Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ervaringen fortekor
Moderator: moderatorteam
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Ervaringen fortekor
Beau is afgelopen week onder narcose geweest, dus dat was een mooie kans om direct bloed af te nemen voor een bloedonderzoek. Daaruit kwam dat zijn nieren aan de slechte kant zijn. De dierenarts wil dat ik hem fortekor ga blijven geven, de rest van zijn leven. Nu ben ik sowieso vrij eigenwijs als het op Beau aankomt, dus toen ik gisteren toevallig de holistisch dierenarts tegenkwam waar ik liever kom, heb ik even gevraagd naar fortekor. Ik twijfel namelijk over een paar dingen. Was wel benieuwd naar de ervaringen/meningen hier, dus... Wie heeft er ervaring met fortekor?

- Feather__
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: Ervaringen fortekor
Ik zou eerder Semintra geven. Dat is een vloeibare vorm.
Ik heb een uitleg van de dierenarts waarom semintra beter is dan fortekor. Maar dat zou ik op moeten zoeken voor je.
Maar aangezien je al twijfelt aan fortekor zal je semintra ook wel niks vinden denk ik?
Ik heb een uitleg van de dierenarts waarom semintra beter is dan fortekor. Maar dat zou ik op moeten zoeken voor je.
Maar aangezien je al twijfelt aan fortekor zal je semintra ook wel niks vinden denk ik?

- Hilde
- Zeer actief
Als ik geen chemische rotzooi in mijn hond hoef te stoppen, doe ik het liever nietNanna schreef:Ik neem aan dat hij die fortekor krijgt om de doorbloeding van zijn nieren te verbeteren.
Waar twijfel je dan over?
Waarom Semintra dan wel? Ben wel benieuwd naar waarom dat beter zou moeten zijn?

-
Easy_Rider
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
x
Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hilde
- Zeer actief
Jawel hoor, géén pilletje. De DA wil ook dat ik Royal Canin nierdieet brok ga voeren. Dat doe ik ook niet 

- Feather__
- Zeer actief
Hierbij de uitleg van Semintra en 2 referentie.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1325513
http://www.bivetproducts.be/teaser/info-ckd.pdf
Referenties betreffende de werking van een angiotensine receptor blokker versus een ACE remmer en het optreden van ACE escape in patiënten.
Simpel uitgelegd: ACE remmers zoals Fortekor werken via het remmen van een enzym. Dit enzym is verantwoordelijk voor de vorming van angiotensine II hetgeen een belangrijke rol speelt in de bloeddrukregeling in onder andere de nier. Door de verlaagde hoeveelheid Angiotensine II daalt de bloeddruk in de nieren en hiermee het eiwitverlies.
Helaas wordt na langere tijd gebruik van een ACE remmer via andere mechanismen in het lichaam toch weer Angiotensine II gemaakt. Hierdoor vermindert de werking van ACE remmers na verloop van tijd.
Semintra is een Angiotensine receptor blokker. Hierdoor wordt eveneens de werking van angiotensine II verlaagd, het werkt namelijk in op de receptoren waarop Angiotensine bindt. Dit is daardoor onafhankelijk van de hoeveelheid Angiotensine, waardoor er geen vermindering is van de werking op langere termijn.
Met vriendelijke groet,
Dierenkliniek .....
Ik wil trouwens even zeggen dat heel veel nierkatten die ik 'ken' (van het nierkattentopic op een forum) het erg goed op fortekor of semintra. Ik vind het trouwens geen rotzooi 'voor niks'.
Die nieren zijn niet goed meer en dat wil je ondersteunen. Elk stukje nier wat nu beschadigd is kan nooit meer beter worden, je kan echter wel verdere afbraak afremmen met de medicijnen. Dat is niet voor niks dus
En er zijn genoeg nierdiëten en bandit heeft niervoeding versvoer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1325513
http://www.bivetproducts.be/teaser/info-ckd.pdf
Referenties betreffende de werking van een angiotensine receptor blokker versus een ACE remmer en het optreden van ACE escape in patiënten.
Simpel uitgelegd: ACE remmers zoals Fortekor werken via het remmen van een enzym. Dit enzym is verantwoordelijk voor de vorming van angiotensine II hetgeen een belangrijke rol speelt in de bloeddrukregeling in onder andere de nier. Door de verlaagde hoeveelheid Angiotensine II daalt de bloeddruk in de nieren en hiermee het eiwitverlies.
Helaas wordt na langere tijd gebruik van een ACE remmer via andere mechanismen in het lichaam toch weer Angiotensine II gemaakt. Hierdoor vermindert de werking van ACE remmers na verloop van tijd.
Semintra is een Angiotensine receptor blokker. Hierdoor wordt eveneens de werking van angiotensine II verlaagd, het werkt namelijk in op de receptoren waarop Angiotensine bindt. Dit is daardoor onafhankelijk van de hoeveelheid Angiotensine, waardoor er geen vermindering is van de werking op langere termijn.
Met vriendelijke groet,
Dierenkliniek .....
Ik wil trouwens even zeggen dat heel veel nierkatten die ik 'ken' (van het nierkattentopic op een forum) het erg goed op fortekor of semintra. Ik vind het trouwens geen rotzooi 'voor niks'.
Die nieren zijn niet goed meer en dat wil je ondersteunen. Elk stukje nier wat nu beschadigd is kan nooit meer beter worden, je kan echter wel verdere afbraak afremmen met de medicijnen. Dat is niet voor niks dus
En er zijn genoeg nierdiëten en bandit heeft niervoeding versvoer.
Laatst gewijzigd door Feather__ op 29 mei 2016 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Easy_Rider
- Zeer actief
x
- Javierrrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin - Aantal honden: 2
Fortekor ken ik, hoewel in een andere context.Lucas, een Duitse staande draadhaar, had op 10-jarige leeftijd lekke hartkleppen. Hij heeft dit gebruikt tot ik hem moest laten inslapen toen hij 14 jaar was. En niet vanwege zijn hart, maar wegens zware artrose. Ik ben blij dat hij dankzij de fortekor nog 4 goede jaren heeft gehad. Ben overigens geen voorstander van chemische rommel, maar soms breekt nood wet.
- Hilde
- Zeer actief
Ho, ho. Reageer morgen even uitgebreider maar ik heb het specifiek over RC Nierdieet. Zijn ureumwaarde zat op 20.7 en op advies van Bandit is een echt nierdieet zoals dat van Bandit niet nodig. Ik voer hem dus rauw vlees, met zo laag mogelijk fosfor, geen granen, vooral gevogelte, etc. Ik krijg door de week betaald om mensen te informeren en adviseren over hondenvoeding, dus ik doe niet zomaar wat omtrent de voeding. Ik heb nog heel veel te leren, maar weet precies genoeg om geen RC te willen voeren
Uiteraard heb ik Beau (ook door andere gezondheidsissues) en voeding allang voorgelegd aan meerdere voedingsdeskundigen en die zijn het met mijn keus voor deze kvv eens.

- kipo
- Zeer actief
Ik vind een eenmalig verhoogde ureumwaarde nietszeggend. Ik zou daar op zijn minst de creatininewaarde bij willen weten en eigenlijk ook het soortelijk gewicht van de (24-uurs) urine en een eiwitbepaling van de urine.
Sowieso is het ureumgehalte bij een hond die vlees eet vaak wat hoger, ureum is een afbraakproduct van eiwitten en vlees (kvv) heeft nu eenmaal een veel hoger aandeel eiwit dan de gemiddelde brok.
Sowieso is het ureumgehalte bij een hond die vlees eet vaak wat hoger, ureum is een afbraakproduct van eiwitten en vlees (kvv) heeft nu eenmaal een veel hoger aandeel eiwit dan de gemiddelde brok.
- Feather__
- Zeer actief
Was alleen Ureum verhoogd? Dan zou ik inderdaad ook creatinine willen weten
Het soort gelijkgewicht van urine wil ook niks zeggen want Snoopy heeft zo af en toe een te waterige urine maar zijn nieren zijn gewoon goed. Daar hebben we ook die nieuwe test gedaan waarbij nierfalen al bij 20-40% kan worden ontdekt ipv de 75% afbraak als normaal.
Even voor jou, geen idee of je dit weet
Een verhoogd ureum kan dus ook door eiwitrijk dieet komen.
Oorzaken verhoogd ureum
Verhoogde ureumproductie
Eiwitrijk dieet
Maagdarmbloeding
Afvallen
Te snel werkende schildklier
Koorts
Tetracycline (een antibioticum)
Uitdroging
Hartfalen, shock
Nierfalen
Blaas of plasbuisproblemen
Verstopte blaas of plasbuis: uw huisdier kan niet plassen
Urine lekkage (door scheur)
Bron: http://www.mcvoordieren.nl/ureum-en-creatinine
Wat fijn dat speciaal voer dan niet nodig is. Ik heb daar geen ervaring in maar ik snap dat je geen RC wil geven. Dat werd hier trouwens niet eens gegeten door mijn katten
Ik had Trovet, hills, happy cat en kattvit. Katten zijn erg lastige eters en na een tijdje weigeren ze het 'bekende' voer en moet je dus gaan wisselen 
Even voor jou, geen idee of je dit weet
Oorzaken verhoogd ureum
Verhoogde ureumproductie
Eiwitrijk dieet
Maagdarmbloeding
Afvallen
Te snel werkende schildklier
Koorts
Tetracycline (een antibioticum)
Uitdroging
Hartfalen, shock
Nierfalen
Blaas of plasbuisproblemen
Verstopte blaas of plasbuis: uw huisdier kan niet plassen
Urine lekkage (door scheur)
Bron: http://www.mcvoordieren.nl/ureum-en-creatinine
Wat fijn dat speciaal voer dan niet nodig is. Ik heb daar geen ervaring in maar ik snap dat je geen RC wil geven. Dat werd hier trouwens niet eens gegeten door mijn katten

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Dusty heeft dat destijds ook jaren gehad hiervoor... vanaf dr 5e ongeveer en ze is er op een paar weken na 12 mee geworden en overleden aan jawel accuut nierfalen.Javierrrr schreef:Fortekor ken ik, hoewel in een andere context.Lucas, een Duitse staande draadhaar, had op 10-jarige leeftijd lekke hartkleppen. Hij heeft dit gebruikt tot ik hem moest laten inslapen toen hij 14 jaar was. En niet vanwege zijn hart, maar wegens zware artrose. Ik ben blij dat hij dankzij de fortekor nog 4 goede jaren heeft gehad. Ben overigens geen voorstander van chemische rommel, maar soms breekt nood wet.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Feather__
- Zeer actief
Maar je kan toch niet zeggen dat de fortekor daardoor niet werkt? Acuut nierfalen is een vergiftiging van nieren door vergiftiging/trauma. Vaak is dat een te grote klap van de nieren die dan (tijdelijk) niet meer werkt. Acuut nierfalen is soms met spoelen weer om te draaien maar zoals eerder gezegd kan wat nu kapot is aan nieren nooit meer worden terug gedraaid.
Maar daar kan fortekor natuurlijk niks aan doen. Het kan echt wél helpen met de nieren doorbloeden en daardoor minder snel ontstekingen erin komen en littekenweefsel wat ervoor zorgt dat dat stukje het niet meer doet.
Maar daar kan fortekor natuurlijk niks aan doen. Het kan echt wél helpen met de nieren doorbloeden en daardoor minder snel ontstekingen erin komen en littekenweefsel wat ervoor zorgt dat dat stukje het niet meer doet.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh nee hoor zo bedoelde ik t ook niet... wist toen niet eens dat t ook voor nierfalen was. Is al bijna 10 jr geleden...Feather__ schreef:Maar je kan toch niet zeggen dat de fortekor daardoor niet werkt? Acuut nierfalen is een vergiftiging van nieren door vergiftiging/trauma. Vaak is dat een te grote klap van de nieren die dan (tijdelijk) niet meer werkt. Acuut nierfalen is soms met spoelen weer om te draaien maar zoals eerder gezegd kan wat nu kapot is aan nieren nooit meer worden terug gedraaid.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Feather__
- Zeer actief
Ohh.. ik dacht al
vond het al zo raar 
In principe is het niet voor nierfalen maar zorgt het voor een betere doorbloeding van de nieren wat dus wel helpt bij nierfalen.
Denk dat ze daar ook pas later achter zijn gekomen
In principe is het niet voor nierfalen maar zorgt het voor een betere doorbloeding van de nieren wat dus wel helpt bij nierfalen.
Denk dat ze daar ook pas later achter zijn gekomen

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Ik heb fortekor gebruikt bij mijn kat met nierinsufficiëntie en die is er 19 mee geworden (ze kreeg het vanaf haar 16de). Uiteindelijk is ze ingeslapen omdat haar hart het aan het begeven was en ze het steeds benauwd had.
Ik heb ook geen nierdieetbrokken gegeven, maar kvv en natvoer zonder granen met ipakitine, dat de opname van fosfor remt.
Ik heb ook geen nierdieetbrokken gegeven, maar kvv en natvoer zonder granen met ipakitine, dat de opname van fosfor remt.
- Hilde
- Zeer actief
Dit zijn zijn verhoogde waardes:
UREA 20.7 mmol/l
CREA 166 umol/l
PHOS 2.40 mmol/l
ALT 166 U/L
AMYL 1714 U/L
Daarnaast nog (niet al te heftige) bloedarmoede en een verhoogd aantal bloedplaatjes.
Edit: tikfoutje.
UREA 20.7 mmol/l
CREA 166 umol/l
PHOS 2.40 mmol/l
ALT 166 U/L
AMYL 1714 U/L
Daarnaast nog (niet al te heftige) bloedarmoede en een verhoogd aantal bloedplaatjes.
Edit: tikfoutje.
Laatst gewijzigd door Hilde op 29 mei 2016 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.

- Feather__
- Zeer actief
Creatinine moet onder de 129 zitten dus die is gewoon mooi onder de waarde. Fos moet onder de 2.60 zitten dus aan de hoge kant maar wel binnen de waarde dus.
Alt weet ik niet zeker en AMYL ken ik niet. Maar alleen ureum verhoging met goede creatinine wijst niet speciaal op nierfalen..
Alt weet ik niet zeker en AMYL ken ik niet. Maar alleen ureum verhoging met goede creatinine wijst niet speciaal op nierfalen..

- Hilde
- Zeer actief
Ho, sorry! Creatinine is 166, niet 116. Ik heb hier staan dat fos tussen de 0.81 en de 2.20 moet zitten.Feather__ schreef:Creatinine moet onder de 129 zitten dus die is gewoon mooi onder de waarde. Fos moet onder de 2.60 zitten dus aan de hoge kant maar wel binnen de waarde dus.

- Feather__
- Zeer actief
Ah, dan zijn het inderdaad verhoogde waardes.
Is het fosfaat of speciaal anorganisch fosfaat?
Er is een app. Veterinaire referentiewaarde. Daar staat fosfaat 2.60.. anorganisch is inderdaad lager maar die moet speciaal geprikt worden.
Is het fosfaat of speciaal anorganisch fosfaat?
Er is een app. Veterinaire referentiewaarde. Daar staat fosfaat 2.60.. anorganisch is inderdaad lager maar die moet speciaal geprikt worden.

- Hilde
- Zeer actief
Oh, interessant, die app, ga ik naar kijken.
En het is fosfaat. Er zijn geen extra bloedonderzoeken gedaan naast het standaard onderzoek. Het liefst zou ik elk half jaar/jaar willen prikken, maar Beau laat zich niet prikken door een DA. En om nou elke keer een roesje te doen om te kunnen prikken... Neh.
En het is fosfaat. Er zijn geen extra bloedonderzoeken gedaan naast het standaard onderzoek. Het liefst zou ik elk half jaar/jaar willen prikken, maar Beau laat zich niet prikken door een DA. En om nou elke keer een roesje te doen om te kunnen prikken... Neh.

-
Easy_Rider
- Zeer actief
Heel bijzonder! Nog nooit gehoord dat een dierenarts het niet lukt te prikken bij een hond. Is die dierenarts dan wel capabel genoeg?
- Hilde
- Zeer actief
Beau is een bijterEasy_Rider schreef:Heel bijzonder! Nog nooit gehoord dat een dierenarts het niet lukt te prikken bij een hond. Is die dierenarts dan wel capabel genoeg?

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Dan nog kan door ofwel goed vasthouden of een snuitje toch gewoon bloed geprikt worden?Hilde schreef:Beau is een bijterEasy_Rider schreef:Heel bijzonder! Nog nooit gehoord dat een dierenarts het niet lukt te prikken bij een hond. Is die dierenarts dan wel capabel genoeg?
M'n herders standaard met korf en Plato (pembroke en zeker niet de makkelijkste bij de dierenarts en durft te bijten) hou ik gewoon goed vast met prikken.
- Hilde
- Zeer actief
Ja. Met korf prima te doen en ik train er ook met hem op. Alleen ik vind de stress en eventuele succeservaringen met grommen oid het bloedonderzoek niet waardcrutz schreef:Dan nog kan door ofwel goed vasthouden of een snuitje toch gewoon bloed geprikt worden?Hilde schreef:Beau is een bijterEasy_Rider schreef:Heel bijzonder! Nog nooit gehoord dat een dierenarts het niet lukt te prikken bij een hond. Is die dierenarts dan wel capabel genoeg?
M'n herders standaard met korf en Plato (pembroke en zeker niet de makkelijkste bij de dierenarts en durft te bijten) hou ik gewoon goed vast met prikken.

-
Easy_Rider
- Zeer actief
Ix
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat niet iedereen blind t advies van een da opvolgt... en daar is niks mis mee om even verder rond te vragen. Zo bleek ook dat mijn hond destijds totaal onnodig aan medicatie voor epileptie zat terwijl t geen epileptie bleek te zijn. Ook na navragen hier en contact met div dierenartsen ZONDER daar geweest te zijn met de hond maar via filmpjes en telefonisch overleg....

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Hilde schreef:Ja. Met korf prima te doen en ik train er ook met hem op. Alleen ik vind de stress en eventuele succeservaringen met grommen oid het bloedonderzoek niet waardcrutz schreef:Dan nog kan door ofwel goed vasthouden of een snuitje toch gewoon bloed geprikt worden?Hilde schreef:Beau is een bijterEasy_Rider schreef:Heel bijzonder! Nog nooit gehoord dat een dierenarts het niet lukt te prikken bij een hond. Is die dierenarts dan wel capabel genoeg?
Het is maar wat je belangrijker vind, een klein moment van stress (succeservaring met grommen heeft hij niet als er gewoon doorgepakt wordt) of z'n gezondheid kunnen monitoren.
Daar komt voor mij dan nog bij dat ik een hond die al ouder is niet eend onder narcose laat brengen zonder uitgebreid bloedonderzoek (of het moet vliegende spoed zijn nav ongeluk oid)
- Hilde
- Zeer actief
@Crutz, onstekingen in zijn gebit dus er moesten kiezen uitgeboord worden. Dat gaat simpelweg niet zonder narcose 

-
Easy_Rider
- Zeer actief
Is een heel andere casus dan wat jouw hond had. Hier is een bloedonderzoek gedaan. En ik denk echt niet dat je die uitslag niet zal kloppen. Dus mag je er vanuit gaan dat dit toch niet een bedenksel is van een dierenarts.malinois schreef:Omdat niet iedereen blind t advies van een da opvolgt... en daar is niks mis mee om even verder rond te vragen. Zo bleek ook dat mijn hond destijds totaal onnodig aan medicatie voor epileptie zat terwijl t geen epileptie bleek te zijn. Ook na navragen hier en contact met div dierenartsen ZONDER daar geweest te zijn met de hond maar via filmpjes en telefonisch overleg....