeert dan spelen ze de helft van de dag en de andere helft van de dag liggen ze tegen elkaar aan te slapen.
Dat is 24-7 aandacht. Voor de rest komt ze natuurlijk niks te kort bij ons want zowel mijn man, de kinderen en ik knuffelen de honden suf! Maar niet in verhouding tot een speelkameraatje.
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Je kunt natuurlijk ook gewoon aankijken hoe het gaat en als je merkt dat 't niet werkt haar alsnog uit logeren doen.
remarelo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door remarelo »

Ik zou gewoon de hond thuis laten, maar wel opvang regelen als voorzorg. Ik heb zelf altijd mijn honden gewoon thuis gehouden en nooit problemen gehad. Af en toe een beetje sturing doet wonderen. (En ik heb Mechelse Herders)
sjm
Zeer actief

Sophie2017 schreef:
Nanna schreef:Laat ze het zelf maar regelen. Ik zou niks uit logeren sturen. Als moeder teckel het niet wil kan ze met één blik regelen dat die andere niet in de buurt komt. Maar zoals gezegd hebben teckels meestal helemaal niet zo'n verdedigingsdrang en vinden ze het juist wel gezellig.
Mijn Whippet bemoeide zich er ook meteen mee. Pups werden heerlijk bemoederd en ik moest nog oppassen dat ZIJ de visite niet beet als die aan de pups wilden zitten :oeps:

Wat een géweldige foto´s Nanna!
Dit geeft toch wel weer moed. Misschien gaat onze jongste inderdaad wel mee moederen en doe ik haar nu echt te kort door haar te wantrouwen. Maar ik ben zo ontzettend bang dat ze een pupje doodbijt uit jaloezie. Dat is misschien dus echt overdreven.
Niet wantrouwen, niet te moeilijk doen, maar ook niet te makkelijk en teveel vertrouwen aub. Gewoon niet onbewaakt bij elkaar laten in het begin. Dat heb ik helaas al eens mogen ervaren en dat is niet terug te draaien. Ook al lijkt het nog zo goed samen te gaan, als jij er niet bij bent en de pups nog niet weerbaar zijn, niet de tweede volwassen hond erbij laten.

En de andere hond uit logeren sturen lijkt me niet zo nodig.

Een foto verkleinen om op het forum te zetten kun je via tinypic bijvoorbeeld uplaoden. Dan kies je 800x600 px
Sophie2017
Vaste gebruiker

Beste allemaal, We zijn inmiddels drie weken verder en misschien vinden jullie het wel leuk om te vernemen hoe het uiteindelijk allemaal gegaan is. De geboorte is spoedig verlopen en we lieten haar dochter erbij. Alleen was ze zo zenuwachtig dat ze tegen haar moeder aan ging liggen en de pups bijna plette. Toch maar even een mooie constructie gemaakt zodat moeder en pups apart lagen. Bij het verschoonmomentje mocht dochter er telkens even bij en mocht ze de pups besnuffelen. Elke dag iets langer. Omdat de pups beginnen te wandelen hebben we gisterenavond een puppenparadijs gemaakt. Vanmorgen werden wij vrolijk begroet door moeder en dochter die er samen ingelegen hebben. Terwijl de twee honden ons begroette kwam er kwispelend een pup achteraan! Moeder en dochter keken heel verbaasd om. Zo schattig!!!! De pup ging zelfs keffen... 3 weken en 1dag oud! We zijn verliefd... Helaas weet ik nog steeds niet goed hoe ik hier foto's moet uploaden dus ga ik dat even uitzoeken. Nogmaals enorm veel dank voor jullie meedenken en ik hoop dat jullie deze update waarderen.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Bedankt voor de update.
Volgens mij prima gedaan. Geniet er maar lekker van.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Sophie2017
Vaste gebruiker

Dank je wel!
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”