De dierenarts kon er ook de vinger niet op leggen. Patella was prima, schuiftest gaf ook niks aan maar ze gaf nog wel pijn aan en dat vond hij raar na zo'n tijd. Hij raadde aan om een foto te laten maken en aan de hand daarvan weer te overleggen. Hij gaf toen al aan niet perse pro-snijden te zijn en raadde dus aan de orthopeed aan te horen (foto wordt gemaakt in een nieuwe kliniek hier dus doorverwezen door de dierenarts daarnaartoe) en dan weer met hemzelf te overleggen (nieuwe kliniek die wil de kosten eruit aldus DA
Dus vandaag naar de orthopeed, foto's gemaakt. En toen werd er een tumor gezien... Dat viel rauw op ons dak want dat was niet echt iets waar we op gerekend hadden. Verdacht van een osteosarcoma in de proximale tibia, 99% zeker. Thorax foto was schoon.
Hij raadt een biopt aan om de tumorsoort vast te laten stellen, bloedonderzoek en aan de hand van de uitslagen chemo en/of amputatie. Chemo heb ik gelijk gezegd dat dat niet ging gebeuren en dat ik over de rest na moest denken.
Dus.
Ik had wel wat vage kennis over bottumoren maar dat wilde ik toch nog wel even zeker weten. De kans op genezing is eigenlijk gewoon 0. Alle behandelingen zijn alleen levensverlengend. Botkanker schijnt enorm pijnlijk te zijn. Dat werd allemaal bevestigd na wat gegoogle.
Ik vond het een kundig arts maar het gevoel dat ik bij de kliniek kreeg was toch wel dat ze ver willen gaan en er is gewoon niet aangegeven wat de overlevingskansen zouden zijn. Dat hing af van het soort tumor (hij heeft in het gesprek niet de osteosarcoma genoemd maar dat staat wel in het dossier vermeld wat ik ontvangen heb via de mail samen met de foto's) en dat zou dmv het biopt vastgesteld moeten worden. Pijnlijk voor de hond en voor mijn portemonnee want de kosten zijn €600-€800 euro voor het biopt en opsturen. Maar ik heb niet het idee dat het wat toevoegt. Ik het het idee dat ik mijn besluit al genomen heb. Pijnstilling en als het niet meer gaat dan is het klaar. Maar denk ik nu niet te dramatisch of te voorbarig? Kijk, ik ben echt niet te beroerd om dure operaties uit te laten voeren als er nog een jaar of 4 normaal leven tegenover staat. Maar als ik dat biopt laat doen ben ik inmiddels als zeker €1000- kwijt (met de kosten van vandaag erbij) en dat alleen maar om te weten óf en evt. hoe te behandelen. Daar zou een evt. amputatie dan nog weer bijkomen met bijbehorende revalidatie. Dan ben je een half jaar en 3 klote behandelingen verder en legt je hond alsnog het loodje.
De kans dat het zo zou verlopen schat ik echt hoog in en ik wil niet dat ze zo haar laatste maanden doorbrengt, ze is een zenuwpees en is gewoon het liefst lekker thuis of ergens aan het wandelen waar ze het kent. Ik heb mezelf de vraag gesteld of ik al die behandelingen wel gedaan zou hebben als ik een verzekering voor haar had maar dan zou ik het ook niet gedaan hebben.
Dus...een hele lap tekst. Misschien wat warrig want ik ben moe en het zit me hoog dus vraag gerust om verduidelijking. Wie heeft ervaring en hoe is dat verlopen? En wel of geen ervaring, wat zouden jullie doen? Ik ben er verdrietig maar ook vrij nuchter onder overigens maar God wat baal ik, we zijn nooit bij een DA geweest, alleen voor d'r rabiësenting en een half jaar geleden voor een bultje wat gewoon een vetbult bleek te zijn en dan dit...