Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Het binnenste van de rashond is kapot
Moderator: moderatorteam
-
Lemuria
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Re: Het binnenste van de rashond is kapot
Ach, denk je even leuk met je hond te gaan spelen.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
En een probleem dat niet enkel bij de dober voorkomt.
Doggen, Salukis en nog vele andere rassen helaas.
Doggen, Salukis en nog vele andere rassen helaas.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Als het een enkelvoudige genafwijking is kan je er in 3 generaties testen vanaf zijn, mits iedereen zijn handen in elkaar vouwt.
Gen 0: Drager x lijder
Gen 1: Drager x drager
Gen 2 (eventueel): vrij x vrij.
De eerste generatie selecteer je 50% in het nest, de tweede generatie 25% en daarna alleen fokken met dieren die vrij zijn. Door al te selecteren in het nest met een gentest, verlies je geen onnodige genen, verlies je geen bloedlijnen, niets. Alleen twee generaties waarbij er minder op andere (vaak uiterlijke zaken) selectiecriteria geselecteerd kan worden.
Gen 0: Drager x lijder
Gen 1: Drager x drager
Gen 2 (eventueel): vrij x vrij.
De eerste generatie selecteer je 50% in het nest, de tweede generatie 25% en daarna alleen fokken met dieren die vrij zijn. Door al te selecteren in het nest met een gentest, verlies je geen onnodige genen, verlies je geen bloedlijnen, niets. Alleen twee generaties waarbij er minder op andere (vaak uiterlijke zaken) selectiecriteria geselecteerd kan worden.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Ja, linkage speelt een rol. Maar een dergelijke dodelijke afwijking is wel degelijk tegen te selecteren. En de genenpool zo breed mogelijk houden blijft belangrijk, ik denk ook zeker niet dat het de oplossing voor alle problemen is. Maar ik denk wel dat het voor extreem schadelijke ziektes de oplossing is en dus in dit hartprobleem. Want zelfs als je gaat outcrossen wil je dit probleem er toch uitgeselecteerd hebben, want anders blijft het terugkomen, dat kan je op je vingers natellen. En ik denk dat een outcross een heel verstandig idee is, laat de gemiddelde stamboomhond maar 1/16 (F4) of 1/32 (F5) vreemd bloed in zich dragen. Iedere keer van een ander ras het liefst.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Er zijn meerdere rassen waar het probleem zich voor doet.
Het duurt zo lang voor doordringt dat er iets akeligs aan de hand is (zoals zo vaak).
Dan is het al zo verspreid
Volgens mij is DCM naast kanker ook een probleem bij de Flatcoated Retriever?
Dat filmpje ...............
Je hoort op het einde, als hij naar Bella toe loopt de wanhoop en angst in zijn stem
Het duurt zo lang voor doordringt dat er iets akeligs aan de hand is (zoals zo vaak).
Dan is het al zo verspreid
Volgens mij is DCM naast kanker ook een probleem bij de Flatcoated Retriever?
Dat filmpje ...............
Je hoort op het einde, als hij naar Bella toe loopt de wanhoop en angst in zijn stem
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
En als dat nou het enige probleem was bij de dobers.... Heb ze zelf gehad, en nog behoorlijk wat eigenaren die ze hebben en het is echt om te huilen. Dobers die wel gezond zijn én mentaal normaal kunnen functioneren zijn uitzonderingen.
Het overgrote deel is lichamelijk en geestelijk een drama. Kronkels in hun kop, DCM, kanker, Wobbler, andere cardio afwijkingen. Schering en inslag. De meesten halen de 7 jaar niet eens.
Het overgrote deel is lichamelijk en geestelijk een drama. Kronkels in hun kop, DCM, kanker, Wobbler, andere cardio afwijkingen. Schering en inslag. De meesten halen de 7 jaar niet eens.
- CKS
- Zeer actief
Nee, want DCM gaan de meeste honden pas dood aan als ze zich al hebben kunnen voortplanten. Zie de CKCS; degenen die niet ingeslapen worden in verband met Syringomyelie gaan in 100% van de gevallen vroeg dood aan Mitralisinsufficiëntie; maar omdat dat meestal 'pas' rond het zevende jaar is blijft men vrolijk doorfokken. Bij de Dober zal we hetzelfde gebeuren, zelfs als 100% dood gaat aan DCM blijft men fokken.Nanna schreef:Dat heet ook wel een probleem dat zichzelf oplost. Zo jammer.Mizzsylver schreef:Als je de grafiek verder uitrekend heeft in 2039 100% van de dobers DCMNanna schreef:Kijk ook even naar het sfeervolle grafiekje. Over een paar jaar heeft 70% van de Dobers DCM.
Maar hé, alleen testen is genoeg hoor