Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vaccinatie - advies nodig
Moderator: moderatorteam
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
- Aantal honden: 2
Vaccinatie - advies nodig
Millie moet woensdag haar vaccinaties krijgen.
De hondenschool wil dat ze een 'grote cocktail' krijgt (ze is met 6 weken alleen getiterd), incl kennelhoest natuurlijk.
De fokker adviseert dat ze alleen een puppyenting (dat is Parvo denk ik?) krijgt en met 12 weken de L2.
De DA heeft als schema met 9 weken L4 en Parvo en met 12 weken L4 en DHP. Zij hebben ook geen L2.
Ik wil echt graag voorzichtig zijn, want ik ken nare verhalen over Tollers en vaccinaties. Kan iemand mij verder op weg helpen?
De hondenschool wil dat ze een 'grote cocktail' krijgt (ze is met 6 weken alleen getiterd), incl kennelhoest natuurlijk.
De fokker adviseert dat ze alleen een puppyenting (dat is Parvo denk ik?) krijgt en met 12 weken de L2.
De DA heeft als schema met 9 weken L4 en Parvo en met 12 weken L4 en DHP. Zij hebben ook geen L2.
Ik wil echt graag voorzichtig zijn, want ik ken nare verhalen over Tollers en vaccinaties. Kan iemand mij verder op weg helpen?
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
- Leonie.
- Zeer actief
Re: Vaccinatie - advies nodig
Daar neig ik ook naar, omdat zij er wel verstand van heeft en zich er helemaal in heeft verdiept toen ze in de fokadviescommisie (of hoe dat heet) zat. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik voor elkaar krijg dat Millie volgens haar manier gevaccineerd wordt.Hilde schreef:Ik zou naar je fokker luisteren
Nee inderdaad, ik wil daar wel graag blijven komen natuurlijk, het is een goede hondenschool. De eigenaar is overigens ook voor 'minder' enten, dus het kan dat hij een en ander door de vingers ziet.Nanna schreef:Maar goed, ik heb niet te dealen met wijsneuzerige hondenscholen met allerlei noten op d'r zang![]()
Heb ik een beetje gedaan. Alleen hoe vind ik een dierenarts die L2 ent? Ik zie dat niet staan op de websites bijvoorbeeld en om ze nou allemaal te gaan bellen... Bestaat er een lijst?Nanna schreef:En lees je even in over die L4 enting. Daar word je niet blij van.
- Leonie.
- Zeer actief
De pup is getiterd bij de fokker en die zegt natuurlijk niet dat ze nu een cocktail moet, dat wordt gezegd door de hondenschool en dierenarts. Schijnveiligheid voor mezelf daar heeft het niets mee te maken, ik ben liever voorzichtig met vaccinaties, zoals ik al zei.Tara schreef:Ik snap niet helemaal waarom de pup is getiterd maar dat er nu zo makkelijk wordt gezegd om haar de cocktail maar te geven.
Je kunt toch gewoon opnieuw titeren? Dan wéét je of het zinvol is om te enten. Als er namelijk nog afdoende antilichamen zijn, dan heeft vaccineren helemaal geen zin en ben je alleen maar een schijnveiligheid voor jezelf aan het creëren.![]()
Beluister anders deze podcast eens, dat is heel verhelderend.
Volgens de 6 weken titer zou ze met 9 weken gevaccineerd moeten worden, maar dat gaat over de Parvo enting als ik het goed heb onthouden en heeft niets met Lepto te maken. De fokker raadt overigens niet perse aan opnieuw te titeren, omdat haar ervaring is dat er met 9 weken vrijwel altijd gevaccineerd moet worden.
- Leonie.
- Zeer actief
Ik weet niet precies hoe titeren werkt, dacht dat je misschien zou kunnen zien hoe sterk de werking/antistoffen nog waren. Maar het is de fokker die zegt dat de pups bij 9 weken na titeren bijna altijd vaccinatie nodig blijken te hebben. Dus zij zegt eigenlijk, dan kun je net zo goed die titerkosten besparen.
De 6 weken titer uitslag was overigens Parvo voldoende, maar Hepatitis en Distemper niet.
Ik ben de podcast aan het luisteren, maar als ik de L4 niet wil laten zetten weet ik dus niet hoe ik verder moet.
De 6 weken titer uitslag was overigens Parvo voldoende, maar Hepatitis en Distemper niet.
Ik ben de podcast aan het luisteren, maar als ik de L4 niet wil laten zetten weet ik dus niet hoe ik verder moet.
- Leonie.
- Zeer actief
Ik heb geïnformeerd bij een andere dierenarts wat verder weg, die wat meer van het titeren zijn. Misschien laat ik haar daar dan ook titeren. Hopelijk kunnen zij nog wat zinnigs zeggen over de L4/L2. Ik vind het gewoon een risico omdat Millie nu al gek is op water en je hier ook wel stilstaand water hebt en er in het park ratten en dergelijke lopen.
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Jip is met 7 weken getiterd en vervolgens met 10.5 week weer. De laatste keer was alle bescherming weg en heeft hij DHP enting gekregen.
Door zijn gewicht eerst nog gedacht aan alleen de puppy enting maar dan zou hij later weer moeten. Dus hij heeft nu de halve dosis gehad en morgen weer titeren om te kijken of het aangeslagen is.
Ik zou in dit geval ook weer titeren zodat je weet waar je mee bezig bent. Je kan nu wel enten, maar als ze bijv nog natuurlijke bescherming tegen Parvo heeft dan heb heb je kans dat de enting helemaal niet aanslaat.
De Weil of kennelhoest gaan wij niet geven, Jip houdt tot nu toe niet echt van zwemmen behalve incidenteel pootje baden.
Ik kan me voorstellen dat het met een Toller iets anders is.
Door zijn gewicht eerst nog gedacht aan alleen de puppy enting maar dan zou hij later weer moeten. Dus hij heeft nu de halve dosis gehad en morgen weer titeren om te kijken of het aangeslagen is.
Ik zou in dit geval ook weer titeren zodat je weet waar je mee bezig bent. Je kan nu wel enten, maar als ze bijv nog natuurlijke bescherming tegen Parvo heeft dan heb heb je kans dat de enting helemaal niet aanslaat.
De Weil of kennelhoest gaan wij niet geven, Jip houdt tot nu toe niet echt van zwemmen behalve incidenteel pootje baden.
Ik kan me voorstellen dat het met een Toller iets anders is.
Groetjes,
Wendy
Wendy
- Leonie.
- Zeer actief
Ja, ik hoor het net in de podcastmaitestar schreef:Ik zou in dit geval ook weer titeren zodat je weet waar je mee bezig bent. Je kan nu wel enten, maar als ze bijv nog natuurlijke bescherming tegen Parvo heeft dan heb heb je kans dat de enting helemaal niet aanslaat.
Dan ga ik inderdaad vragen of ze willen titeren.
Stel dat de Parvo nog hoog genoeg is en ze Hepatitis en Distemper ook niet enten (net als met 6 weken), dan ben ik wel bang dat de hondenschool weer gaat miepen.
Kennelhoest hoeft van mij niet zo nodig. Weil zal vast nog minder voorkomen, maar dat lijkt me toch een engere ziekte om op te lopen.
- Leonie.
- Zeer actief
Misschien begrijpen ze dat dan ook niet helemaal op de hondenschool (ik begrijp het zelf in elk geval nietTara schreef: Die parvo is het ijkpunt en zou dan ook in principe genoeg moeten zijn.
Mocht ik zo snel nog een andere DA vinden dan. Of mijn eigen kunnen overtuigen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik begrijp jou niet eerlijk gezegd. Je fokker heeft je toch voorgelicht mag ik aannemen?
Ik titer mijn pups ook (die van Maitestar komt van mij).
Jouw pup is getiterd. Toen kreeg ze drie weken mee begrijp ik. Dan moet ze dus op 9 weken weer getiterd worden en aan de hand van de uitslag bepaal je dan of je DHP gaat enten of nog wacht.
Als jouw dierenarts dat niet wil moet je een andere dierenarts zoeken.
Als je hondenschool dat niet wil ga je naar een andere hondenschool.
Of je moet je pup voor de onwetendheid van anderen willen blootstellen aan entingen die niet hoeven.
L4 zou ik niet doen, L2 kun je vragen en evt ook nalaten.
Ik doe het niet in elk geval en ik heb ook een zwemmer. Maar dat is jouw keuze.
O, en kennelhoest doe ik ook niet. Je jast toch ook niet een griepprik in een kleuter?
eit: hier, nog wat info over titeren: https://www.nvsw.nl/index.php?sp=282
Jouw pup is getiterd. Toen kreeg ze drie weken mee begrijp ik. Dan moet ze dus op 9 weken weer getiterd worden en aan de hand van de uitslag bepaal je dan of je DHP gaat enten of nog wacht.
Als jouw dierenarts dat niet wil moet je een andere dierenarts zoeken.
Of je moet je pup voor de onwetendheid van anderen willen blootstellen aan entingen die niet hoeven.
L4 zou ik niet doen, L2 kun je vragen en evt ook nalaten.
Ik doe het niet in elk geval en ik heb ook een zwemmer. Maar dat is jouw keuze.
O, en kennelhoest doe ik ook niet. Je jast toch ook niet een griepprik in een kleuter?
eit: hier, nog wat info over titeren: https://www.nvsw.nl/index.php?sp=282
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Een goeie da zet de uitslag in het boekje.Leonie. schreef:Mocht ik zo snel nog een andere DA vinden dan. Of mijn eigen kunnen overtuigen.
Deze doen in elk geval de vaccicheck, of ze het ook echt snappen is een tweede natuurlijk:
https://www.nmlhealth.com/vaccicheck
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
- Leonie.
- Zeer actief
Zoals ik al schreef zei de fokker dat ik volgens haar gewoon met 9 weken kon vaccineren (dit was dus haar ervaring en verder natuurlijk geen verplichting van haar uit). Maar heel behouden. Geen Lepto, geen kennelhoest. Dus ja, de fokker heeft mij voorgelicht, maar ik heb ook met andere partijen te maken en met de dingen die ik zelf lees.Marjoleine schreef:Ik begrijp jou niet eerlijk gezegd. Je fokker heeft je toch voorgelicht mag ik aannemen?
Ik ga niet naar een andere hondenschool, want zoveel goede keuze is er niet. Deze hondenschool is erg goed en fijn en ze staan zoals ik al zei wel enigszins open voor behouden vaccineren. Maar in hun officiele tekstje staat nog wel dat ze de cocktail verwachten, zeg maar.Marjoleine schreef: Als jouw dierenarts dat niet wil moet je een andere dierenarts zoeken.
En andere dierenarts zoeken voor het enten is een van de redenen dat ik dit topic opende: hoe vind ik een dierenarts die bijvoorbeeld L2 ent?
Nee, zoals ik al schreef wilde ik die ook niet laten doen...Marjoleine schreef: O, en kennelhoest doe ik ook niet. Je jast toch ook niet een griepprik in een kleuter?
Ik snap deze opmerking niet echt. De uitslag staat in het boekje ja.Marjoleine schreef:Een goeie da zet de uitslag in het boekje.Leonie. schreef:Mocht ik zo snel nog een andere DA vinden dan. Of mijn eigen kunnen overtuigen.
https://www.nmlhealth.com/vaccicheck
Het overtuigen ging over de L2. Maar aangezien ze die bij mijn dierenarts niet hebben, denk ik dat ik de L2 eventueel bij een andere dierenarts zou moeten laten doen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat je gewoon rond zal moeten bellen voor die L2. Misschien eerst de andere entingen of titer doen voor de DHP? L2 kan ook later nog (of helemaal niet) ik neem aan dat de Weil niet persé moet voor de HS?
-
sjm
- Zeer actief
Ik lees even mee. Ik weet ook niet wat ik met Zahra moet.
Zahra heeft bij de tweede enting de L4 gehad.. Ik ben een beetje bang voor die enting, maar Zahra is springlevend. Maar ze moet misschien nog een 3e enting.
Ik weet nog niet wat ik ga doen. 3e enting? Welke dan? Welke absoluut niet? Titeren? Wat kost dat? En dan.. Lastig..
Zahra heeft bij de tweede enting de L4 gehad.. Ik ben een beetje bang voor die enting, maar Zahra is springlevend. Maar ze moet misschien nog een 3e enting.
Ik weet nog niet wat ik ga doen. 3e enting? Welke dan? Welke absoluut niet? Titeren? Wat kost dat? En dan.. Lastig..
- Leonie.
- Zeer actief
Ja, de fokker adviseert L2 met 12 weken. Titer zou ik woensdag wel ergens kunnen laten doen.sirene schreef:Ik denk dat je gewoon rond zal moeten bellen voor die L2. Misschien eerst de andere entingen of titer doen voor de DHP? L2 kan ook later nog (of helemaal niet) ik neem aan dat de Weil niet persé moet voor de HS?
- Feather__
- Zeer actief
Kan je dierenarts hem niet bestellen? Dat hebben ze hier gedaan voor mij. Ze enten eigenlijk met L4 maar dat wilde ik absoluut niet, vonden ze trouwens prima maar 'ze hadden zelf nog nooit rare ervaringen met de L4 gehad'.

- xSuzannex
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezers
- Contacteer:
Sara is ook getiterd.
Met 7 weken bij marjolein, met het advies om te enten/titeren na 3 weken. Op het moment van de eerste titer was alleen de hepatitis erg laag.
Met 10 weken heb ik haar zelf laten titeren, toen was alles 0 alleen parvo nog een heel klein kringeltje. Door dat kleine kringeltje was het de vraag of het aan zou slaan, maar ze adviseerden wel om toch maar gewoon de dhp te enten, de rest kon ook maar dat wilde ik niet. Hooguit Rabies nog over een poosje, want we willen nog wel op vakantie met de honden. En het advies om na 3 weken weer te titeren om te kijken of alles is aangeslagen. En dat was zo, met 1 enting dus
Over een jaar wordt ze weer getiterd en kijken we hoe het ervoor staat.
Met 7 weken bij marjolein, met het advies om te enten/titeren na 3 weken. Op het moment van de eerste titer was alleen de hepatitis erg laag.
Met 10 weken heb ik haar zelf laten titeren, toen was alles 0 alleen parvo nog een heel klein kringeltje. Door dat kleine kringeltje was het de vraag of het aan zou slaan, maar ze adviseerden wel om toch maar gewoon de dhp te enten, de rest kon ook maar dat wilde ik niet. Hooguit Rabies nog over een poosje, want we willen nog wel op vakantie met de honden. En het advies om na 3 weken weer te titeren om te kijken of alles is aangeslagen. En dat was zo, met 1 enting dus
Over een jaar wordt ze weer getiterd en kijken we hoe het ervoor staat.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik heb echte zwemmers en heb div da gemaild welke de L2 hadden. Waren er nog best veel ze konden ze ook nog bestellen overigens. Als deze er niet meer is ent ik niet meer tegen Weil

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Leonie.
- Zeer actief
Ja, dat wacht ik sowieso even af. Ik had mijn laatste mailtje vrijdag laat gestuurd, dus ze lezen het pas morgen denk ik.Feather__ schreef:Kan je dierenarts hem niet bestellen? Dat hebben ze hier gedaan voor mij. Ze enten eigenlijk met L4 maar dat wilde ik absoluut niet, vonden ze trouwens prima maar 'ze hadden zelf nog nooit rare ervaringen met de L4 gehad'.
Ok, ik ben nu ook wel iets gerustgestelder over eventueel geen Lepto enten. Gewoon goed kijken of het water schoon is en niet stilstaat en goed op eventuele symptomen letten.malinois schreef:Ik heb echte zwemmers en heb div da gemaild welke de L2 hadden. Waren er nog best veel ze konden ze ook nog bestellen overigens. Als deze er niet meer is ent ik niet meer tegen Weil
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Juist, als je geen lepto ent weet je dat ook. Signalen uit je hoofd kennen en er extra alert op zijn. De kans is gewoon zo klein dat ze het krijgen. Er zijn helaas veel meer L4 entreacties bekend.

- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien zeg ik iets wat al gezegd is 
Maar volgens mij moet je dierenarts L2 los kunnen bestellen, heeft die van mij ook gedaan.
En anders is Oegstgeest voor jou niet al te ver weg toch?
Maar volgens mij moet je dierenarts L2 los kunnen bestellen, heeft die van mij ook gedaan.

Groetjes Marja
- Leonie.
- Zeer actief
Nou, das wel een eindje (heb geen rijbewijs).tycha schreef:Ik heb niet alles gelezen, dus misschien zeg ik iets wat al gezegd is
Maar ik wacht af wat mijn dierenarts over de L2 zegt. En anders kan ik misschien naar de andere dierenarts die ik heb gmaild. Daar heb ik heel goede ervaringen mee en ze zijn erg van het titeren. Wie weet hebben zij nog L2. Sowieso is het misschien fijn om die pas met 12 weken te doen, dus dan heb ik nog even.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan is dat (sorry) niet heel goed voorgelicht van je fokker. Als ze is getiterd en ze kreeg advies 3 weken, betekent dat over 3 weken titeren, niet over 3 weken enten. Je ent pas als je zeker weet dat de waardes 0 zijn. Dat is nou neet de reden dat je titert.Leonie. schreef:Zoals ik al schreef zei de fokker dat ik volgens haar gewoon met 9 weken kon vaccineren (dit was dus haar ervaring en verder natuurlijk geen verplichting van haar uit). Maar heel behouden. Geen Lepto, geen kennelhoest. Dus ja, de fokker heeft mij voorgelicht, maar ik heb ook met andere partijen te maken en met de dingen die ik zelf lees.
Passend beschermd, denk ik? Dat is DHP.Ik ga niet naar een andere hondenschool, want zoveel goede keuze is er niet. Deze hondenschool is erg goed en fijn en ze staan zoals ik al zei wel enigszins open voor behouden vaccineren. Maar in hun officiele tekstje staat nog wel dat ze de cocktail verwachten, zeg maar.
En als de titer zeg dat de waardes voldoende zijn, is ze dus passend beschermd.
Door te bellen, maar je kunt hem dus ook gewoon niet geven.En andere dierenarts zoeken voor het enten is een van de redenen dat ik dit topic opende: hoe vind ik een dierenarts die bijvoorbeeld L2 ent?
Als in het boekje staat tot wanneer de titerwaarde volstaat, is ze dus tot die datum passend beschermd. En jij hebt het over een school die dat wil.Ik snap deze opmerking niet echt. De uitslag staat in het boekje ja.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik zou met 9 weken opnieuw titeren. Dat de bescherming dan is afgelopen is een voorspelling namelijk, dat hoeft niet perse. Sowieso is elke pup anders en kan je daar niet zo sterk één lijn in trekken. Zoals anderen al zeiden, als ze nog wel beschermd is en je laat toch enten slaat die hele enting niet aan. Heb je wel de belasting van de entstof (die je zo min mogelijk wil) maar kan de bescherming wel alsnog aflopen binnen 2 weken. Als je titert weet je het zeker en kan je op dat moment enten, of nog later.
Lepto laat ik hier niet enten, ook geen L2. En ze zwemmen dagelijks. Gewoon alert zijn op de symptomen, een voordeel van niet enten is dat lepto makkelijk te diagnosticeren is. Bij een positieve uitslag is het foute boel, terwijl geënte honden altijd positief getest zullen worden en net zo goed lepto kunnen oplopen.
Lepto laat ik hier niet enten, ook geen L2. En ze zwemmen dagelijks. Gewoon alert zijn op de symptomen, een voordeel van niet enten is dat lepto makkelijk te diagnosticeren is. Bij een positieve uitslag is het foute boel, terwijl geënte honden altijd positief getest zullen worden en net zo goed lepto kunnen oplopen.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
"mijn" puppen werden met 7 weken getiterd en ook daaruit kwam dat parvo de hoogste bescherming had, hepatitis en hondenziekte eigenlijk heel weinig. nu zijn dit 2 ziekten die niet vaak meer voorkomen. ik ben met 10 weken weer gaan titeren en met 13 weken. met 13 weken moesten er 2 van de 5 geënt worden. Weil is wel gezet en dan de L4 maar met 12 weken.
het volgende nest wordt ook weer zo gedaan.
ellen
het volgende nest wordt ook weer zo gedaan.
ellen
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik denk maar zo dat het vaccinatiebeleid juist de reden is dat distemper weinig meer voorkomt in Nederland. Deze pup was met 6 weken al niet meer beschermd tegen distemper. Dat zou voor mij een reden zijn om wel een cocktail te geven en ik kan mij ook goed voorstellen dat een hondenschool dat vraagt van de cursisten. Zij hebben ook een verantwoordelijkheid richting andere cursisten.
Dit is wel een interessant artikel over distemper.
Dit is wel een interessant artikel over distemper.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dat is vaak zo, maar als je het overlegt, is het misschien geen probleem.Leonie. schreef:Ik ga niet naar een andere hondenschool, want zoveel goede keuze is er niet. Deze hondenschool is erg goed en fijn en ze staan zoals ik al zei wel enigszins open voor behouden vaccineren. Maar in hun officiele tekstje staat nog wel dat ze de cocktail verwachten, zeg maar.
Bij mijn hondenschool staat dat ook op de website, maar Amy is alleen getiterd en Mila na de cocktail met 1 jaar ook, en dat vonden ze prima.
- Leonie.
- Zeer actief
Ja, ze vonden het in eerste instantie niet goed dat de distemper dus - was. Maar we mochten wel meedoen.DeDiana schreef:Dat is vaak zo, maar als je het overlegt, is het misschien geen probleem.
Bij mijn hondenschool staat dat ook op de website, maar Amy is alleen getiterd en Mila na de cocktail met 1 jaar ook, en dat vonden ze prima.
Als ik nu laat titeren en de Parvo is nog steeds ok, zal ze nog steeds de hele DHP moeten, toch? Want die worden niet apart gevaccineerd?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar stond dat op 0?Leonie. schreef:Ja, ze vonden het in eerste instantie niet goed dat de distemper dus - was. Maar we mochten wel meedoen.
Want dat haal ik niet uit je verhaal.