Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenluik

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Hondenluik

Ongelezen bericht door Shibby »

Ik zit er over te denken om een hondenluik in de achterdeur te plaatsen voor Shib.

De oude goeierd begint toch echt wat incontinent te raken en moet er eigenlijk 's nachts een keer uit om te voorkomen dat hij 's ochtends de boel bij elkaar druppelt. Nu maakt het mij nog niet eens zoveel uit dat hij druppelt, maar hij vindt het zelf toch wel vervelend.
Voor nu los ik het op door als ik 's nachts wakker word, op te staan en hem even in de tuin te laten, maar dat breekt best op. Zeker omdat ik niet zo'n goede inslaper ben.

Er zit nu al een gat in de deur voor een kattenluik dus om de deur hoef ik het niet te laten. Als ik ooit ga verhuizen, moet ik toch al een nieuwe achterdeur fixen.

Shib heeft een schofthoogte van 53cm dus het zal een flink hondenluik moeten worden. ;)

Heeft er iemand ervaring met een hondenluik?
Wat voor type/merk heb je dan en hoe bevalt dat?

Het idee van een plasband kwam ook nog in me op, maar dat vind ik dan toch ook maar weer zozo ;)
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Hondenluik

Ongelezen bericht door Pemba »

Mijn dochter zit ook te denken over een hondenluik maar ik ben bang dat het dan voor de katten te zwaar wordt.
Geen idee of dat ook zo is. En het risico op inbraak wordt denk ik ook groter.
Ik ken iemand bij wie de inbreker door een heel smal wc raampje is gekropen.
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Ik heb al een paar jaar een hondenluik. Aangeschaft toen Shendor het ook niet meer redde om een hele nacht droog te blijven. Het merk moet ik thuis even opzoeken.
Ja, een volwassenen kan er ook door. Heb ik zelf een keer gedaan, toen ik mijn huissleutel vergeten was, en dus door het hondenluik naar binnen moest. Voor inbrekers ben ik niet zo heel bang, zeker niet toen ik mijn herders nog had. Nu met Triss is het misschien anders, maar ik vermoed dat een inbreker wel twee keer nadenkt voordat hij door een hondenluik kruipt en niet weet wat voor hond daar achter ligt.
Diego, onze kat, had eerder door hoe het luik werkte dan Triss, die maakt dan ook gretig gebruik van het luik.
Enige nadeel is dat Diego het luik voornamelijk 's nachts gebruikt en Triss nu weer in haar bench slaapt 's nachts omdat ze het wel grappig vond om bij ieder geluidje naar buiten te stormen en dan in de tuin te gaan staan blaffen. Doet ze overdag ook maar dan kunnen wij haar weer naar binnen roepen, 's nachts steeds het bed uit moeten vonden wij zelf iets minder :)
Maar ik ben dus erg blij met het luik!
Filmpje van het luik
Afbeelding
Groetjes Marja
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Sinds een paar weken heb ik een hondenluik. Mijn borders zijn rond de 52 cm. Ik heb het kleinste luik van Staywell gekozen waar ze net door heen kunnen. Voor mijn honden is dat maat Medium. Ik zelf kan er niet doorheen, wel fijn ivm inbrekers die hier actief zijn.
Het grootste nadeel is dat het luik tocht doorlaat. In de zomer is dat geen probleem, maar omdat het luik een directe toegang tot de keuken/woonkamer is, is dat niet zo handig. Het luik wordt dus nu nog niet gebruikt. De tuin moet ook nog wat worden aangepast, zodat er niet te veel gaten gegraven kunnen worden en er dus niet constant met blubberpoten heen en weer gerend kan worden.
In het voorjaar hoop ik dat de honden er gebruik van kunnen maken als ik overdag weg ben.
Laatst gewijzigd door Maartje op 19 dec 2016 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

mmm.... ik kijk mee, dat zou mijn hond wel heel gaaf vinden!
Afbeelding
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Ongelezen bericht door rakker2000 »

al jaren een staywell hondenluik. Wel met flexibele flap. Die met harde klep, had mijn hond (boerenfox) binnen de kortste
keren eruit.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik heb een hondenluikje geplaatst toen ik hier kwam wonen (er was al een kattenluik), met Millie in het vooruitzicht. Het is een luikje dat geschikt is voor honden tot 20kg, van Petsafe. Ik ben er echt ontzettend blij mee en de hondjes ook ;)

De laatste tijd blijft het heel af en toe open hangen en dan wordt het dus enorm koud in huis. En Millie rent wel eens met modderpoten naar binnen. Dat zijn de enige nadelen.
Shibby
Zeer actief

Dank voor de ervaringen! :ok:

Ik heb vanmiddag, ook op basis van Facebook ervaringen, deze besteld:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... ken/100950

Ben benieuwd :cheer:
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

Even een update over het hondenluik ;)

Luik zit er nu ruim 2 weken in en het bevalt prima. Qua tocht valt het me heel erg mee, qua gemakzucht voor de dieren is het ideaal.

Het oorspronkelijke doel; Shibby die 's nachts naar buiten kan, is nog niet behaald. Shib heeft besloten dat hij dement aan het worden is (oid) en snapt het luik alleen als ik het een stukje open doe en 'door' zeg. Doe ik dat niet springt hij gewoon tegen de klink van de achterdeur op. :mrgreen:
Ach, ik hoef in ieder geval niet meer de hele deur open te houden terwijl ik in mijn pyjamaatje en op blote voeten daar sta dus laten we positief zijn. :)
Maloutje snapt het luik prima, al is ze meestal gewoon te lui om er uberhaupt gebruik van te maken. Ze ligt liever op de bank te meuren.
Koos de kat gebruikt het luik zeer regelmatig en is er ook echt blij mee. De eerste dagen (en vooral nachten) had hij nog niet zo door hoe hij het luik ook geruisloos kon gebruiken, maar inmiddels wel gelukkig.
Je hoort het luik dus nauwelijks als er een hond of kat door gaat en het blijft ook niet klapperen. Ik heb nog niet meegemaakt dat het door de harde wind helemaal open waait. Wel een beetje, maar dat is echt te overzien. :ok:
Afbeelding
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Hm, ik heb dezelfde als in jouw link maar dan met de harde flap. Jij hebt de flexibele denk ik te zien? Die van mij maakt dus wel veel herrie en blijft om de haverklap openstaan. Nogal koud, in de winter... Ga eens kijken of jouw flap ook in mijn luik kan..
Shibby
Zeer actief

Soooof schreef:Hm, ik heb dezelfde als in jouw link maar dan met de harde flap. Jij hebt de flexibele denk ik te zien? Die van mij maakt dus wel veel herrie en blijft om de haverklap openstaan. Nogal koud, in de winter... Ga eens kijken of jouw flap ook in mijn luik kan..
Daarom heb ik inderdaad bewust voor de flexibele flap gekozen.
Flap valt altijd weer (ongeveer) dicht en niet dat irritante geklapper wat je met dat hard plastic wel hebt. :ok:

https://www.onlinedierenspeciaalzaak.co ... GwodUFwIfg
De flap zelf is in ieder geval los te koop. Ik weet alleen niet of dat dan ook past in jouw luik.
Afbeelding
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Dankje! Mijn luik is groter, maar als ie er in deze maat is moet mijn maat ook wel lukken. Ik ga eens zoeken. :-)
Shibby
Zeer actief

Soooof schreef:Dankje! Mijn luik is groter, maar als ie er in deze maat is moet mijn maat ook wel lukken. Ik ga eens zoeken. :-)
Voor de 660 is hij er ook zag ik :)
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Shibby schreef:Dank voor de ervaringen! :ok:

Kun je deze ook afsluiten?
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

Pemba schreef:
Shibby schreef:Dank voor de ervaringen! :ok:

Kun je deze ook afsluiten?
Er zit een hard plastic plaat bij die je aan de binnenkant voor het luik kan schuiven.
Kan morgen even een foto maken als je wil?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”