Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prednison vs Apoquel

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Prednison vs Apoquel

Ongelezen bericht door Shibby »

Malou is allergisch en staat sinds dat ze hier is, eind juni, op medicatie. 3 keer een prednison injectie en nu sinds 1,5 maand krijgt ze Apoquel 5,6mg 1 keer per dag. Die apoquel is vooralsnog niet af te bouwen. Ik heb het meerdere keren geprobeerd om haar een halve (dus 2,8mg) te geven, maar na een dag of 1,5 begint ze dan gelijk weer te krabben.

Uitslag van de allergietest bij Maasduyn 1,5 week geleden geeft aan dat ze allergisch is voor granen, gevogelte, suikers en mijten. Qua voeding is dat nu duidelijk en krijgt ze dus niks met gevogelte, granen en/of suikers. De voeding van de kat heb ik ook aangepast, want ik kan gewoon echt niet voorkomen dat ze zijn uitgebraakte brokken een keer of wat naar binnen werkt. Qua mijten heb ik nu een strikt wasschema om alle manden, kussen, dekens, etc iedere week te wassen. De stoffen eetkamerstoelen zijn de deur uit en hebben plaats gemaakt voor houten stoelen, enige is de stoffen bank nog. Die is net nieuw en wil ik er ook liever niet uitdoen. ;) Verder regelmatig stofzuigen, zoveel mogelijk luchten en de verwarming niet te hoog. Het scheelt dat 18 graden voor mijzelf toch de max is ;)

Sinds een kleine week krijgt Malou ook 2 maal daags probiotica en een ontgiftingskuur, beiden van Puur. Afgelopen weekend had ik toch weer de hoop dat ik de Apoquel kon stoppen vanwege alle maatregelen, maar helaas. Ze begint gelijk weer te krabben dus krijgt ze sinds vandaag weer de normale 5,6mg.

De dierenarts heeft toen ik de Apoquel kreeg ook wel benoemd dat je er nauwelijks mee kan 'spelen' zoals dat bij Prednison wel kan. En ik zit nu een beetje in dubio wat ik kan doen, moet doen en wat het beste voor Malou is.

Voordelen Apoquel:
Geen nare bijwerkingen en belasting van organen zoals bij Prednison wel is.

Voordelen Prednison:
Mogelijkheid om haar op haar op de laagst mogelijke dosering te krijgen, 'spelen' dus met de dosering.
De prijs.

Hoe groot is de belasting van de organen als ik uiteindelijk bij de prednison op, ik noem maar wat, 1 keer in de 3 dagen een half tabletje zit? Is het dan nog steeds zo verneukeratief als bij een hoge dosering of valt dat goed mee?
Was Malou 12 geweest dan was de keuze wat makkelijker. Gewoon prednison erin en jammer maar helaas wat betreft bijwerkingen. Maar Malou is 4. Ik zou het zonde vinden als ik haar levensverwachting met een paar jaar inkort, omdat ik haar die prednison geef.

Buiten dat is de prijs wel een dingetje. De apoquel kost me ruim een euro per dag, prednison kost misschien een derde. Het is voor mij geen hoofdzaak, maar weegt wel mee in de beslissing.

Wat denken jullie?
Of nog andere opties, mogelijkheden?
Voor het eerst dat ik een allergische hond heb dus ik vind het allemaal maar lastig.
Het streven is natuurlijk medicatievrij, maar voorlopig lijkt dat nog geen optie te zijn.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Prednison vs Apoquel

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik kan met Misty ook niet minderen met de Apoquel en ze doet het er echt 10 keer beter op dan op de prednison.
Als ik jou was zou ik de Apoquel blijven geven, ik denk dat de prednison op de lange termijn veel schadelijker is.
Afbeelding
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Ik gebruik nu sporimune 50mg en dat ging een tijdje goed maar merk nu dat het niet meer zoveel effect heeft als na de eerste 8 weken. Ben nu ook aan het kijken wat eventueel beter werkt voor hem.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Alfil heeft afgelopen voorjaar 2 maanden apoquel gekregen. De eerste keer dat we afbouwden ging het niet goed, maar daarna wel. Naast de apoquel moest ik hem 3x Per week wassen met een speciale zachte champoo. In eerste instantie stond het me tegen, omdat ik bang was dat zijn natuurlijk afweer aangetast werd. Maar het werkte heel goed. Als ik hem soms te lang niet waste, merkte ik meteen dat hij meer ging krabben. Zijn probleem was waarschijnlijk seizoensgebonden. Nu heeft hij al lang geen apoquel meer en ik was hem ook niet meer.
Als ik jou was zou ik sowieso liever apoquel geven dan prednison.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Joy is een paar jaar aan de sporimune geweest, dat hielp geweldig, maar bleek heel slecht voor haar gebit/bek. En behoorlijk duur natuurlijk.
Nu is ze aan de prednison, 3 x per week een half tabletje (3 x 2,5 mg), helpt goed. Eerst een beetje gespeeld met de dosering, maar zo blijft ze stabiel.
Joy is echter 10+ (asielhondje, geschatte leeftijd), dus de nadelen van prednison neem ik maar op de koop toe.
Apoquel ken ik helemaal niet.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Goh, het lijkt wel of je over Indy schrijft. Precies dezelfde uitkomst bij Maasduyn. Voeding dus al volledig aangepast. Maar ja, die mijten zitten overal. En met andere voeding is het wel een heel stuk verbeterd gelukkig.

Indy zit aan de moderin en apoquel. En soms komt er nog een aanval doorheen zetten. (jeuk en open pootjes)
Ik heb geprobeerd om te minderen. Maar dan gaat het mis.
Allergie is ontzettend lastig... daar ben ik wel achter...
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Bij Hippo heeft het wel een week of 5-6 geduurd voordat hij van zijn (milde) allergieklachten af was nadat ik zijn voeding had aangepast.
Hij is helaas ook allergisch voor (gras)pollen, dus tot een paar weken geleden had hij zo nu en dan wel lichte klachten. We hebben hem 2,5week Apoquel gegeven, helaas verminderde zijn klachten helemaal niet. In het verleden heeft hij wel eens een lage dosering predisolon gehad, voor we bij Maasduyn zijn geweest, en toen waren zijn klachten tijdens de zomer wel helemaal weg.

Ik geef hem nu niks, als hij weer rode pootjes en vlekjes op zijn buik krijgt, dan proberen we het lopen over gras zoveel mogelijk te vermijden. Helaas zal dat bij huismijt moeilijk gaan.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Abby krijgt apoquel (15,4 mg per dag) en ik ben erg blij met dit middel. Ik merk niets van bijwerkingen en het werkt ontzettend goed omdat ze geen jeuk meer voelt. Ik kan over een maand weer langzaam gaan afbouwen en kijken hoe ze het dan doet. In het voorjaar heb ik hetzelfde gedaan en toen ging het een half jaar goed.
Prednison heeft ze ook gehad maar daar zijn zoveel bijwerkingen van dat ik blij ben met dit middel.
Apoquel is idd. niet goedkoop (ben gemiddeld zo'n 100 euro per maand kwijt) maar het alternatief is dat ze óf verschrikkelijke jeuk, wonden, schilfers, etc. heeft óf op de prednison wordt gezet. Wat overigens nog niet afdoende tegen de jeuk en de wonden werkte.
Dus ik pieker er niet over om iets anders te geven.

Overigens, ik was Abby 2x per week met coatex en die combinatie werkt perfect.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Dat is gewoon zo klote met mijten hé. Dan moet je ze bijna in een glazen hokje gaan stoppen. En dat is ook geen optie.
Het is er doorheen zien te komen met vallen en opstaan.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Coatex gelijk besteld :ok:
Las bij medpets dat dat ook tegen gisten werkt en dat is waar Maasduyn ook over sprak.

En morgen dan maar een nieuwe lading apoquel halen, ik ben wel overtuigd dat ik haar dat liever Geef dan prednison ;)

Wordt weer een duur dierenartsbezoek morgen. Hartmedicatie voor Shib plus urineonderzoek en waarschijnlijk incontinentiemedicatie en dan de apoquel voor toet. :roll:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Shibby schreef:Coatex gelijk besteld :ok:
Las bij medpets dat dat ook tegen gisten werkt en dat is waar Maasduyn ook over sprak.

En morgen dan maar een nieuwe lading apoquel halen, ik ben wel overtuigd dat ik haar dat liever Geef dan prednison ;)

Wordt weer een duur dierenartsbezoek morgen. Hartmedicatie voor Shib plus urineonderzoek en waarschijnlijk incontinentiemedicatie en dan de apoquel voor toet. :roll:
Ik gebruikte inderdaad ook coatex met aloe vera voor Alfil. Lekker licht kokosgeurtje... :mann:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Hoe lang zit Malou nu op het allergeenvrije dieet en ben je al bezig met op schoonmaakregime enzo? Want het duurt ongeveer 6 weken voordat de allergenen allemaal het lichaam uit zijn. Als het nog geen 6 weken is zou ik dus nog even wachten en daarna weer proberen af te bouwen. Grote kans dat als de voedselallergie niet meer opspeelt de mijtenallergie ook afneemt.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Hier twee gevallen van allergie. Mijn eigen dame kan ik het goed in toom houden zonder prednison of apoquel. Ze krijgt wel de Artuvetrin therapie, ze zat in de 20 dingen waar ze een allergie voor had. Tja daar is niet tegenop te komen met veel poetsen etc. We merken wel als we vaker iets geven wat ze niet mag hebben dat ze dan last van de oren krijgt. Ook is ze daar erg gevoelig op en hebben we de afgelopen weken geknokt tegen een pseudonomas bacterie in de oren. Gelukkig weg gekregen na een paar weken.

Broertje van haar zit bij mijn ouders. Bij hem is het niet voldoende om alleen met de spuiten te werken. hij heeft een tijd lang prednison gehad. Echter mijn moeder aangegeven om toch op apoquel over te stappen. Hij kreeg een dikke buik, slechte vacht etc. Nu de laatste tijd wat rare dingen waarvoor ze vanmiddag naar de dierenarts gaan. Laat plas lopen, wat wazig om zich heen kijken, 1 oog knippert niet goed, heel vast slapen. Mijn moeder meent dat het van de apoquel komt. Maar goed ze houden hem iets minder goed in de gaten dan wat wij met die van ons doen. Iets minder streng met voeding etc.

Zelf zou ik dan op de apoquel blijven als ze het verder goed doen, dan maar niet afbouwen. Prednison schijnt zulke troep te zijn.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”