Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Teef niet volledig gecastreerd
Moderator: moderatorteam
- Crescent
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Teef niet volledig gecastreerd
Door een complicatie tijdens de operatie heb ik begrepen dat mijn teefje niet volledig gesteriliseerd is. Aan de ene zijde is de volledige eierstok verwijderd (castratie) maar de andere zijde is alleen doorgesneden (sterilisatie) met behoud van eierstok. Dit leidde tot mijn grote verbazing een paar dagen terug tot een soort loopsheid. De dierenarts die de procedure heeft gedaan heeft me verzekerd dat ze niet drachtig kan raken. Zelf zou ik niet snel een onnodige operatie laten uitvoeren op haar zeker gezien de moeilijkheden, ze heeft uitgebreide trauma in haar abdomen dat zorgde voor extra bloedingen en ze was er bijna geweest.
Het maakt mij echt niet uit als ze af en toe een soort loopsheid vertoont, ik trek haar wel een broekje aan onze andere gecastreerde hond moet haar flirtpartijen maar even van hem af laten glijden. Maar is het in het kader van mammae tumoren niet beter om haar wel volledig te laten castreren?
Het maakt mij echt niet uit als ze af en toe een soort loopsheid vertoont, ik trek haar wel een broekje aan onze andere gecastreerde hond moet haar flirtpartijen maar even van hem af laten glijden. Maar is het in het kader van mammae tumoren niet beter om haar wel volledig te laten castreren?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Re: Teef niet volledig gecastreerd
Die ene eierstok produceert nog hormonen, waardoor er een loopsheid ontstaat, zonder dat ze drachtig kan raken. Afhankelijk van de leeftijd van het teefje en hoe vaak ze al loops geweest is, kan het nog zijn hebben om die eierstok ook te verwijderen ivm het verminderen van de kans op mamma-tumoren. Ik meen dat na vier of vijf loopsheden de kans op die tumoren niet meer significant afneemt door castratie
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Als die ene eierstok er inderdaad nog zit, zonder verbinding met de baarmoeder, wordt ze gewoon loops (als de baarmoeder er ook nog zit) en dus aantrekkelijk voor reuen. Alleen kan ze niet bevrucht worden.Crescent schreef:Door een complicatie tijdens de operatie heb ik begrepen dat mijn teefje niet volledig gesteriliseerd is. Aan de ene zijde is de volledige eierstok verwijderd (castratie) maar de andere zijde is alleen doorgesneden (sterilisatie) met behoud van eierstok. Dit leidde tot mijn grote verbazing een paar dagen terug tot een soort loopsheid. De dierenarts die de procedure heeft gedaan heeft me verzekerd dat ze niet drachtig kan raken. Zelf zou ik niet snel een onnodige operatie laten uitvoeren op haar zeker gezien de moeilijkheden, ze heeft uitgebreide trauma in haar abdomen dat zorgde voor extra bloedingen en ze was er bijna geweest.
Die bloedingen waren kennelijk de reden dat die tweede eierstok is blijven zitten?
Als vrouwen (mensen) zich laten steriliseren (eileiders afbinden of doorsnijden) blijven ze ook gewoon ongesteld worden.
De hormoonhuishouding blijft op peil.
In wezen is er dus geen verandering met voor die operatie alleen kan ze niet meer zwanger worden.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Wees blij dat die hormonen er nog zijn, als ze weg zijn kan dat ook voor aardig wat ellende zorgen namelijk.
Drachtig worden kan uiteraard niet meer en het risico op mammatumoren is niet verminderd als je laat castreren als de teef al pakweg drie jaar is of zo.
Volgens mij is jouw teef een jaar of acht? Gecastreerd omdat alle buitenlanders dat nu eenmaal worden? Dan maakt het echt niks uit.
En ze krijgt ook geen moeilijke vacht, dat lijkt mij persoonlijk een fijne bijkomstigheid.
Drachtig worden kan uiteraard niet meer en het risico op mammatumoren is niet verminderd als je laat castreren als de teef al pakweg drie jaar is of zo.
Volgens mij is jouw teef een jaar of acht? Gecastreerd omdat alle buitenlanders dat nu eenmaal worden? Dan maakt het echt niks uit.
En ze krijgt ook geen moeilijke vacht, dat lijkt mij persoonlijk een fijne bijkomstigheid.
- Crescent
- Zeer actief
Zij is ongeveer 2 jaar. De zwarte hond is mijn vorige hond, zij leeft helaas niet meer.Marjoleine schreef:Wees blij dat die hormonen er nog zijn, als ze weg zijn kan dat ook voor aardig wat ellende zorgen namelijk.
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Crescent
- Zeer actief
Bedankt voor de reacties, heel behulpzaam allemaal
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Excuus.Crescent schreef:Zij is ongeveer 2 jaar. De zwarte hond is mijn vorige hond, zij leeft helaas niet meer.
Dan nog denk ik niet dat het extra risico geeft. Ik zou het lekker zo houden.
- ranetje
- Zeer actief
Ben wel benieuwd of de baarmoeder is weggehaald of dat die er ook nog zit?Crescent schreef:Bedankt voor de reacties, heel behulpzaam allemaal
- Crescent
- Zeer actief
Die zit er nog. Er is 1 eierstok verwijderd en 1 alleen doorgesneden
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- ranetje
- Zeer actief
OkCrescent schreef:Die zit er nog. Er is 1 eierstok verwijderd en 1 alleen doorgesneden
Dan blijft ze dus loops worden en kan je bij bepaalde verschijnselen nog steeds rekening houden met een kans op baarmoederontsteking.
Ze kan alleen niet meer bevrucht worden.
Dat is wel jammer natuurlijk.
Het kon waarschijnlijk niet anders vanwege de bloedingen, maar die operatie is in feite vrijwel voor Jan doedel geweest
Ik zou het, gezien het risico op bloedingen, inderdaad maar verder laten zoals het is.
- Crescent
- Zeer actief
Deze had ik niet helemaal aan zien komen maar vandaag in alle rust van het bos hebben Mr. (Gecastreerd) En Mevr. de daad bij het woord gevoegd, inclusief vastzitten. Mevrouw heeft nog een kwartier zitten joelen van blijdschap
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- ranetje
- Zeer actief
Ja dat kanCrescent schreef:Deze had ik niet helemaal aan zien komen maar vandaag in alle rust van het bos hebben Mr. (Gecastreerd) En Mevr. de daad bij het woord gevoegd, inclusief vastzitten. Mevrouw heeft nog een kwartier zitten joelen van blijdschap
In ieder geval weet je nu ook dat de hormoontjes nog werken