Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nu al markeren??
Moderator: moderatorteam
- Iriszonnetje
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Nu al markeren??
Ik word een beetje moedeloos van Luca qua plassen in huis.
Hij plast uitstekend buiten maar toch, ondanks dat ik heeeel vaak met hem naar buiten ga, pist hij telkens op dezelfde plek in huis!!
Ik kan schoonmaken wat ik wil (met Dettol) maar het lijkt niet te helpen!
Is dat misschien al markeren??? Hij vertoont ook al sinds een goede week rijgedrag... Mijn schoonzus zegt dat dat wel erg vroeg is.
Hij is nu 18 weken oud.
Hij plast uitstekend buiten maar toch, ondanks dat ik heeeel vaak met hem naar buiten ga, pist hij telkens op dezelfde plek in huis!!
Ik kan schoonmaken wat ik wil (met Dettol) maar het lijkt niet te helpen!
Is dat misschien al markeren??? Hij vertoont ook al sinds een goede week rijgedrag... Mijn schoonzus zegt dat dat wel erg vroeg is.
Hij is nu 18 weken oud.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Re: Nu al markeren??
Rijden is vaak ook een uiting van spanning en het 'hoort' een beetje bij een pup. Die ontdekken ineens dat het kan.
Ik denk dat je met dettol de geur niet helemaal weghaalt, waardoor het normaal is om daar te plassen. Ik zou het schoonmaken met wat anders, maar dat roept iemand anders nog wel even. Ik kom er niet op waarmee je het dan moet doen.
EDIT: Biotex geloof ik
Ik denk dat je met dettol de geur niet helemaal weghaalt, waardoor het normaal is om daar te plassen. Ik zou het schoonmaken met wat anders, maar dat roept iemand anders nog wel even. Ik kom er niet op waarmee je het dan moet doen.
- Plakvis
- Zeer actief
Probeer het eens schoon te maken met iets wat echt de geur afbreekt zoals urine-off of biotex. Dettol maakt wel schoon, maar breekt de geur niet volledig af.
- Iriszonnetje
- Vaste gebruiker
Ik kreeg de tip van puppycursus. Alle andere plasplekken doet hij het niet meer behalve bij de schuifpui..
Ik ken urine-off niet.. Is dat gewoon in een dierenwinkel te koop? Of biotex..het wasmiddel?? Vloeibaar of poeder??
Ik ken urine-off niet.. Is dat gewoon in een dierenwinkel te koop? Of biotex..het wasmiddel?? Vloeibaar of poeder??
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Hippo pieste met 8wkn al voor het eerst met zijn pootje omhoog, ze kunnen er al heel vroeg bij zijn.
Ik zou inderdaad de plek in huis goed schoonmaken en desnoods voorlopig even barricaderen zodat hij daar niet meer kan plassen. Een pup van 18wkn is nog lang niet volledig zindelijk(als in de controle hebben over de blaas), rijen doen pups wel vaker en kan inderdaad van de spanning zijn.
Ik zou inderdaad de plek in huis goed schoonmaken en desnoods voorlopig even barricaderen zodat hij daar niet meer kan plassen. Een pup van 18wkn is nog lang niet volledig zindelijk(als in de controle hebben over de blaas), rijen doen pups wel vaker en kan inderdaad van de spanning zijn.
- Iriszonnetje
- Vaste gebruiker
TessaThomas schreef:Rijden is vaak ook een uiting van spanning en het 'hoort' een beetje bij een pup. Die ontdekken ineens dat het kan.
Wat voor spanning?
Ik ga straks Biotex kopen om het te proberen. Hopelijk lukt het dan om die geur helemaal weg te krijgen. Ruikt meteen ook een stuk aangenamer dan Dettol..
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Ik zeg dat het kán. Er stond niet bij waar hij op rijdt en wanneer, dus kan het best spanning zijn. En spanning voor een hond hoeftniet altijd makkelijk aan te wijzen te zijn.
Niet al het rijden is hormonaal/seksueel. Daarnaast gaan kinderen zichzelf ook ontdekken, het is vrij normaal om een keer te proberen te rijden. Wil niet zeggen dat je het goed moet vinden, dus je mag best zeggen dat er niet op mensen gereden mag worden. Alleen is het een kwestie van opgroeien, waarbij het rijden vaak ook een keer naar voren komt.
En nee, puberen is het niet. Als je daarin gelooft is hij er nog wel heel jong voor.
En nee, puberen is het niet. Als je daarin gelooft is hij er nog wel heel jong voor.
- Plakvis
- Zeer actief
Urine-off heb ik via internet besteld, komt in een soort plantenspuit. Biotex is inderdaad het wasmiddel, daar een sopje van maken en de plek schoonmaken. Biotex-groen moet je dan hebben.Iriszonnetje schreef:Ik kreeg de tip van puppycursus. Alle andere plasplekken doet hij het niet meer behalve bij de schuifpui..
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Oscar ging ook rijen op Hippo toen hij een week of 14-15 was. Dat was toen niet seksueel, maar ik sta het niet toe omdat ik geen rijende honden wil. Honden kunnen ook rijen omdat ze opgewonden zijn zonder seksuele ondertoon. Misschien is dit artikel wel interessant voor je: http://www.moniquebladder.nl/rijgedrag- ... verklaard/Iriszonnetje schreef:TessaThomas schreef:Rijden is vaak ook een uiting van spanning en het 'hoort' een beetje bij een pup. Die ontdekken ineens dat het kan.
Wat voor spanning?Ik was zijn bench aan het schoonmaken van binnen en hij jumpt op mijn rug zowat en mijn neefje zat op zijn knieën voor de bank (met zijn armen op de bank) en hij begon toen ook tegen hem aan te rijen. Was verder vrij rustig in huis. Geen gestres van de kinderen (of mijzelf).. Ik zie sinds een paar dagen ook af een toe een stukje van zijn "viltstift" eruit komen. Kan het zijn dat hij ook al een beetje begint met puberen?
![]()
Ik ga straks Biotex kopen om het te proberen. Hopelijk lukt het dan om die geur helemaal weg te krijgen. Ruikt meteen ook een stuk aangenamer dan Dettol..
Dat hij gaat schachten kan komen door de groei. Ik ken veel honden die het ook hebben als ze volwassen zijn. Er zit een groot verschil tussen een te kleine schacht of een stijve. Het eerste doordat er een penisbot in de penis zit. Bij een te kleine schaft steekt de penis uit als ze bijv gaan zitten. Een stijve kan ook weer verschillende oorzaken hebben, stress, opwinding of loopse teef enz.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Probeer er azijn op te spuiten.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Indrukken die verwerkt moeten worden. Ik haalde mijn pupje met 8 weken bij de fokker en s'avonds toen ik naar bed wilde gaan (hij sliep naast mijn bed) en nog even in de badkamer bezig was, reed hij op mijn voet. Dat was gewoon spanning en alle indrukken afreageren. En nu met 8 maanden rijdt hij geregeld op een kussen van de bank en ja dat zie ik ook een stuk lippenstift. En dat vind ik prima, als hij het bij mij probeert zet ik hem op de grond. De hormoontjes zullen nu wel door zijn lijfje gieren. Niet te moeilijk over doenIriszonnetje schreef:
Wat voor spanning?Ik was zijn bench aan het schoonmaken van binnen en hij jumpt op mijn rug zowat en mijn neefje zat op zijn knieën voor de bank (met zijn armen op de bank) en hij begon toen ook tegen hem aan te rijen. Was verder vrij rustig in huis. Geen gestres van de kinderen (of mijzelf).. Ik zie sinds een paar dagen ook af een toe een stukje van zijn "viltstift" eruit komen. Kan het zijn dat hij ook al een beetje begint met puberen?
![]()

- Donkere Dame
- Actief
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Shib is 12 en rijdt nog bijna iedere avond op zijn dekentje. Dit al ruim 11 jaar. Hij rijdt verder helemaal nergens op, nooit gedaan ook. Alleen op ZIJN dekentje. Ik vind het ook wel best.alm@ schreef: Indrukken die verwerkt moeten worden. Ik haalde mijn pupje met 8 weken bij de fokker en s'avonds toen ik naar bed wilde gaan (hij sliep naast mijn bed) en nog even in de badkamer bezig was, reed hij op mijn voet. Dat was gewoon spanning en alle indrukken afreageren. En nu met 8 maanden rijdt hij geregeld op een kussen van de bank en ja dat zie ik ook een stuk lippenstift. En dat vind ik prima, als hij het bij mij probeert zet ik hem op de grond. De hormoontjes zullen nu wel door zijn lijfje gieren. Niet te moeilijk over doen
Of het nu gerelateerd is aan hormonen of aan spanning/verwerken, maakt me ook eigenlijk niet veel uit. Om het even moet er blijkbaar gewoon even een ontlading zijn.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Die zijn veel te bang voor jouw maat 43Nanna schreef:Ik heb werkelijk waar nog NOOIT een rijdende reu gehad (moet opeens denken aan de rijdende rechter, haha! Dat ziet er opeens heel anders uit)
Ja precies. Zolang hij het niet op mensen of andere honden doet, vind ik het primaShibby schreef:Shib is 12 en rijdt nog bijna iedere avond op zijn dekentje. Dit al ruim 11 jaar. Hij rijdt verder helemaal nergens op, nooit gedaan ook. Alleen op ZIJN dekentje. Ik vind het ook wel best.alm@ schreef: Indrukken die verwerkt moeten worden. Ik haalde mijn pupje met 8 weken bij de fokker en s'avonds toen ik naar bed wilde gaan (hij sliep naast mijn bed) en nog even in de badkamer bezig was, reed hij op mijn voet. Dat was gewoon spanning en alle indrukken afreageren. En nu met 8 maanden rijdt hij geregeld op een kussen van de bank en ja dan zie ik ook een stuk lippenstift. En dat vind ik prima, als hij het bij mij probeert zet ik hem op de grond. De hormoontjes zullen nu wel door zijn lijfje gieren. Niet te moeilijk over doen
Of het nu gerelateerd is aan hormonen of aan spanning/verwerken, maakt me ook eigenlijk niet veel uit. Om het even moet er blijkbaar gewoon even een ontlading zijn.

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Nanna schreef:Ik heb werkelijk waar nog NOOIT een rijdende reu gehad (moet opeens denken aan de rijdende rechter, haha! Dat ziet er opeens heel anders uit)
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Nanna schreef:Ik heb werkelijk waar nog NOOIT een rijdende reu gehad (moet opeens denken aan de rijdende rechter, haha! Dat ziet er opeens heel anders uit)
Ollie heeft ook niet veel gereden maar als ie het deed was het op een kussen van de bank als het druk was of als we een drukke dag gehad hadden. Puur spanning. En als we een loopse teef in huis hebben maar hij mag niks, dan rijdt ie ook wel eens. Maar da's logisch
-
Manuma
- Zeer actief
Die ontlading is ook zelfbelonend en dan kunnen ze het blijven doen ook als er weinig of zelfs geen spanning of stress aanwezig is.Shibby schreef:Shib is 12 en rijdt nog bijna iedere avond op zijn dekentje. Dit al ruim 11 jaar. Hij rijdt verder helemaal nergens op, nooit gedaan ook. Alleen op ZIJN dekentje. Ik vind het ook wel best.alm@ schreef: Indrukken die verwerkt moeten worden. Ik haalde mijn pupje met 8 weken bij de fokker en s'avonds toen ik naar bed wilde gaan (hij sliep naast mijn bed) en nog even in de badkamer bezig was, reed hij op mijn voet. Dat was gewoon spanning en alle indrukken afreageren. En nu met 8 maanden rijdt hij geregeld op een kussen van de bank en ja dat zie ik ook een stuk lippenstift. En dat vind ik prima, als hij het bij mij probeert zet ik hem op de grond. De hormoontjes zullen nu wel door zijn lijfje gieren. Niet te moeilijk over doen
Mijn reu (intact 3,5 jaar) rijdt ook wel eens maar bij hem is dat altijd op een andere hond. Nooit op spullen of mensen. Op een of andere manier zijn het vrijwel altijd Labradors
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Diem ging als jonge hond ook graag op mijn rug als ik zijn speelgoed onder de kast vandaan wilde halen. Combinatie van spanning en een uitnodigende rug denk ik
Toen hij doorhad dat ik er toch niet zo blij van werd én het speelgoed daardoor onder de kast bleef
hield hij er vlot mee op. Wel stond hij dan een meter verderop waar ik hem geparkeerde te luchtfietsen
Of het rijden door seksuele opwinding of andere opwinding komt maakt niet eens zoveel uit. Je zal in beide gevallen als het ongewenst is, moeten voorkomen en/of afleiden.
De spanning hoeft trouwens niet eens op dat moment zijn hoor. Misschien was de wandeling van een uur geleden wel heel spannend omdat hij een interessant/lekker geurtje geroken heeft of omdat er een plastic tas in de bosjes ritselde, ik noem maar wat. De spanning zit dan in het lijfje en dat moet eruit en dat gebeurt dan op het moment dat jij iets interessants doet.
Als je er eenmaal achterkomt op welke moment hij spanning heeft opgebouwd kan je de prikkels meer doseren en/of hem alternatieven geven om te ontladen
Bijvoorbeeld en lekkere kluif als je de bench schoonmaakt of een grote hondenknuffel 
Of het rijden door seksuele opwinding of andere opwinding komt maakt niet eens zoveel uit. Je zal in beide gevallen als het ongewenst is, moeten voorkomen en/of afleiden.
De spanning hoeft trouwens niet eens op dat moment zijn hoor. Misschien was de wandeling van een uur geleden wel heel spannend omdat hij een interessant/lekker geurtje geroken heeft of omdat er een plastic tas in de bosjes ritselde, ik noem maar wat. De spanning zit dan in het lijfje en dat moet eruit en dat gebeurt dan op het moment dat jij iets interessants doet.
Als je er eenmaal achterkomt op welke moment hij spanning heeft opgebouwd kan je de prikkels meer doseren en/of hem alternatieven geven om te ontladen
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Kan het niet zijn dat hij die plek binnen ziet als de juiste plek.
Ik heb ook ooit een pup in de zomer gekregen en omdat we veel buiten zaten plaste hij netjes binnen onder de trimtafel.
Hij was dus wel zindelijk alleen op de verkeerde plek
Ik heb ook ooit een pup in de zomer gekregen en omdat we veel buiten zaten plaste hij netjes binnen onder de trimtafel.
Hij was dus wel zindelijk alleen op de verkeerde plek