Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welke entingen geef jij je puppy en wanneer?
Moderator: moderatorteam
-
Carlo_040
Welke entingen geef jij je puppy en wanneer?
Ik ben mij nu al een paar dagen aan het inlezen, en kwam dit samenvattend artikel tegen.
http://www.meatandmorehaaksbergen.nl/c- ... accineren/
Ik begin nu wel echt te twijfelen in hoeverre ik het gebruikelijke vaccinatieschema straks moet aanhouden voor mijn nieuwe pup, of zoveel mogelijk proberen te titeren en alles zo lang mogelijk uitstellen/niet injecteren.
Mijn vraag is dan ook, welke entingen geef jij je puppy en wanneer? (denk aan Parvo, Weil, Leverziekte, Hondenziekte, Kennelhoest)
http://www.meatandmorehaaksbergen.nl/c- ... accineren/
Ik begin nu wel echt te twijfelen in hoeverre ik het gebruikelijke vaccinatieschema straks moet aanhouden voor mijn nieuwe pup, of zoveel mogelijk proberen te titeren en alles zo lang mogelijk uitstellen/niet injecteren.
Mijn vraag is dan ook, welke entingen geef jij je puppy en wanneer? (denk aan Parvo, Weil, Leverziekte, Hondenziekte, Kennelhoest)
-
Lemuria
Re: Welke entingen geef jij je puppy en wanneer?
Ik heb Izzy de puppy-vaccinaties gegeven (wist toen nog niets van titeren) en de enting met 1 jaar. Over een klein maandje laat ik haar titeren. Sofi heeft nu 1 grote cocktail gehad, die titer ik dan over een jaar 
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Dit. En wil haar ook nog eens laten titeren, gewoon uit nieuwsgierigheid.Nanna schreef:1x een cocktail en daarna is het voor de rest van hun leven wat mij betreft helemaal klaar.
Simpel, goedkoop en overzichtelijk
-
Carlo_040
Nu je dit fenomeen wel kent, zou je het anders hebben gedaan?Lemuria schreef:Ik heb Izzy de puppy-vaccinaties gegeven (wist toen nog niets van titeren) en de enting met 1 jaar. Over een klein maandje laat ik haar titeren. Sofi heeft nu 1 grote cocktail gehad, die titer ik dan over een jaar
En bij welke dierenarts zit jij, aangezien ze niet overal titeren, en hoe bevalt die? (Moet er nog een uitzoeken
-
Lemuria
Nou ja, Izzy heeft nergens last van gehad na de entingen, maar als ik toen had geweten van het titeren, had ik het niet gedaan. Ik ga niet enten als de antistoffen nog ruimschoots aanwezig zijn. Da's een beetje dief van je eigen portemonnee zijn. En aangezien Kalmoesplein (waar ik nu zit) zo'n €65,- voor een enting rekent...tja.Carlo_040 schreef: Nu je dit fenomeen wel kent, zou je het anders hebben gedaan?
En bij welke dierenarts zit jij, aangezien ze niet overal titeren, en hoe bevalt die? (Moet er nog een uitzoeken)
Ik heb nog niets laten titeren, maar er zijn in Eindhoven 2 opties: Nossek en Verheijden of het Dierenziekenhuis. Ik denk dat ik naar Nossek en Verheijden ga tegen die tijd. Ben dus voor andere dingen altijd naar Kalmoesplein gegaan, maar die zijn me toch een partij duur
-
Carlo_040
Ok bedankt, weet ik dat ook meteen
Verder niemand hier die zich bezig houdt met entingen?
Verder niemand hier die zich bezig houdt met entingen?
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Kenji heeft z'n puppy entingen en de booster op 1 jaar gehad. Hij is nu 2.5 jaar dus sowieso tot z'n 4e beschermd. Daarna ga ik jaarlijks titeren. Lepto komt er niet in i.v.m. de bijwerkingen die ik steeds meer hoor en kennelhoest vind ik onzin (net als de griepprik voor mensen overigens)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Contacteer:
Jip is bij de fokker al getiterd met 7 weken en had toen nog genoeg antistoffen van zijn moeder. Met 10 weken is hij weer getiterd en hij moest toen wel geënt worden.
Hij heeft toen de DHP enting gehad, maar i.v.m zijn gewicht wel een halve dosis. Met 15 weken is hij weer getiterd om te kijken of de enting goed was aangeslagen en dat bleek het geval.
Dus 1x en halve dosis was meer dan genoeg
Volgend jaar nog een keer titeren en aan de hand van die uitslag kan ze zeggen voor hoeveel jaar hij ongeveer klaar is met enten.
Hij heeft toen de DHP enting gehad, maar i.v.m zijn gewicht wel een halve dosis. Met 15 weken is hij weer getiterd om te kijken of de enting goed was aangeslagen en dat bleek het geval.
Dus 1x en halve dosis was meer dan genoeg
Groetjes,
Wendy
Wendy
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Weil en kennelhoest gaan er bij Elco zeker niet meer in. Verder is hij met ruim 1 jaar getiterd, nog voor hij de (onnodige zoals bleek) booster van de cocktail gekregen had. Hij mag in 2021 opnieuw getiterd worden volgens z'n paspoort. Bij onze volgende pup wil ik het liefste vanaf het begin titeren en ga ik waarschijnlijk de Lepto ook niet meer laten zetten. Kennelhoest vind ik inderdaad grote onzin: is geen volledige bescherming en over het algemeen gaan ze er ook niet dood aan en hebben ze ook geen blijvende symptomen als ze geen enting gehad hebben. Net zoals m'n man geen griepprik haalt, terwijl hij wel in een risico-groep valt: met prik voelt hij zich sowieso een paar maanden niet fit, zonder prik heeft hij nog behoorlijke kans helemaal niet ziek te worden en anders is het gewoon goed opletten of een gewoon griepje niet resulteert in een longontsteking en gaan we bij vermoeden van meer dan alleen griep naar de huisarts.
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Dierenziekenhuis is kundig hoor en vooral ook heel gezellig en leuk (als je tenminste niet rauw voert of afwijkende opvattingen hebt over preventie etc), maar ook schreeuwend duur.Lemuria schreef:Nou ja, Izzy heeft nergens last van gehad na de entingen, maar als ik toen had geweten van het titeren, had ik het niet gedaan. Ik ga niet enten als de antistoffen nog ruimschoots aanwezig zijn. Da's een beetje dief van je eigen portemonnee zijn. En aangezien Kalmoesplein (waar ik nu zit) zo'n €65,- voor een enting rekent...tja.Carlo_040 schreef: Nu je dit fenomeen wel kent, zou je het anders hebben gedaan?
En bij welke dierenarts zit jij, aangezien ze niet overal titeren, en hoe bevalt die? (Moet er nog een uitzoeken)
Ik heb nog niets laten titeren, maar er zijn in Eindhoven 2 opties: Nossek en Verheijden of het Dierenziekenhuis. Ik denk dat ik naar Nossek en Verheijden ga tegen die tijd. Ben dus voor andere dingen altijd naar Kalmoesplein gegaan, maar die zijn me toch een partij duurIk ga voor niet-spoed-dingetjes weer naar m'n oude praktijk (Dierenkliniek Stratum).
Zou dan eerder voor Nossek kiezen.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Lemuria schreef:Nou ja, Izzy heeft nergens last van gehad na de entingen, maar als ik toen had geweten van het titeren, had ik het niet gedaan. Ik ga niet enten als de antistoffen nog ruimschoots aanwezig zijn. Da's een beetje dief van je eigen portemonnee zijn. En aangezien Kalmoesplein (waar ik nu zit) zo'n €65,- voor een enting rekent...tja.Carlo_040 schreef: Nu je dit fenomeen wel kent, zou je het anders hebben gedaan?
Ik heb nog niets laten titeren, maar er zijn in Eindhoven 2 opties: Nossek en Verheijden of het Dierenziekenhuis. Ik denk dat ik naar Nossek en Verheijden ga tegen die tijd. Ben dus voor andere dingen altijd naar Kalmoesplein gegaan, maar die zijn me toch een partij duurIk ga voor niet-spoed-dingetjes weer naar m'n oude praktijk (Dierenkliniek Stratum).
Waarom nu al titeren als de geldigheid vd enting 3 jaar is? Volgens mij wordt titeren dan ook pas aan het einde van die 3 jaar aangeraden
-
Lemuria
Ik zeg toch al dat ik naar N&V ga, schatjeShibby schreef: Dierenziekenhuis is kundig hoor en vooral ook heel gezellig en leuk (als je tenminste niet rauw voert of afwijkende opvattingen hebt over preventie etc), maar ook schreeuwend duur.
Zou dan eerder voor Nossek kiezen.
Kmp schiet ook in een stuip als ik het heb over rauw voeren, vind ik geen probleem hoor. Zij hun mening, ik de mijne. De extra Lepto-enting die ze met 1 jaar aanraadden, heb ik ook gewoon geweigerd. Toen waren ze wel even gepikeerd. Dat mag
- Shibby
- Zeer actief
Was ook voor nieuwbakken Carlos bedoeld poepieLemuria schreef:Ik zeg toch al dat ik naar N&V ga, schatjeShibby schreef: Dierenziekenhuis is kundig hoor en vooral ook heel gezellig en leuk (als je tenminste niet rauw voert of afwijkende opvattingen hebt over preventie etc), maar ook schreeuwend duur.
Zou dan eerder voor Nossek kiezen.![]()
Kmp schiet ook in een stuip als ik het heb over rauw voeren, vind ik geen probleem hoor. Zij hun mening, ik de mijne. De extra Lepto-enting die ze met 1 jaar aanraadden, heb ik ook gewoon geweigerd. Toen waren ze wel even gepikeerd. Dat mag
Ach, en een dierenarts mag het gerust niet met me eens zijn, maar ik heb geen zin om daar iedere keer dat ik er ben gezeik aan m'n kop te hebben en het gevoel te krijgen dat ik mezelf moet verdedigen. Dat had ik bij het Dierenziekenhuis continu..

-
Lemuria
Ok, dan is het goed 
-
sjm
- Zeer actief
Dief van je eigen portemonnee.. Nou.. Titeren is ook niet echt gratis toch. En als dan blijkt dat je wel alsnog een enting moet ben je helemaal duur uit.Lemuria schreef:Nou ja, Izzy heeft nergens last van gehad na de entingen, maar als ik toen had geweten van het titeren, had ik het niet gedaan. Ik ga niet enten als de antistoffen nog ruimschoots aanwezig zijn. Da's een beetje dief van je eigen portemonnee zijn. En aangezien Kalmoesplein (waar ik nu zit) zo'n €65,- voor een enting rekent...tja.Carlo_040 schreef: Nu je dit fenomeen wel kent, zou je het anders hebben gedaan?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Hangt af van bij elke arts je laat titeren. Er zijn er ook die een eventuele enting al in de prijs van het titeren verrekenen of nog een paar euro vragen voor de enting als die gezet moet worden
-
Carlo_040
NieuwbakkenShibby schreef:Was ook voor nieuwbakken Carlos bedoeld poepieLemuria schreef:Ik zeg toch al dat ik naar N&V ga, schatjeShibby schreef: Dierenziekenhuis is kundig hoor en vooral ook heel gezellig en leuk (als je tenminste niet rauw voert of afwijkende opvattingen hebt over preventie etc), maar ook schreeuwend duur.
Zou dan eerder voor Nossek kiezen.![]()
Kmp schiet ook in een stuip als ik het heb over rauw voeren, vind ik geen probleem hoor. Zij hun mening, ik de mijne. De extra Lepto-enting die ze met 1 jaar aanraadden, heb ik ook gewoon geweigerd. Toen waren ze wel even gepikeerd. Dat mag![]()
Ach, en een dierenarts mag het gerust niet met me eens zijn, maar ik heb geen zin om daar iedere keer dat ik er ben gezeik aan m'n kop te hebben en het gevoel te krijgen dat ik mezelf moet verdedigen. Dat had ik bij het Dierenziekenhuis continu..
Maar waar ga jij, als veteraan zijnde, nu heen dan voor de prikkies en checks?
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Voordat je vaccineert eerst via titer meten of maternale afweer is verdwenen. Waarbij ik vraagtekens zet bij 'verdwenen'. Zijn er in geheugen antistoffen opgeslagen? of niet?
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Mijn pup (nu 8 1/2 maand) heeft z'n puppenentingen gehad zonder weil en kennelhoest en met 1 jaar laat ik hem titeren.

- Shibby
- Zeer actief
NieuwbakkenCarlo_040 schreef:
Was ook voor nieuwbakken Carlos bedoeld poepie![]()
Maar waar ga jij, als veteraan zijnde, nu heen dan voor de prikkies en checks?[/quote]
Zeg, kweek eens wat eelt op je zieltje.
Vroegah, lang geleden toen ik nog in Eindhoven woonde, reed ik naar de dijkstraat in Asten. Tegenwoordig ga ik naar DAP Budel-Maarheeze. Dichterbij, goedkoper en een nog fijnere dierenarts.
Gewone vaccinaties komen er hier niet meer in. Malou krijgt alleen de rabiës nog en wordt over een jaar ofzo een keer getiterd.
Shib is laatst getiterd en hoeft pas weer getiterd te worden in 2021, maar ik ga er vanuit dat hij dan dood is

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Omdat je niet weet of de enting is aangeslagen. En voor hetzelfde hoef je dan pas over 5 jaar terug te komen. Of er is er een niet aangeslagen. Ik zou dat willen wetencrutz schreef:Waarom nu al titeren als de geldigheid vd enting 3 jaar is? Volgens mij wordt titeren dan ook pas aan het einde van die 3 jaar aangeraden
Ik titer mijn pups in het nest en ent als dat nodig is.
In mijn huidige nest heb ik dir verschillende opties als uitslagen: 3 stonden 0 en hebben DHP gehad, 2 hebben DP gehad en eentje heeft niets gehad.
Allemaal worden ze over drie weken getiterd om te zien wat er nodig is.
Je kunt wel zeggen dat één cocktail genoeg is maar dat weet je dus niet tenzij je titert
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Marjoleine schreef:Omdat je niet weet of de enting is aangeslagen. En voor hetzelfde hoef je dan pas over 5 jaar terug te komen. Of er is er een niet aangeslagen. Ik zou dat willen wetencrutz schreef:Waarom nu al titeren als de geldigheid vd enting 3 jaar is? Volgens mij wordt titeren dan ook pas aan het einde van die 3 jaar aangeraden
Ik titer mijn pups in het nest en ent als dat nodig is.
In mijn huidige nest heb ik dir verschillende opties als uitslagen: 3 stonden 0 en hebben DHP gehad, 2 hebben DP gehad en eentje heeft niets gehad.
Allemaal worden ze over drie weken getiterd om te zien wat er nodig is.
Je kunt wel zeggen dat één cocktail genoeg is maar dat weet je dus niet tenzij je titert
Inderdaad vanuit het nest maar ze heeft en de puppy entingen en de enting met 1 jaar gehad.
Alleen de puppy entingen geef ik je gelijk
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Bij welke dierenarts heb je dit laten doen? We wonen niet ver uit elkaar en ik ben wel benieuwd. Zou het zelf ook graag zo doen.maitestar schreef:Jip is bij de fokker al getiterd met 7 weken en had toen nog genoeg antistoffen van zijn moeder. Met 10 weken is hij weer getiterd en hij moest toen wel geënt worden.
Dus 1x en halve dosis was meer dan genoegVolgend jaar nog een keer titeren en aan de hand van die uitslag kan ze zeggen voor hoeveel jaar hij ongeveer klaar is met enten.
- maitestar
- Zeer actief
- Contacteer:
We zijn naar Froukje Seip in Gees geweest.blacky schreef:Bij welke dierenarts heb je dit laten doen? We wonen niet ver uit elkaar en ik ben wel benieuwd. Zou het zelf ook graag zo doen.maitestar schreef:Jip is bij de fokker al getiterd met 7 weken en had toen nog genoeg antistoffen van zijn moeder. Met 10 weken is hij weer getiterd en hij moest toen wel geënt worden.
Dus 1x en halve dosis was meer dan genoegVolgend jaar nog een keer titeren en aan de hand van die uitslag kan ze zeggen voor hoeveel jaar hij ongeveer klaar is met enten.
Bevalt ons echt super!
Groetjes,
Wendy
Wendy
- maitestar
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja maar beide geen pups. Honden moeten minimaal een jaar zijn.alinelaila schreef:In Meppel kun je inmiddels bij beide praktijken ook titeren (dus die aan de Lepelaar en die aan het Zuideinde).blacky schreef:Bij welke dierenarts heb je dit laten doen? We wonen niet ver uit elkaar en ik ben wel benieuwd. Zou het zelf ook graag zo doen.maitestar schreef:Jip is bij de fokker al getiterd met 7 weken en had toen nog genoeg antistoffen van zijn moeder. Met 10 weken is hij weer getiterd en hij moest toen wel geënt worden.
Groetjes,
Wendy
Wendy
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Ik heb natuurlijk nog geen pup en één van deze praktijken zit ook in Steenwijk? De praktijk waar ik in Steenwijk altijd heen ga zit namelijk ook in Meppelmaitestar schreef:Ja maar beide geen pups. Honden moeten minimaal een jaar zijn.alinelaila schreef:In Meppel kun je inmiddels bij beide praktijken ook titeren (dus die aan de Lepelaar en die aan het Zuideinde).blacky schreef:Bij welke dierenarts heb je dit laten doen? We wonen niet ver uit elkaar en ik ben wel benieuwd. Zou het zelf ook graag zo doen.maitestar schreef:Jip is bij de fokker al getiterd met 7 weken en had toen nog genoeg antistoffen van zijn moeder. Met 10 weken is hij weer getiterd en hij moest toen wel geënt worden.
Mocht ik straks wel een pup hebben dan zou ik het graag net zou doen als Maitestar en dan zou deze dierenarts de aangewezen praktijk zijn.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Er bestaat géén booster van de DHP met één jaar! Ik blijf dat maar lezen.
Na de 12 weken gezet is de DHP gewoon 3 jr geldig. Deze hoeft NIET geboosterd te worden.
Ook niet (juist niet) van de fabrikant. http://www.honden-msd-animal-health.nl/ ... 008-09.pdf
Dus elke hond die nog nooit geënt is en boven de 12 wkn hoeft maar één keer gevaccineerd te worden met de DHP. Dan is hij 3jr geldig.
Een keer titeren om te kijken of de enting is aangeslagen is natuurlijk altijd verstandig.
Na de 12 weken gezet is de DHP gewoon 3 jr geldig. Deze hoeft NIET geboosterd te worden.
Ook niet (juist niet) van de fabrikant. http://www.honden-msd-animal-health.nl/ ... 008-09.pdf
Dus elke hond die nog nooit geënt is en boven de 12 wkn hoeft maar één keer gevaccineerd te worden met de DHP. Dan is hij 3jr geldig.
Een keer titeren om te kijken of de enting is aangeslagen is natuurlijk altijd verstandig.
-
sjm
- Zeer actief
Mijn dierenarts heeft ook in Zahra's boekje geschreven dat ze over een jaar weer de DHP moet. Ik zei nog: is toch 3 jaar geldig?
"Nee dat geldt pas na die van volgend jaar"
"Nee dat geldt pas na die van volgend jaar"
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Nee, helaas niet. De moeder geeft antistoffen door maar die zorgen niet voor immuungeheugen. Dat doen de B-cellen en T-cellen.Badu schreef:Voordat je vaccineert eerst via titer meten of maternale afweer is verdwenen. Waarbij ik vraagtekens zet bij 'verdwenen'. Zijn er in geheugen antistoffen opgeslagen? of niet?
Van links naar rechts: een naieve B-cel komt een pathogeen tegen en gaat als reactie daarop antilichamen aanmaken. Deze B-cel onthoudt het pathogeen en kan bij een volgende infectie sneller reageren door de juiste antilichamen aan te maken.

Een volgende keer dat dat virus voorbij komt herkent de B-cel het virus, gaat het snel vermenigvuldigen en maakt dus ook snel nieuwe antilichamen aan. (De macrofaag presenteert het pathogeen aan de B-cel.)

Het moederdier geeft direct de antilichamen en niet de B-cellen door, dus slaat de geheugenstap over. Dit is heel effectief tegen een pathogeen want de juiste antilichamen zijn nog in het lichaam aanwezig. Maar het is ook tijdelijk want ze verdwijnen weer zonder de B-cellen beinvloed te hebben. Het is alsof je iemand koekjes geeft maar niet het recept. Dan kan je nog niet zomaar zelf die koekjes bakken.
Er zijn aanwijzingen dat er ook wel wat T-geheugencellen maternaal worden doorgegeven maar die dragen ook niet bij aan het geheugen van het nageslacht. Ze zijn lichaamsvreemd dus zullen uiteindelijk verwijderd worden.

- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Opvangpup heeft de 6 en 9-wekenenting gehad, krijgt nu met 12 weken de rabiës omdat ze dan met 15 weken naar België mag. De 12-wekenenting krijgt ze niet, willen haar baasjes niet. Ze gaan met 15 weken naar de DA daar voor de enting, maar dan zonder de L4 volgens mij. Allemaal in overleg met hun DA.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort