Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een beetje jeuk

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Maandoodle
Actief
Aantal honden: 1

Een beetje jeuk

Ongelezen bericht door Maandoodle »

Maan is nu bijna 5 maanden en ze heeft jeuk. Ze is een standaard Labradoodle met een best wel dichte, krullende, bruine vacht. Nu is het niet dat ze de hele tijd aan het krabben is en gek wordt van de jeuk, maar het valt wel op dat ze meer dan gemiddeld aan het krabben is. Tijdens een puppycursus van een uur gaat ze bijvoorbeeld zeker 2x even uitgebreid krabben. Eerst dacht ik dat het het warme weer was, maar dat is nu wel voorbij en ze doet het nog steeds.

Ze heeft geen vlooien, ze is behandeld en ik heb dr gecontroleerd. Ze heeft ook geen schilfertjes op de huid en het is ook niet een vaste plek wat jeukt. Ze is volgens mij nog niet haar puppyvacht aan het kwijtraken, want vind geen haren in huis en heb dr zojuist geborsteld en dan komen er ook geen haren mee. Ik borstel haar 1x in de week, dus irriteer haar huid niet. Heb haar laatst gewassen, pas de tweede keer en ook dit heeft niet geholpen.

Mij rest nu alleen nog maar het voer. Ze krijgt kvv prins en ze doet het hier goed op. Al moet ik wel zeggen dat ze onwijs vieze scheten hiervan laat (de hele dag door een rotte eieren lucht) en denk om misschien over te stappen.

Iemand een idee waar de jeuk vandaan zou kunnen komen? En eventueel een suggestie dat als ik haar op ander kvv zet welke ik dan het beste kan nemen?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Een beetje jeuk

Ongelezen bericht door sbientje »

kan je ook bepaalde momenten aanwijzen waarop ze veel krabt? Want het kan ook 'gewoon' een beetje overspronggedrag zijn, beetje spanning wegkrabben
Maandoodle
Actief

sbientje schreef:kan je ook bepaalde momenten aanwijzen waarop ze veel krabt? Want het kan ook 'gewoon' een beetje overspronggedrag zijn, beetje spanning wegkrabben
Hier heb ik eigenlijk nooit op gelet. Zal het even in de gaten houden, goede tip.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Klitten? Dana gaat ook meer krabben/bijten als ze klitten heeft
Afbeelding
Maandoodle
Actief

Judith schreef:Klitten? Dana gaat ook meer krabben/bijten als ze klitten heeft
Nee ze heeft geen klitten, kam haar iedere week en als ik dat doe dan heeft ze zelfs nog geen klitten, kom er heel makkelijk doorheen.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Het kan zeker oversprong gedrag zijn, vooral tijdens de cursus.

Toen we Dico net hadden was hij 5,5maand oud. Hij krabde toen echt om de haverklap. Dan links in zijn nek, rechts, aan zijn oksel en soms zelfs halfslachtig in de lucht. Bij hem was het oversprong gedrag. Hij is nu 15maanden en krabt nog maar af en toe. Gister nog met uitlaten in een stuk waar hij nog niet vaak is geweest. Er kwam een kruising en dan moeten ze wachten. Erachter is een meer en daar wil hij graag heen. Dus hij kwam op de kruising en was in dubio wat hij zou doen en ging staan krabben :mrgreen:
De ene hond gaat krabben, de ander uitschudden, geeuwen, uitrekken, rollen, snuffelen enz.
Solo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Solo »

Omdat je in je OP de puppycursus noemde als moment waarop ze krabt, dacht ik meteen aan spanning. Zie dat meer mensen dit al genoemd hebben. Ik zou zeker even in kaart proberen te brengen wat nu precies de momenten zijn dat Maan gaat krabben. Als dit allemaal momenten zijn waarop er wel wat spanning aanwezig is/kan zijn, dan kan het goed zijn dat het helemaal niets met jeuk te maken heeft.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Overspronggedrag was ook het eerste wat ik dacht. Maar dat komt omdat je het had over de cursus. Hoe is het als ze gewoon in haar mand ligt bijvoorbeeld?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik denk dat mijn voorgangers best wel eens gelijk kunnen hebben met dat overspronggedrag. Misschien kun je komende dagen eens echt noteren wanneer en hoe vaak ze krabt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Maandoodle
Actief

Ik ga eigenlijk helemaal mee met het oversprongsgedrag, gezien ze het volgens mij indd niet echt doet als ze ontspannen ligt in dr mand. Maar wat is oversprongsgedrag eigenlijk? En moet ik daar iets mee doen?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Maandoodle schreef:Ik ga eigenlijk helemaal mee met het oversprongsgedrag, gezien ze het volgens mij indd niet echt doet als ze ontspannen ligt in dr mand. Maar wat is oversprongsgedrag eigenlijk? En moet ik daar iets mee doen?
Oversprong gedrag is iets wat een hond kan gaan doen als er wat spanning is door prikkels of omdat hij niet weet wat er van hem verwacht wordt. De actie zelf heeft dan totaal niets te maken met de situatie, maar t geeft m wat te doen. Mensen hebben het ook. Als iemand het bijvoorbeeld spannend vind om een presentatie te geven en diegene staat handen te wringen, met een pen te klikken of schikt voor de zoveelste keer de papieren, dan is dat oversprong gedrag.
Honden laten vaak overspronggedrag zien in de vorm van krabben, uitrekken of graven.

Je hoeft er verder niets aan te doen, behalve voorkomen dat het al te spannend wordt. Een beetje stress is heel normaal bij een situatie als een cursus of training, zolang t maar niet onprettig wordt.
Afbeelding
Maandoodle
Actief

Paisley schreef:
Maandoodle schreef:Ik ga eigenlijk helemaal mee met het oversprongsgedrag, gezien ze het volgens mij indd niet echt doet als ze ontspannen ligt in dr mand. Maar wat is oversprongsgedrag eigenlijk? En moet ik daar iets mee doen?
Oversprong gedrag is iets wat een hond kan gaan doen als er wat spanning is door prikkels of omdat hij niet weet wat er van hem verwacht wordt. De actie zelf heeft dan totaal niets te maken met de situatie, maar t geeft m wat te doen. Mensen hebben het ook. Als iemand het bijvoorbeeld spannend vind om een presentatie te geven en diegene staat handen te wringen, met een pen te klikken of schikt voor de zoveelste keer de papieren, dan is dat oversprong gedrag.
Honden laten vaak overspronggedrag zien in de vorm van krabben, uitrekken of graven.

Je hoeft er verder niets aan te doen, behalve voorkomen dat het al te spannend wordt. Een beetje stress is heel normaal bij een situatie als een cursus of training, zolang t maar niet onprettig wordt.
Dankjewel voor je uitleg. Ik heb een beetje op zitten letten wanneer ze krabt en inderdaad is het ook wanneer ze bijvoorbeeld van mij moet zitten terwijl ze duidelijk zelf iets anders moet doen.

Allen heel erg bedankt voor het meedenken. Zo zie je maar hoe super handig dit forum dit is. Ik zelf had nooit op oversprongsgedrag gekomen, nog nooit van gehoord en was waarschijnlijk van alles gaan elimineren om zo de veroorzaker te achterhalen. Heel erg bedankt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Maandoodle schreef:
Paisley schreef:

Dankjewel voor je uitleg. Ik heb een beetje op zitten letten wanneer ze krabt en inderdaad is het ook wanneer ze bijvoorbeeld van mij moet zitten terwijl ze duidelijk zelf iets anders moet doen.

Allen heel erg bedankt voor het meedenken. Zo zie je maar hoe super handig dit forum dit is. Ik zelf had nooit op oversprongsgedrag gekomen, nog nooit van gehoord en was waarschijnlijk van alles gaan elimineren om zo de veroorzaker te achterhalen. Heel erg bedankt!
Is overspronggedrag op de training niet ter sprake gekomen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Maandoodle schreef:Ik heb een beetje op zitten letten wanneer ze krabt en inderdaad is het ook wanneer ze bijvoorbeeld van mij moet zitten terwijl ze duidelijk zelf iets anders moet doen.
Haha klinkt heel bekend. Oortje doet het ook altijd als ze eigenlijk geen zin heeft om naar mij te luisteren. Zit ze net lekker gras te kauwen, moet ze bij mij komen. Nou, dan moet er eerst nog even uitgebreid gekrabd worden natuurlijk :hmmm: Of het dan nog overspronggedrag heet weet ik niet, ik noem het dan denk ik eerder 'schijt aan de baas - uitstelgedrag' :engel:
Maandoodle
Actief

ranetje schreef:
Maandoodle schreef:
Paisley schreef:

Is overspronggedrag op de training niet ter sprake gekomen?
Nee helemaal niet. Al valt het wel erg op en heb ik al meerdere keren gezegd dat ze echt geen vlooien heeft. Moet wel zeggen dat er ook informatieavonden zijn met oa een gedragsdeskundige, zit bij de cursus inbegrepen, maar dit is net op een avond dat ik niet kan. Ik denk dat het daar wel ter sprake zou zijn gekomen, maar denk dat de instructrice van de cursus zelf geen idee heeft.
Maandoodle
Actief

mijke schreef:
Maandoodle schreef:Ik heb een beetje op zitten letten wanneer ze krabt en inderdaad is het ook wanneer ze bijvoorbeeld van mij moet zitten terwijl ze duidelijk zelf iets anders moet doen.
Haha klinkt heel bekend. Oortje doet het ook altijd als ze eigenlijk geen zin heeft om naar mij te luisteren. Zit ze net lekker gras te kauwen, moet ze bij mij komen. Nou, dan moet er eerst nog even uitgebreid gekrabd worden natuurlijk :hmmm: Of het dan nog overspronggedrag heet weet ik niet, ik noem het dan denk ik eerder 'schijt aan de baas - uitstelgedrag' :engel:
Hahaha, zo zou je inderdaad ook kunnen interperteren :D.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

mijke schreef:
Dat deed/doet Snoopy ook. Alleen dan moet hij écht écht écht nog even piesen. Drie druppels :hmmm:
Heeft hij geleerd van zijn toenmalige grote vriend. Even 10 seconden toch niet luisteren :pffff:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”