Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Engelse bulldog sterft uit, maar de oplossing wil niemand

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

http://www.ad.nl/nieuws/de-engelse-bull ... ~a26383ea/

Hij is net zo Engels als het slappe bier, de bobby en de fish and chips: de bulldog. Maar dit nationale symbool dreigt te verdwijnen nu de Engelse lobbes is doorgefokt.

De enige manier om de Engelse bulldog te redden is door deze te kruisen met een Amerikaans ras, blijkt uit onderzoek aan de Universiteit in Californië, maar dat is vloeken in de kerk.

De bulldog werd oorspronkelijk gefokt als vechthond, maar Engelsen roemen hem vooral om zijn vasthoudende karakter, gelijk aan henzelf.

Korte pootjes
De gedrongen honden met korte pootjes kampen nu met gezondheidsproblemen zoals huidallergieën en een smal bekken. Door zijn terugliggende neus lijdt hij aan ademhalingsproblemen - vroeger was die neus juist een pré omdat deze hem in staat stelde adem te halen zonder de tegenstander los te laten.

Volgens fokker Märia Konings van Happy Bulls uit Sprundel mankeert de Engelse bulldog echter niks. ,,Die platte neus is allang teruggefokt en hij is ook niet meer zo zwaar. Alsjeblieft, kruis hem niet," smeekt ze. ,,Nu durf ik met een gerust hart een baby te leggen bij een Engelse bulldog, zó lief is-ie, maar als hij straks is gekruist met een Amerikaans ras weet ik niet of hij nog te vertrouwen is."

-----------------

die reactie van die fokker vind ik weer veelzeggend :roll:
Zolang je het ontkent, wordt het natuurlijk nooit anders.
Het klinkt zoals ook 90 % van de Sharpei fokkers de boel recht staat te praten :ugh:
dagmar88
Zeer actief

Re: De Engelse bulldog sterft uit, maar de oplossing wil nie

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Ik denk dat de neeste mensen na 1 EB wel genezen zijn van die hoge dierenartsrekeningen en dat gestink van ze.
Er zijn nu zat alternatieven voorhanden. Waarom zou je met zo'n zielige freak gaan rondlopen als je ook een Continental Bulldog kunt krijgen?

Ik ken er toch die er keer op keer op keer weer aan beginnen.

Hier zit een fokker met old english buldoggen, super leuke honden.
Laat die engelse als ras maar lekker, niemand die er wat aan mist.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 31 jul 2016 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Die kennelnaam ook: 'Happy Bulls'. :tongue:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Cleva schreef:Sommige rassen moet je niet willen redden.

Een soortgelijk type is prima te fokken zonder van de EB zelf gebruik te maken.
Het kan ook met, hoor. Dan zouden ze in elk geval zichzelf beter in de markt zetten.
O, wacht. Daar ging het zeker niet om?
Is Hans Baaij nog niet wakker?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Nanna schreef:Ik denk dat de meeste mensen na 1 EB wel genezen zijn van die hoge dierenartsrekeningen en dat gestink van ze.
Er zijn nu zat alternatieven voorhanden. Waarom zou je met zo'n zielige freak gaan rondlopen als je ook een Continental Bulldog kunt krijgen?

Nou echt niet , zoveel mensen die er meerdere hebben of enkel dat ras willen.
Een eb in de herplaatsing is ook binnen no time geplaatst, ongeacht leeftijd en conditie.

Jammer dat de fokkers zo op het uiterlijk gefocust blijven , zijn ze nou echt ziende blind :ugh:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Hier in de buurt is ook een Old Englisch Bulldog fokker en die zien er echt veel gezonder uit dan de honden van 'Happy Bulls'.

Jammer dat mensen zich blindstaren en een ras kapot maken. Maar dat is natuurlijk bij meer rassen zo. Helaas.
_Esmee
dagmar88
Zeer actief

tobi__ schreef:Hier in de buurt is ook een Old Englisch Bulldog fokker en die zien er echt veel gezonder uit dan de honden van 'Happy Bulls'.

Er veel ongezonder uitzien is een grotere kunst.

Afbeelding
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

dagmar88 schreef:
tobi__ schreef:Hier in de buurt is ook een Old Englisch Bulldog fokker en die zien er echt veel gezonder uit dan de honden van 'Happy Bulls'.

Afbeelding
Haha ja die foto viel me ook al op. Echt heel Happy.
_Esmee
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

dagmar88 schreef:

Afbeelding
Wat een gedrocht zeg, mijn god :schrik:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Over het uiterlijk en de gezondheid is alles al gezegd. Maar daar houdt het niet bij op, de genetische diversiteit in het ras is echt heel erg ver onder bedroevend.....

http://www.instituteofcaninebiology.org ... -to-action
The study also showed that large blocks of genes on the chromosomes were homozygous. Traits cannot be improved and health problems reduced unless there is genetic diversity in the breed; without it, there is nothing to select for. The long runs of homozygosity (ROH) found in the Bulldog suggest that reducing health issues through selective breeding could be extremely difficult if not impossible.

The bottom line: Bulldogs suffer from a growing list of health issues, but improving the health of the breed might be difficult or impossible because homozygosity is high and genetic diversity extremely low.
Afgelopen, uit, lijkt me.
dagmar88
Zeer actief

Gos schreef:The long runs of homozygosity (ROH) found in the Bulldog suggest that reducing health issues through selective breeding could be extremely difficult if not impossible.

:19: Dat geldt voor ieder ras, als dat het enige is.
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef: Ja, maar de fokkers weigeren dat te geloven. Die zien testen als de heilige graal en inbrengen van een ander ras als besmeuren van het heilige bloed. :19:
Terwijl dat in alle rassen uiteindelijk de enige oplossing is.

:mrgreen: Kun je me niet op je stokpaard hijsen?
dagmar88
Zeer actief

Kruimel53 schreef: De hamvraag is dan: is er iets aan die Engelse bull dat het bewaren waard is, of zijn er voldoende andere rassen met de gewenste eigenschappen? Ik leg de IJslanders ook gewoon naast de kleinkinderen tenslotte.

Die kunnen opstaan.

De old english (kruisingen dus) die ik ken doen het type bulldog meer eer aan.
En qua karakter scheelt het net niks. Je moet er alleen een half uurtje per dag mee wandelen buiten de poep en plas rondjes, dát is het euvel.

:pffff: En ik wilde NIET op dat stokpaard ja, dames, zo duidelijk? :mrgreen:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik word gewoon boos van die website van die zogenaamde Happy Bulls. Hoe kun je dierenliefhebber zijn en op zulke extremen fokken? :ugh:
Afgelopen weekend sprak ik nog een stel met een Engelse Bull. Zwaar knorrend dus ik moest Manu vastpakken omdat hij het knorren heel spannend vindt, ik denk dat hij het opvat als grommen? Die mensen zeiden dat hun Bull al zo vaak gepakt was door andere honden en zij vonden het knorren nou juist zo schattig :19:

Echt.
Als ik een knijper op jouw neus zet, ga je dan gezellig mee wandelen? Wel met je mond dicht hè.
En ik vind ook, net als bij Franse bullen en Chihuahua's, zodra ze niet meer via de natuurlijke weg geboren kunnen worden ben je dus gewoon verkeerd bezig met fokken. Ook als je zo'n hondje aanschaft, dan spek je die fokker en sta je het gehele debiele idee bij. Als ik een dier met dergelijk extreem uiterlijk zie komt het stoom me al uit de oren. Waarom wordt dat toch gefokt?! Door dierenliefhebbers?!
Ik vind het net als vogels in een klein kooitje. Het lichaam van die hond is zijn kooitje :roll:
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef: Dat pure dierenmishandeling daaraan ten grondslag ligt komt niet eens bij ze óp.
Gelukkig straft God ze met torenhoge dierenartsrekeningen.

En dooie honden.
M'n ex was verbolgen dat ik z'n mopsen dierenmishandeling op pootjes durfde te noemen.
Hij is er later wel op teruggekomen, toen hij hier kon zien hoe een functionele hond leeft.
Die mensen zijn de realiteit compleet kwijt, weten niet eens meer wat normaal is.
Manuma
Zeer actief

Wat ik me ook afvraag.
Bulldogs kunnen (meestal) niet zwemmen toch? Heeft dat ook te maken met die debiele bouw en ademnood? Ik zie ze wel eens in een zwemvestje gepropt.
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Manuma schreef:Wat ik me ook afvraag.
Bulldogs kunnen (meestal) niet zwemmen toch? Heeft dat ook te maken met die debiele bouw en ademnood? Ik zie ze wel eens in een zwemvestje gepropt.
Bij ons op de cursus zat er 1, Barry. We gingen een keer zwemmen met de honden, maar Barry wilde niet, dus hielpen ze Barry een stukje het water in. Toen ze hem los lieten zonk hij zo naar de bodem :80:
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Paar dagen geleden heb ik een tijdje stilgestaan bij het huis van een buurvrouw omdat er een akelig, rochelend geluid uit het open raam kwam. Ik wilde zeker weten dat de buurvrouw niet dood lag te gaan. Viel mee hoor, het was haar mopsje maar :ugh:
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

ZaZa schreef:
Manuma schreef:Wat ik me ook afvraag.
Bij ons op de cursus zat er 1, Barry. We gingen een keer zwemmen met de honden, maar Barry wilde niet, dus hielpen ze Barry een stukje het water in. Toen ze hem los lieten zonk hij zo naar de bodem :80:

Nee, het is niet grappig maar super sneu. Toch had ik beeld en moest ik grinneken.

Pfff, waarom wil je dit soort honden nog :jank:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

probleem lost zich dus vanzelf op door uit te sterven ;)
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

dagmar88 schreef:
Gos schreef:The long runs of homozygosity (ROH) found in the Bulldog suggest that reducing health issues through selective breeding could be extremely difficult if not impossible.

:19: Dat geldt voor ieder ras, als dat het enige is.
Niet voor ieder ras is het uitzicht zo direct hopeloos op zo'n korte termijn: bij dit ras is de verarming zo extreem dat je op papier wel kunt uitwijken naar een schijnbaar niet zo verwante hond, maar in werkelijkheid de genen al zo homogeen zijn dat ze genetisch net zo op elkaar lijken als naaste familieleden.

Maar daarom zeg ik al, dan is het snel klaar met dit ras.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier loopt er idd ook eentje. Vraag me soms af of honden ze wel als hond zien ook... Xygan (maar voorheen ook Xena) bijv. Zo sociaal als wat naar alle honden moet daar echt niets van hebben. Idd ook door t knorren en luchthappen. Als een hond naar hem uitvalt loopt hij weg normaal gesproken, hondentaal is hem heel duidelijk. Maar dit....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Manuma
Zeer actief

malinois schreef:Hier loopt er idd ook eentje. Vraag me soms af of honden ze wel als hond zien ook... Xygan (maar voorheen ook Xena) bijv. Zo sociaal als wat naar alle honden moet daar echt niets van hebben. Idd ook door t knorren en luchthappen. Als een hond naar hem uitvalt loopt hij weg normaal gesproken, hondentaal is hem heel duidelijk. Maar dit....
Dat zie ik bij Manu inderdaad ook. Hij begint dan enorm te borstelen en ik zie zijn hele kop vertrekken. Ik doe hem voor de zekerheid vast bij Bulldogs, ook bij Mopsen.
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Er loopt er hier ook een. Ik dacht dat hij al 'oud' was. Hij was er al voor ik Morris had. Dus dacht dat hij in elk geval zes moest zijn. Zie ze bijna nooit, want het beest kan geen fatsoenlijk stuk lopen. En als ik ze zie als ik Morris bij me heb ga ik ook er zo snel mogelijk voorbij. Morris snapt niks van dat gorgelende rochelende blok.
Maar laatst zag ik het baasje zonder dat Morris bij me was en raakten we aan de praat. Hond blijkt niet 'al' zes te zijn, het was gewoon al de derde hond in zes jaar :O:
Maich
Actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maich »

Ik heb er zelf ook een gehad, wel een die wat kleiner was en minder breed.
Bij temperaturen boven de 25 gr. was het inderdaad een rochelend geval maar verder had ze voor een Engelse Bulldog een redelijk uithoudingsvermogen. Ook kon ze gewoon zwemmen.
De enige DA kosten die ik in haar 8 jarig bestaan heb gehad waren voor het herstellen van een Cherry eye, en op wat latere leeftijd een ontstoken oog als gevolg van een grasaar. Helaas overleed ze aan de gevolgen van een operatie om de baarmoeder te verwijderen. Hierbij werd een vuistgrote tumor aan een nier ontdekt die ook verwijderd is. Een paar uur later is ze overleden.

Ik moet zeggen dat het hebben van een Bull een unieke ervaring was voor mij, het karakter is zo apart. Ze kon met alle dieren overweg, was helemaal gek van kinderen en baby's en behandelde die, ondanks haar lompheid, zo voorzichtig.
Maar of ik er ooit nog aan zou beginnen weet ik niet. Heb nu een Franse Bull en dat is een wereld van verschil.

Wat ik me afvraag, welk Amerikaans ras zou er door gekruist moeten worden ?
Is het niet zo dat men in de VS ook gewoon Engelse Bulldoggen fokt ? Dan kun je het ras toch daarmee kruisen ?
Of de Australische Bulldog, in uiterlijk niet zo heel verschillend dacht ik.
A Man and his Dog
dagmar88
Zeer actief

Maich schreef: Is het niet zo dat men in de VS ook gewoon Engelse Bulldoggen fokt ? Dan kun je het ras toch daarmee kruisen ?

Hoe is dat kruisen?

Die australische bulldog is ook gewoon een bulldog type met de EB als basis. Niet anders dan alle andere "olde huppeldeflup" kruisingen.
Maich
Actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Maich schreef: Is het niet zo dat men in de VS ook gewoon Engelse Bulldoggen fokt ? Dan kun je het ras toch daarmee kruisen ?

Hoe is dat kruisen?

Die australische bulldog is ook gewoon een bulldog type met de EB als basis. Niet anders dan alle andere "olde huppeldeflup" kruisingen.
Je hebt gelijk.
Misschien kruisen met de AmBull, deze heeft niet de EB als basis, om er zo wat meer gezondheid in te fokken.
A Man and his Dog
Maich
Actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Maich schreef:
dagmar88 schreef:

Hoe is dat kruisen?

Je hebt gelijk.
Misschien kruisen met de AmBull, deze heeft niet de EB als basis, om er zo wat meer gezondheid in te fokken.
Ja, want de Ambull is zo gezond :LOL: dan zet je twee orthopedische wrakken op elkaar.
De gemiddelde werklijn AmBull is in ieder geval gezonder dan de EB.
A Man and his Dog
Maich
Actief
Contacteer:

Nanna schreef:Wat is dan een werklijn Ambull. Wat voor werk doet die?
Loodgieterswerk
A Man and his Dog
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Al zetten ze er een mops en een franse bull op, dan nog verwacht ik een flinke genverbreding. Gezondheidstechnisch natuurlijk niet. Maar dit krijg je waarschijnlijk wel sneller erdoor.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”