Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

artrose op budget

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

gobbel
geregistreerd lid
Aantal honden: 1

artrose op budget

Ongelezen bericht door gobbel »

Hallo, ik heb een labrador reu van 11 jaar die last begint te krijgen van artrose. Je begint het de laatste tijd echt aan hem te merken, je kan aan m zien dat ie zo nu en dan pijn heeft. Ik was een tijd terug bij de dierenarts voor iets anders waar een foto voor gemaakt moest worden, en ook daarop was het zichtbaar. De dierenarts zei toen al dat ik op termijn wat aan zn voeding zou kunnen aanpassen en later pijnmedicatie nodig zou kunnen zijn. Nou leef ik van een krappe beurs en wil graag eerst de betaalbaarste opties onderzoeken voordat ik krom ga liggen voor al die belachelijk dure merkvoeding. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik had al uitgevonden dat visolie de meest werkzame stof is in die speciaal voeren voor artrose en zalmolie lijkt een betaalbare optie. Hoe zit dat qua dosering daarvan bijv?
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: artrose op budget

Ongelezen bericht door Hippo »

Hier op het forum zijn er meerdere die verschillende middelen weten wie goed kunnen werken bij artose/ gewrichtspijn. O.a Crutz .
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Mijn oude(re) honden die last van artrose kregen en pijn hadden, heb ik gewoon de rest van hun leven op pijnstilling gezet. Persoonlijk heb ik niks met supplementen en aparte voeding. Zalmolie had ik destijds ook gegeven maar ik merkte geen resultaat.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

alm@ schreef:Mijn oude(re) honden die last van artrose kregen en pijn hadden, heb ik gewoon de rest van hun leven op pijnstilling gezet. Persoonlijk heb ik niks met supplementen en aparte voeding. Zalmolie had ik destijds ook gegeven maar ik merkte geen resultaat.
Hier hetzelfde. Voor een flinke fles metacam betaal ik ongeveer 60 euro en daar doe ik ruim vier maanden mee, dat is goed te doen.
gobbel
geregistreerd lid

Mag ik vragen wat ik mij ongeveer moet voorstellen van de kosten van de pijnmedicatie?

# haha, al beantwoord zie ik! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door gobbel op 09 dec 2016 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gollum
Zeer actief

gobbel schreef:Mag ik vragen wat ik mij ongeveer moet voorstellen van de kosten van de pijnmedicatie?
In mijn geval voor mijn Labrador van ongeveer 30 kilo dus zo'n 15 euro in de maand.
gobbel
geregistreerd lid

Dat is idd nog te overzien.
Gollum
Zeer actief

Misschien kan het nog goedkoper als je weet wat de dierenarts wil voorschrijven, je kunt het ook bij medpets bestellen bijvoorbeeld. Omdat mijn verzekering een rekening van de dierenarts wil haal ik het bij de dierenarts.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Gollum schreef:
alm@ schreef:Mijn oude(re) honden die last van artrose kregen en pijn hadden, heb ik gewoon de rest van hun leven op pijnstilling gezet. Persoonlijk heb ik niks met supplementen en aparte voeding. Zalmolie had ik destijds ook gegeven maar ik merkte geen resultaat.
Hier hetzelfde. Voor een flinke fles metacam betaal ik ongeveer 60 euro en daar doe ik ruim vier maanden mee, dat is goed te doen.
En metacam is ook nog eens fijn te doseren. Als het na een tijdje goed ging, gaf ik wat minder en op een slechte dag wat meer.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Mijn artrosehondje van ongeveer 15 kilo krijgt al heel erg lang glucosamine/chondroitine en visolie als supplement. Sinds ongeveer een jaar ook nog Novacam als pijnstiller ernaast.

De gluco/chondro-tabletten kosten me 6 euro per maand.
De visolie 8 euro per maand.
De Novacam kost me 23,85 euro voor 50 dagen. Hiervan wordt 19,32 euro vergoed door de verzekering.

Ik heb in het verleden ook nog PEA-capsules geprobeerd, maar die hadden bij mijn hond geen merkbaar effect dus ben daar na een paar maanden mee gestopt en overgegaan op een NSAID: Novacam.

Dit soort supplementen en medicatie gaat naar lichaamsgewicht, dus als jouw hond twee keer zo zwaar is als de mijne kun je de bedragen verdubbelen. Hoeveel je precies betaalt is tevens afhankelijk van welke merken je gebruikt. Prijzen van verschillende webshops vergelijken wil ook nog wel flink schelen.
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 09 dec 2016 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
gobbel
geregistreerd lid

Maar het is helaas wel een pure pijnstiller met alle negatieve effecten van langdurig gebruik, ik kwam dit stukje tegen op internet (er lijkt wel echt een bewezen effect van visolie te zijn)
Visolie
Bij artrose zorgen ontstekingsproducten voor de slijtage van het kraakbeen. Omega 3 vetzuren zorgen ervoor dat er minder van deze ontstekingsproducten worden aangemaakt. De invloed van deze visolie vindt plaats op het niveau van ons erfelijk materiaal.

Een van deze Omega 3 vetzuren is eicosapentaeenzuur (EPA), dat de cellen blokkeert die de ontstekingsproducten produceren. De invloed van EPA en DHA (docosahexaeenzuur) een natuurlijke voedingsstof op een ziekte door beinvloeding van ons erfelijke materiaal heet “nutrogenomics”.

Er is een voeding die wetenschappelijk bewezen effect heeft op de klachten bij artrose. Deze voeding is rijk aan visolie en bevat dus veel Omega 3 vetzuren. Deze vetzuren worden bij de mens ook als gezonde vetzuren bestempeld.

Van visolie is er echt wetenschappelijk bewijs dat dit invloed heeft op artrose klachten en het remmen van de artrose vorming.

Andere voedingsstoffen
Er zijn overigens veel meer natuurlijke voedingsstoffen die een positief effect lijken te hebben op artrose (klachten). Hier volgen een aantal producten en een evaluatie van hun werkzaamheid voor zover wetenschappelijk onderzocht.

Glucosamine en chondroïtine sulfaat
Van deze stoffen is nooit aangetoond dat het werkt tegen artrose bij de hond of kat. Er zijn wel diverse onderzoeken die in proefopstelling werkzaamheid aantonen.

Groenlipmossel extracten
Groenlipmossel extracten zijn rijk aan glucosaminoglycanen. Bij de hond en de kat is er beperkt wetenschappelijk bewijs van de werking. Er is geen objectief onderzoek met een krachtenplatform, alleen onderzoek waar is gekeken naar subjectieve parameters.

P54 FP
ofwel extract van de Indische of Javaanse curcuma (essentiële oliën en curcumoïden) blijkt bij dubbel blind onderzoek geen effect te hebben.

Extract van de schors van Bosurellia Serata
lijkt effectief hoewel het dubbel blinde onderzoek alleen heeft gekeken naar subjectieve parameters, niet met een objectief krachtenplatform onderzoek. Het is bekend dat een deel van de dieren van deze stof diarree of winderigheid ontwikkelen.

SMPC
Speciaal Melk Proliene Concentratie zou ook werkzaam kunnen zijn bij honden met artrose. Er is één onderzoek waarbij twee groepen vergeleken zijn. Er lijkt werking te zijn, hoewel het onderzoek alleen naar subjectieve parameters kijkt en niet bijvoorbeeld door middel van een krachtenplatform.

Antioxidanten
Antioxidanten zoals vitamine C, E, Selenium, MSM (Methylsulfonylmethane) lijken effect te hebben op artroseklachten. Het merendeel van het onderzoek is gedaan bij mensen, waarbij de resutlaten niet eenduidig zijn. In theorie zou er een werking moeten zijn, maar dit kan niet aangetoond worden. Overigens hebben honden vitamine C niet extra nodig, zij kunnen dit namelijk zelf produceren.

Avocado/soja
De niet verzadigbare fractie van avocado en sojabonen extract blijken in celonderzoek de effecten van ontstekingsproducten bij artrose te onderdrukken. Dit zou dus pijn onderdrukken. Bij mensen is er een werking aangetoond, maar bij honden of katten is nog geen gedegen onderzoek gedaan.

Kattenklauw
Deze plant uit de Amazone lijkt voor mensen te werken tegen artrose. Echter bij honden en katten is de werking niet geevalueerd.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Sorry, mijn fout. Even niet helemaal wakker. Ik bedoelde niet de EPA-capsules maar PEA. EPA zit in visolie en daar heeft mijn teefje wel baat bij. De PEA was hetgeen dat niet leek te helpen.

Wat de NSAID's zoals Novacam betreft: vanwege de mogelijke bijwerkingen heb ik dat ook zo lang mogelijk uitgesteld en het eerst met alleen supplementen geprobeerd (die overigens ook niet allemaal volkomen onschadelijk zijn, hoor). Uiteindelijk begon ik aan m'n hond te merken dat alleen de supplementen niet meer afdoende waren en heb ik de afweging gemaakt: wat wil ik voor mijn hond? Dat ze zo lang mogelijk bij me blijft maar dan wel onnodig pijn heeft, of dat ze zo goed mogelijk pijnvrij blijft en lol heeft in het leven met het risico dat ze misschien medicatiebijwerkingen krijgt zoals orgaanfalen? Ik heb voor de laatste optie gekozen. Mijn hond is inmiddels ruim 13,5 jaar en tot nu toe heeft ze nog geen last van de heftige bijwerkingen uit de bijsluiter. Pas nog bloed laten controleren en de waarden waren perfect. Ik ben me ervan bewust dat de medicatie voor problemen zou kunnen gaan zorgen, maar ik vind kwaliteit van leven belangrijker dan kwantiteit.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Hier in het verleden veel vooruitgang gezien bij een hond met visolie van doils joints en een traagschuim matras.

Nu met een hond met matige ouderdom artrose pluscoude sportblessure, -groenlipmossel (niet het extract) met zalmolie van Grizzly.

Ik hoor ook goede verhalen over flexi Life.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

https://www.aniforte.nl/groenlipmosselpoeder.html
Dit geef ik Dol en die ging van kreupel lopen naar weer sprintje inzetten :cheer: Visolie geef ik erbij.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb twee honden gehad die vanaf hun 7e jaar artrose hadden. De eerste jaren heb ik heel goede resultaten met primeval gehad maar op den duur hielp dat ook niet meer.
Toen ben ik overgestapt op pijnmedicatie. En dan eerst novocam (de goedkopere versie van metacam) en toen dat niet meer werkte overgestapt op trocoxil. Dat had twee voordelen: ten eerste hoef je het maar één keer per maand te geven en het bouwt een constante spiegel op het het bloed (dus geen pieken en dalen zoals bij dagelijkse pijnmedicatie) en ten tweede vond ik het nog goedkoper ook.
Ik betaalde iets van 20 euro per maand. Je kunt het trouwens ook, met recept van je dierenarts, over internet bestellen. Scheelt ook vaak in prijs: https://www.medicanimal.nl/Trocoxil-/p/I0046835.

Qua voer heb ik niets aangepast, ik geef nl. al vers voer.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Flexi life platinum hier. Natuurlijke middelen en daardoor chemische medicatie vrij (ruim 12 jarige hond met artrose)
charley

Ongelezen bericht door charley »

alm@ schreef:Voor een flinke fles metacam betaal ik ongeveer 60 euro en daar doe ik ruim vier maanden mee, dat is goed te doen.
Ik betaal voor Boy zijn pijnstilling (Previcox 227 mg ) € 80.00 en dit is voor 30 dagen/pillen. Ik ga denk ik maar eens met mijn da overleggen als de pillen op zijn.
charley

Maya en Pluto schreef:Voor 30 pillen Previcox 227 80 euro
En dan heb ik deze keer korting gehad, de eerste keer betaalde ik voor 30 pillen € 90.00.
Vandaag dat ik maar even met mijn da ga praten of ik Boy niet op Metacam mag gaan zetten, schild een hoop geld.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

charley schreef:
Maya en Pluto schreef:Voor 30 pillen Previcox 227 80 euro
En dan heb ik deze keer korting gehad, de eerste keer betaalde ik voor 30 pillen € 90.00.
Vandaag dat ik maar even met mijn da ga praten of ik Boy niet op Metacam mag gaan zetten, schild een hoop geld.
Previcox, metacam/novocam, trocoxil, rimadyl, carporal, onsior, etc., zijn allemaal nsaid's. Alleen hebben ze allemaal een iets andere samenstelling. Wat bij de ene hond werkt, werkt bij de andere hond niet of minder. Vaak is het even uitproberen wat bij jouw hond het beste werkt.
Maar omdat het nsaid's zijn (non-steroïdal anti-inflammatory drugs), zijn ze allemaal wel belastend voor de maag dus bij langdurig gebruik wordt een maagbeschermer aangeraden.
Het prijsverschil zit 'm vaak in de prijzen die de fabrikant hanteert en of er nog patent op zit. Zo is bijvoorbeeld het merk metacam behoorlijk aan de prijs, en het 'merkloze' novocam aanzienlijk goedkoper.
Maar het komt voor dat, net als bij mensen, het dure medicijn beter werkt dan het generieke middel (novocam) omdat de werkzame stof weliswaar hetzelfde is, maar de hulpstoffen en/of de samenstelling wel anders is.

Het loont dus de moeite om te shoppen, zowel qua merk als qua prijs.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

charley schreef:
alm@ schreef:Voor een flinke fles metacam betaal ik ongeveer 60 euro en daar doe ik ruim vier maanden mee, dat is goed te doen.
Ik betaal voor Boy zijn pijnstilling (Previcox 227 mg ) € 80.00 en dit is voor 30 dagen/pillen. Ik ga denk ik maar eens met mijn da overleggen als de pillen op zijn.
Dat is echt duur hoor. Wij kregen 60 pillen 227mg voor iets van 90 euro.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pepie schreef:https://www.aniforte.nl/groenlipmosselpoeder.html
Dit geef ik Dol en die ging van kreupel lopen naar weer sprintje inzetten :cheer: Visolie geef ik erbij.
Yep dat zag ik bij Xena ook. Van niet meer een waterkant op kunnen lopen naar een sprintje naar boven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
charley

runninggirl schreef:
charley schreef:
Dat is echt duur hoor. Wij kregen 60 pillen 227mg voor iets van 90 euro.
Ik ga zeker met mijn da praten.
Daarnaast krijgt Boy ook nog 2 supplementen per dag (kosten 120 pillen € 73,49), deze ga ik online bestellen schild minimaal € 12.00.
gobbel
geregistreerd lid

Ik heb via internet 5 liter aniforte pure zalmolie gekocht, zal 1 dezer dagen bezorgt worden. Dit was een niet te dure optie om mee te beginnen. Gewoon kijken of ik verschil ga zien, mocht dat niet zo zijn kan ik altijd wel weer verder kijken. Ik hou op de hoogte.

Da's trouwens ook een goede tip een schuimmatras als slaapmat. Houdt goed de warmte vast en is lekker zacht. Hij is duidelijk vaak erg stijf bij het opstaan, ik gooide s'avonds al vaak een dekentje over 'm heen.
gobbel
geregistreerd lid

Nu een half jaar die zalmolie gebruikt en ik moet zeggen ik ben er zeer tevreden mee. Na een paar weken zag je echt dat ie minder stroef was en minder snel teveel deed. Nou moet ik ook zeggen dat ik sinds toen veel meer let op wat en hoe hij dingen doet om ook op die manier z'n belasting een beetje te reguleren. Maar al met al kan ik de zalmolie aanraden om iig te proberen.. Ik merkte het verschil echt en een kennis met een golden retriever op leeftijd met artrose die na mijn ervaring ermee tevens geprobeerd heeft merkte ook na wat weken een goede verbetering. Het gaat tot nu toe dus nog goed zonder dure chemische medicatie en daar ben ik blij mee.

De schuimmatras was ook een goede tip, de ochtend stijfheid is veel en veel minder.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

charley schreef:
previcox werkt veel beter dan metacam, met dit soort klachten en ik zou voor het beste gaan ja en ja het is duurder, kwaliteit over kwantitijd, CBD druppels is ook nog een optie, werkt ook goed
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”