Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teef niet volledig gecastreerd

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Teef niet volledig gecastreerd

Ongelezen bericht door Crescent »

Door een complicatie tijdens de operatie heb ik begrepen dat mijn teefje niet volledig gesteriliseerd is. Aan de ene zijde is de volledige eierstok verwijderd (castratie) maar de andere zijde is alleen doorgesneden (sterilisatie) met behoud van eierstok. Dit leidde tot mijn grote verbazing een paar dagen terug tot een soort loopsheid. De dierenarts die de procedure heeft gedaan heeft me verzekerd dat ze niet drachtig kan raken. Zelf zou ik niet snel een onnodige operatie laten uitvoeren op haar zeker gezien de moeilijkheden, ze heeft uitgebreide trauma in haar abdomen dat zorgde voor extra bloedingen en ze was er bijna geweest.

Het maakt mij echt niet uit als ze af en toe een soort loopsheid vertoont, ik trek haar wel een broekje aan onze andere gecastreerde hond moet haar flirtpartijen maar even van hem af laten glijden. Maar is het in het kader van mammae tumoren niet beter om haar wel volledig te laten castreren?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: Teef niet volledig gecastreerd

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Die ene eierstok produceert nog hormonen, waardoor er een loopsheid ontstaat, zonder dat ze drachtig kan raken. Afhankelijk van de leeftijd van het teefje en hoe vaak ze al loops geweest is, kan het nog zijn hebben om die eierstok ook te verwijderen ivm het verminderen van de kans op mamma-tumoren. Ik meen dat na vier of vijf loopsheden de kans op die tumoren niet meer significant afneemt door castratie
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Crescent schreef:Door een complicatie tijdens de operatie heb ik begrepen dat mijn teefje niet volledig gesteriliseerd is. Aan de ene zijde is de volledige eierstok verwijderd (castratie) maar de andere zijde is alleen doorgesneden (sterilisatie) met behoud van eierstok. Dit leidde tot mijn grote verbazing een paar dagen terug tot een soort loopsheid. De dierenarts die de procedure heeft gedaan heeft me verzekerd dat ze niet drachtig kan raken. Zelf zou ik niet snel een onnodige operatie laten uitvoeren op haar zeker gezien de moeilijkheden, ze heeft uitgebreide trauma in haar abdomen dat zorgde voor extra bloedingen en ze was er bijna geweest.

Het maakt mij echt niet uit als ze af en toe een soort loopsheid vertoont, ik trek haar wel een broekje aan onze andere gecastreerde hond moet haar flirtpartijen maar even van hem af laten glijden. Maar is het in het kader van mammae tumoren niet beter om haar wel volledig te laten castreren?
Als die ene eierstok er inderdaad nog zit, zonder verbinding met de baarmoeder, wordt ze gewoon loops (als de baarmoeder er ook nog zit) en dus aantrekkelijk voor reuen. Alleen kan ze niet bevrucht worden.
Die bloedingen waren kennelijk de reden dat die tweede eierstok is blijven zitten?

Als vrouwen (mensen) zich laten steriliseren (eileiders afbinden of doorsnijden) blijven ze ook gewoon ongesteld worden.
De hormoonhuishouding blijft op peil.
In wezen is er dus geen verandering met voor die operatie alleen kan ze niet meer zwanger worden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wees blij dat die hormonen er nog zijn, als ze weg zijn kan dat ook voor aardig wat ellende zorgen namelijk.
Drachtig worden kan uiteraard niet meer en het risico op mammatumoren is niet verminderd als je laat castreren als de teef al pakweg drie jaar is of zo.
Volgens mij is jouw teef een jaar of acht? Gecastreerd omdat alle buitenlanders dat nu eenmaal worden? Dan maakt het echt niks uit.
En ze krijgt ook geen moeilijke vacht, dat lijkt mij persoonlijk een fijne bijkomstigheid.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Crescent
Zeer actief

Marjoleine schreef:Wees blij dat die hormonen er nog zijn, als ze weg zijn kan dat ook voor aardig wat ellende zorgen namelijk.
Drachtig worden kan uiteraard niet meer en het risico op mammatumoren is niet verminderd als je laat castreren als de teef al pakweg drie jaar is of zo.
Volgens mij is jouw teef een jaar of acht? Gecastreerd omdat alle buitenlanders dat nu eenmaal worden? Dan maakt het echt niks uit.
En ze krijgt ook geen moeilijke vacht, dat lijkt mij persoonlijk een fijne bijkomstigheid.
Zij is ongeveer 2 jaar. De zwarte hond is mijn vorige hond, zij leeft helaas niet meer.
-Nothing but the rain…
Crescent
Zeer actief

Bedankt voor de reacties, heel behulpzaam allemaal
-Nothing but the rain…
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Crescent schreef:Zij is ongeveer 2 jaar. De zwarte hond is mijn vorige hond, zij leeft helaas niet meer.
Excuus.
Dan nog denk ik niet dat het extra risico geeft. Ik zou het lekker zo houden.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief

Crescent schreef:Bedankt voor de reacties, heel behulpzaam allemaal
Ben wel benieuwd of de baarmoeder is weggehaald of dat die er ook nog zit?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Crescent
Zeer actief

Die zit er nog. Er is 1 eierstok verwijderd en 1 alleen doorgesneden
-Nothing but the rain…
ranetje
Zeer actief

Crescent schreef:Die zit er nog. Er is 1 eierstok verwijderd en 1 alleen doorgesneden
Ok :ok:
Dan blijft ze dus loops worden en kan je bij bepaalde verschijnselen nog steeds rekening houden met een kans op baarmoederontsteking.
Ze kan alleen niet meer bevrucht worden.

Dat is wel jammer natuurlijk.
Het kon waarschijnlijk niet anders vanwege de bloedingen, maar die operatie is in feite vrijwel voor Jan doedel geweest :(:
Ik zou het, gezien het risico op bloedingen, inderdaad maar verder laten zoals het is.
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Deze had ik niet helemaal aan zien komen maar vandaag in alle rust van het bos hebben Mr. (Gecastreerd) En Mevr. de daad bij het woord gevoegd, inclusief vastzitten. Mevrouw heeft nog een kwartier zitten joelen van blijdschap
-Nothing but the rain…
ranetje
Zeer actief

Crescent schreef:Deze had ik niet helemaal aan zien komen maar vandaag in alle rust van het bos hebben Mr. (Gecastreerd) En Mevr. de daad bij het woord gevoegd, inclusief vastzitten. Mevrouw heeft nog een kwartier zitten joelen van blijdschap
Ja dat kan :lol1:
In ieder geval weet je nu ook dat de hormoontjes nog werken :engel:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”