Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
castratie?
Moderator: moderatorteam
-
Mockingjay
castratie?
onze reu is 13 maanden, nog niet gecastreerd,
hier wou ik mee wachten tot hij volgroeid was,
nu twijfel ik daar wel aan,
hij is actief, lief, slank, heeft mooie vacht,
de reden waarom ik het wil doen:
-ik ben geen fokker en wil geen oeps-nestje, als hij mocht uitbreken ofzo..
-hij gedraagt zich erg seksueel ten opzichte van mij en mijn man en bezoek, tegen benen oprijden...
-hij is vaak opgewonden, niet rustig eigenlijk.. in onze kleren bijten, tegen ons opspringen...
wat hebben jullie gedaan? gecastreerd of niet en wat was de reden? heeft het gedrag veranderd na de castratie?
ik heb soms wat schrik dat zijn karakter gaat veranderen en de 'probleempjes' waarvoor ik hem zou castreren niet verholpen gaan zijn
chemische castratie vind onze DA niet te vergelijken, het kan zijn dat hij er anders op reageert dan 'echte' castratie zei hij
-hij gedraagt zich erg seksueel ten opzichte van mij en mijn man en bezoek, tegen benen oprijden...
-hij is vaak opgewonden, niet rustig eigenlijk.. in onze kleren bijten, tegen ons opspringen...
wat hebben jullie gedaan? gecastreerd of niet en wat was de reden? heeft het gedrag veranderd na de castratie?
ik heb soms wat schrik dat zijn karakter gaat veranderen en de 'probleempjes' waarvoor ik hem zou castreren niet verholpen gaan zijn
chemische castratie vind onze DA niet te vergelijken, het kan zijn dat hij er anders op reageert dan 'echte' castratie zei hij
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: castratie?
Is net zoiets als ik laat hem nu maar afspuiten want stel dat hij ooit dood gereden word.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Sanner
- Zeer actief
Ik heb Teun laten castreren omdat hij overal tegenaan plaste IN huis. Heb dat echt wel eerst geprobeerd af te leren maar dat lukte gewoon niet. Na de castratie was dat heel snel over, gelukkig. Geen moment spijt van gehad. Hij is verder ook niet veranderd, hij is nog steeds heel actief en slank.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik zou eerst wat gaan doen in de richting van gedragsverandering (training, hulp van gedragsdeskundige).Mockingjay schreef:onze reu is 13 maanden, nog niet gecastreerd,
Dat is, als je dat nog niet hebt gedaan .....
Daarna kan je altijd nog besluiten tot castratie als dat nodig mocht blijken
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nee ik castreer zowel reuen en teven alleen als t medisch noodzakelijk is...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Mockingjay
welja, ik bedoel maar dat als je geen fokker bent, ontneem je je dier wel iets, want hij zal vaak gefrustreerd zijn, ook zijn hier in mijn straat 3 teefjes die niet gesteriliseerd zijn, mocht hij er in slagen de tuin uit te komen... ik wil dit in geen geval! het rijden is hier wel seksueel, dominant gedrag heeft hij niet,Frolic schreef:Ik zie hier geen één reden om hem te castreren eigenlijk. eerder om hem goed op te voeden.Mockingjay schreef:onze reu is 13 maanden, nog niet gecastreerd,
Castreren omdat je geen oepsnestje wilt?![]()
Rijden is niet per definitie seksueel gedrag.
Opgewonden gedrag, in kleren bijten en opspringen hebben vooral met opvoeding te maken, dus ik zou eens gaan kijken of jullie op dat punt steken laten vallen.
en qua opvoeding, gedraagt hij zich heel erg goed. alleen kan hij soms 'wild' worden uit het niets,
er word voldoende aandacht besteed aan beweging, spel en aandacht, maar het lijkt alsof hij door te puberen een heel onrustig hoofd heeft...
als we wandelen heeft hij alleen oog voor de urine van andere honden en zijn eigen geur laat hij ook veel achter..
- kipo
- Zeer actief
In een 'wilde' roedel mogen ook niet alle reuen altijd achter hun hormonen aanlopen.
Ik denk dat je je moet realiseren dat je hond pas 13 maanden is. Hormonaal is dat gewoon een moeilijke leeftijd, een beetje vergelijkbaar met jongeren van 15/16/17. Het brein is nog niet volgroeid en de hormonen voeren de regie.
Ik denk dat je je moet realiseren dat je hond pas 13 maanden is. Hormonaal is dat gewoon een moeilijke leeftijd, een beetje vergelijkbaar met jongeren van 15/16/17. Het brein is nog niet volgroeid en de hormonen voeren de regie.
- ranetje
- Zeer actief
Puberen gaat over, hij blijft geen puber.Mockingjay schreef:welja, ik bedoel maar dat als je geen fokker bent, ontneem je je dier wel iets, want hij zal vaak gefrustreerd zijn, ook zijn hier in mijn straat 3 teefjes die niet gesteriliseerd zijn, mocht hij er in slagen de tuin uit te komen... ik wil dit in geen geval! het rijden is hier wel seksueel, dominant gedrag heeft hij niet,
en qua opvoeding, gedraagt hij zich heel erg goed. alleen kan hij soms 'wild' worden uit het niets,
er word voldoende aandacht besteed aan beweging, spel en aandacht, maar het lijkt alsof hij door te puberen een heel onrustig hoofd heeft...
als we wandelen heeft hij alleen oog voor de urine van andere honden en zijn eigen geur laat hij ook veel achter..
Het is niet mogelijk om die ballen er na de puberteit weer aan te zetten.
Laat hem eens wat minder markeren (= geur achterlaten)?
Met die frustratie omdat hij niet "mag" kan het ook best gaan meevallen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat doen veel mensen de hele dag door?Mockingjay schreef:als we wandelen heeft hij alleen oog voor de urine van andere honden en zijn eigen geur laat hij ook veel achter..
Op hun telefoon turen en chatten.
Veel honden exact hetzelfde dus. Voor honden is snuffelen en markeren precies hetzelfde als voor mensen FB en Twitter ed.
En die mensen laat je ook niet castreren toch? En die noem je ook niet gefrustreerd.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ehm... als je hem wel castreert ontneem je hem veel meer: zn hormonen! Een reu is meer als een wandelend voortplantingsmechanisme. Ik heb 2 intacte reuen en een intacte teef. Een van de reuen heeft al gedekt dus weet wat t is. En toch mag hij niks dekken thuis... niks zieligs aan hoor heel natuurlijkMockingjay schreef:welja, ik bedoel maar dat als je geen fokker bent, ontneem je je dier wel iets, want hij zal vaak gefrustreerd zijn, ook zijn hier in mijn straat 3 teefjes die niet gesteriliseerd zijn, mocht hij er in slagen de tuin uit te komen... ik wil dit in geen geval! het rijden is hier wel seksueel, dominant gedrag heeft hij niet,Frolic schreef:Ik zie hier geen één reden om hem te castreren eigenlijk. eerder om hem goed op te voeden.Mockingjay schreef:onze reu is 13 maanden, nog niet gecastreerd,
Castreren omdat je geen oepsnestje wilt?![]()
Rijden is niet per definitie seksueel gedrag.
Opgewonden gedrag, in kleren bijten en opspringen hebben vooral met opvoeding te maken, dus ik zou eens gaan kijken of jullie op dat punt steken laten vallen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik ben geen fokker en ik wilde ook geen nestjes en heb en had een ongecastreerde reu en teef in huis.
In mijn omgeving waren/zijn ook veel intacte teven maar ik heb daar met mijn reu geen extra moeite mee gehad. Ik merkte en merk het wel aan de reuen als er loopse teven zijn. Net zo goed als ik dat aan het huidige teefje merk overigens.
Rijgedrag op mensen heeft mijn huidige hond geprobeerd toen hij nog pup was, maar dat hebben we niet toegestaan. Hoe klein hij ook was, en vaak genoeg is het te zien wanneer ze aanstalten gaan maken om te rijden, ik kap dat dus gewoon af.
Sexueel of dominant gedrag maakt me even niet uit, ik wil het niet hebben. Niet bij mensen, maar ook niet bij een willekeurige vreemde hond die gepasseerd wordt.
Hier hebben we er nu 1 die 2 jaar wordt een reutje, en destijds had ik een net zo drukke teef van 2 1/2 die op momenten enorm druk kunnen zijn op willen springen en denken dat ze zo klein als een pup zijn, inclusief dat bijten dus.
Deels speel ik mee maar ook daar gaat het eigenlijk om opvoeden. Als je het niet wilt zal je voet bij stuk moeten houden. In mijn beleving heeft dat niets te maken met intact zijn of niet het zijn gedragingen die lang zijn geaccepteerd en op een bepaald moment is de hond ouder en groter en dan is het minder prettig, of worden ze toch wat sterker waardoor je verweer wat minder is.
Zelf heb ik dus niet overwogen om vanwege bepaalde gedrag issues een hond te laten castreren. Daarbij ook vermelden dat ik een da had die me dat bij 1 reu ook absoluut af raadde. Hond was al volwassen en was gewoon op zichzelf, dat had gewoon niet anders geworden als ik hem had laten castreren.
In mijn omgeving waren/zijn ook veel intacte teven maar ik heb daar met mijn reu geen extra moeite mee gehad. Ik merkte en merk het wel aan de reuen als er loopse teven zijn. Net zo goed als ik dat aan het huidige teefje merk overigens.
Rijgedrag op mensen heeft mijn huidige hond geprobeerd toen hij nog pup was, maar dat hebben we niet toegestaan. Hoe klein hij ook was, en vaak genoeg is het te zien wanneer ze aanstalten gaan maken om te rijden, ik kap dat dus gewoon af.
Sexueel of dominant gedrag maakt me even niet uit, ik wil het niet hebben. Niet bij mensen, maar ook niet bij een willekeurige vreemde hond die gepasseerd wordt.
Hier hebben we er nu 1 die 2 jaar wordt een reutje, en destijds had ik een net zo drukke teef van 2 1/2 die op momenten enorm druk kunnen zijn op willen springen en denken dat ze zo klein als een pup zijn, inclusief dat bijten dus.
Deels speel ik mee maar ook daar gaat het eigenlijk om opvoeden. Als je het niet wilt zal je voet bij stuk moeten houden. In mijn beleving heeft dat niets te maken met intact zijn of niet het zijn gedragingen die lang zijn geaccepteerd en op een bepaald moment is de hond ouder en groter en dan is het minder prettig, of worden ze toch wat sterker waardoor je verweer wat minder is.
Zelf heb ik dus niet overwogen om vanwege bepaalde gedrag issues een hond te laten castreren. Daarbij ook vermelden dat ik een da had die me dat bij 1 reu ook absoluut af raadde. Hond was al volwassen en was gewoon op zichzelf, dat had gewoon niet anders geworden als ik hem had laten castreren.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik zie ook niet zo gauw iets in het sex loos proberen te maken van dieren..... alles wat je omschrijft is bij te sturen met opvoeden en opletten, ik vind het jammer om te castreren als het niet echt noddzakelijk is, als het niet stuk is waarom zou je het dan stuk willen maken
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Inderdaad, eerst werken aan de opvoeding. Grenzen stellen. Grote kans dat je de issues daarmee oplost. Kans dat een castratie deze problemen oplost, acht ik klein. Je zit geen met een hond op een leeftijd waarop de meeste gezonde honden druk zijn en zich vooral door hun hormonen laten leiden. Door duidelijk en consequent de grenzen aan te blijven geven, juist nu, leert je hond daar mee om te gaan.
-
Mockingjay
Oké danku wel allemaal
Ik ga nog wat meer trainen op zijn gehoorzaamheid
En leuke dingen doen zodat we leuke momenten hebben samen ipv te moeten corrigeren.
Samen komen we zijn puberteit wel uit
De DA raadde het ook af...
Het is zoals k hierboven lees, hij gedraagt zich als een pupje
En leuke dingen doen zodat we leuke momenten hebben samen ipv te moeten corrigeren.
-
Pino01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Nee hij gedraagt zich NIET als pup. Hij gedraagt zich als een irritante PUBER.Mockingjay schreef:Oké danku wel allemaal
- ranetje
- Zeer actief
Dit filmpje is ook wel leuk om eens te bekijken.Mockingjay schreef:Oké danku wel allemaal
https://www.youtube.com/watch?v=DFuBjm3 ... ture=share
- dagmar88
- Zeer actief
Mockingjay schreef:Oké danku wel allemaal
Trainen en opvoeden zijn twee verschillende dingen he.
Bij jongvolwassen reuen gaan hier de teugels even flink strak, tot ze beter met hun hormonen om kunnen gaan en snappen wat er verwacht wordt.
Tot die tijd zijn de privileges opgeschort.
Rijden heeft vaak met spanning te maken.
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Opvoeden is niet hetzelfde als gehoorzaamheid. Elco hoefde bij ons in het begin heel weinig qua gehoorzaamheid, maar regels zijn regels en als je de grenzen opzoekt, worden de grenzen strakker. Er wordt ook NIET op mensen gereden, dan zoeken we een andere manier om de spanning kwijt te raken. Ren je weg? Dan voorlopig maar alleen aangelijnd wandelen. In de lijn hangen om andere honden op te zoeken? Dan mag je niet eens snuffelen, maar alleen doorlopen. Geen aandacht voor mij? Dan ook niet los van de lijn. Etc
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Zolang hij niet tig keer per dag gaat rijen, niet de hele wandeling van de kaart is( lees: schuimbekken, klappertanden, kwijlen, trillen enz), verder geen dominant gedrag vertoond, dan zou ik inderdaad ook niet castreren.
Wij hebben Hippo wel laten castreren met 8 maanden, geweldige keuze. Die draaide helemaal door. Bij de rest merkte je tijdens de puberteit dat ze regelmatig een vlaag van 'hormoonsverbijstering' hadden, erg probeerde de grenzen te verleggen, maar met een consequente insteek was het prima te doen.
Dico is nu 10 maanden, de hormonen gieren door zijn lijf en hij terroriseert waar mogelijk, maar is gewoon prima te bereiken en wij staan wat meer op onze strepen.
Je reu is 13 maanden, waarschijnlijk nog maar een maand of 2-5 en dan is z'n ergste hormoonperiode voorbij.
Wij hebben Hippo wel laten castreren met 8 maanden, geweldige keuze. Die draaide helemaal door. Bij de rest merkte je tijdens de puberteit dat ze regelmatig een vlaag van 'hormoonsverbijstering' hadden, erg probeerde de grenzen te verleggen, maar met een consequente insteek was het prima te doen.
Dico is nu 10 maanden, de hormonen gieren door zijn lijf en hij terroriseert waar mogelijk, maar is gewoon prima te bereiken en wij staan wat meer op onze strepen.
Je reu is 13 maanden, waarschijnlijk nog maar een maand of 2-5 en dan is z'n ergste hormoonperiode voorbij.
- dagmar88
- Zeer actief
Tara schreef:Ik heb eerlijk gezegd nog nooit merkbare puberteit bij mijn honden bespeurd.
Wat in de puppenfase niet mag, dat mag ook niet in de puberteit en ook niet in de volwassen fase.
Alleen Baardo Bejaardo leeft inmiddels boven de wet, maar daar valt niks meer aan te verkloten ook.
Ik kreeg mijn reuen allemaal rond de 9 maanden, zonder veel opvoeding en met niet heel makkelijke karakters.
Hebben allemaal wel een tijd gehad dat ze stijf stonden van de hormonen en even vonden dat er dingen mochten die ik niet wil hebben.
Behalve pjotr, maar ja, dat was al een hetje met vier maanden.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ook niet... nu zou Xygan met bijna 12 maanden er midden in moeten zitten... hmm oke...Tara schreef:Ik heb eerlijk gezegd nog nooit merkbare puberteit bij mijn honden bespeurd.
Wat in de puppenfase niet mag, dat mag ook niet in de puberteit en ook niet in de volwassen fase.
Alleen Baardo Bejaardo leeft inmiddels boven de wet, maar daar valt niks meer aan te verkloten ook.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Ik heb bij Elco wel puberteit opgemerkt, maar het was niet lastig ofzo. De consequenties van bepaald gedrag hoefden we niet te veranderen. We moesten zelf wel leren wat beter te anticiperen, zodat de consequenties doorgevoerd konden worden. Opvoeden begint vanaf dag 1, dus ben je problemen voor. Maar veel mensen beginnen pas als de hond een half jaar is ofzo met proberen iets aan opvoeding te doen. Dan hebben ze de hond al wel kunstjes en commando's geleerd, maar echt opvoeden was er nauwelijks bij. En dan krijg je inderdaad dit soort problemen, waarbij de hond te weinig grenzen geleerd heeft, niet weet wanneer te stoppen en daar hormonaal gestuurd gedrag bij. Gelukkig is het nog niet te laat om de opvoeding serieus op te passen, maar het is wel harder werken dan bij een pup die vanaf het begin geleerd heeft wat de signalen zijn van het naderen van grenzen en dat je binnen die grenzen moet blijven
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Irritante, tegendraadse uitprobeerfase in onze cultuur danCleva schreef:Die bestaat ook niet.Tara schreef:Ik heb eerlijk gezegd nog nooit merkbare puberteit bij mijn honden bespeurd.
Puberteit is niet eens een menselijk gegeven maar een cultureel fenomeen.
Zat culturen gaan van de een op de andere dag over van kind naar volwassene met nul ruimte voor geëxperimenteer.
Masaimeisjes doen niet aan allerlei buien en de jongens slopen het dorp niet. Ze trouwen zodra ze veertien zijn en hebben verantwoordelijkheden. Niks geen gemekker. Je bent volwassen of je bent het niet en als je het niet bent dat sta je onder strikt gezag.
Niks puberteit.
Westerse kinderen krijgen de kans om te oefenen op volwassen zijn omdat westerse volwassenheid nogal complex is. Je kunt niet domweg doen wat volwassenen doen want dat is het westen helemaal niet zo duidelijk. Daarom hebben we die tussenfase.
Westerse volwassenheid begint zo rondom het twintigste levensjaar. Op die leeftijd hebben ze in de Amazonestammen al vier kinderen.![]()
Al dit om te zeggen dat puberteit geen biologisch menselijk fenomeen is en het geldt zeker niet voor honden.
-
Mockingjay
vanaf dag 1 heb ik mijn hond al beginnen opvoeden hoor, de reden waarom ik nog wat meer ga trainen op gehoorzaamheid is om hem mentaal wat moe te maken en samen wat leuks te gaan doenFotogravinnetje schreef:Ik heb bij Elco wel puberteit opgemerkt, maar het was niet lastig ofzo. De consequenties van bepaald gedrag hoefden we niet te veranderen. We moesten zelf wel leren wat beter te anticiperen, zodat de consequenties doorgevoerd konden worden. Opvoeden begint vanaf dag 1, dus ben je problemen voor. Maar veel mensen beginnen pas als de hond een half jaar is ofzo met proberen iets aan opvoeding te doen. Dan hebben ze de hond al wel kunstjes en commando's geleerd, maar echt opvoeden was er nauwelijks bij. En dan krijg je inderdaad dit soort problemen, waarbij de hond te weinig grenzen geleerd heeft, niet weet wanneer te stoppen en daar hormonaal gestuurd gedrag bij. Gelukkig is het nog niet te laat om de opvoeding serieus op te passen, maar het is wel harder werken dan bij een pup die vanaf het begin geleerd heeft wat de signalen zijn van het naderen van grenzen en dat je binnen die grenzen moet blijven
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Mockingjay schreef:
vanaf dag 1 heb ik mijn hond al beginnen opvoeden hoor, de reden waarom ik nog wat meer ga trainen op gehoorzaamheid is om hem mentaal wat moe te maken en samen wat leuks te gaan doen
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Als hij grenzen kende, zou je niet zo'n probleem met dat rijden op mensen hebben, omdat hij daar meteen in te remmen is met een verbale waarschuwing. Bij Elco is alleen verstrakken of 'de blik' voldoende om hem te stoppen.
Dan zou hij niet doorgaan met opspringen, als je hem vraagt te kalmeren en weten dat in kleding happen onacceptabel is. Dus daar zou ik eerst aan werken. Werk aan rust, zelfbeheersing. Dan zul je zien dat dat ook vermoeiend kan zijn voor een hond.
Je hebt hem nog niet geleerd hoe hij zich hoort te gedragen rondom mensen. Gaan trainen op gehoorzaamheid is op dit moment alleen maar meer opwinding toevoegen in plaats van hem de basis van rust te leren
Dan zou hij niet doorgaan met opspringen, als je hem vraagt te kalmeren en weten dat in kleding happen onacceptabel is. Dus daar zou ik eerst aan werken. Werk aan rust, zelfbeheersing. Dan zul je zien dat dat ook vermoeiend kan zijn voor een hond.
Je hebt hem nog niet geleerd hoe hij zich hoort te gedragen rondom mensen. Gaan trainen op gehoorzaamheid is op dit moment alleen maar meer opwinding toevoegen in plaats van hem de basis van rust te leren
-
Mockingjay
dat lijkt dan mss zo uit mijn topic, maar hij is wel degelijk opgevoed en weet hoe hij moet omgaan met mensen,Fotogravinnetje schreef:Als hij grenzen kende, zou je niet zo'n probleem met dat rijden op mensen hebben, omdat hij daar meteen in te remmen is met een verbale waarschuwing. Bij Elco is alleen verstrakken of 'de blik' voldoende om hem te stoppen.
alleen zoekt hij die grens telkens opnieuw op
en als ik met hem train op gehoorzaamheid is hij rustig, dat zorgt niet voor opwinding, hij is zelf rustiger erna, omdat hij veel moest denken en aandacht geven aan mij
maar dit is off-topic
- dagmar88
- Zeer actief
Mockingjay schreef: maar dit is off-topic
Twee topics door elkaar is wel heel onhandig.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=310468
-
Mockingjay
hihidagmar88 schreef:Mockingjay schreef: maar dit is off-topiche?
Twee topics door elkaar is wel heel onhandig.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=310468