Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
.
Moderator: moderatorteam
-
Easy_Rider
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Gebit niet compleet
Elco mist in totaal 3 kiezen, maar heeft er totaal geen problemen mee. Sterker nog, hij kauwt z'n botwerk het liefst met de kant waar hij P3 in z'n onderkaak mist, terwijl daar dus een behoorlijk gat zit. Hij mist ook tweemaal P1 in de onderkaak, maar dat zie je nauwelijks
-
Easy_Rider
- Zeer actief
v
Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, daar krijgen ze geen last mee. Zeker niet met een missende kies (missende hoek-of snijtandjes willen soms wel eens zorgen dat de rest op oudere leeftijd gaat zakken maar zo'n missende kies geeft geen problemen. Zeker qua eten niet.
Ik ken zat honden met de helft van het normale aantal tanden die gewoon kunnen barven en kluiven ed.
Ik ken zat honden met de helft van het normale aantal tanden die gewoon kunnen barven en kluiven ed.
-
Easy_Rider
- Zeer actief
v
Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Toevallig vandaag een foto gemaakt waarop het redelijk opvalt dat Elco een P3 mist in z'n onderkaak (foto is scherp op de neus en helaas niet op de ogen)

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Dat verschilt per ras denk ik?Nanna schreef:Het is geen enkel probleem maar het showen kun je vergeten.
Ik weet dat er bij de labjes vaak niet naar gekeken wordt en als dat wel gedaan wordt is er nog niet zoveel aan de hand vaak.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Bij Elco is het tot nog toe nooit een probleem geweest op showsNanna schreef:Het is geen enkel probleem maar het showen kun je vergeten.
-
Easy_Rider
- Zeer actief
v
Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Elco is een Markiesje. Heb je een foto voor ons van jouw hondje?
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
karel mist alle 4 zijn P3's.. maar of keurmeesters er naar kijken is HEEL random. De meesten kijken schaar/niet-schaar en dat is het, alleen Duitse keurmeesters staan erom bekend alles te willen tellen. Ik vind het overigens terecht dat ernaar gekeken wordt hoor.
Maeve zei laatst tegen me dat het missen van P1 en/of P3 geen fout meer is volgens FCI omdat ze rudimentair zijn, nieuwe regel, maar we konden niet echt een bron vinden. Ik zal nog eens zoeken
Maeve zei laatst tegen me dat het missen van P1 en/of P3 geen fout meer is volgens FCI omdat ze rudimentair zijn, nieuwe regel, maar we konden niet echt een bron vinden. Ik zal nog eens zoeken
-
Easy_Rider
- Zeer actief
.
Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 13 jun 2016 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Dit dus, hoewel ik het terechte afhankelijk vind van wat er in de rasstandaard staat. Gewenst of moeten. En dat kan je soms verschillend lezen.sbientje schreef:karel mist alle 4 zijn P3's.. maar of keurmeesters er naar kijken is HEEL random. De meesten kijken schaar/niet-schaar en dat is het, alleen Duitse keurmeesters staan erom bekend alles te willen tellen. Ik vind het overigens terecht dat ernaar gekeken wordt hoor.
Ben benieuwd. Aan de ene kant wel een logische keuze, aan de andere kant een hellend vlak. Wat is het volgende?sbientje schreef: Maeve zei laatst tegen me dat het missen van P1 en/of P3 geen fout meer is volgens FCI omdat ze rudimentair zijn, nieuwe regel, maar we konden niet echt een bron vinden. Ik zal nog eens zoeken
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik hoorde het ook via via, maar weet nog niet wat ik er van moet vinden. Het is wel opvallend dat het vaak de P1 of P3 is die missen, dan wel dubbel zijn. Maar rudimentair vraag ik me af. Dan zou een hond genoeg hebben aan z'n P2'sBranka schreef:Dit dus, hoewel ik het terechte afhankelijk vind van wat er in de rasstandaard staat. Gewenst of moeten. En dat kan je soms verschillend lezen.sbientje schreef:karel mist alle 4 zijn P3's.. maar of keurmeesters er naar kijken is HEEL random. De meesten kijken schaar/niet-schaar en dat is het, alleen Duitse keurmeesters staan erom bekend alles te willen tellen. Ik vind het overigens terecht dat ernaar gekeken wordt hoor.
Ben benieuwd. Aan de ene kant wel een logische keuze, aan de andere kant een hellend vlak. Wat is het volgende?sbientje schreef: Maeve zei laatst tegen me dat het missen van P1 en/of P3 geen fout meer is volgens FCI omdat ze rudimentair zijn, nieuwe regel, maar we konden niet echt een bron vinden. Ik zal nog eens zoeken
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Elco dekt toch ook? Binnen t ras geen probleem dan dat hij die 3 mist? Zou er zelf nl niet mee dekken als een reu een niet compleet gebit heeft.Fotogravinnetje schreef:Elco mist in totaal 3 kiezen, maar heeft er totaal geen problemen mee. Sterker nog, hij kauwt z'n botwerk het liefst met de kant waar hij P3 in z'n onderkaak mist, terwijl daar dus een behoorlijk gat zit. Hij mist ook tweemaal P1 in de onderkaak, maar dat zie je nauwelijks
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Nee. Behoud van de variatie in de genenpoel is belangrijker. Als je een grote populatie hebt kun je strenger selecteren dan bij een kleine populatie met relatief smalle genenpoel als bij het Markiesje
-
lila660
- Zeer actief
Het missen van elementen hoeft niet perse erfelijk te zijn. Het zou wel interessant kunnen zijn om een rontgenfoto te maken om te zien of ze helemaal niet aanwezig zijn of dat ze niet doorgekomen zijn.
Groetjes Linda
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij m'n xHH missende P-elementen gehad en inderdaad voor ik ze voor de fok afschreef eerst een röntgenfoto gemaakt om zeker te zijn.lila660 schreef:Het missen van elementen hoeft niet perse erfelijk te zijn. Het zou wel interessant kunnen zijn om een rontgenfoto te maken om te zien of ze helemaal niet aanwezig zijn of dat ze niet doorgekomen zijn.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Amy mist ook aan beide kanten de P3. Ik neem aan erfelijk/aangeboren. Ze heeft er totaal geen last van, ook niet met kluiven en barfen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Sommige rassen mogen ze gewoon missen hoor , staat dan precies beschreven welke P en hoeveel en waar.
Zou een hond niet uitsluiten van de fok voor het gemis van een Ptje.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Sommige rassen mogen ze gewoon missen hoor , staat dan precies beschreven welke P en hoeveel en waar.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Zou het ontbreken van elementen in het gebit niet te maken hebben met de gesloten populatie en de vernauwende genenpoel?
Het lijkt me niet ondenkbaar dat dit in enige mate verband houdt. Ik denk zelf wel dat hier een erfelijke component bij zit.
Bij de naakthonden is er ook een gen verantwoordelijk voor het ontbreken van gebitselementen, in dit geval het naaktgen.
Bij de Laekense zijn er ook honden die elementen missen in het gebit, en vaak zie je dat wel in bepaalde lijnen of opeenvolgende generaties terug.
En als ik lees dat bij een ras met een beperkte genenpoel als het Markiesje blijkbaar best geregeld honden zijn met ontbrekende gebitselementen, dan versterkt dat mijn gevoel.
Het lijkt me niet ondenkbaar dat dit in enige mate verband houdt. Ik denk zelf wel dat hier een erfelijke component bij zit.
Bij de naakthonden is er ook een gen verantwoordelijk voor het ontbreken van gebitselementen, in dit geval het naaktgen.
Bij de Laekense zijn er ook honden die elementen missen in het gebit, en vaak zie je dat wel in bepaalde lijnen of opeenvolgende generaties terug.
En als ik lees dat bij een ras met een beperkte genenpoel als het Markiesje blijkbaar best geregeld honden zijn met ontbrekende gebitselementen, dan versterkt dat mijn gevoel.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Bij het Markiesje is de populatie gelukkig nog niet gesloten (en wat mij betreft verandert dat niet
). Maar je verbetert het zeker niet door zulke honden dan maar uit te sluiten van de fok, aangezien je de genenpoel dan alleen maar verder versmalt
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
(Het aantal) missende kiezen is echt wel erfelijk en dus rasgebonden. Dat er hier in dit topic rap drie kruisingen oppoppen met missende P's verbaast mij eigenlijk.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Met een open populatie zou je dan toch juist beter kunnen kiezen voor een "lookalike" met een volledig gebit in plaats van voor een geregistreerd exemplaar met missende elementen?Fotogravinnetje schreef:Bij het Markiesje is de populatie gelukkig nog niet gesloten (en wat mij betreft verandert dat niet). Maar je verbetert het zeker niet door zulke honden dan maar uit te sluiten van de fok, aangezien je de genenpoel dan alleen maar verder versmalt
De populatie is immers niet gesloten, dus dan kun je de eventuele erfelijke problemen in mijn ogen eenvoudiger buiten de deur houden dan bij de gesloten populaties van al die andere rassen? Maar misschien zie ik het wel te simpel hoor, dat zou best kunnen.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
wilde dus ook eerst typen dat ik snapte dat in een kleine populatie er misschien minder nauw naar dit soort kleine foutjes gekeken wordt, maar net als jij verbaasd dat als de populatie niet gesloten is er niet wat meer rekening mee gehouden wordt. Bedoel we hebben het niet over 1 missende P1, maar beide P1 en 1 P3 mist, in totaal 3 elementen, vind ik persoonlijk toch wel een flink aantal en zeker als er de mogelijkheid is een lookalike te gebruiken ipv enkel binnen de eigen pool te blijvenLongFields schreef:Met een open populatie zou je dan toch juist beter kunnen kiezen voor een "lookalike" met een volledig gebit in plaats van voor een geregistreerd exemplaar met missende elementen?Fotogravinnetje schreef:Bij het Markiesje is de populatie gelukkig nog niet gesloten (en wat mij betreft verandert dat niet). Maar je verbetert het zeker niet door zulke honden dan maar uit te sluiten van de fok, aangezien je de genenpoel dan alleen maar verder versmalt
De populatie is immers niet gesloten, dus dan kun je de eventuele erfelijke problemen in mijn ogen eenvoudiger buiten de deur houden dan bij de gesloten populaties van al die andere rassen? Maar misschien zie ik het wel te simpel hoor, dat zou best kunnen.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Het valt niet mee om lookalikes te vinden die niet gecastreerd zijn (buitenlandse hondjes). En binnen de Nederlandse lookalikes hebben de meesten dezelfde reu als vader...
-
Alhomaro
- Actief
- Mijn ras(sen): Catalaanse herder, Kuvasz en Havanezer
- Aantal honden: 3
Remy mist aan beide zijden alle beneden kiezen. En hij eet er alles mee. Zelfs kluiven is voor hem geen probleem.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik tel er maar 2, maar misschien kijk ik niet goed. Ik zie de hond van de ts en Amy?Rosita Compagner schreef:(Het aantal) missende kiezen is echt wel erfelijk en dus rasgebonden. Dat er hier in dit topic rap drie kruisingen oppoppen met missende P's verbaast mij eigenlijk.