Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond vs kat

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Hond vs kat

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Mijn moeder zit er toch over te denken om een huisdier in huis te nemen. Ze voelt zich toch wel alleen, en mist toch wel iets als ze thuis komt.

Maar ja wat dan? Een kat? Wat heb je aan een kat? Mijn ouders hebben met tussenpozen een hond gehad. Nog nooit een kat.

En qua hond, moet het een makkelijk hondje zijn, niet groot maar zeker niet te klein. Want sloopkogel Elmo komt er ook geregeld.
Afbeelding
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Re: Hond vs kat

Ongelezen bericht door Jits90 »

Een hond moet je uitlaten, een kat niet :lol1: Ik weet niet hoe oud je moeder is, maar het is natuurlijk wel iets om over na te denken voor de langere termijn.
Zou een kat naar buiten kunnen? Hoe denkt ze over vachtverzorging? Is ze veel thuis of juist regelmatig weg? Hoe is het budget (kat is goedkoper dan een hond)?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Elmo/maureen schreef:Wat heb je aan een kat?
Een hele terechte vraag. Ik zou t niet weten. Als je moeder in dr hele leven nooit een kat heeft gehad, zal de interesse er ook niet zo naar zijn. Ik zou op zoek gaan naar een klein, mak hondje. Sloopkogel Elmo heeft zich maar te gedragen.
Afbeelding
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Ik heb altijd honden gehad, vriendlief altijd katten. Dus inmiddels hebben we van beide wat. :lol1:
En ik moet eerlijk zeggen dat de poezenbeesten toch ook wel erg leuk zijn. We hebben wel hele lieve getroffen, Noorse boskatten zijn het.
Ze komen je begroeten zodra je thuiskomt, gaan zitten op commando, komen als je ze roept, zijn ontzettend speels, gek op vreten en ongelofelijk aanhankelijk. In die zin verschillen ze niet eens zoveel van honden. :smile2: Ze spelen zelfs (vrij ruw) met de hond. :80:
Verder vind ik ze heel gemakkelijk, hoewel, als kittens waren het wel kleine draken. Er zijn wel (ras)katten met een wat 'honds' karakter, ze zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld een (kruising) Maine Coon.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Ze is 68. Ik heb het nog maar een keer nagerekend. Maar het klopt :F:

Ze is hartpatiënt, maar van een beetje beweging gaat ze niet dood. Ze is af en toe een paar uurtjes weg, of ze komt hier heen . Budget is geen probleem, maar absurde bedragen doen we niet aan :wink: wij zijn achterwacht.

Qua vachtverzorging, vroeger hadden ze een afghaanse windhond en later een Yorkie. Maar nu zal het moeilijker gaan vanwege artrose.
Afbeelding
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Het klinkt eigenlijk alsof toch echt meer voorkeur uitgaat naar een hondje. Klein formaat, laag in behoeften en weinig onderhoud. Een Faye :P
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik heb zowel katten als honden. Met de honden kan ik actieve dingen doen, maar met de katten lig ik lekker op de bank te tuttelen. Ze zijn zelfstandiger, gaan meer hun eigen gang, maar ze geven net zoveel liefde als honden. Alleen ánders ;)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mijn moeder heeft dezelfde leeftijd. Ook gezondheidsproblemen. Maar toch koos ze twee jaar geleden om een pup te adopteren. Een grote jonge hond met een bijbehorend energie level (niet extreem, vergeleken mn kelpie is ie lui :P )
Het heeft haar heel erg goed gedaan. Ze gaat weer meer fietsen, wandelen en heeft ritme in dr dagen.

Een kleine drol van een sloom hondje zou dr overigens niet interesseren. Het enige 'nadeel' is dat het een reëel risico is dat ze hem niet kan blijven verzorgen de komende 15 jaar. Maar dat geeft niet. In de familie is iedereen gek op Jorgos dus ik loop zelfs het risico dat ik m níet krijg :80: :wink:
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik had eerst een kat en dat is toch ook leuk gezelschap.
Die lag altijd op mn schoot te slapen, waar ik was was de kat ook.. zelfs onder de douche moest hij mee vond ie. :mrgreen:
Het is veel minder zorg dan een hond vind ik. Een hond is wel anders qua contact dan een kat, je hebt wel meer aan een hond.
Afbeelding
Afbeelding
heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door heimwee »

Ik dacht geen kattenmens te zijn. Mijn man was wel een kattenmens. Ruimte voor een hond was er nog niet, dus we hebben 3 jaar geleden 2 siamezen aangeschaft. Het zijn werkelijkwaar net honden, behalve dat ze niet uithoeven. Ze liggen het liefst bij me. Kroelen wat af. Kletsen dat het een lieve lust is. Met deze twee ben ik nu ect een kattenmens.

Een jaar later veranderde onze situatie en kwam er ook een hond bij. Nu is mijn man ook een hondenmens ;)
Kalev is ook een kroelkont dus s avonds liggen we met zijn allen op de bank.

Wil ze niet altijd eruit hoeven, dan zou ik katten echt overwegen. Maar dan zou ik wel een beetje rondneuzen naar welke rassen of herplaatsers zo knuffelig zijn
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Dapper schreef:We hebben wel hele lieve getroffen, Noorse boskatten zijn het.
Ze komen je begroeten zodra je thuiskomt, gaan zitten op commando, komen als je ze roept, zijn ontzettend speels, gek op vreten en ongelofelijk aanhankelijk. In die zin verschillen ze niet eens zoveel van honden. :smile2: Ze spelen zelfs (vrij ruw) met de hond. :80:
Verder vind ik ze heel gemakkelijk, hoewel, als kittens waren het wel kleine draken. Er zijn wel (ras)katten met een wat 'honds' karakter, ze zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld een (kruising) Maine Coon.
Ik heb halve Noren, en inderdaad....ik noem het wel eens kleine hondjes.
Als ik hier zit roep omdat ik voertjes aan het uitdelen ben, ploffen er vier achtersten op de grond, netjes op een rij :mrgreen:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Miranda schreef: Ik heb halve Noren, en inderdaad....ik noem het wel eens kleine hondjes.
Als ik hier zit roep omdat ik voertjes aan het uitdelen ben, ploffen er vier achtersten op de grond, netjes op een rij :mrgreen:
:LOL: Precies, het zijn echt leuke katten.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb zowel honden als katten en er zijn natuurlijk best wat overeenkomsten. Mijn katten zijn ook knuffelaars en zijn vooral leuke en lieve gezelschapdieren die lekker op schoot komen liggen, komen kroelen en spelen, altijd blij zijn als ik thuiskom en samen met de honden voor de deur staan te wachten, komen als ze worden geroepen, etc. Als je moeder vooral gezelligheid en gezelschap zoekt, lijkt me een kat dus ook een prima optie.
Met mijn honden ga ik echt dingen ondernemen en trainen. In dat opzicht verschillen ze natuurlijk heel erg van katten en is een hond dus ook meer werk. Als je moeder dagelijkse wandelingetjes ook helemaal ziet zitten, lijkt me een hond ook prima, bijvoorbeeld een makkelijk gezelschapshondje of een wat oudere herplaatser die niet heel veeleisend is. Heeft ze die verantwoordelijkheid liever niet, dan zou ik voor een kat kiezen.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

met een hond wordt je wel gedwongen er uit te gaan, dat kan een groot pluspunt zijn. Ook merk ik in mijn wijk dat er wat sociale controle is onder hondeneigenaren, als Mien een dag of 2 niet gespot is dan wordt er wel even gekeken hoe of wat, je maakt eens een praatje.

Kortom: met een hond blijf je onder de mensen.
Afbeelding
Cinnepin
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerenfox en border collie

Ongelezen bericht door Cinnepin »

Met mijn ouders hetzelfde was de hond in september j.l ingeslapen.Mijn vader werkt overdag dus mijn moeder is veel alleen thuis.
Die zocht ook weer een maatje.
Ze wilde een niet al te grote hond. Een makkelijk karakter, moet met kinderen kunnen en rustig.

Nou daar ging mijn zoektocht. Ik ben een mooi teefje tegengekomen van 3 jaar.
Een kruising tussen een Chiwawa en een Shiz tsu ( ofzoiets ).
Ze is precies wat mijn moeder zocht.
Ik heb haar de hond cadeau gedaan

Afbeelding
Afbeelding
Faunaat
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Border Collie

Ongelezen bericht door Faunaat »

Wij hebben beiden. Zowel samen met mijn vriend en bij mijn ouders. Ik heb altijd het idee dat ik een van de weinige mensen ben die beiden even leuk vind. (Tweelingen he, hahaha).
Maar het voordeel van katten is dat ze niet hoeven worden uit gelaten. Helaas moet je wel de kattenbak schoonmaken. :P Maar met honden kom je nog eens buiten, praatje maken met de mensen uit de buurt.
Zowel de kat als de honden komen als ik ze roep. De kat is ook echt mijn maatje geworden. Was altijd erg schuw bij haar vorige eigenaren. Nu is het echt een kroelkont en volgt me bijna overal. Komt ook altijd lekker bij me op schoot liggen. En we 'praten' ook met elkaar. Hele gesprekken zijn het dan. xD

Het kunnen beiden erg goede maatjes worden. :mrgreen:
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Faunaat schreef:Wij hebben beiden. Zowel samen met mijn vriend en bij mijn ouders. Ik heb altijd het idee dat ik een van de weinige mensen ben die beiden even leuk vind. (Tweelingen he, hahaha).
Maar het voordeel van katten is dat ze niet hoeven worden uit gelaten. Helaas moet je wel de kattenbak schoonmaken. :P Maar met honden kom je nog eens buiten, praatje maken met de mensen uit de buurt.
Zowel de kat als de honden komen als ik ze roep. De kat is ook echt mijn maatje geworden. Was altijd erg schuw bij haar vorige eigenaren. Nu is het echt een kroelkont en volgt me bijna overal. Komt ook altijd lekker bij me op schoot liggen. En we 'praten' ook met elkaar. Hele gesprekken zijn het dan. xD

Het kunnen beiden erg goede maatjes worden. :mrgreen:
Nee hoor, ik vind ze ook allebei even leuk :cheer:
Kan niet zonder hond(en) en niet zonder kat(ten).

Peewee bakken zijn ideaal btw :mann:
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

of neem een windhondje: de katten onder de honden. knuffelig, lui, gezellig en weinig vachtverzorging :ok:
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Mijn moeder heeft ook een pup genomen toen mijn vader was gestorven, en het doet haar heel erg goed. Inderdaad die wandelingetjes, iets hebben om voor te zorgen. Zij was toen 75, en inmiddels is Pien (Maltezer) dus al dik 4. Paar keer per jaar naar de trimmer, dus aan vachtverzorging hoeft zij niet veel te doen. Zij zou haar hondje echt niet meer kunnen missen!
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Als katten niet al een plek in je hart hebben en je zoekt geen muizenvanger, dan heb je niks aan een kat ;)
Zelf ben ik wel heel gelukkig met mijn eigenwijs poezenbeest en ik hou ook van honden.

Ik zou gewoon kijken naar een passend hondje. Houdt daarbij ook in het achterhoofd dat het niet alleen bij je moeder, maar ook bij een eventueel opvangadres past. Je wilt niet dat er bij eventuele langere zienhuisopnames (je weet het nooit) ook stress ontstaat dat de hond nergens terecht kan. Nu er nog geen hond is, kan je daar wel rekening mee houden bij de keuze.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Plumeau schreef:Als katten niet al een plek in je hart hebben en je zoekt geen muizenvanger, dan heb je niks aan een kat ;)
Zelf ben ik wel heel gelukkig met mijn eigenwijs poezenbeest en ik hou ook van honden.

Ik zou gewoon kijken naar een passend hondje. Houdt daarbij ook in het achterhoofd dat het niet alleen bij je moeder, maar ook bij een eventueel opvangadres past. Je wilt niet dat er bij eventuele langere zienhuisopnames (je weet het nooit) ook stress ontstaat dat de hond nergens terecht kan. Nu er nog geen hond is, kan je daar wel rekening mee houden bij de keuze.
Maar vandaar ook dat Maureen zei dat een eventueel hondje bij stuiterbal Elmo moet passen :wink:
Mijn moeder heeft zo dus ook mij als achterwacht. Ze wilde namelijk ook graag een keer vliegen, met de hele familie op vakantie. Behalve met mij dus, want ik ga beslist niet een weekje in een all-in resort in de zon liggen en mijn hond dan in het pension doen. Dus zo kon Pien mooi bij ons blijven, terwijl mijn moeder een week weg was.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”