Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Metacam versus Novacam (ervaringen?)
Moderator: moderatorteam
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
- Aantal honden: 1
Metacam versus Novacam (ervaringen?)
Omdat Fleur patella luxatie heeft in een vergevorderd stadium krijgt ze pijnstilling. Van de familie van de vorige eigenaar heb ik meloxidyl (oid) meegekregen. Dat had de DA hier niet, wel Metacam. Dus flesje Metacam meegekregen. Dat ging op vorige week, dus ik weer langs de DA en ik werd gewezen op Novacam. Kennelijk heeft Metacam een patent gehad op de medicatie, maar na vijf jaar verloopt dat en mogen andere merken het ook op de markt brengen. Novacam is iets goedkoper dan Metacam. DA zei dat ze voor een eerste keer altijd Metacam meegeven, maar dat ze daarna ook wel Novacam geven, maar dat ze daar wel wisselende reacties op krijgen, zowel qua bijwerkingen als qua werking.
Van bijwerkingen heeft Fleur (na een week gebruiken) geen last, wel heb ik mijn twijfels bij de werking ervan. iemand ervaringen met Novacam?
Van bijwerkingen heeft Fleur (na een week gebruiken) geen last, wel heb ik mijn twijfels bij de werking ervan. iemand ervaringen met Novacam?

Groetjes,
Sandra
-
Caat*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
- Aantal honden: 3
Re: Metacam versus Novacam (ervaringen?)
Bij katten vind ik novacam heel goed werken, maar bij honden heb ik wat mindere ervaringen met novacam. Niet echt bijwerkingen maar de werking was voor mijn gevoel niet voldoende. Daarna overgestapt op carporal wat beter werkte. Ik weet alleen niet wat metacam zou hebben gedaan, onze dierenarts gaf dat helemaal niet meer en is ondertussen zelfs overgestapt op inflacam wat nog iets goedkoper is dan novacam. Volgens onze DA zou er geen verschil in werking moeten zitten tussen deze drie.

- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Novacam werkt hier prima bij honden.
Geen bijwerkingen en voldoende pijnstillend.
Geen bijwerkingen en voldoende pijnstillend.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- Lucia
- Zeer actief
Milo staat al een tijdje op novacam, maar ik ben op het punt om wat anders te proberen.
Om te zien of dat meer doet.
Om te zien of dat meer doet.
- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Sam heeft het gehad, maar bleek bij de internist, toen ik noemde hoe de poep van Sam was (vaak teerachtig) gewoon zeer geirriteerde darmen te hebben. Dat was een bijwerking van de novacam. De internist gaf aan, dat het in feite pure aspirine is en dat irriteert hoe dan ook de maag en zelfs daarna de darmen, omdat het dagelijks terugkeert. Sam kreeg toen een tijd maagbeschermers erbij, naast de nocacam. Uiteindelijk, want Sam bleef er niet fijn op reageren (veel overgeven) heeft Sam toen een andere pijnstiller gekregen met de hernia en later is alles afgebouwd. Nu dus ook geen nocacam. Als Sam wel weer wat nodig heeft, wordt het wat anders dan de Novacam.

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik heb Kyra een tijd op novocam gehad voor haar artrose maar op den duur hielp het niet meer en in overleg met de dierenarts toch maar overgestapt op metacam en dat hielp beter.
Na ongeveer een jaar hielp het ook niet meer en ben ik overgestapt op trocoxil en daar heeft ze het bijna twee jaar goed op gedaan. Ik vond het ook fijner omdat je het maar 1x in de maand hoefde te geven en er dus een constante spiegel in het bloed werd opgebouwd. De fabrikant raadde overigens aan om de 7e maand een stopmaand in te lassen maar dat heb ik niet gedaan. Kyra was toen al 11 en had zonder pijnstilling erg veel pijn dus ik nam het risico om gewoon door te gaan.
Nadeel van al deze medicatie is dat het allemaal nsaid's zijn en dus allemaal maagproblemen kunnen opleveren en uiteindelijk gewenning optreedt. Mijn dierenarts legde trouwens uit dat al deze pijnstilling iets anders qua samenstelling en dat honden (net als bij mensen) er individueel op reageren. Wat bij de ene hond werkt, hoeft bij de andere hond juist niet te werken.
Overigens, het laatste jaar van haar leven ben ik weer overgestapt op rimadyl in combinatie met tramadol. En toen dat uiteindelijk ook niet meer werkte, was het voor mij einde verhaal (toen was ze bijna 13).
Na ongeveer een jaar hielp het ook niet meer en ben ik overgestapt op trocoxil en daar heeft ze het bijna twee jaar goed op gedaan. Ik vond het ook fijner omdat je het maar 1x in de maand hoefde te geven en er dus een constante spiegel in het bloed werd opgebouwd. De fabrikant raadde overigens aan om de 7e maand een stopmaand in te lassen maar dat heb ik niet gedaan. Kyra was toen al 11 en had zonder pijnstilling erg veel pijn dus ik nam het risico om gewoon door te gaan.
Nadeel van al deze medicatie is dat het allemaal nsaid's zijn en dus allemaal maagproblemen kunnen opleveren en uiteindelijk gewenning optreedt. Mijn dierenarts legde trouwens uit dat al deze pijnstilling iets anders qua samenstelling en dat honden (net als bij mensen) er individueel op reageren. Wat bij de ene hond werkt, hoeft bij de andere hond juist niet te werken.
Overigens, het laatste jaar van haar leven ben ik weer overgestapt op rimadyl in combinatie met tramadol. En toen dat uiteindelijk ook niet meer werkte, was het voor mij einde verhaal (toen was ze bijna 13).

-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik had volgens mij rimadyl bij acute pijn van mijn hond destijds. Dat gebruikte ik dan 1 á 2 weken en dan minderde ik weer. Toen ik permanente pijnstilling ging geven ben ik in overleg met de dierenarts Novacam gaan geven. En dat werkte voor Finn eigenlijk prima. Ik heb in ieder geval geen bijwerkingen meegekregen en denk dat hij het zo'n anderhalf jaar dagelijks heeft gekregen, en voor zijn pijn/ongemakken werkte het.
Recent heb ik op verzoek om pijnstilling voor Jol ook Novacam meegekregen. Ook nu merk ik geen bijwerkingen, wel dat omdat ik de pijnstilling nu geef, zie ik dat ze veel vrijer weer is en weer lekker rond kan rennen en rollen.
Recent heb ik op verzoek om pijnstilling voor Jol ook Novacam meegekregen. Ook nu merk ik geen bijwerkingen, wel dat omdat ik de pijnstilling nu geef, zie ik dat ze veel vrijer weer is en weer lekker rond kan rennen en rollen.
- [Sandra]
- Zeer actief
Oké, dank jullie wel. Ik twijfelde van de week over de werking, maar het weekend liep ze wel weer iets beter. Misschien heeft het even tijd nodig om aan te slaan? Al is ze naadloos overgegaan van Metacam op Novacam.

Groetjes,
Sandra
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik heb ook Novacam gebruikt evenals metacam. Merk geen verschil hooguit in mn portomonaie!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Maylo kreeg van de normale DA meloxidyl en nu vanuit de orthopeed novacam. Ik merk geen verschil in de werking, ook geen bijwerkingen.
- [Sandra]
- Zeer actief
Ik ga na twee weken Novacam toch terug naar de Metcam. Opstaan na even een tijdje liggen gaat zo veel strammer, lopen ook minder. Net alsof ze geen medcatie krijgt (wat ik ook even heb uitgeprobeerd om te zien hoe dat ging, maar net zoals met de Novacam dus).

Groetjes,
Sandra