Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cold water tail?? Of zou het iets anders zijn?
Moderator: moderatorteam
-
Natas1991
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Sheltie Shetland Sheepdog (helaas overleden 14 jaar geworden)
American Staffordshire Terriër (nu 4 jaar) - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Cold water tail?? Of zou het iets anders zijn?
Ongeveer 1 maand geleden had mijn hond ongeveer na een lange stoei ren wandeling ongeveer 20 min in het toen nog koude water gezwommen. Na wandeling thuis nog niks aan de hand. Volgende dag leek zijn staart wel gebroken/gekneusd hij hing helemaal slap en wilde zelfs niet meer kwispelen (wat hij normaal heel de dag doet)
Ik eerst gegoogled op staart lijkt gebroken en vond meteen cold water tail. Dierenarts had ernog nooit van gehoord... Ze hebben toen röntgen foto gemaakt en zijn staart was nog perfect toen hebben ze ontstekingremmende pijnstillers gegeven. Nu heeft hij het vandaag ineens weer na een redelijk lange wandeling en weer heeft hij best lang gezwommen (meneer komt het water pas uit als hij dat wil)
Hij is nu 4 jaar en zwom altijd al veel en lang maar had dit toen nooit.
Wat kan ik hier tegen doen??
Ik eerst gegoogled op staart lijkt gebroken en vond meteen cold water tail. Dierenarts had ernog nooit van gehoord... Ze hebben toen röntgen foto gemaakt en zijn staart was nog perfect toen hebben ze ontstekingremmende pijnstillers gegeven. Nu heeft hij het vandaag ineens weer na een redelijk lange wandeling en weer heeft hij best lang gezwommen (meneer komt het water pas uit als hij dat wil)
All you need is love and a dog 

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Re: Cold water tail?? Of zou het iets anders zijn?
Niets, effe rustig aan doen, gaat vanzelf beter.
Voorkomen is erg lastig.
Je kan om te verzachten/herstel te versnellen wel wat pijnstillers/ontstekingsremmers geven.
Voorkomen is erg lastig.
Je kan om te verzachten/herstel te versnellen wel wat pijnstillers/ontstekingsremmers geven.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Alex heeft daar ook last van. Ik laat hem altijd in het begin van de wandeling zwemmen zodat hij goed opgedroogd en de spieren goed warm zijn als hij thuis komt.
Het is al een aantal jaren geleden toen hij het had. Piepte heel erg, arme ziel. Een halve paracetamol (aanraden van DA, wij hadden niets anders hier) hielp tegen de pijn.
Verder kun je er inderdaad niets aan doen. Wel een beetje vreemd dat jou DA daar nog nooit van gehoord heeft
Het is al een aantal jaren geleden toen hij het had. Piepte heel erg, arme ziel. Een halve paracetamol (aanraden van DA, wij hadden niets anders hier) hielp tegen de pijn.
Verder kun je er inderdaad niets aan doen. Wel een beetje vreemd dat jou DA daar nog nooit van gehoord heeft
-
Natas1991
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Dus het is niet iets heel ergnstigs??
Dus gewoon rustig aan doen tot het weer vanzelf geneest?
Ja ik probeer hem niet te laten zwemmen met koud weer & in koud water maar soms luisterd hij niet en gaat hij toch zwemmen en komt er pas uit als hij daar zin in heeft.
Gelukkig zwemt hij niet in de winter dan vind hij het zelf toch ook te koud... Na sporten of lange wandelingen heeft hij er gelukkig nooit last van dus hij heeft wel een goede conditie.
Dus gewoon rustig aan doen tot het weer vanzelf geneest?
Ja ik probeer hem niet te laten zwemmen met koud weer & in koud water maar soms luisterd hij niet en gaat hij toch zwemmen en komt er pas uit als hij daar zin in heeft.
Gelukkig zwemt hij niet in de winter dan vind hij het zelf toch ook te koud... Na sporten of lange wandelingen heeft hij er gelukkig nooit last van dus hij heeft wel een goede conditie.

- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Laatste deel van de wandeling aangelijnd doen of door een gebied zonder water?
- amelie
- Zeer actief
Hoe kan het zijn dat een dierenarts nog nooit van CWT heeft gehoord? Zo heel zeldzaam is dat toch niet?
-
Natas1991
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Waar ik woon is er helaas overal water gelukkig luisterd hij 9 van de 10 keer wel. Dan kijkt hij me wel heel zielig aan van aaaah mag ik echt niet zwemmen?? en zie je echt dat hij zijn best doet om zich in te houden
gelukkig heeft het grootste gebied dikke riet kragen of van die houten kantjes daar gaat hij er gelukkig nooit in.

-
Natas1991
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
amelie schreef:Hoe kan het zijn dat een dierenarts nog nooit van CWT heeft gehoord? Zo heel zeldzaam is dat toch niet?
Ja dat vond ik ook beetje raar daarom hadden ze toen een röntgenfoto gemaakt ze waren ervan overtuigd dat het "gebroken/gekneusd" was maar zo gemakkelijk breekt een staart niet zomaar lijkt me...?
Toen zei ze dan is het vast ontstoken en kreeg hij ontstekings remmende pijnstillers maar nu heeft hij het dus weer na een maand...

- mosquito1980
- Zeer actief
Ik zou alleen een lichte pijn stiller geven. Verder proberen water te vermijden als hij het zo snel krijgt.Natas1991 schreef:amelie schreef:Hoe kan het zijn dat een dierenarts nog nooit van CWT heeft gehoord? Zo heel zeldzaam is dat toch niet?
Ja dat vond ik ook beetje raar daarom hadden ze toen een röntgenfoto gemaakt ze waren ervan overtuigd dat het "gebroken/gekneusd" was maar zo gemakkelijk breekt een staart niet zomaar lijkt me...?
Toen zei ze dan is het vast ontstoken en kreeg hij ontstekings remmende pijnstillers maar nu heeft hij het dus weer na een maand...
Het is inderdaad niets ernstigs maar pijnlijk en vervelend voor de hond
-
80564M
Dit klinkt me niet als een heel betrouwbare dierenartsNatas1991 schreef:amelie schreef:Hoe kan het zijn dat een dierenarts nog nooit van CWT heeft gehoord? Zo heel zeldzaam is dat toch niet?
Wat doet je hond precies in het water? Het is vaak "stijve" bewegingen van de staart en niet zo zeer koud water (zo koud is het water nu ook weer niet). Kan bijvoorbeeld ook als ze bloedfanatiek naar muisjes lopen te graven...
Maar een DA die een koudwaterstaart niet herkent, en dan maar foto's gaat maken en vervolgens "dan is het vast ontstoken" uitkraamt, dat was mijn DA niet meer hoor.
(en verder gaat het zonder medicatie ook heel snel over hoor; geen zit-oefeningen laten doen uiteraard, en eventueel lichte pijnstilling geven)
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Natas1991 schreef:Ongeveer 1 maand geleden had mijn hond ongeveer na een lange stoei ren wandeling ongeveer 20 min in het toen nog koude water gezwommen. Na wandeling thuis nog niks aan de hand. Volgende dag leek zijn staart wel gebroken/gekneusd hij hing helemaal slap en wilde zelfs niet meer kwispelen (wat hij normaal heel de dag doet)
Moest jij die foto's ook nog betalen?
Beetje griezelig, een DA die nog nooit van koudwaterstaart/broken tail syndrome heeft gehoord.
Wat pijnstiller met ontstekingsremmer (metacam of rimadyl) en even rustig houden.
Het gaat weer over.
Soms komt het regelmatig terug en soms niet.
Onvoorspelbaar.
-
Natas1991
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Tijdens het wandelen rent / speelt hij veel met honden. In het water zwemt hij gewoon heen en weer en in rondjes... Ik kan dan aan de kant gaan staan roepen maar eenmaal te water zijn die 9's voor zijn gehoorzaamheid ineens een 1 waard soms komt hij er nog uit als ik een tennisbal naar hem gooit (die komt hij dan brengen en dan van ik hem snel) en de andre keer is het gewoon wachten tot meneer uitgezwommen is. Weglopen heeft geen zin 1 x heb ik op een bankje zitten wachten (hij kon me niet zien ik hem ook niet trouwens, niet zo fijn) en hij kwam er niet sneller door uit. Gelukkig luisterd hij meestal wel... Maar zou hij dit nu altijd blijven krijgen na het zwemmen de eerste 2 jr van zijn leven had hij dit nooit.

- ranetje
- Zeer actief
Nee dat hoeft helemaal niet.Natas1991 schreef:Tijdens het wandelen rent / speelt hij veel met honden. In het water zwemt hij gewoon heen en weer en in rondjes... Ik kan dan aan de kant gaan staan roepen maar eenmaal te water zijn die 9's voor zijn gehoorzaamheid ineens een 1 waard soms komt hij er nog uit als ik een tennisbal naar hem gooit (die komt hij dan brengen en dan van ik hem snel) en de andre keer is het gewoon wachten tot meneer uitgezwommen is. Weglopen heeft geen zin 1 x heb ik op een bankje zitten wachten (hij kon me niet zien ik hem ook niet trouwens, niet zo fijn) en hij kwam er niet sneller door uit. Gelukkig luisterd hij meestal wel... Maar zou hij dit nu altijd blijven krijgen na het zwemmen de eerste 2 jr van zijn leven had hij dit nooit.
Voorspellen kan ik niet hoor
- amelie
- Zeer actief
Natas1991 had het over Coldwatertail, de zelfbedachte afkorting was van mij omdat ik te lui was om te typen. Het was overigens een oprechte vraag maar ik had hem misschien beter anders kunnen formuleren: Is een koudwaterstaart iets wat zo relatief onbekend is dat een dierenarts er niet van heeft gehoord?Cleva schreef:amelie schreef:Hoe kan het zijn dat een dierenarts nog nooit van CWT heeft gehoord? Zo heel zeldzaam is dat toch niet?
Misschien helpt het als je dezelfde taal als de dierenarts spreekt en in ieder geval niet in zelfbedachte afkortingen vervalt.
"Hij schudt met zijn kop en zijn oor is rood van binnen dus ik dacht UKG?"
"Daar heb ik nooit van gehoord."
"Serieus? Je bent dierenarts."
"Ja nou, ik had wel een hele goede bijleraar. En technisch gezien heb ik de universiteit "onder druk gezet" maar daar ben ik van vrijgesproken."
"Ja, maar UKG? Kom op."
"Ik wil een klinker kopen..."
"Urfener Klegelgeschutten. Dat is Laps voor oorontsteking."
"Oh zo. Ja, prima. Ik ben weer bij."
"Fijn pik. Jezus."
"Hier zijn druppeltjes. 3 maal daags. Dat is dan 167,35."
"Echt duur! Jemig."
"Ja, dat is een consult, de druppels en driedubbel tarief voor irritant."
Voor ik hier op het hondenforum (oeps, wilde ik dat ook bijna afkorten) kwam had ik er nog nooit van gehoord; laat staan er een van dichtbij meegemaakt. Mijn teckel meed zowel kou als water als de pest
-
Natas1991
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Dat heb ik al een paar keer gedaanCleva schreef:Dat is het water. Ga zelf maar eens met je oren net boven de waterlijn liggen. Dan hoor je alles heel anders.Natas1991 schreef:Ik kan dan aan de kant gaan staan roepen maar eenmaal te water zijn die 9's voor zijn gehoorzaamheid ineens een 1 waard soms .
Daarnaast moet je van de zomer maar een keer een nat pak voor lief nemen en die hele hond ophalen.
Maar daar hadden we het niet over.
Dus nu ben ik juist zo blij dat hij er eindelijk zelf uitkomt hij vind zwemmen helaas gewoon zo leuk... Dus hoop dat ik dat na 2 jaar niet ineens van hem moet afpakken.
Dus hoop niet dat hij nu ineens iedere keer dat hij eigenwijs gaat zwemmen een cold water tail krijgt..

-
Jetski
- Zeer actief
Ik zou als ie uit het water komt even de staart en kont/rug met een handdoek goed droogwrijven.
Je wrijft het dan ook lekker warm wat goed is voor de doorbloeding.
-
Natas1991
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Bedankt voor de tip dat ga ik zeker uitproberen volgende keer!Jetski schreef:Ik zou als ie uit het water komt even de staart en kont/rug met een handdoek goed droogwrijven.

- mosquito1980
- Zeer actief
mmmm, Alex kreeg het de eerste keer na dat hij in bad was geweest... Omdat ik niet wist wat het was had ik naar zijn fokker geschreven. Zij zei dat sommige van haar show honden daar ook wel eens last van had en dat die 2 dagen voor de show werden gewassen en niet 1 dag van te voren, zodat het beter was voor ze de ring in gingen.Tara schreef:Een koudwaterstaart heeft wel, maar niet direct te maken met het feit dat een hond in koud water zwemt. De temperatuur van het water is minder bepalend dan de naam doet vermoeden. Een koudwaterstaart is een overbelasting van het spierweefsel in de staart en kan verschillende oorzaken hebben, waaronder dus veel activiteit met staartactie (overbelasting), maar ook langdurige opsluiting in kleine ruimtes (onderbelasting). Er ontstaat zwelling in het spierweefsel van de staart die door de botstructuur van de staart niet goed weg kan. Wat je in feite ziet bij een KWS is een pijnreactie op het gezwollen spierweefsel. Om die reden zou ik er altijd een pijnstiller instoppen bij een KWS.
Ik zou mijn hond niet uit het water houden, maar wel zorgen dat hij in een goede conditie is en dus niet ineens na relatieve rustige periodes idiote capriolen (in het water) laten uithalen. Dat is toch de beste manier om te voorkomen, maar veel meer dan dat kun je preventief niet doen.
- mosquito1980
- Zeer actief
Tja, ...Tara schreef:Dat vind ik raar, hoeveel inspanning is een bad nou helemaal?mosquito1980 schreef:mmmm, Alex kreeg het de eerste keer na dat hij in bad was geweest... Omdat ik niet wist wat het was had ik naar zijn fokker geschreven. Zij zei dat sommige van haar show honden daar ook wel eens last van had en dat die 2 dagen voor de show werden gewassen en niet 1 dag van te voren, zodat het beter was voor ze de ring in gingen.Tara schreef:Een koudwaterstaart heeft wel, maar niet direct te maken met het feit dat een hond in koud water zwemt. De temperatuur van het water is minder bepalend dan de naam doet vermoeden. Een koudwaterstaart is een overbelasting van het spierweefsel in de staart en kan verschillende oorzaken hebben, waaronder dus veel activiteit met staartactie (overbelasting), maar ook langdurige opsluiting in kleine ruimtes (onderbelasting). Er ontstaat zwelling in het spierweefsel van de staart die door de botstructuur van de staart niet goed weg kan. Wat je in feite ziet bij een KWS is een pijnreactie op het gezwollen spierweefsel. Om die reden zou ik er altijd een pijnstiller instoppen bij een KWS.
Ik zou mijn hond niet uit het water houden, maar wel zorgen dat hij in een goede conditie is en dus niet ineens na relatieve rustige periodes idiote capriolen (in het water) laten uithalen. Dat is toch de beste manier om te voorkomen, maar veel meer dan dat kun je preventief niet doen.
Ik heb ook gehoord (al een tijd geleden) dat men niet precies wist waar het vandaan kwam en of het de spieren zijn of dat het komt van een zenuw
-
Lemuria
Als Izzy zwemt, hoort ze me echt wel roepen en komt eruit. Ik zou dus, als je water nadert, er gauw een 10 meter lijn aanhangen en die hond binnen hengelen als hij niet wenst te reageren 
-
Natas1991
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ja daarom vind ik het ook zo raar. Ik weet dat het niet perse in relatie hoeft te staan met zwemmen/water maar na een normale wandeling van 3 uur heeft hij er nooit last van. We wandelen elke dag minimaal 4 x en minimaal een wandeling is een uur of langer (woon naast een recreatie bos) dus een goede conditie heeft hij wel ook gek op bal apporteren. Sinds een maand geleden is het probleem begonnen en toen is het met de pijnstillers weg gegaan. Maar sinds gister heeft hij het dus weer wel beide keren toevallig na lang zwemmen kreeg hij die cold water tail. hij zwom altijd al veel en had toen nooit last. Maar ik ga volgende keer als hij klaar is met zwemmen hem goed afdrogen en hem zijn hondenjas aandoen kijken of dat helpt... Verder lijkt hij gewoon gezond op die rare hangende staart na maar hij lijkt er idd wel last van te hebben want hij kwispeld niet wat hij normaal heeeeel veel doet...

-
80564M
Precies. Mijn honden zwemmen/zwommen echt dagelijks. Ook in een meer waarvan de randen bevroren waren (dus dik onder 0). Nooit een CWT. Saar heeft het 1x gehad, en toevallig had ik de dag ervoor (waar ze het opgelopen had) een filmpje gemaakt:Tara schreef:Nou, als die spiervezels zwellen en geen kant uit kunnen gaan ze natuurlijk vanzelf wel een keer op zenuwweefsel drukken. Daarom doet het ook zo'n pijn. Maar een KWS krijgt een hond niet van het enkele feit dat er water op zijn staart komt. Dan moet er meer meespelen.
Toevallig is het nu wel in water, maar het was wel hartje zomer in een klein bos-poeltje. Water was niet koud, maar je ziet de gespannenheid in haar staart (Saar is de donkerste, die steeds voorop gaat).
Overigens heb ik er verder niets aan gedaan, pijnstilling was ook niet nodig. Het zag er alleen wat sneu uit met die hangende staart, maar Saar had er amper last van. Week later kon ik weer van haar zwiepende vlag genieten.
- Bink2009
- Zeer actief
Bink heeft toevallig nu ook een koudwaterstaart.
Hij heeft het een keer eerder gehad en toen zei DA dat het vanzelf over gaat.
Ziet er idd sneu uit zo'n slappe staart, hij heeft nu alleen het eerste stukje omhoog en de rest is nog slap, het is nu net een koeienstaart haha.
Bij hem is het denk de combinatie van weekendje weg (andere omgeving is spannend voor hem), spelen in koud water (zwemmen doet hij niet) en hele drukke wandeling in een gebied met veel konijnen en konijnenholen waar hij flink heeft gegraven.
Wij merkte het op toen we zondag uit eten waren, hij lag lekker te slapen en ineens begon hij te piepen/zeuren alsof hij nodig uit moest, toen zagen we die staart en een bescheten loopje, daarvoor was niks te zien.
Hij heeft het een keer eerder gehad en toen zei DA dat het vanzelf over gaat.
Ziet er idd sneu uit zo'n slappe staart, hij heeft nu alleen het eerste stukje omhoog en de rest is nog slap, het is nu net een koeienstaart haha.
Bij hem is het denk de combinatie van weekendje weg (andere omgeving is spannend voor hem), spelen in koud water (zwemmen doet hij niet) en hele drukke wandeling in een gebied met veel konijnen en konijnenholen waar hij flink heeft gegraven.
Wij merkte het op toen we zondag uit eten waren, hij lag lekker te slapen en ineens begon hij te piepen/zeuren alsof hij nodig uit moest, toen zagen we die staart en een bescheten loopje, daarvoor was niks te zien.
-
Natas1991
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ja als ik het zo lees van jullie is het gewoon ff rustig aan doen tot het weer over is.
En natuurlijk zijn algemene gezondheid in de gaten houden
En natuurlijk zijn algemene gezondheid in de gaten houden

-
Natas1991
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Het is gelukkig inderdaat vanzelf overgegaan met wat rust
Gizmo heeft het tot nu toe gelukkig niet meer gehad.

- ranetje
- Zeer actief
Natas1991 schreef:Het is gelukkig inderdaat vanzelf overgegaan met wat rustGizmo heeft het tot nu toe gelukkig niet meer gehad.