Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DM of spondylose oorzaak klachten?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Kaat79
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

DM of spondylose oorzaak klachten?

Ongelezen bericht door Kaat79 »

ik heb een Duitse herder van ruim elf. Ze vertoont steeds meer zwakte in de achterhand maar is nog wel goed bespierd. Ze heeft spondylose, maar ik vraag me af of ik er achter kan komen of haar klachten van de spondylose komen of van DM. Ik kan een swab laten maken maar als ze daar als drager of lijder uit komt weet ik alleen dat ze het kan hebben, maar nog niet of ze het ook echt heeft. Idem voor foto's van haar rug. Die zijn in het verleden gemaakt en toen bleek dat ze spondylose had. Volgens mijndietenarts zegt de ernst op een foto niets over de mate van klachten van het dier. Ernstig op de foto betekent niet automatisch ook ernstige klachten. Ze heeft de hoogte dosis pijnstillers. Wie kan mij tips geven waar ik naar kan kijken of op moet letten?

Alvast bedankt.
Vrienden voor het leven.

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: DM of spondylose oorzaak klachten?

Ongelezen bericht door ranetje »

Spondylose is op de foto's meestal goed te zien.

Wat ook nog zou kunnen, in plaats van DM of naast DM, is dat het heiligbeen ( = instabiel heiligbeen) niet goed in het verlengde van de ruggengraat ligt.
Dat is op een foto vaak moeilijker te beoordelen.
Een MRI geeft dan duidelijkheid.

Of je iets opschiet met die wetenschap is de vraag.
Een hond van 11 jaar door allerlei onderzoeken en mogelijk operaties slepen is ook zo wat.
Het zou niet mijn eerste optie zijn in deze situatie (even afgezien van de kosten).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Kaat79
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kaat79 »

Precies mijn gedachte. Ik ben goed verzekerd dus voor de kosten hoef ik het niet te laten. Ik wil mijn hond alleen niet onnodig aan van alles bloot stellen dus ik hoop op te herkennen signalen... Ik vrees dat ik gewoon moet afwachten en hopen dat ze nog even bij ons mag blijven...
Vrienden voor het leven.

Afbeelding
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

We hebben onze Duitse herder door de medische molen gehaald om zeker te weten dat hij DM had, hij was toen wat jonger en swab was er nog niet. Belangrijk is spiermassa op peil houden, wat je zo te lezen goed lukt. Wij gaven als supplement oa Phytonics Muscle Support.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”