Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vetbult weghalen of niet?
Moderator: moderatorteam
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Vetbult weghalen of niet?
Orpa, teefje van 10,5 en woonachtig bij onze dochter, heeft een vetbult. Op de borst, zo'n beetje regio schoudergewricht.
Het is een redelijk grote bult (duivenei) maar de plek maakt opereren lastig blijkbaar.
Het is een onschuldige vetbult, heeft punctie uitgewezen, en de da wil nu dat dochter beslist wat er moet gebeuren.
Ik heb geen ervaring met vetbulten weghalen, vandaar mijn vraag.
Weghalen? Of lekker laten zitten?
Ze heeft er geen last van, maar dat kan natuurlijk nog komen.
Iemand met ervaring hiermee?
Het is een redelijk grote bult (duivenei) maar de plek maakt opereren lastig blijkbaar.
Het is een onschuldige vetbult, heeft punctie uitgewezen, en de da wil nu dat dochter beslist wat er moet gebeuren.
Ik heb geen ervaring met vetbulten weghalen, vandaar mijn vraag.
Weghalen? Of lekker laten zitten?
Ze heeft er geen last van, maar dat kan natuurlijk nog komen.
Iemand met ervaring hiermee?
- miriam
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
- Aantal honden: 2
Re: Vetbult weghalen of niet?
Hangt er denk ik vanaf hoe snel hij groeit. Tibbe heeft vanaf dat we hem kregen ( 11 jaar geleden) een vetbult. Die is minimaal gegroeid en zit er nog steeds. Zo'n anderhalf jaar geleden kreeg hij op een paar plekken bulten, meer vetkwabjes. Ze groeien wel iets sneller maar niet in die mate dat een operatie noodzakelijk is. Als het dus niet snel groeit lekker laten zitten denk ik.

Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
hier was het advies bij sam zijn bult om pas weg te halen als hij er fysiek last van kreeg. hij groeide wel maar heel langzaam en is er uiteindelijk ook gewoon mee zijn graf in gegaan.
de kans was volgens onze DA ook groot dat de bult gewoon weer terug zou komen dus wij hebben niet geopereerd
de kans was volgens onze DA ook groot dat de bult gewoon weer terug zou komen dus wij hebben niet geopereerd

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar ben ik ook bang voor, dat het gaat groeien zodra je gaat snijden.
Het is dus vooral zaak op te letten of het groeit of niet, en zo ja, hoe snel.
Ik vind het een beetje eng, opereren. Ze is niet stokoud maar toch 10,5 jaar.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
daarom. lekker laten zitten. krijgt ze nou last van haar schouder of zit het in de weg dan is het misschien anders. bij sam zat hij nét achter zijn voorpoten midden op de borst. als die echt groot zou worden zou hij dus gaan belemmeren met lopen, maar dat is nooit gebeurdMarjoleine schreef:Daar ben ik ook bang voor, dat het gaat groeien zodra je gaat snijden.

- miriam
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
Tibbe was dus ook ongeveer 11 jaar toen hij de vetkwabben kreeg. Hij is nu 12,5 en ze groeien echt minimaal.Marjoleine schreef:Daar ben ik ook bang voor, dat het gaat groeien zodra je gaat snijden.

Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Alleen als ze er last van krijgt zou ik doen. Dusty heb ik bulten laten wegsnijden, binnen een paar weken zaten ze er weer

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Kimmie
ik heb diverse vetbulten weg laten halen bij honden,meestal omdat ze hard groeide,soms omdat een hond toch onder narcose voor iets moest en cosmetisch het mooier was als er een bult weg was en soms omdat een hond er echt last van had.
er is nooit een bult terug gekomen,
bij mijn eerste rottweiler ,die had een vetbult op haar voorpoot ,in die tijd zei de DA dat het ook geen zin had om weg te halen want die zou weer terug komen...,ding begon te groeien en groeien en uiteindelijk moest ze ingeslapen worden op een stomme vetbult,nu te weten dat het zo makkelijk weg te halen was geweest ,is dat ik er niet eens meer over twijfel om een vetbult te laten verwijderen.
er is nooit een bult terug gekomen,
bij mijn eerste rottweiler ,die had een vetbult op haar voorpoot ,in die tijd zei de DA dat het ook geen zin had om weg te halen want die zou weer terug komen...,ding begon te groeien en groeien en uiteindelijk moest ze ingeslapen worden op een stomme vetbult,nu te weten dat het zo makkelijk weg te halen was geweest ,is dat ik er niet eens meer over twijfel om een vetbult te laten verwijderen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit zit dus niet op haar voorpoot he, het zit op haar borst.
Ik ben geen fan van operaties als het niet hoeft, eerlijk gezegd, en ik ben niet overtuigd dat het hoeft, dus.
Ik ben geen fan van operaties als het niet hoeft, eerlijk gezegd, en ik ben niet overtuigd dat het hoeft, dus.
-
Kimmie
nee het zat bij díe hond op haar voorpoot, was maar een voorbeeld.
niemand zegt toch dat je moet opereren je vraagt wel of niet weghalen dan krijg je reacties met ervaringen,wat je ermee doet moet je dan ook geheel zelf weten...
niemand zegt toch dat je moet opereren je vraagt wel of niet weghalen dan krijg je reacties met ervaringen,wat je ermee doet moet je dan ook geheel zelf weten...
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Gollum van 10 heeft ook vetbulten, ik laat ze gewoon zitten zolang ze er geen last van heeft. Ik ken oude honden niet anders als met vetbulten eigenlijk.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Rana had een vetbult op haar ribbenkast.
Omvang ongeveer kippenei maat L.
Door de vacht ook nog onzichtbaar voor de buitenwereld
Die bult ontdekte ik toen ze 8 jaar oud was.
Ze was bijna 14 toen ze overleed.
Nooit wat aan laten doen, alleen zelf regelmatig gecontroleerd op groter worden en dat gebeurde dus niet.
Omvang ongeveer kippenei maat L.
Door de vacht ook nog onzichtbaar voor de buitenwereld
Die bult ontdekte ik toen ze 8 jaar oud was.
Ze was bijna 14 toen ze overleed.
Nooit wat aan laten doen, alleen zelf regelmatig gecontroleerd op groter worden en dat gebeurde dus niet.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Lekker laten zitten. 5 jaar geleden laten doen ook bij schouder/ribben, lastige operatie omdat het onder spier zat en nu is de bult 3x zo groot terug.
-
Floortje
- Zeer actief
Tiba heeft er ook 1 en is ook 10,5 jaar oud.
We hebben 'm ook aan laten prikken en het blijkt goedaardig. Maar het kan wel kwaadaardig worden.
Ze heeft er geen last van, het is alleen ontsierend.
We hebben besloten het te laten zitten, maar houden wel in de gaten of het groter wordt.
We hebben 'm ook aan laten prikken en het blijkt goedaardig. Maar het kan wel kwaadaardig worden.
Ze heeft er geen last van, het is alleen ontsierend.
We hebben besloten het te laten zitten, maar houden wel in de gaten of het groter wordt.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat hebben wij ook maar besloten.Floortje schreef:We hebben besloten het te laten zitten, maar houden wel in de gaten of het groter wordt.
Vetbulten horen er inderdaad wel een beetje bij en mijn angst is vooral dat het net zo hard terugkomt, en waarvoor doe je het zo'n dier dan aan.
-
Floortje
- Zeer actief
Ja, inderdaad. Dan is al het risico voor niks.Marjoleine schreef:Dat hebben wij ook maar besloten.Floortje schreef:We hebben besloten het te laten zitten, maar houden wel in de gaten of het groter wordt.
Vetbulten horen er inderdaad wel een beetje bij en mijn angst is vooral dat het net zo hard terugkomt, en waarvoor doe je het zo'n dier dan aan.
Fribbel had er ook 1 en moest een paar jaar geleden voor iets anders onder narcose, toen is die bult ook gelijk weggehaald. Die is niet teruggekomen overigens.
Begin dit jaar hebben we bij hem wel een andere bult laten verwijderen. Dat was geen vetbult, maar een soort wrat. Dat kon onder plaatselijke verdoving.
Bij Tiba was dat niet mogelijk.
En inderdaad, bulten horen toch een beetje bij een oudere hond.
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Jace van 11½ heeft een aantal kleine vetbulten. Op zijn ribben zit een grotere, ik denk 3 tot 4 cm doorsnede.
DA heeft er aan gevoeld en geadviseerd niets te doen, zo lang hij er geen last van heeft.
Dus ik houd het in de gaten.
DA heeft er aan gevoeld en geadviseerd niets te doen, zo lang hij er geen last van heeft.
Dus ik houd het in de gaten.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Bij Ds heb ik er 2 laten verwijderen, 1 onder haar oksel, grootte van een golfbal zoiets en die zat toch wel wat in de weg.
Terzelfdertijd ook één op haar borstkas laten verwijderen, daar was al een 2de kleinere aan gegroeid in verloop van tijd en daar lag ze ook pal op als ze neerlag. Dus die is er ook uitgegaan.
Ze heeft er nog een paar andere, maar die zitten niet op vervelende plaatsen, dus die blijven zitten.
De weggehaalde zijn niet teruggekeerd.
Terzelfdertijd ook één op haar borstkas laten verwijderen, daar was al een 2de kleinere aan gegroeid in verloop van tijd en daar lag ze ook pal op als ze neerlag. Dus die is er ook uitgegaan.
Ze heeft er nog een paar andere, maar die zitten niet op vervelende plaatsen, dus die blijven zitten.
De weggehaalde zijn niet teruggekeerd.