Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gevaarlijke botten (update, nog niet goed)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Sanner
Zeer actief

Gevaarlijke botten (update, nog niet goed)

Ongelezen bericht door Sanner »

Wil toch even een topic aanmaken als waarschuwing. Woensdag moest Kiwi mee naar de dierenarts omdat ze een anaalklierabces had, dat was natuurlijk vervelend voor haar dus ik dacht het leuk af te sluiten en een lekker bot voor haar mee te nemen uit de dierenwinkel. Ik nam iets mee wat ze niet zo snel op zou hebben, waar ze even lekker aan kon kluiven, een zogenaamd dinobot heette het.. geen moment bij nagedacht dat dat klote bot zulke gevolgen kan hebben.
Afbeelding
De vrijdagochtend schreeuwde Kiwi het uit 's ochtends bij de wandeling, ze gilde alsof ze vermoord werd. Ze probeerde steeds te poepen maar het lukte niet en deed dus héél erg veel pijn. In eerste instantie dacht ik dat het het anaalklierabces was, al vond ik het wel raar dat ze daar dan zo'n pijn van zou hebben. Nou ja, Kiwi weer mee naar de dierenarts.. ze voelt rectaal en vraagt of Kiwi misschien hout gegeten had, ze voelde wat scherpe, harde stukken vast zitten. Kiwi eet nooit rare dingen dus dat was voor mij uitgesloten maar ik ging nadenken en het enige wat ze behalve haar voer gegeten had, was dat klote bot. En ja, dat bleek dus 'algemeen bekend' dat die dingen voor verstopping of zelfs darmperforaties kunnen zorgen. Ik had echt geen idee en dat vind ik achteraf natuurlijk erg dom maar kan ik nu niks meer mee.
Vrijdag heeft ze eerst een klysma gehad maar dat deed niks, eerst geprobeerd zonder narcose wat te verwijderen maar het was te groot, te hard en veel te pijnlijk. Toen onder narcose een heleboel kunnen verwijderen maar het lukte niet om alles te verwijderen dus op hoop van zegen dat de grootste blokkade weg was en ze de rest zelf uit kon poepen. Maar zaterdagochtend was het nog niet goed, ze had nog niet zelf gepoept en probeerde het wel 100x. Weer mee naar de dierenarts, weer onder narcose en weer die troep verwijderen. Dierenarts is weer bijna twee uur met Kiwi bezig geweest, het was weer geen makkelijk klusje. Tussendoor hebben we nog een röntgenfoto gemaakt;
Afbeelding
Aan het einde zie je nog zo'n groot stuk zitten, dat heeft de dierenarts nog kunnen verwijderen. En al die kleine scherpe stukjes moet ze nu zelf uit poepen. De ontlasting achter dat grote stuk was dun, dus dat was positief. Vannacht heeft ze voor het eerst weer gepoept, nog nooit zo blij mee geweest! :D En nu hopen dat het klaar is en dat ze snel weer de oude is. Arme hond, wat een verschrikkelijke pijn had ze. :(
Het kan 100 keer goed gaan met zo'n bot, maar als het fout gaat gaat het goed fout. Ik schrok behoorlijk van de resultaten op google als je 'dinobot hond' intypt. Waarom wordt zulke rotzooi verkocht, snap daar niks van.
Laatst gewijzigd door Sanner op 01 feb 2017 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Sanner
Zeer actief

Re: Gevaarlijke botten

Heavy schreef:Daar is een Schapendoes aan overleden :(

https://www.facebook.com/stopdedinobotten/

Ik hoop dat Kiwi snel weer de oude is !
Jeetje, wat heftig die pagina. Waarom in vredesnaam zou je als dierenwinkel botten verkopen waar honden aan kunnen overlijden, er zijn zo veel alternatieven.
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Ik snap niet dat die dingen nog verkocht worden. Ik geef hier ook geen buffelhuid meer, vind het troep en het laatste stukje doen ze hier altijd eng mee.
Fijn dat het goed is afgelopen!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Wat erg en wilde na je eerste regels al reageren "hopelijk geen dinobot" maar dus wel. Hoop dat t goed komt.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hier wordt al ZO lang tegen gewaarschuwd. Op FB komen de waarschuwingen vaak voorbij. Ik zal zelf ook elke keer als ik zoiets lees waarschuwen. Maar ja, dan wordt ik als "te voorzichtig" bestempeld en niet geloofd. Tsja...

Ik hoop dat de hond snel opknapt!! En blijf aub anderen waarschuwen, desnoods met dit persoonlijke verhaal erbij als je het kunt....

Blijf verkopers en leveranciers informeren... dit is echt zo gruwelijk, gruwelijk gevaarlijk!!

*edit: het kan door de scherpte van de splinters de darmen fors beschadigen. Hou dus in de gaten of er bloed bij de ontlasting is... en ga dan (terug) naar de DA

Suzanne
Sanner
Zeer actief

Ja, het blijkt inderdaad al heel lang bekend te zijn. Als ik het niet wist, weten nog genoeg mensen het niet. Heb het ook bij de dierenwinkel aangegeven, ze zou er een notitie van maken dus ik verwacht daar nog iets van te horen. Maar ze waren bekend met de gevaren en toch wordt het verkocht, dus verwacht er niet te veel van. Volgens de leverancier zou het niet splinteren, nou geloof dat ik toch behoorlijk duidelijk bewijs heb.
En natuurlijk hou ik haar goed in de gaten, ze is er nog niet. Maar het gaat nu wel de goede kant op, gelukkig.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Pfft dan schrik je je ook helemaal het apelazerus! Inderdaad, ik verwacht eigenljik wel dat alles wat ik ni een dierenwinkel kan kopen gewoon veilig is. Belachelijk dat ze dat nog gewoon verkopen overal. Ik heb ook wel eens met die dingen in mn handen gestaan, maar ze gelukkig altijd weer teruggelegd omdat ik ze vind stinken. Gelukkig heeft de DA het er bij Kiwi allemaal op tijd uit weten te krijgen. Hopelijk knapt ze nu snel weer op!
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Wordt zoiets echt gewoon in de dierenwinkel verkocht?

Geen wonder dat mensen het dan ook aan hun hond geven, ik ga er ook gewoon vanuit dat dingen die als kluif verkocht worden ook als zodanig geschikt zijn!

Heel veel beterschap voor Kiwi!!
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Dinobotten zijn inderdaad sinds jaar en dag berucht om dergelijke problemen en er wordt op o.a. Barfplaats uitgebreid voor gewaarschuwd. Ik snap ook niet dat ze nog steeds verkocht worden in dierenwinkels. Uitermate vervelend dat je op deze manier het gevaar ervan hebt leren kennen. Beterschap voor Kiwi!
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Het is idd al lang bekend. Bijna dagelijks zie je op fb ook wel een verstopte of zelfs dode hond voorbij komen door deze botten. Maar ja t wordt gewoon verkocht...
Beterschap!!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Simone-H
Zeer actief

Ongelezen bericht door Simone-H »

Ik denk dat ik ook zo'n bot heb. Ik wist dit ook niet.
Een paar weken geleden was ik in de dierenwinkel en zocht o.a. iets voor Pepper om op de knagen. De dierenwinkelmeneer raadde me dit bot aan. Was in twee smaken, gewoon wit en een dat ruikt alsof het gerookt is. Hij liet Pepper zelf kiezen welke ze wilde hebben en ze koos voor de gerookte. Ze heeft er een paar avonden lekker op liggen kauwen. (Stinkt inderdaad)
Het is al een paar dagen geleden dat ze hem voor het laatst had en tot dusver merk ik niets aan haar en ze poept gewoon goed. Ik ga er vanuit dat het bij haar geen schade heeft aangebracht hoewel ik wel kan zien dat er een klein stukje bot is afgeknaagd.
Ik schrik hier wel van, ik ging er ook vanuit dat het goed was. Juist omdat het in een dierenwinkel is gekocht en het door de verkoper werd aangeraden.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Sanner
Zeer actief

Simone-H schreef:Ik denk dat ik ook zo'n bot heb. Ik wist dit ook niet.
Een paar weken geleden was ik in de dierenwinkel en zocht o.a. iets voor Pepper om op de knagen. De dierenwinkelmeneer raadde me dit bot aan. Was in twee smaken, gewoon wit en een dat ruikt alsof het gerookt is. Hij liet Pepper zelf kiezen welke ze wilde hebben en ze koos voor de gerookte. Ze heeft er een paar avonden lekker op liggen kauwen. (Stinkt inderdaad)
Het is al een paar dagen geleden dat ze hem voor het laatst had en tot dusver merk ik niets aan haar en ze poept gewoon goed. Ik ga er vanuit dat het bij haar geen schade heeft aangebracht hoewel ik wel kan zien dat er een klein stukje bot is afgeknaagd.
Ik schrik hier wel van, ik ging er ook vanuit dat het goed was. Juist omdat het in een dierenwinkel is gekocht en het door de verkoper werd aangeraden.
Mijn andere twee hondjes hebben er ook een klein stukje van op, een stukje wat Kiwi liet vallen. Was ook gelijk bang maar hun hebben er ook geen last van gehad. Zal met jouw hondje dus ook wel meevallen, anders had je wel al wat gemerkt.
Ja, je zou denken dat dierenwinkels het beste voor hebben met dieren en geen spul gaan verkopen wat schadelijk kan zijn. Ik heb mijn lesje wel geleerd, ik hou het wel bij de simpele kauwstaafjes.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik zou hem maar weggooien.... ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Een keer zo'n bot gekocht jaren geleden en zag de versplintering. Meteen weggegooid.
Ik zie ze ook nog steeds in de winkels. Onbegrijpelijk dat het nog verkocht wordt.
Afbeelding
Neeltje
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Heb je niet gewoon de nylabone? Zo klinken jou botten eerder qua beschrijving dan een dino bot.

Ts sterkte....hopelijk knapt kiwi snel op
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wil je weten dat de dierenartspraktijk hier verderop ze ook verkoopt :oeps: :ugh: ?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

O bah, dat is schrikken zeg, gelukkig maar dat het nu weer beter gaat met Kiwi!
Inderdaad schandalig dat die botten gewoon overal verkocht worden - al helemaal bij de dierenartsenpraktijk, daar moeten ze toch vaak genoeg zien wat die botten kunnen aanrichten :schrik:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

DeDiana schreef:O bah, dat is schrikken zeg, gelukkig maar dat het nu weer beter gaat met Kiwi!
Inderdaad schandalig dat die botten gewoon overal verkocht worden - al helemaal bij de dierenartsenpraktijk, daar moeten ze toch vaak genoeg zien wat die botten kunnen aanrichten :schrik:
Misschien hoort het bij hun verdienmodel :idea: .
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Hé, wat een rotervaring :ugh:
En ook bedankt voor de tip dat je deze botten dus niét moet kopen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
DeDiana
Zeer actief

Zamunda schreef:
DeDiana schreef:O bah, dat is schrikken zeg, gelukkig maar dat het nu weer beter gaat met Kiwi!
Misschien hoort het bij hun verdienmodel :idea: .
Ja, die gedachte ging ook door mijn hoofd, maar dat vond ik té cynisch om te geloven :ugh:
Simone-H
Zeer actief

Ongelezen bericht door Simone-H »

Suuz! schreef:
Heb je niet gewoon de nylabone? Zo klinken jou botten eerder qua beschrijving dan een dino bot.

Ts sterkte....hopelijk knapt kiwi snel op
Ik las in een ander topic waar iets gevraagd wordt over kauwspul ook iets over nylabone.
En ik weet niet wat een nylabone is. Al even gezocht maar wat ik tot dusver heb gezien denk ik dat ik geen nylabone heb. Ik ga deze week weer naar de dierenwinkel, ik wil weten wat ik heb gekocht. En dan eventueel verder op zoek naar een nylabone en/of ander kauw dingen.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Keanu 1903
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer en langharige Chihuahua

Ongelezen bericht door Keanu 1903 »

Zo heftig zeg.
Ik wist al dat ze gevaarlijk waren maar zo erg dat wist ik niet.
Beterschap voor Kiwi.
Sanner
Zeer actief

Nou het gaat nog niet goed met Kiwi. Ze gilde net weer zo hard toen ze probeerde te poepen. :cry: Dus we gaan weer naar de dierenarts, dit is niet goed.
DeDiana
Zeer actief

O nee! :blauwoog: Wat een ellende.
Veel sterkte en beterschap voor Kiwi!
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Sanner schreef:Nou het gaat nog niet goed met Kiwi. Ze gilde net weer zo hard toen ze probeerde te poepen. :cry: Dus we gaan weer naar de dierenarts, dit is niet goed.
O, wat erg :ugh: Heel veel sterkte met Kiwi!
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Wat zou ik graag zien dat de producent verantwoordelijk wordt gesteld voor deze ellende. Maar die zal wel ergens in China zitten :devil:
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Verdorie :ugh: Succes, Sanne. Ik duim dat Kiwi snel van deze ellende verlost is.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Dat is niet alleen zeer pijnlijk en verdrietig voor je hond, maar bovendien schandalig.
Ik vraag me serieus af of je niet tenminste die dierenwinkel aansprakelijk kunt stellen voor de kosten van de operaties. Dan moet die het maar weer zien te verhalen op de leverancier.

Als dit zo bekend is, is het misdadig om die rommel toch te verkopen. Het moet toch mogelijk zijn om hier met vereende krachten tegen op te treden en via bijvoorbeeld Hart van Nederland, Kassa of een rijdende rechter media-aandacht hiervoor te krijgen?

In ieder geval kun je de winkelier via een aangetekend schrijven, met misschien handtekeningen van andere hondeneigenaren aangevuld, sommeren deze botten uit de schappen te halen en te houden op straffe van een aanklacht wegens opzettelijk veroorzaken van leed.

n.b.: pas ook op met hoefjes, die ook wel worden verkocht.
Daaraan is een mij bekende bernersennenhond overleden door een niet op tijd gevonden darmperforatie.

Sterkte met Kiwi, ik hoop dat het leed na je laatste d.a.bezoek geleden is.
Sanner
Zeer actief

Net weer terug van de dierenarts. Voelen deed weer enorm zeer maar de dierenarts voelde dit keer geen verstopping, gelukkig. We hebben een foto gemaakt en dat was goed nieuws, haar darmen zijn leeg, de scherpe stukken heeft ze er toch zelf uit gekregen. Het is extreem pijnlijk dus was ik bang dat er meer aan de hand was en er kwam best wat bloed uit vanochtend. Gelukkig is dat niet het geval, maar ze krijgt wel een heftigere pijnstiller, tramadol, ze heeft zo'n heftige pijn. Nu wat injecties verder en een hele lading aan medicijnen mee naar huis maar het gaat goed komen met Kiwi. Wat een geluk heeft ze gehad.
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Heel veel sterkte met Kiwi :roos:

Maar toch he, er zijn ook mensen die dit echt perse willen geven. Tegen alle waarschuwingen in... :U:
Helaas hebben wij ze ook weer in de winkel liggen, heb ze er echt een hele tijd uit gehad.Was 1 van de 1e dingen die ik heb gedaan na de overname. Ben met ieder het gesprek aangegaan en uitgelegd hoe en wat. Maar als mensen er om blijven vragen, zelfs na mijn waarschuwing, wie ben ik dan om ze het te verbieden?
Ik heb ze liggen, maar zal ze zeker nooit aanraden. Heb er waarschuwingsbordjes bij gehad, er zijn nu nieuwe en duidelijkere in de maak die er dan weer bij te komen hangen.
Gelukkig zien we wel een behoorlijke vermindering in de afname, dus ik gooi ze er over een tijdje mooi weer uit.
En ook hebben we gelukkig nooit nare verhalen gehoord. Dat is dus ook het lastige met dit soort dingen. 100x kun je ze geven en gaat het goed, maar net die ene x gaat het soms (flink) fout :cry:
Wel vind ik dat je als winkelier eerlijk moet zijn over dit soort producten. Maar als een winkelier dit soort spul al aanraadt is de eerlijkheid (en waarschijnlijk ook de kennis) dus ver te zoeken :ugh:

Maar mijn punt is dat het dus niet altijd aan de winkelier ligt.... Ik doe mijn best om de buurt een heropvoeding te geven :Q:
Groetjes,
Wendy
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”