Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenbelasting

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Hondenbelasting

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Wij betalen een fiks bedrag aan hondenbelasting in onze gemeente, per jaar ongeveer 800 euro. Er wordt vaak gecontroleerd, dus je komt er ook niet onderuit.
Echter, onze honden komen eigenlijk nooit op gemeentegrond. Als we weg gaan, gaan we de gemeente uit. Verder lopen ze op ons eigen terrein, wat in het bos van Staatsbosbeheer ligt. Ze worden dus altijd in dat bos uitgelaten en komen echt nooit op gemeentegrond. Dus waar betalen we in hemelsnaam die 800 euro per jaar voor.
Iemand enig idee of het in onze situatie nut heeft om bezwaar te maken?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Hondenbelasting

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ga je toch niet winnen , weggegooide energie.Flink bedrag trouwens.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Nee in je upie begin je niks tegen de belasting iedereen kan wel roepen dat ze niet op gemeente grond komen , hoe bewijs je het
Afbeelding
Keanu 1903
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer en langharige Chihuahua

Ongelezen bericht door Keanu 1903 »

Ik zou toch bezwaar maken en dit uitleggen,je situatie.
Je weet maar nooit misschien hoef je dan niet meer te betalen.
800,- lijkt mij meer dan de moeite waard.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Als je een rechtsbijstand verzekering hebt zou ik zeggen van probeer het, wat kan jou het schelen, en nooit geschoten is altijd mis- vind de honden belasting sowieso een mispunt, je betaald, maar krijgt er geen enkel recht door, sterker nog , je bent en blijft op sommige stukken met je hond niet welkom,....... beetje vreemd. betalen voor niets. Heb je geen rechtsbijstand, dan kun je best bezwaar in dienen, maar ik geef je weinig kans, maar laten weten wat je ervan vind is niet verkeerd toch
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Keanu 1903 schreef:Ik zou toch bezwaar maken en dit uitleggen,je situatie.
Je weet maar nooit misschien hoef je dan niet meer te betalen.
800,- lijkt mij meer dan de moeite waard.
Dat gaat echt niet gebeuren hoor , als ze dat doen zijn ze veel te bang dat andere mensen ook gaan lopen claimen.
Het is geen lalaland of de efteling maar een stug lopende gemeente zoals vele in NL waar je geen poot tussen de deur krijgt.
Die zijn niet zozeer meer bezig met de burgers maar met geld binnen halen en bezuinigen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hondenbelasting is een belasting die over het algemeen aangewend wordt voor algemeen nut. Puur omdat je een hond hebt. Niet omdat de hond zich regelmatig in de openbare ruimte van de gemeente bevindt.
Ik ben vóór het afschaffen van de hondenbelasting en een verhoging voor iedereen van de algemene gemeentelijke belastingen
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

meestal krijgen alleen mensen met een gecertificeerde hulphond kwijtschelding van de honden belasting.
daarom heb ik in 2005 een kennelnaam aangevraagd bij de raad van beheer. op vertoon daarvan betaal je bij mij in de gemeente een kenneltarief was dit jaar 384 euro voor onbeperkt aantal honden.

ellen
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Volgens mij betaal je hondenbelasting voor het hébben van een hond. Al komt die hond nooit je huis/tuin uit, dan nog moet je die belasting betalen. Ik kan me dus niet voorstellen dat je kans maakt met je bezwaar.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Kan je niet het recht in eigen hand nemen en voor bijvoorbeeld twee honden gaan betalen? Of komen ze echt bij je langs om het aantal honden te tellen?
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Over twee jaar zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Zoek contact met de plaatselijke politieke partijen en beklaag je over de onrechtvaardigheid van hondenbelasting. Ik zou ook zeker bezwaar maken, het zal je niets opleveren, maar de gemeente heeft er dan last van en steekt er geld in om de klacht te behandelen.
Als je niet piept verandert er zeker niets.! Succes! O ja, er is ook een landelijke petitie gaande om hondenbelasting uit de wet te krijgen, google maar!
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Er is in 2013 een uitspraak geweest dus je kunt bezwaar maken:
https://vng.nl/onderwerpenindex/belasti ... nbelasting

Hier is het met ingang van dit jaar afgeschaft. De rest van de gemeentelijke belastingen is iets omhoog gegaan maar zo is het wel eerlijker verdeeld.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nu ik nog maar twee honden heb, hebben we de kennelbelasting omgezet naar het houden van twee honden. Was voor ons goedkoper. Ben toch niet meer van plan om te fokken. Of om meerdere honden te nemen.

Ik denk niet dat jullie gemeente jou de hondenbelasting kwijt scheldt.

Het gaat om het houden van honden, niet om waar ze lopen.

Het is zelfs zo dat als je op een hond van iemand past die buiten je eigen gemeente woont je ook aangeslagen kan worden voor de hondenbelasting.

Bij ons controleren ze geregeld hoeveel honden mensen hebben. Ze komen geregeld aanbellen. Ben al een paar keer gecontroleerd.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

gonnie schreef: Bij ons controleren ze geregeld hoeveel honden mensen hebben. Ze komen geregeld aanbellen. Ben al een paar keer gecontroleerd.
Maar als je hond(en) niet blaffen weten ze toch niet hoeveel je er hebt? Ik neem aan dat ze niet binnen mogen komen en dat ook niet zullen doen.
gonnie
Zeer actief

Nou, mijn honden blaffen wel, en ik hoor wel meer honden blaffen als er gebeld wordt.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

*Wolf* schreef:
gonnie schreef: Bij ons controleren ze geregeld hoeveel honden mensen hebben. Ze komen geregeld aanbellen. Ben al een paar keer gecontroleerd.
Maar als je hond(en) niet blaffen weten ze toch niet hoeveel je er hebt? Ik neem aan dat ze niet binnen mogen komen en dat ook niet zullen doen.
Bij mij zijn ze welgeteld 1x geweest in de afgelopen 2 jaar. Hij hoorde 1 hond blaffen, vinkte m'n adres af en ging weer verder. Zo simpel was het. Ze mogen inderdaad niet zomaar je huis binnenvallen, zou wat zijn zeg.

OT; je hebt zelf gekozen voor dit aantal honden. Je wist toch van tevoren wat de bijbehorende kosten waren?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

800 euro hondenbelasting is echt een belachelijk bedrag. is dat kenneltarief?
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Bij ons zijn ze laatst nog geweest om te controleren. Alleen Manu liet zich zien :P
Hoefden we ook niet uit te leggen dat Cody via een stichting komt en dus niet van ons is. Hij staat niet bij ons geregistreerd. Die man vroeg ook niet of hij binnen mocht komen. We kregen nog een leuk flyertje waarin stond dat de gemeente de losloopgebieden zo goed verzorgt van onze centjes. Nu moet ik zeggen dat ik wel heel veel keuze heb om de honden los te laten.
In het dorp waar ik eerder woonde hoefde je geen belasting te betalen en op elke hoek stond een prullenbak met daarnaast een paal met poepzakjes. Zo'n paal heb ik hier nog nooit gezien en de prullenbakken zijn toch vaak reden om nog een stuk om te moeten lopen.

Maar ja. Den Haag.
Ik mis mijn dorp :jank:
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Wij moeten hier ook hondenbelasting betalen. Honden komen ook nooit van het erf. Maar ze komen dus echt controleren. Een tijd geleden kregen we nog bezoek van een controleur. Toen stond er 1 hond op papier maar hij hoorde er natuurlijk wel meer blaffen. Maar hij durfde het niet aan om binnen te komen kijken. Ik had hem nog wel vriendelijk uitgenodigd maar hij zag er toch maar vanaf :LOL: Hij hield het maar op 2 honden. Hij zei dat hij er 2 hoorde blaffen. Nou prima toch.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Nou ja, ik vind 't ook zunt geld maar ik wil niet elke keer als de bel gaat bang zijn dat er 2 honden aanslaan terwijl er maar 1 geregistreerd staat. Daar heb ik die €12,- per maand wel voor over :)
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Hier slaat geen enkele hond aan :mrgreen: Alleen Uma geeft soms een diepe grom en heel af en toe komt er een wroefje uit. Handig.

Ik weet eigenlijk niet eens hoe dat zit. Als Cody van de stichting is of ik dan alsnog belasting voor hem zou moeten betalen.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

€800,- is wel idioot veel :80: Voor 4 honden?

Hier betalen we geen hondenbelasting :D
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Je maakt geen schijn van kans omdat je voor het bezit betaalt ;)
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Nijmegen schijnt de duurste te zijn. Voor de tweede hond betaal je volgens mij bijna twee keer zoveel als voor 1 en 1 is al ruim 100 euro (maar dat weet ik niet zeker). Ik houd het dus maar bij 1. Of het pech was weet ik niet, maar hier stonden ze toen ik Duke een maand had al aan de deur. Had een briefje in de deur dat ze geweest waren. Toen heb ik hem gelijk maar gemeld. Was er gewoon nog niet aan toegekomen.

Ik denk dat ik er bij een volgend huis zomaar rekening mee zou kunnen houden dat ik een gemeente kies zonder honden belasting.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 06 jun 2016 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

Bij ons zouden vier honden rond de 530 euro kosten.
Kenneltarief is 377 euro.
Laatst gewijzigd door gonnie op 06 jun 2016 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Ik heb in Leeuwarden nog nooit iets van controle gezien, ook niet op hondenpoep of loslopen trouwens. Oh wacht in het ccentrum wel, volop zelfs. Daar wordt elk miezerig misstapje gelijk beboet. Maar aan de rand dus nog nooit. Nu is Faye ook super stil en verwacht ik dat zowat de hele wijk die vol zit met honden niet betaald maar toch.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Shiloh86 schreef:Nijmegen schijnt de duurste te zijn. Voor de tweede hond betaal je volgens mij bijna twee keer zoveel als voor 1 en 1 is al ruim 100 euro. Ik houd het dus maar bij 1.
Nouwwww Rotterdam staat al jaren bovenaan wat dat betreft, vermoed dat dat niet ineens is verandert :mrgreen:

Ik geef ts weinig kans trouwens, hondenbelasting is voor het hebben van een hond als inwoner van de gemeente, niet voor gebruik van gemeentegrond :wink:
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

Wij betalen altijd, want bij ons krijg je ook nog eens een boete en moet je het dubbele betalen.
Maar goed wij hebben, totdat Tama overleed, kennelbelasting betaald.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

dre schreef:
Shiloh86 schreef:Nijmegen schijnt de duurste te zijn. Voor de tweede hond betaal je volgens mij bijna twee keer zoveel als voor 1 en 1 is al ruim 100 euro. Ik houd het dus maar bij 1.
Nouwwww Rotterdam staat al jaren bovenaan wat dat betreft, vermoed dat dat niet ineens is verandert :mrgreen:

Ik geef ts weinig kans trouwens, hondenbelasting is voor het hebben van een hond als inwoner van de gemeente, niet voor gebruik van gemeentegrond :wink:
Ah, ik las in december iets over dat rotterdam de tarieven zou verlagen oid en dat daarmee nijmegen een van de duurste zou worden, maar blijkbaar is Nijmegen nog steeds wat lager. Zie nu na een google rondje dat ik het inderdaad verkeerd begrepen heb... maar nog steeds onder de duurste... blurgh, vind het onzin...

Rotterdam is overigens wel gezakt naar de (voorlopig) 6de plaats ;)
http://www.cijfernieuws.nl/nieuws/hoogs ... ting-2016/

Het enige wat je ervan terug ziet hier zijn van die super nutteloze losloop postzegels, die vooral gebruikt worden door mensen die niet willen uitlaten en er lekker op een bankje bij gaan zitten..
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Als het je lukt hoor ik dat graag. Ik vind ook dat ik teveel inkomstenbelasting betaal voor voorzieningen waar ik geen gebruik van maak. En voor grootverbruikers die net als mij 5 pakjes shag per week roken mag de accijns best lager liggen dan iemand die maar een pakje per week rookt. Ik ga tenslotte ook eerder dood. en dat is heel voordelig voor de overheid. :wink:
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”