Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jeuk

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Jeuk

Ongelezen bericht door blondie »

Het zijn geen vlooien, maar beide honden hebben enorme last van jeuk. Nadat we uit Zeeland zijn gekomen. Zij worden er gek van, maar wij ook. Ze hebben hier al gezwommen in het schone meer maar de jeuk blijft. Huid is ook niet rood.. ik weet gewoon niet wat er met ze is. Voer is ook niet veranderd. Ik heb ze wel met Frontline behandeld, zou dat het kunnen zijn :denken:
Maar iemand een idee wat ik zou kunnen doen om de jeuk wat te verzachten? Wassen met een bepaald middel?

We hebben ze uitgebreid geborsteld, dus beestjes zijn het écht niet. Jol jeukt met name op de zijkanten van de buik bij de liezen, Aki bij zijn nek en ook bij de kont.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Jeuk

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Misschien een vorm van schimmel?
Probeer eens te wassen met water en azijn.
Als het schimmel is gaat het weg, schimmels houden niet van zuur :ok:
(helpt ook als je zelf schimmel hebt)
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Kanaal , meer of zee laten zwemmen ?

Ik heb ze laatst zoals altijd in t kanaal laten zwemmen
Nooit problemen , nu had ik alle honden aan de jeuk

Weet niet wat ze ermee gedaan hebben , mja zat er toch mee
Volgens n kennis komt dat omdat t kanaal brak is en meer zoet
Daar schijnen honden vaker last van te hebben
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
blondie
Zeer actief

Ze hebben in Zeeland in die boerensloot gestaan, en ook gezwommen in het Veerse meer. En hier weer in het Valkenburgse meer. Ik heb echt geen idee, maar voor hun is het niet leuk, maar wij worden er ook helemaal kriegel van dat gekrab.
Morgen gaan ze met Eef denk ik weer mee naar het meer, en dan ga ik donderdag naar strand om ze in zee te laten zwemmen. Ik weet het gewoon niet :19:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik zou er toch een vlooienmiddel tegenaan gooien. Er zijn nu eenmaal niet zoveel besmettelijke oorzaken van jeuk. Schimmels bij honden jeuken niet of nauwelijks
** Angela **
Zeer actief

Maar zoet of brak of zo'n prutsloot kan dat wel

Mijn eerste hond had t standaard als hij in t meer was gedoken en een andere hond van me had t met brak water
Dus dat was bij thuiskomst meteen afspoelen of zelfs wassennenbdan hopen dat de jeuk mee ging vallen

Hield altijd een paar weken aan en dan was t weer over
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Brak water idd. Ik krab mezelf gek als ik er geweest ben met de honden (die er zelf geen last van hebben).
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Hier ook alle honden gek van de jeuk, maar ze verharen ook ontzettend. Ook hier geen beestjes kunnen vinden, maar heb ze voor de zekerheid wel behandeld vanmiddag met Advantix. Ben benieuwd of het nu beter wordt.
Afbeelding
flatcoatjrt
Zeer actief
Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox

Ongelezen bericht door flatcoatjrt »

Zoek eens op "zwemmersjeuk" dat is iets wat hier in Delft in de recreatieplas zit samen met blauwalg. Geeft ook jeuk klachten.
Gr mirjam
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Gisteren ze gewassen met shampoo en een beetje dreft. Maar de jeuk hield aan. Vanmorgen toch maar een afspraak gemaakt met de dierenarts. Beide honden hebben inderdaad een allergische reactie gekregen van zwemmen in het water. Bultjes in de liezen en allebei nog steeds een enorme jeuk.
Ik denk nu zelf dat die sloot in Zeeland het euvel is geweest. Ineens herinner ik me dat vorig jaar Aki ook een enorme jeuk kreeg nadat hij in Zeeland in een sloot had gestaan. Toen hebben we direct beide honden onder de douche gezet en was het daarna over.

Maar goed, advies is niet te laten zwemmen in zoet of brak water. Wel in zee.
En we hebben een lading pillen mee, omdat de jeuk extreem is. Antibiotica (Cefalexine), een lotion (Dermasezia) die we moeten inmasseren als de honden niet in zee zijn geweest (we gaan uiteraard vanavond naar zee, en morgenochtend ook :mrgreen: )
En nog een middel Prednoral, tegen de jeuk is dat geloof ik.
Hoppa! Onze vakantie is begonnen! Verdorie altijd wat als wij vakantie hebben. Lekkere rekening ook bij de da vandaan, gelukkig maar 1 consult gerekend voor beide honden, scheelt toch een slok op een borrel :engel:

Maar wel goed dat we toch beide honden hebben laten checken, zo sneu die jeuk.. :ugh:
blondie
Zeer actief

Tijdens de vakantie is het verder goed gegaan. Jeuk was eigenlijk weg. Daar niet laten zwemmen. Eenmaal thuis hebben ze weer in zee gezwommen wat goed was en sinds eergisteren is de jeuk weer terug. En net zag ik allemaal schilfers op Aki zijn rug boven de staartaanzet. Morgen de laatste antibiotica. Net beide honden maar gewassen met Dermasezia die we ook van de dierenarts hebben meegekregen.

Ik ga nu twijfelen of het echt wel van het zwemmen is geweest deze allergische reactie. In huis is het enige wat anders is gedroogde lavendel, maar dat hangt of staat ergens. Verder hebben we in huis geen nieuwe kleden, geen ander voer of gaan we op nieuwe plekken lopen.
Ik weet het nu even echt niet meer. :ugh:

Hopelijk helpt die lotion dus. En anders denk ik zelf toch aan bepaalde grassen waar ze niet tegen kunnen, soort van hooikoorts. Maar op de plek die ik in gedachten heb, daar lopen ze eigenlijk ook altijd al zonder problemen :19:

Maar ja, volgende week toch maar weer naar da om nogmaals te laten checken want dit is geen doen voor de honden.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

In deze tijd van het jaar denk ik eerder aan de oogstmijt. Augustus en september zijn de hoogtij maanden.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
blondie
Zeer actief

Wolfsblut schreef:In deze tijd van het jaar denk ik eerder aan de oogstmijt. Augustus en september zijn de hoogtij maanden.
We hebben hier niet echt grasvelden/weilanden waar ze overheen denderen, en dat was in Zeeland ook niet (aardappel en uienveld). Toen is het een beetje ontstaan die jeuk en dat is bijna een maand geleden.
Hier zoals gezegd hebben we ook geen weilanden en in Duitsland liepen we langs maisvelden en door bos.
blondie
Zeer actief

Heavy schreef:Heb je ondertussen nog wat aan vlooienbestrijding gedaan ? Want frontlne werkt niet altijd braaf 6 weken. Ik heb na 3 weken frontline ook als eens 2 honden met vlooien gehad . En die hadden ook schilfers aan de staartaanzet .
Het waren/zijn geen vlooien :19: bij de da ook daar op gecheckt, niets nul komma nul noppes aan vlooien of poepjes of wat dan ook.
Heb hem net voor de wasbeurt ook eerst gekamd met de herderkam, geen vlo :19:
** Angela **
Zeer actief

Wil niet zeggen dat ze er dan niet zijn hoor

Ik had ooit eens 2 honden mer gigantische jeuk
Tig x met n vlooienkammetje erdoor , niks te zien
Voor de zekerheid toch frontlinie erop
Nog steeds jeuk

Toen ik n maand later advantix pakte was t wel snel klaar met jeuken
Dus die hebben toen echt wel vlooien gehad , en t hoeft er maar 1 te zijn he ;)
** Angela **
Zeer actief

Kam je mss niet teveel ? Daar zou t ook aan kunnen liggen
Een Duitse herder hoef je alleen maar in de ruiperiode te kammen
blondie
Zeer actief

** Angela ** schreef:Kam je mss niet teveel ? Daar zou t ook aan kunnen liggen
Een Duitse herder hoef je alleen maar in de ruiperiode te kammen
Nee we kammen ook niet te veel. Ook alleen in de ruiperiode net als bij mijn andere herders en dan met name de kraag en de broek :wink:
En net dus voor ik ging wassen wilde ik de losse haren eruit hebben.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Biko krabt zich sinds een paar dagen ook suf, hij heeft al een plekje van het krabben. Hij was in brak water geweest dus ik heb hem gisteren maar even goed met schoon water gespoeld en toen hij vanmorgen weer ging krabben heb ik maar pipetjes gehaald. Ook ik zie totaal geen sporen van vlooien maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. De da-assistente vertelde mij overigens dat er veel vlooien zijn momenteel.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Augustus en september zijn ook hoogtij voor vlooien.
Bovendien is Aki ook nog op een leeftijd dat het de eerste uitingen van een allergie kunnen zijn en dat hoeft echt niets nieuws te zijn.
** Angela **
Zeer actief

Maar dan zou Jol t toch niet moeten hebben en die heeft er ook last van
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Het is echt een ramp met vlooien op het moment. Dagelijks meerdere afspraken op mijn werk met honden met jeuk. Negen van de tien keer komt het door vlooien. Sommige honden zijn extreem gevoelig voor vlooien en hebben van één vlo al heel erg veel last.
Als mijn honden beginnen met krabben dan weet ik dat ze weer behandeld moeten worden, dan is het direct klaar en meestal zag ik niet eens een vlo.
Maar kan natuurlijk ook wat anders zijn, wij zien hier de hond niet.
kipo
Zeer actief

** Angela ** schreef:Maar dan zou Jol t toch niet moeten hebben en die heeft er ook last van
Nee inderdaad. Daar had ik overheen gelezen.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Hier ook voor het eerst sinds zeker een jaar weer vlooien. En ze bijten! De honden springen ineens op, of ploffen op hun billen. Toch maar een pipetje er op gedaan. Waren ze niet blij mee, maar soms is het niet anders.
blondie
Zeer actief

Bij da een paar weken geleden hadden ze dus ook rode bultjes op de buik en liezen en in de oksels, vandaar die medicatie daarvoor. AB is nu op, en die Prednoral wordt ook nog gegeven (wel aan het afbouwen)
Volgens mij maakt dat ze extreem hongerig ook, en ze drinken en plassen wat af, zou blij zijn als die kuur ook klaar is :(:

Maar ik ga straks inderdaad voor de zekerheid Advantix kopen, of Activyl als ze dat bij de dierenwinkel hebben. Voor de kat heb ik al Activyl bij de da vandaan.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Als het vlooien zijn , is het wel vreemd dat ze er een paar weken geleden last van hadden, toen een tijdje niet en nu weer wel. Ook balen dat de jeuk terug gekomen is ondanks de Prednoral. Zit daar prednison in, aangezien ze zo'n honger en dorst krijgen? Heftig spul...

Hier een half jaar geleden ook een jeukprobleem gehad. Geen vlooien, geen bacteriele- of schimmelinfectie, geen mijten... Tegen de jeuk gedurende 2 maanden apoquel gekregen. Werkte goed en geen bijwerkingen. Mijn dierenarts zei dat sommige honden met een gevoelige huid, die dus jeuk krijgen als ze met bepaalde gewassen/beestjes/stoffen in aanraking komen, gebaat zijn bij regelmatig wassen met een zachte hondenshampoo (niet anti-bacterieel of zo). Ik begon met 3 x per week en heb afgebouwd naar 1 x per week. Gaat heel goed. Ook als Alfil in zee geweest is moet ik hem zeker afspoelen onder de douche (niet per sé met shampoo hoor), want dat opgedroogde zout en zand gaat ook irriteren.

Ik hoop voor jullie dat het jeukprobleem snel over is...
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Anoniemeling
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Anoniemeling »

Prednoral bevat prednisolon, de werkzame stof. Prednison wordt eerst in de lever omgezet tot prednisolon. Het komt dus inderdaad op hetzelfde neer. Veel eten en veel drinken/plassen zijn bekende bijwerkingen.
@blondie hoe is het nu met de jeuk? Enige veranderingen na de antibiotica/pred/shampoo?
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik kwam dit stuk over herfstmijt van de week tegen
https://www.mcvoordieren.nl/herfstmijten-of-oogstmijten
Zou het zoiets kunnen zijn?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
blondie
Zeer actief

Lunatic schreef:Ik kwam dit stuk over herfstmijt van de week tegen
https://www.mcvoordieren.nl/herfstmijten-of-oogstmijten
Zou het zoiets kunnen zijn?
Dank je voor het meedenken, denk het niet want met de poten is niets mis.
Overigens ziet de huid op de buik en bij de liezen ook (meer) rood.
blondie
Zeer actief

Anoniemeling schreef:Prednoral bevat prednisolon, de werkzame stof. Prednison wordt eerst in de lever omgezet tot prednisolon. Het komt dus inderdaad op hetzelfde neer. Veel eten en veel drinken/plassen zijn bekende bijwerkingen.
@blondie hoe is het nu met de jeuk? Enige veranderingen na de antibiotica/pred/shampoo?
AB was dus afgelopen op donderdag. Wel maken we de kuur af met de Prednoral. Maandag en dinsdag hebben ze lekker gezwommen in zee, en als ze in zee zouden zwemmen, dan hoefden we de Dermasezia niet te gebruiken was advies van da.
Donderdag begon eigenlijk weer op te vallen dat de honden weer enorm gingen jeuken.
Vrijdag zag ik dus ook enorm veel schilfers op de rug van Aki richting de staartaanzet. En toen heb ik ook beide honden goed gewassen, het 20 minuten in laten trekken en daarna goed uitgespoeld. Overigens heb ik alles gewassen, da had min of meer gezegd dat de delen bij de oksels en liezen en buik goed moesten worden gedaan, ik heb alles gedaan inclusief de tenen van de honden.
Zaterdag nog steeds schilfers en jeuk :ugh: en toen dus Advantix gegeven, op vier plekken, in de nek, tussen de schouderbladen, halverwege de rug en bij de staartaanzet.
Daarna kon ik wel janken want toen ik na 2 uur naar buiten ging om ze uit te laten was het gewoon zielig, Aki dook met zijn kont telkens op de grond, bijten in zijn staart en werd echt mesjogge van de jeuk leek wel :(: Hij keek me ook echt een beetje wanhopig aan :ugh:
Gelukkig was er daarna afleiding want we waren naar de viskraam gegaan en hadden haringresten meegekregen, dat ging er met smaak in.
En ook maar Yoghurt bij gegeven, baat het niet dan schaadt het niet toch?
Verder had hij later op de avond en in de nacht (het werd laat) genoeg afleiding omdat we visite hadden. Dus veel jeuken deed hij verder niet meer.
Jol jeukte trouwens ook veel minder, maar toch ook nog steeds krabben bij de buik.
Ik heb het telkens over Aki omdat het bij hem erg extreem is gewoon.
Vandaag krabben ze minder, en de schilfers lijken ook wat minder.

Het liefst spoel ik hem eigenlijk weer met koud water, maar gezien de Advantix lijkt me dat geen goed idee?

En aangezien ik heb gewassen zitten er nu natuurlijk ook weer veel losse haren, maar ik weet niet of ik er goed aan doe om de herderhark nu weer te gebruiken?

Morgen moeten we ook weer allebei gaan werken, dus dat zit me ook al niet lekker. Ik weet het gewoon niet meer, maar ook omdat er nu behoorlijk wat medicatie in zit, én dus vlooienbehandeling wil ik toch ook niet veel meer aanklooien.
Als het dinsdag nog niet minder is met de jeuk ga ik toch weer naar de dierenarts.

Sorry voor het lange verhaal, maar wilde het zo duidelijk mogelijk omschrijven. Normaal maak ik me niet zo snel zorgen, maar dit is gewoon niet leuk meer en zeker niet omdat ik het euvel niet lijk te kunnen verhelpen.

Beide honden zien er overigens qua vacht verder puik uit, ze glimmen enorm :19:
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Jeuk is heel vervelend, ze kunnen er erg moe, lamlendig en gefrustreerd door raken. Kunnen door de jeuk vaak ook niet goed slapen / zijn onrustig. Ik zou het verder even helemaal met rust laten, volgens mij heb je alles wel gedaan wat je kan doen. Een week niet wassen, niet borstelen, zo weinig mogelijk medische middelen. Voor afleiding zorgen, er samen op uit gaan. En dan een kap om op de tijden dat ze veel jeuken (in plaats van zo'n harde plastic hebben ze nu ook zachtere / meer vriendelijke kappen. Zoals die van Shibby hier op t forum) en de huid zo een week tot rust laten komen / bijten en jeuken voorkomen. Je kunt daarbij ook zo'n romper aandoen om de huid te beschermen. Het kan zijn dat ze nu niet meer jeuk hebben van bijvoorbeeld vlooien ofzo, maar jeuk door de beschadigde huid door het krabben en bijten.

Pipetten kan je volgens mij beter pas 2 dagen na het wassen geven omdat het wassen het laagje op de huid doet afnemen waar de middelen zich aan hechten :wink: Zwemmen kan de werking van een pipet verminderen, wisselt wat per merk. Misschien staat het in de bijsluiter?

Mochten ze jeuk blijven houden dan kan je overleggen met je dierenarts voor een allergie test voor Aki. Wel prijzig, was bij Flo zo'n 180 euro. Ik hoop eigenlijk, omdat het zo plotseling is gekomen en nog niet jaren speelt ofzo, dat het bij je honden zomaar weer over gaat. Ik zou ook vlooien in gedachten houden. Die vind je niet met een vlooien kammetje / hoef je niet te zien terwijl ze er toch kunnen zijn. En de vlooien middelen helpen niet bij elke hond even goed. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het type huid van de hond en in hoeverre het middel zich daaraan kan hechten.

Beterschap voor je honden!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”