Uitslag van de allergietest bij Maasduyn 1,5 week geleden geeft aan dat ze allergisch is voor granen, gevogelte, suikers en mijten. Qua voeding is dat nu duidelijk en krijgt ze dus niks met gevogelte, granen en/of suikers. De voeding van de kat heb ik ook aangepast, want ik kan gewoon echt niet voorkomen dat ze zijn uitgebraakte brokken een keer of wat naar binnen werkt. Qua mijten heb ik nu een strikt wasschema om alle manden, kussen, dekens, etc iedere week te wassen. De stoffen eetkamerstoelen zijn de deur uit en hebben plaats gemaakt voor houten stoelen, enige is de stoffen bank nog. Die is net nieuw en wil ik er ook liever niet uitdoen.
Sinds een kleine week krijgt Malou ook 2 maal daags probiotica en een ontgiftingskuur, beiden van Puur. Afgelopen weekend had ik toch weer de hoop dat ik de Apoquel kon stoppen vanwege alle maatregelen, maar helaas. Ze begint gelijk weer te krabben dus krijgt ze sinds vandaag weer de normale 5,6mg.
De dierenarts heeft toen ik de Apoquel kreeg ook wel benoemd dat je er nauwelijks mee kan 'spelen' zoals dat bij Prednison wel kan. En ik zit nu een beetje in dubio wat ik kan doen, moet doen en wat het beste voor Malou is.
Voordelen Apoquel:
Geen nare bijwerkingen en belasting van organen zoals bij Prednison wel is.
Voordelen Prednison:
Mogelijkheid om haar op haar op de laagst mogelijke dosering te krijgen, 'spelen' dus met de dosering.
De prijs.
Hoe groot is de belasting van de organen als ik uiteindelijk bij de prednison op, ik noem maar wat, 1 keer in de 3 dagen een half tabletje zit? Is het dan nog steeds zo verneukeratief als bij een hoge dosering of valt dat goed mee?
Was Malou 12 geweest dan was de keuze wat makkelijker. Gewoon prednison erin en jammer maar helaas wat betreft bijwerkingen. Maar Malou is 4. Ik zou het zonde vinden als ik haar levensverwachting met een paar jaar inkort, omdat ik haar die prednison geef.
Buiten dat is de prijs wel een dingetje. De apoquel kost me ruim een euro per dag, prednison kost misschien een derde. Het is voor mij geen hoofdzaak, maar weegt wel mee in de beslissing.
Wat denken jullie?
Of nog andere opties, mogelijkheden?
Voor het eerst dat ik een allergische hond heb dus ik vind het allemaal maar lastig.
Het streven is natuurlijk medicatievrij, maar voorlopig lijkt dat nog geen optie te zijn.