Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ketamine

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ketamine

Ongelezen bericht door Inge »

Ik las net in een ander topic dat Puchu van Caro. een reactie op de ketamine had gehad.
Hier ook al 2x meegemaakt. 1e keer bij Marouck, waarbij mijn toenmalige dierenarts (inmiddels gepensioneerd) geen tegenspuit heeft gegeven en mij Marouck, tegen alle regels in :wink: , slapend mee naar huis heeft gegeven omdat hij erop vertrouwde dat ik haar goed in de gaten zou houden en direct terug zou komen bij twijfel. In mijn herinnering duurde het langer voordat Marouck geen roze olifanten meer zag maar ze is er prima uitgekomen.
Na de vechtpartij laatst kreeg Numa ook een enorme reactie op de ketamine, leek op een epileptische aanval. Verkrampen, schudden, klapperen met zijn bek. Dierenarts is er direct bijgekomen, heeft zijn ogen afgedekt en hem hier en daar wat gekneed :wink: , toen werd hij rustig. Even later nogmaals een aanval, wederom zelfde procedure en daarna is hij aan de gasnarcose gelegd zodat ze hem beter konden monitoren. Seppe heeft daarna een lichtere dosis gehad en is direct aan de gasnarcose gelegd.
Nu vroeg ik me af of dit vaak voorkomt en zo ja, of er dan niet een ander middel is wat minder bijwerkingen geeft om honden een roes te geven?
Zowel Marouck destijds als Numa nu hebben er volgens mij niets aan overgehouden overigens, maar het is niet prettig om te zien.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Re: Ketamine

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Inge schreef:Ik las net in een ander topic dat Puchu van Caro. een reactie op de ketamine had gehad.
Hier ook al 2x meegemaakt. 1e keer bij Marouck, waarbij mijn toenmalige dierenarts (inmiddels gepensioneerd) geen tegenspuit heeft gegeven en mij Marouck, tegen alle regels in :wink: , slapend mee naar huis heeft gegeven omdat hij erop vertrouwde dat ik haar goed in de gaten zou houden en direct terug zou komen bij twijfel. In mijn herinnering duurde het langer voordat Marouck geen roze olifanten meer zag maar ze is er prima uitgekomen.
Na de vechtpartij laatst kreeg Numa ook een enorme reactie op de ketamine, leek op een epileptische aanval. Verkrampen, schudden, klapperen met zijn bek. Dierenarts is er direct bijgekomen, heeft zijn ogen afgedekt en hem hier en daar wat gekneed :wink: , toen werd hij rustig. Even later nogmaals een aanval, wederom zelfde procedure en daarna is hij aan de gasnarcose gelegd zodat ze hem beter konden monitoren. Seppe heeft daarna een lichtere dosis gehad en is direct aan de gasnarcose gelegd.
Nu vroeg ik me af of dit vaak voorkomt en zo ja, of er dan niet een ander middel is wat minder bijwerkingen geeft om honden een roes te geven?
Zowel Marouck destijds als Numa nu hebben er volgens mij niets aan overgehouden overigens, maar het is niet prettig om te zien.
Mijn vorige hond, Bo, heeft exact dezelfde reactie op ketamine gehad als Numa. Dat was echt heel naar: ik mocht haar op een afgesproken tijdstip ophalen, maar heb een tijd in de wachtkamer moeten wachten omdat ze zo beroerd bijkwam. Al die tijd hoorde ik haar letterlijk tegen de tralies van het opnamehek aanknallen :ugh: Natuurlijk wilde ik naar haar toe, maar volgens de DA zou dat averechts kunnen uitpakken en nog meer onrust geven.
Ondanks de heftige reactie en haar leeftijd (11) was ze er wel aardig snel van hersteld. De volgende dag merkte ik niets meer aan haar (los van de klachten waarvoor ze onder zeil moest).
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik weet niet precies hoe het zit eerlijk gezegd maar ik zeg altijd dat Jura slecht reageert op standaard narcose.
Bij gasnarcose heeft ze dit probleem niet gehad maar ik heb begrepen dat het daar ook bij kan gebeuren.
De vorige twee keer heeft ze een lichter of ander middel gehad en is het goed gegaan. Maar stomgenoeg heb ik niet precies nagevraagd hoe het nou zit en welk middel ze had gekregen.
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mutt »

Ketamine geeft indien je geen spierverslapper geeft altijd dit effect, het geeft naast sedatie namelijk een verhoogde spiertonus.
Het ziet er vooral naar uit maar in principe houden ze er niets aan over.
Als je de hond te snel uit de narcose haalt en de spierverslapper al sneller uitgewerkt is krijg je dus de spierspasmes.
Snap dan ook niet dat de betreffende dierenartsen dit niet hebben verteld, want als je het niet weet is het best wel schrikken...
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik heb het pas geleden met 2 honden (broertjes) gehad, nog nooit eerder zoiets gezien maar leek idd verdomd veel op epileptische aanval, vond het echt hel en zie het s'nachts nog regelmatig gebeuren (dromen) ik dacht echt dat ik ze kwijt was :jank:

Ik lees even mee.....
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mutt schreef:Ketamine geeft indien je geen spierverslapper geeft altijd dit effect, het geeft naast sedatie namelijk een verhoogde spiertonus.
Als je de hond te snel uit de narcose haalt en de spierverslapper al sneller uitgewerkt is krijg je dus de spierspasmes.
Snap dan ook niet dat de betreffende dierenartsen dit niet hebben verteld, want als je het niet weet is het best wel schrikken...
Maar het is dus niet gebeurd na de narcose, maar vooraf. Het gaat dus om de eerste spuit waarvan ze in slaap vallen.

Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt, mijn andere honden zijn ook weleens onder narcose geweest en nog nooit zo'n reactie.

Overigens waarschuwde deze dierenarts wel vooraf dat hij wat kon gaan schokken, nou dit was geen schokken meer: hij sliep, ineens
tilde hij zijn kop en deed zijn ogen wagenwijd open en gaf een enorme brul die dwars door je hart ging en daarna ging hij dus echt
stuiteren op de grond, letterlijk kwam hij van de grond af.
Er was niemand bij, behalve wij, dus ik heb snel de dierenarts gehaald, want ik dacht serieus dat hij doodging :jank:
Hij heeft ook een deken over zijn kop gelegd en hem rustig geaaid en toen werd hij kalm.

Echter, een week na dit alles, begon Puchu vreemd gedrag te vertonen: hevige onrust 's avonds en 's nachts en daarnaast ook
apathisch gedrag, dat hij heel wezenloos stond en nergens meer op reageerde.

Doordat ook nog een leverwaarde afwijkend was, zijn we na 6 weken naar de internist gegaan, die vertelde dat de ketamine hier
wel degelijk iets mee te maken kan hebben, maar dat er dan meestal al een 'proces gaande is in de hersenen'.
Ketamine is een drug, mensen gebruiken het ook om even een tripje te maken, en het werkt dus in op de zenuwcellen in de hersenen.
Het is natuurlijk niet te bewijzen dat het gedrag hierdoor gekomen is, maar ik vind het wel heel erg toevallig en het zou dus ook
goed mogelijk kunnen zijn.
Overigens zei mijn dierenarts ook dat hij hier niks aan over zou houden, maar de internist spreekt dit dus wel een beetje tegen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb mensen op de ketamine gezien, daar word je echt niet blij van. Ik snap ook niet zo goed waarom mensen dat gebruiken, het zag er niet echt aantrekkelijk uit om te doen. Gol ging er ook niet lekker op, arm ding.
Google maar eens op K-hole, dan zie je bizarre filmpjes van mensen op ketamine.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:
Mutt schreef:Ketamine geeft indien je geen spierverslapper geeft altijd dit effect, het geeft naast sedatie namelijk een verhoogde spiertonus.
Maar het is dus niet gebeurd na de narcose, maar vooraf. Het gaat dus om de eerste spuit waarvan ze in slaap vallen.
Hier dus ook :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Caro. schreef:

Hier ook idd.....
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

Angelique. schreef:
Caro. schreef:

Hier ook idd.....
Dat had ik niet uit het verhaal gehaald :ugh:
Sedatie blijft natuurlijk iets wat je liever niet doet
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Voor honden met epilepsie geldt het volgende:
Ketamine, tiletamine, xylazine of aanverwante stoffen moeten vermeden worden en zeker het gebruik van acepromazine wordt zeer sterk afgeraden.

Ik denk dat dat niet voor niets is?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Ketamine is prima te gebruiken als pijnstiller maar in veel praktijken wordt het gebruikt voor inductie tbv narcose. Die bijwerkingen zijn schoonheidsmissers van diegene die de narcose toedient. Wat hier beschreven wordt zijn nl bijwerkingen die je alleen ziet bij een veel te hoge dosering. Dit is overigens een bekend fenomeen in veel 1e lijns praktijken, waar men niet altijd de luxe heeft om te kiezen uit verschillende middelen.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Denk het ook, maar dat had Marouck niet en Numa ook niet :wink: , neem aan dat er nu wel een melding voor hem instaat (stond er bij Marouck toen wel in). Maar als er gewoon andere middelen zijn snap ik niet dat ze die niet standaard gebruiken?
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Chiki schreef:Ketamine is prima te gebruiken als pijnstiller maar in veel praktijken wordt het gebruikt voor inductie tbv narcose. Die bijwerkingen zijn schoonheidsmissers van diegene die de narcose toedient. Wat hier beschreven wordt zijn nl bijwerkingen die je alleen ziet bij een veel te hoge dosering. Dit is overigens een bekend fenomeen in veel 1e lijns praktijken, waar men niet altijd de luxe heeft om te kiezen uit verschillende middelen.
Bij beiden was het gewicht precies bekend maar blijkbaar reageerden ze op de normale dosering bij dat gewicht dus heftig. Vandaar ook dat Seppe toen ook direct een lagere dosering heeft gekregen (hij moest nadat ze met Numa klaar waren onder narcose voor zijn hechtingen) en daarna direct aan de gasnarcose is gelegd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Chiki
Zeer actief

Inge schreef:Denk het ook, maar dat had Marouck niet en Numa ook niet :wink: , neem aan dat er nu wel een melding voor hem instaat (stond er bij Marouck toen wel in). Maar als er gewoon andere middelen zijn snap ik niet dat ze die niet standaard gebruiken?
Elk dier kan anders reageren. Gevoeliger of juist minder gevoelig. Dat weet je nooit van te voren, maar als je low dose werkt overschrijdt je die grens nooit.
En die niet standaard middelen, die zijn te duur :-) en als.de dierenartsen nog duurder worden weet je wat er gebeurd :schrik:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Chiki schreef:Ketamine is prima te gebruiken als pijnstiller maar in veel praktijken wordt het gebruikt voor inductie tbv narcose. Die bijwerkingen zijn schoonheidsmissers van diegene die de narcose toedient. Wat hier beschreven wordt zijn nl bijwerkingen die je alleen ziet bij een veel te hoge dosering. Dit is overigens een bekend fenomeen in veel 1e lijns praktijken, waar men niet altijd de luxe heeft om te kiezen uit verschillende middelen.
O, dat is wel interessant.
Maar hoe kunnen ze niet veel te hoge doseringen toedienen als het gewicht gewoon bekend is? echt een misser noem ik dat dan.
Puchu is dus 2 keer eerder onder narcose geweest, bij dezelfde praktijk, en toen had hij die reactie niet.

Er is dus wel een alternatief begrijp ik? Want ik wil dit echt nooit meer meemaken :ugh:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Voor honden met epilepsie geldt het volgende:
Ketamine, tiletamine, xylazine of aanverwante stoffen moeten vermeden worden en zeker het gebruik van acepromazine wordt zeer sterk afgeraden.

Ik denk dat dat niet voor niets is?
Daar had die internist het ook over, dat het schade geeft als er al een proces gaande is in de hersenen, o.a. dus ook bij epilepsie.
Dat sloot hij overigens ook niet geheel uit hoor, dat de gedragsverandering toch een bepaalde vorm van epilepsie is of het kon hele
lichte beginnende dementie zijn (dus ook al een proces gaande) wat door de ketamine in een versnelling is geraakt.
Afbeelding
A good dog never dies...

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Toevallig is Noah vandaag onder het mes geweest. Ze is 5 jaar geleden gecastreerd en kwam daarna piepend en trillend uit haar narcose. Sindsdien vindt ze de dierenarts ook heel stom. Vandaag besprak ik dat met mijn eigen DA en die vroeg of ze toen ketamine heeft gehad. Ik gok van wel al weet ik het niet meer zeker.

Vandaag heeft ze eerst prikje gehad om rustiger te worden, daarna nog eentje voor de narcose. Wat ik zag en begreep was dit een hele lichte narcose. Ze kreeg zo een buisje in haar poot. Rond half 11 was ze onder zeil en om 1 uur kon ik haar ophalen. Ze was toen rustig en herkende mij wel. Eenmaal thuis lag ze vooral te slapen. Ze heeft beetje gegeten, maar bleef bij etensbak zitten :LOL: Toch nog maar wat extra gegeven. Ze wordt steeds wat levendiger, al slaapt ze wel heel veel. Gok dat ze morgen weer boven Jan is. Vorige keer met castratie vond ik haar pieperiger. Al was dat natuurlijk een buikoperatie, vandaag zijn er 2 bulten verwijderd.
Perry en Noah

Afbeelding
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Japie is vandaag even onder een korte narcose geweest (tumor onder de tong, potjandriedubbels) en hij heeft een hele narcose-geschiedenis. De dierenarts die daar bekend mee is, was op vakantie, maar we wilden ook niet te lang wachten. Dus deze dierenarts heeft alle info gelezen in de computer van eerder gegeven narcoses en zijn reacties daarop. En hij ging als een keurig poedeltje onder! Zonder gegil en gestuip. En er staat wel ketamine en domitor op de factuur, met nog een boel andere dingen. Het enige verschil is dat het nu lukte de braunule aan te brengen en hij daar zijn eerste slaapmiddel in kreeg. Normaal is een braunule bij hem niet te doen en moet hij eerst een prikje met het slaapmiddel. Zou dat verschil kunnen maken?

Wakker worden is een ander verhaal, dan weer. Roze olifanten ammehoela, een hele roze safari kwam langs...
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

DebbieZ schreef:Japie is vandaag even onder een korte narcose geweest (tumor onder de tong, potjandriedubbels) en hij heeft een hele narcose-geschiedenis. De dierenarts die daar bekend mee is, was op vakantie, maar we wilden ook niet te lang wachten. Dus deze dierenarts heeft alle info gelezen in de computer van eerder gegeven narcoses en zijn reacties daarop. En hij ging als een keurig poedeltje onder! Zonder gegil en gestuip. En er staat wel ketamine en domitor op de factuur, met nog een boel andere dingen. Het enige verschil is dat het nu lukte de braunule aan te brengen en hij daar zijn eerste slaapmiddel in kreeg. Normaal is een braunule bij hem niet te doen en moet hij eerst een prikje met het slaapmiddel. Zou dat verschil kunnen maken?

Wakker worden is een ander verhaal, dan weer. Roze olifanten ammehoela, een hele roze safari kwam langs...
Ja, ik denk dat dit wel verschil maakt. Van wat ik heb begrepen, maar ik kan het fout hebben, is de ketamine geen probleem als de hond eerst het
slaapmiddel krijgt, als hij eenmaal slaapt en ze geven dan de ketamine dan komt er geen reactie.
Dus dan zou dat kloppen met jouw verhaal dat je hond eerst het slaapmiddel heeft gekregen en daarna pas de ketamine.
Afbeelding
A good dog never dies...

Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Ketamine is echt rotspul, bij het opereren van m'n ratten wil ik het helemaal niet hebben en liefst puur gasnarcose (Isofluraan) of eventueel inleidende injecte met Sedastart/Dormitor en na de operatie een antesedan (dat "anti narcose prikje" kan dus alleen bij die middelen, voor ketamine bestaat zoiets niet).

Ketamine is echter wel een goede pijnstiller inderdaad en met goede spierverslapper kan het prima werken.
Chiki
Zeer actief

Inge schreef:
Bij beiden was het gewicht precies bekend maar blijkbaar reageerden ze op de normale dosering bij dat gewicht dus heftig. Vandaar ook dat Seppe toen ook direct een lagere dosering heeft gekregen (hij moest nadat ze met Numa klaar waren onder narcose voor zijn hechtingen) en daarna direct aan de gasnarcose is gelegd.
Omdat er standaard een hoge dosering gegeven wordt. Ketamine wordt 1e lijns gebruikt om te induceren en daarvoor heb je nu eenmaal een veel hogere dosis nodig dan wanneer je het alleen inzet tbv aanvullende pijnstilling. In het laatste geval zie je die bijwerkingen zoals hierboven ook nooit.
Gasnarcose is fijn, maar vergeet niet dat je ook daarbij aanvullende middelen zult moeten gebruiken tbv pijnstilling.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Chiki schreef:
Inge schreef:
Omdat er standaard een hoge dosering gegeven wordt. Ketamine wordt 1e lijns gebruikt om te induceren en daarvoor heb je nu eenmaal een veel hogere dosis nodig dan wanneer je het alleen inzet tbv aanvullende pijnstilling. In het laatste geval zie je die bijwerkingen zoals hierboven ook nooit.
Gasnarcose is fijn, maar vergeet niet dat je ook daarbij aanvullende middelen zult moeten gebruiken tbv pijnstilling.
Ik heb ze het liefst helemaal niet onder narcose :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Het is inderdaad een vervelend goedje, wij gebruiken het om paarden te doen vallen. Eerst verdoving om ze suf te doen worden, en dan ketamine om ze te doen vallen, daarna infuus eraan. In het begin deden we het enkel via infuus maar daar veel te vaak mee gesukkeld, dus nu via ketamine. Het is ook niet alles, maar paarden verdoven is helemaal geen pretje :schrik:

Bij honden gebruikt mijn dierenarts het absoluut nooit bij oudere honden. Bij jonge gezonde honden wel, al gaan ze ook extra aan het gas tijdens operaties.
Blafke
Actief

Ongelezen bericht door Blafke »

Begrijp ik het goed dat wanneer een hond ketamine heeft gekregen hij altijd weer 'bijgebracht' moet worden met een tegengif?
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Blafke schreef:Begrijp ik het goed dat wanneer een hond ketamine heeft gekregen hij altijd weer 'bijgebracht' moet worden met een tegengif?
Nee dat begrijp je verkeerd. De meest gebruikte combinatie van middelen om narcose toe te dienen bij de 'gewone dierenarts' is medetomidine met ketamine. Medetomidine kun je opheffen met een tegenmiddel, ketamine niet. Geef je dat tegenmiddel bij een hond/kat die de combinatie gehad heeft te snel, dan treden de minder prettige effecten van de ketamine op.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:Het is inderdaad een vervelend goedje, wij gebruiken het om paarden te doen vallen. Eerst verdoving om ze suf te doen worden, en dan ketamine om ze te doen vallen, daarna infuus eraan. In het begin deden we het enkel via infuus maar daar veel te vaak mee gesukkeld, dus nu via ketamine. Het is ook niet alles, maar paarden verdoven is helemaal geen pretje :schrik:

Bij honden gebruikt mijn dierenarts het absoluut nooit bij oudere honden. Bij jonge gezonde honden wel, al gaan ze ook extra aan het gas tijdens operaties.
Maar ik snap het niet helemaal :oeps: Mijn dierenarts gebruikt ook gewoon gasnarcose, dan is ketamine dus blijkbaar ook nog nodig?
En daar is dus gewoon een vervanging voor begrijp ik omdat jouw dierenarts het bij oude honden helemaal niet gebruikt? Waarom gebruiken dierenartsen het dan als er zo vaak een reactie op komt?

Ik weet wel dat mijn andere hond die een nierprobleem had, een hele andere narcose kreeg. Die was trouwens peperduur, maar daar zette de dierenarts (andere dan die Puchu heeft) alles voor in om een zo veilig mogelijke narcose te geven. Nadeel daarvan was dat ze nog 2 dagen roze olifantjes zag en
het dus heel lang duurde voordat ze echt weer bij was.
Nu heb ik verdorie net een paar maanden geleden al haar rekeningen weggegooid (ze is 2 jaar geleden overleden), anders had ik kunnen nazoeken wat zij dan kreeg. Ik weet wel dat zij altijd eerst aan het infuus ging en dus niet een prik kreeg in de spier zoals Puchu onlangs heeft gehad.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

kipo schreef:
Blafke schreef:Begrijp ik het goed dat wanneer een hond ketamine heeft gekregen hij altijd weer 'bijgebracht' moet worden met een tegengif?
Nee dat begrijp je verkeerd. De meest gebruikte combinatie van middelen om narcose toe te dienen bij de 'gewone dierenarts' is medetomidine met ketamine. Medetomidine kun je opheffen met een tegenmiddel, ketamine niet. Geef je dat tegenmiddel bij een hond/kat die de combinatie gehad heeft te snel, dan treden de minder prettige effecten van de ketamine op.
Maar ook vooraf treden die minder prettige effecten op dus.
Afbeelding
A good dog never dies...

kipo
Zeer actief

Caro. schreef:
kipo schreef:
Maar ook vooraf treden die minder prettige effecten op dus.
Regelmatig wel, maar lang niet altijd.
kipo
Zeer actief

Caro. schreef: Maar ik snap het niet helemaal :oeps: Mijn dierenarts gebruikt ook gewoon gasnarcose, dan is ketamine dus blijkbaar ook nog nodig?
En daar is dus gewoon een vervanging voor begrijp ik omdat jouw dierenarts het bij oude honden helemaal niet gebruikt? Waarom gebruiken dierenartsen het dan als er zo vaak een reactie op komt?

Ik weet wel dat mijn andere hond die een nierprobleem had, een hele andere narcose kreeg. Die was trouwens peperduur, maar daar zette de dierenarts (andere dan die Puchu heeft) alles voor in om een zo veilig mogelijke narcose te geven. Nadeel daarvan was dat ze nog 2 dagen roze olifantjes zag en
het dus heel lang duurde voordat ze echt weer bij was.
Nu heb ik verdorie net een paar maanden geleden al haar rekeningen weggegooid (ze is 2 jaar geleden overleden), anders had ik kunnen nazoeken wat zij dan kreeg. Ik weet wel dat zij altijd eerst aan het infuus ging en dus niet een prik kreeg in de spier zoals Puchu onlangs heeft gehad.
Gasnarcose is pas geschikt als het dier al slaapt, het gas (isofluraan) prikkelt de luchtwegen en is wakker helemaal niet prettig om in te ademen. Daarnaast zorgt het vrijwel alleen voor slaap en vrijwel niet voor pijnstilling, nog een reden om niet alléén gas te gebruiken. Kaya heeft waarschijnlijk een combinatie met methadon gehad, daar komen die roze olifanten van.
Alle narcosemiddelen hebben hun voor- en nadelen en je moet per individu de afweging maken welke combinatie de meest geschikte is.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”