Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vliegende start spelletjes?

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Vliegende start spelletjes?

Ongelezen bericht door veertje »

Met Finn wil ik thuis wat gaan oefenen op de vliegende start. Die is bij hem namelijk niet zo vliegend als ik graag zou zien :wink: En een vliegende, maar vooral lollige start is bij hem zo'n beetje essentieel voor een goed rondje.

Weten jullie leuke, kleine opzetjes en oefeningetjes om de drive bij het starten te verhogen?
Zelf heb ik 3 sprongen en een 1 meter tunneltje, dus daar kan ik wel wat mee opzetten. Finn kent een target, dus dat zou ik kunnen gebruiken. Verder gebruik ik met trainen afwisselend een speeltje of Lotus bal.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Vliegende start spelletjes?

Ongelezen bericht door sirene »

Samen een wedstrijdje naar iets wat hij heel leuk of lekker vindt. Wel regelmatig laten winnen natuurlijk, geef hem ook eens een voorsprong dan leert ie ook voor je uit te rennen.
Ik heb het met één hond van me gedaan naar een doosje knakworst. Was ik sneller, vrat ik het op :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva is ook niet van de vliegende starts, ze heeft altijd 2 sprongen nodig om op snelheid te komen.
Ik doe met haar idd spelletjes met go en direct een bal gooien, de bal vind ze heel leuk. Maar echt fel starten? Nee helaas, dat zit niet in haar...
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door welshwitch »

Wat ik bij Tommy wel eens doe is een spelletje bij het oversteken (Tommy loopt altijd los, maar met een beetje lange lijn is dat ook wel te doen).
Als er niets aan doen vraag ik even zijn aandacht, tel langzaam met een opbouwende spanning in de stem tot drie en op drie rennen we naar de overkant.
Dat kan ook bij een start.
Afbeelding
veertje
Zeer actief

sirene schreef:Samen een wedstrijdje naar iets wat hij heel leuk of lekker vindt. Wel regelmatig laten winnen natuurlijk, geef hem ook eens een voorsprong dan leert ie ook voor je uit te rennen.
Ik heb het met één hond van me gedaan naar een doosje knakworst. Was ik sneller, vrat ik het op :mrgreen:
Dan ga ik voor blokjes kaas, koude knakworst is niet zo mijn ding :LOL: Dat kunnen we inderdaad wel eens gaan proberen. Ga nu thuis ook aan de slag met een voerdummy, dus die kan ik dan ook mooi gebruiken.

@Machie: Finn is net een dieseltje, die komt pas op gang aan het eind van een rondje :LOL: Doen we meteen het rondje opnieuw, dan gaat hij super, maar die eerste keer is lastig.
Ik zal er ook nooit een felle starter van kunnen maken, maar denk dat er nog wel winst te behalen valt. Proberen kan sowieso geen kwaad, we proberen ons toch al suf :mrgreen:

@Boutje: Met trainen hebben we dat wel eens gedaan, dat iemand hem vasthoudt, maar hij vindt mensen te leuk :engel:
Samen spelen en dan rennen is zoals we het nu doen, maar hij is een beetje apart :tongue: Speeltjes kunnen het ene moment super geweldig zijn en de volgende keer is er niks aan. Ik krijg hem dus vaak niet aan het spelen en dat zijn de momenten dat hij traag start. Of hij speelt wel en zodra hij weet dat we gaan starten is het speeltje niet meer interessant en ren ik in mijn eentje voorbij de sprongen :Q: Nu gaan we eraan werken dat ik niet zoveel meer bezig ben met 'hoe het hoort'. Dat heb ik al veel los kunnen laten, maar toch probeer ik hem tijdens het spelen een beetje in de juiste positie te brengen om goed te kunnen starten. Dat mag nu niet meer :engel: Gelukkig is hij niet super snel, dus kan ik veel goedmaken als we eenmaal aan het lopen zijn.
Spanning opbouwen is inderdaad een goede en zou me prima alleen lukken. Misschien goed te combineren met het wedstrijdje dat Sirene noemt.

@Dimphy: Zo'n spelletjes doen we ook wel eens met wandelen, zal dat eens vaker gaan doen en proberen met sprongen erbij.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Een vreemde tip misschien maar ik heb ook een hond die altijd pas op het eind van het rondje op gang kwam. Bij mijn andere honden werkte vrolijk maken, kunstjes doen, vliegende starts enzo prima maar bij haar dus niet. Voor de start is ze super enthousiast en zodra ik ga starten leek het wel een schildpad. Tot ik als test een keer niks deed omdat het toch niks hielp. Ik liet haar gewoon als een deusje staan langs de ring en ging toen naar de start. Ik liet haar wachten, gaf haar een knuffel alsof ik haar sterkte ging wensen met wat komen ging en toen we starten ging ze als een speer! Echt zo'n verschil dat mensen vroegen wat ik met haar had gedaan.
Het werkte niet iedere keer daarna helaas maar het is nu zoveel beter dan eerst. Ik doe nu dus niks meer vlak voor de start sinds bijna een jaar. We lopen warm en doen wat kunstjes en daarna ga ik bij de ring staan en kroel met haar als ze daar zelf om vraagt. Verder laat ik haar gewoon met rust. We lopen naar de start en dan vraag ik een "zit" iets wat ik daarvoor juist niet deed. Ze vind dat zitten niks maar is te braaf om op te staan. Als ik nu "OK" zeg gaat ze echt veel sneller van start dan vroeger. Soms echt heel enthousiast.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
veertje
Zeer actief

Dat heb ik inderdaad eens gedaan op wedstrijden, als ik al merkte dat bezighouden niet ging werken. Gewoon rustig wachten, door m'n knieën en een beetje kroelen. Toen ben ik hem vlak voor de start een beetje gaan 'pesten' waar hij wat opstandig van werd en dat werkte wel (voor een enkele keer). Zal eens proberen wat hij doet als ik er helemaal geen aandacht aan geef en hem niet probeer te motiveren :ok:

Als we moeten wachten tijdens de les, doe ik wel eens oefeningetjes dat ik blijf staan en hem vooruit stuur over de sprong of eromheen. Dat gaat heel goed en vindt hij ook erg leuk om te doen. Laatst kon ik hem vanuit stilstand over de sprong sturen en daarna door de tunnel een paar meter verder. Dan gaat hij dus wel enthousiast, maar als ik ga rennen is het blijkbaar anders voor hem. Zou het kunnen werken als ik bijvoorbeeld een prikpaaltje of pylon een stukje voor de start zet, hem hier omheen stuur en dan richting start ren?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

veertje schreef:Dat heb ik inderdaad eens gedaan op wedstrijden, als ik al merkte dat bezighouden niet ging werken. Gewoon rustig wachten, door m'n knieën en een beetje kroelen. Toen ben ik hem vlak voor de start een beetje gaan 'pesten' waar hij wat opstandig van werd en dat werkte wel (voor een enkele keer). Zal eens proberen wat hij doet als ik er helemaal geen aandacht aan geef en hem niet probeer te motiveren :ok:

Als we moeten wachten tijdens de les, doe ik wel eens oefeningetjes dat ik blijf staan en hem vooruit stuur over de sprong of eromheen. Dat gaat heel goed en vindt hij ook erg leuk om te doen. Laatst kon ik hem vanuit stilstand over de sprong sturen en daarna door de tunnel een paar meter verder. Dan gaat hij dus wel enthousiast, maar als ik ga rennen is het blijkbaar anders voor hem. Zou het kunnen werken als ik bijvoorbeeld een prikpaaltje of pylon een stukje voor de start zet, hem hier omheen stuur en dan richting start ren?
Iedere hond is anders maar ik merk dat voor mijn hond een wedstrijd vaak sowieso heel anders dan een training.
Je moet gewoon eens wat dingen gaan proberen.
Ik zou eens een lijstje maken met de ideeën die hier staan en die om de beurt voor 3x uitproberen. Dus niet door elkaar. Gewoon 3x doen. Verbeterd het, kun je door gaan. Verslechterd het, dan stop je ermee. Schrijf eens precies op wat je hebt gedaan en hoe je hond reageerde. Voor jezelf dus.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
veertje
Zeer actief

sirene schreef:
veertje schreef:Dat heb ik inderdaad eens gedaan op wedstrijden, als ik al merkte dat bezighouden niet ging werken. Gewoon rustig wachten, door m'n knieën en een beetje kroelen. Toen ben ik hem vlak voor de start een beetje gaan 'pesten' waar hij wat opstandig van werd en dat werkte wel (voor een enkele keer). Zal eens proberen wat hij doet als ik er helemaal geen aandacht aan geef en hem niet probeer te motiveren :ok:

Iedere hond is anders maar ik merk dat voor mijn hond een wedstrijd vaak sowieso heel anders dan een training.
Je moet gewoon eens wat dingen gaan proberen.
Ik zou eens een lijstje maken met de ideeën die hier staan en die om de beurt voor 3x uitproberen. Dus niet door elkaar. Gewoon 3x doen. Verbeterd het, kun je door gaan. Verslechterd het, dan stop je ermee. Schrijf eens precies op wat je hebt gedaan en hoe je hond reageerde. Voor jezelf dus.
Ja goed idee :ok: Wil ook even kijken of het lukt om mezelf te filmen, want ik sluit niet uit dat het iets van mij is waar hij op reageert. Dat bleek namelijk ook al eerder tijdens de parcoursen.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Rowan is ook niet zo'n snelle starter en ik probeer met hem altijd samen te starten. Afstand start kan wel, maar dan moet ik wel zijn aandacht vast kunnen houden. Ik heb nu een ritueel met hem samen en dat werkt voor ons goed. Ik ga ruim van te voren naar de start. Daar gaan we lekker rustig kroelen en mag hij snuffelen en zijn ding doen. Twee honden voordat wij moeten starten ga ik zijn aandacht vragen door simpele oefeningetjes zoals twisten, touchen (hoog tegen mijn hand) en dat soort dingen. Beetje actie erin zeg maar. Dan als de hond voor ons start gaan we een sjorspelletje doen. Zijn riem is dan al af en we komen al sjorrend de ring in. Als hij dan begint te blaffen, dan weet ik dat hij er klaar voor is :mrgreen:

Als een afstand start echt onvermijdelijk is. Dan loop ik weg met mijn gezicht naar hem toen en hou dan zijn aandacht vast en probeer het een spannend te maken, zodat hij echt in de startblokken staat om te vertrekken. Mocht hij dan toch eerder komen, laat ik hem ook gaan, ook bij de trainingen om de motivatie erin te houden.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja er zijn zoveel reden. Zoals bij Sirene zie ik inderdaad ook wel eens. De baas doet zijn best, waardoor de hond eigenlijk meer terug trekt. Turid benoemt dit ook in 1 van zijn boeken onder de kalmeringssignalen. De hond gaat de gekke baas kalmeren.

Op training bij ons zijn ze ook met een hondje bezig om de start en verloop van het parcours beter te krijgen. Het is een zoektocht wat bij de hond werkt. Vooral in kleine stukjes gaan trainen en kijken waar de hond dol op is. Deze hond moet voor de start echt even aan gezet worden. Soms zit het hem in de start. Sommige honden blijven langzaam als de baas al ver vooruit gaat en gaan veel sneller als de baas mee start (betekend dat de baas ook snel moet gaan rennen). Onze Schotse Collie moet ik ook wel een beetje bij blijven. Ik laat hem ook niet meer zitten en blijven, al probeer ik dat wel weer uit (maar dan af en blijf) en ben ik bezig met een motivatiebakje. Kortje stukjes. Ik hoop dat ik hem volgend jaar weer eens mee kan nemen op wedstrijd. Jaartje niet geweest, daarin viel hij echt heel erg terug in tempo.
Afbeelding
veertje
Zeer actief

gyanty schreef:Het is een zoektocht wat bij de hond werkt. Vooral in kleine stukjes gaan trainen en kijken waar de hond dol op is. Deze hond moet voor de start echt even aan gezet worden. Soms zit het hem in de start. Sommige honden blijven langzaam als de baas al ver vooruit gaat en gaan veel sneller als de baas mee start (betekend dat de baas ook snel moet gaan rennen).
Klinkt als Finn inderdaad en die zoektocht blijft aan de gang, want soms raken dingen ook weer uitgewerkt :wink: Daar hebben we gelukkig al veel vooruitgang in geboekt. Bij hem is het vooral de fun behouden, dus fouten niet herstellen en oefeningen niet te vaak doen. Heel makkelijk (meestal een stukje racen) afsluiten op het moment dat we zien dat het klaar is.

@Boutje: Dat heb ik vaak gedacht hoor, dat hij het niet leuk vond en er zijn vast en zeker momenten dat hij het niet leuk vindt, maar ik zie hem ook heel vaak veel lol hebben. Ik ben beter gaan handelen en daar heeft hij heel goed op gereageerd, het geeft hem meer zekerheid denk ik. Heb van veel mensen tips gehad om wissels niet standaard te nemen, maar op zo'n manier dat ik kan blijven lopen. Ik moest vooral niet doen wat de medecursisten met voornamelijk BC's wel moesten :engel: Die zekerheid die ik geef tijdens het rondje mis ik denk ik bij de start. Ik ben altijd bezig of de start wel/niet vlot gaat. En ik heb de toestellen nu thuis, dus kunnen we daar lekker vrijblijvend mee oefenen en voor onszelf meer vertrouwen krijgen. Gewoon lol thuis, wat we hopelijk met trainen en wedstrijden kunnen toepassen :wink:
veertje
Zeer actief

Boutje schreef:
veertje schreef:
@Boutje: Dat heb ik vaak gedacht hoor, dat hij het niet leuk vond en er zijn vast en zeker momenten dat hij het niet leuk vindt, maar ik zie hem ook heel vaak veel lol hebben. Ik ben beter gaan handelen en daar heeft hij heel goed op gereageerd, het geeft hem meer zekerheid denk ik. Heb van veel mensen tips gehad om wissels niet standaard te nemen, maar op zo'n manier dat ik kan blijven lopen. Ik moest vooral niet doen wat de medecursisten met voornamelijk BC's wel moesten :engel: Die zekerheid die ik geef tijdens het rondje mis ik denk ik bij de start. Ik ben altijd bezig of de start wel/niet vlot gaat. En ik heb de toestellen nu thuis, dus kunnen we daar lekker vrijblijvend mee oefenen en voor onszelf meer vertrouwen krijgen. Gewoon lol thuis, wat we hopelijk met trainen en wedstrijden kunnen toepassen :wink:
Ja, duidelijkheid is heel belangrijk en voor sommige honden ook het "samen met de baas" aspect. Dus zelf in beweging blijven.
Dit wil niet zeggen dat je niet kan sturen, maar dan wel zo dat je niet stilvalt als geleider, temporiseren dus, vloeiend blijven bewegen. Zelf kleinere pasjes nemen in kortere bochten kan ook soms helpen en inderdaad je wissels aanpassen.
Zo doen we het nu inderdaad. Is wel nog erg wennen voor me en die kleine pasjes nemen gaat nog niet altijd zo goed met mijn lange benen :LOL: Thuis doen we wat motivatiespelletjes met de lotusbal en een voerdummy.
Boutje schreef:Zolang er vooruitgang is en je duidelijk plezier ziet bij je hondje gewoon genieten, ontspannen en... rennen ;-)
Dat komt goed :ok: Onze eerste wedstrijd in de eerste graad ingeschreven, volgens de trainster konden we dat lopen. Dus ben erg benieuwd, erg spannend wel :o
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”