Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sporimune

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

NoaVinny
Actief
Mijn ras(sen): Kruising jackrussel, Black/Tan
Aantal honden: 2

Sporimune

Ongelezen bericht door NoaVinny »

Wie heeft er ervaring met het medicijn sporimune. Wordt gegeven bij atopische dermatitis.
Wat zijn bijwerkingen en waren de klachten na staken over of kwam het gewoon net zo hard weer terug. Het is een vrij duur medicijn.

Groetjes Marieke
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Re: Sporimune

Ongelezen bericht door kipo »

Sporimune is cyclosporine. Een medicijn dat afkomstig is uit de humane geneeskunde en daar vooral gebruikt wordt om afstotingsverschijnselen na transplantatie te voorkomen. Het onderdrukt dus het immuunsysteem en een allergie is een overdreven reactie van het immuunsysteem.
Genezen doet het niet, dus als je ermee stopt, komen de klachten weer terug. Bijwerkingen op korte termijn vallen mee, soms komen maag-darmklachten voor. Op de lange termijn is nog niet heel veel over bekend, het mag niet gegeven worden bij verdenking op tumoren en je mag 2 weken vóór en na vaccinatie ook niks geven.
NoaVinny
Actief

Bedankt voor je reactie. Ik begreep inderdaad van de da iets over dat het in een groep valt dat weer valt onder de chemotherapie. Lijkt me dus een best wel heftig medicijn.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

NoaVinny schreef:Bedankt voor je reactie. Ik begreep inderdaad van de da iets over dat het in een groep valt dat weer valt onder de chemotherapie. Lijkt me dus een best wel heftig medicijn.
Ja. Vind ik ook, alleen moet je dat wel afzetten tegen de last die je hond heeft als hij/zij het niet krijgt en tegen de andere opties die je hebt.
De 'veiligste' optie is immuuntherapie, maar dan moet je wel weten waar je hond allergisch voor is en de kans op succes is 70% en dat is óók een levenslange therapie.
De andere optie is onderdrukken van de klachten, daarbij kan het helpen om toch ook de mogelijkheid dat voeding ook een rol speelt uit te sluiten, voedingssupplementen op basis van omega-vetzuren kunnen helpen en regelmatig wassen ook. Op die manier kun je proberen om de hoeveelheid medicatie die nodig is te beperken. De medicijnen die de klachten kunnen onderdrukken zijn namelijk allemaal vrij heftig. Je hebt de keus uit prednison, cyclosporine en apoquel.
NoaVinny
Actief

Ik weet zo goed als zeker dat het door iets van buiten komt. Namelijk in de winter zijn de klachten zo goed als weg en zodra het weer iets warmer begint te worden, zo vroeg in de lente beginnen de klachten en gaan weer vrijwel weg aan het einde van de herfst. Een soort hooikoorts dus, lijkt me. Jeuk op de buik en de pootjes en soms ook soep oogjes. Ik geef nu al speciaal voer dat de klachten een beetje tegen gaat, maar het blijft er toch doorheen komen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”