Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'Agressieladder' in kindertaal en NL (tip)

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Riromi
Actief

'Agressieladder' in kindertaal en NL (tip)

Ongelezen bericht door Riromi »

Ik ben een tijd actief geweest op een ander forum. Maar ben eraf gekickt om redenen die me nog niet duidelijk zijn :19:
Maar ik heb het hier goed naar mijn zin hoor :cheer:
Dikwijls zie ik dat elders mijn gemaakte afbeelding nog aangehaald wordt, blijkbaar heeft men er toch iets aan.
Daarom wilde ik de afbeelding (met bijbehorend idee waarom ik dat gemaakt heb) ook hier plaatsen zodat iemand er misschien nog iets aan heeft. Alle beetjes helpen!

Betreffende afbeelding:
Afbeelding

Idee erachter destijds:
De oudste (kind) heb ik hier door middel van de 'agressie ladder' erg goed duidelijk kunnen maken wat de hond(en) wel/niet fijn vind.
Hij vraagt regelmatig als de hond bij hem komt voor een aai welke 'kleur' de hond is. Als ik groen zeg gaat hij rustig door. Als kind wat te druk is en hond geeft een tongel (bijvoorbeeld) zeg ik geel. Kind stopt dan.
Door middel van de kleuren werkt het bij ons erg goed. Omdat de oudste het associeert met iets uit de dagelijkse praktijk en auto's: een stoplicht.
Het oudste kind heeft moeite met sensitief zijn, zich inleven in een ander, en vooruit kijken (gedrag heeft gevolg). Omdat auto's hem erg interesseren hebben we dat op deze manier kunnen vertalen naar de honden.
Nu ben ik op zoek naar een eenvoudige kinderlijke versie van de agressieladder die ik op de deur kan hangen als reminder.

Link naar topic destijds:
http://www.hondenpage.com/hondenforum/2 ... en-nl-.php

Evaluatie:
In deze situatie werkt het top!!
Er is veel wederzijds begrip en ik heb de rust om alles te kunnen sturen. Kind en hond zijn inmiddels 2 handen en 2 pootjes op 1 buik!!

Edit: de afbeeldingen van de hondjes geleend van de website van:
Www.huishonden.nl
Laatst gewijzigd door Riromi op 27 jun 2016 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: 'Agressieladder' in kindertaal en NL (tip)

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Grappig maar wel jammer dat het zo klein staartje heeft, ik zie ook veel aan de manier hoe de staart gebruikt wordt
Afbeelding
Riromi
Actief

Ja klopt. Ik zie dat ik vergeten ben om de bron te vermelden waar ik die hondjes van gebruikt/ geleend heb.

Zal het er nog bij vermelden
Riromi
Actief

Eigen afbeeldingen laten maken voor hier op de koelkast te plakken vindt ik erg zonde van het geld. Het is hier hartstikke duidelijk zo voor het kind, ik heb niet het idee dat we het staartje hebben gemist. En mocht iemand anders zoiets willen gebruiken dan tekent die er toch lekker een langer staartje aan :ok:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik vind het een lumineus idee. En voor eigen gebruik kun je er inderdaad zelf een staartje aan plakken.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Is het niet veel makkelijker om gewoon het kind überhaupt te verbieden op eigen houtje naar de hond toe te gaan? Als de hond naar hem/haar toeloopt, dan aait hij/zij die (voorzichtig), verder geen geklier. Ik denk niet dat ik zoiets zou gebruiken. Ik leg m'n nichtje in babytaal al de grenzen uit. Niet achter hondje aankruipen. Over een paar jaar voeg ik dan wel de redenen toe.
Riromi
Actief

Tara schreef:
Riromi schreef:Eigen afbeeldingen laten maken voor hier op de koelkast te plakken vindt ik erg zonde van het geld. Het is hier hartstikke duidelijk zo voor het kind, ik heb niet het idee dat we het staartje hebben gemist. En mocht iemand anders zoiets willen gebruiken dan tekent die er toch lekker een langer staartje aan :ok:
Voor eigen gebruik maakt het niet uit, maar ik dacht dat je er iets groters mee in gedachten had.
Mijn fout, ben ik daar niet duidelijk genoeg in geweest.
Ik heb het zuiver voor eigen gebruik vereenvoudigd.
Riromi
Actief

Lemuria schreef:Is het niet veel makkelijker om gewoon het kind überhaupt te verbieden op eigen houtje naar de hond toe te gaan? Als de hond naar hem/haar toeloopt, dan aait hij/zij die (voorzichtig), verder geen geklier. Ik denk niet dat ik zoiets zou gebruiken. Ik leg m'n nichtje in babytaal al de grenzen uit. Niet achter hondje aankruipen. Over een paar jaar voeg ik dan wel de redenen toe.
In het geval van nichtje/neefje of visite met een kind zou ik dat zeker ook zo gedaan hebben.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Lemuria schreef:Is het niet veel makkelijker om gewoon het kind überhaupt te verbieden op eigen houtje naar de hond toe te gaan?
Een soort contact verbod? Lijkt me geen gezellig uitgangspunt tussen huisgenoten.
Ik denk dat het veel verstandiger is om je kinderen te laten weten wanneer het handig is om contact te zoeken en wanneer dat niet kan, en het kind uitdagen om hondentaal te leren interpreteren en daar de juiste omgang op afstemmen.

En er ook niet teveel bovenop zitten. Ik ben zelf opgegroeid met een rottweiler die ik regelmatig aan de hals hing en dan sleurde hij me de hele kamer door. Het gestoei liep regelmatig wat uit de hand, maar een lol dat we hadden. Met een zuchtende moeder erbij :LOL:
Afbeelding
Riromi
Actief

Paisley schreef:
Lemuria schreef:Is het niet veel makkelijker om gewoon het kind überhaupt te verbieden op eigen houtje naar de hond toe te gaan?
Een soort contact verbod? Lijkt me geen gezellig uitgangspunt tussen huisgenoten.
Ik denk dat het veel verstandiger is om je kinderen te laten weten wanneer het handig is om contact te zoeken en wanneer dat niet kan, en het kind uitdagen om hondentaal te leren interpreteren en daar de juiste omgang op afstemmen.

En er ook niet teveel bovenop zitten. Ik ben zelf opgegroeid met een rottweiler die ik regelmatig aan de hals hing en dan sleurde hij me de hele kamer door. Het gestoei liep regelmatig wat uit de hand, maar een lol dat we hadden. Met een zuchtende moeder erbij :LOL:
Dat idee had ik inderdaad ook. Een verbod tussen huisgenoten werkt (althans voor mij) niet. Mijn idee daar achter was ook: als we 'allemaal' leren hoe we met elkaar om kunnen gaan dan geeft dat op de lange termijn het meeste profijt. En achteraf ben ik daar blij om. Het was een paar maanden flink investeren, voornamelijk in mijn oplettendheid. Maar nu.... Het loopt eigenlijk vanzelf.
Het scheelt misschien dat we het over een kind hebben wat 'gevoelsmatige' dingen niet zoveel zei/zegt. In een situatie waarin ik het spel tussen hond en kind wilde afbreken:
De hond vind het niet meer leuk, zei het kind niets. De hond wordt nu oranje, zei het kind wel wat: het kind keert de hond de rug toe en beide gaan ze ontspannen hun weg. (Of ik kreeg de gelegenheid om de hond te sturen, zonder dat het kind druk bleef doen).

Op deze manier werd de omgeving voor mij 'managebaar'. Zonder het vertrouwen van het hond naar het kind te schaden of natuurlijk andersom.

Ach en inderdaad, ze zijn nu nog wel eens hartstikke wild. Maar ze kennen beide nu de grens.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ja, maar een baby/peuter kun je dat nog niet echt leren, dus als ik kinderen had, zouden die tot een jaar of 4-5 echt een contactverbod hebben, tenzij de hond naar ze toekwam ;) En daarna zou ik langzamerhand beginnen met te leren wanneer het wel of niet kan. Noem me maar overbezorgd, maar ik heb geen zin in een baby met een half gezicht omdat die net naar de hond toe kruipt als hond daar geen zin in heeft :mrgreen:
Riromi
Actief

Lemuria schreef:Ja, maar een baby/peuter kun je dat nog niet echt leren, dus als ik kinderen had, zouden die tot een jaar of 4-5 echt een contactverbod hebben, tenzij de hond naar ze toekwam ;) En daarna zou ik langzamerhand beginnen met te leren wanneer het wel of niet kan. Noem me maar overbezorgd, maar ik heb geen zin in een baby met een half gezicht omdat die net naar de hond toe kruipt als hond daar geen zin in heeft :mrgreen:
Nee klopt, met een baby/dreumes/peuter had ik het ook heel anders gedaan. Dan kan het betreffende kind sowieso nog helemaal niet voor zichzelf opkomen of iets mondeling aangeven. Daarmee zou ik ook 0.0 risico nemen.

Hij was 8 jaar toen ik dit stoplicht introduceerde. De hond was ongeveer 1 jaar.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”