Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

seniorentest

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

balou2000
Actief

seniorentest

Ongelezen bericht door balou2000 »

Hoi allemaal

Mijn maltezer is nu 9 jaar en 2 maanden , ze doet het nog prima , loopt lekker een paar uur mee, eet goed , poept en plast goed ik vraag me dus af of ik een seniorentest met laten doen,
Wat bij mijn dierenarts bestaat uit behalve de normale controles, ogen oren, tanden , wegen , hartje luisteren enz ook een bloed test
waar ze gaan kijken of de organen iets raars aan geven
Denken jullie dat zo iets nuttig is
Ik denk zelf van wel omdat je dan misschien dingen opspoort in een begin stadium
maar wat denken jullie daar van
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Re: seniorentest

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Tja, zo heel erg senior vind ik een Maltezer van 9 jaar eigenlijk nog niet.( de mijne is bijna 16 geworden...) Als er geen aanwijzingen zijn dat er iets mis is zou ik er niet speciaal voor naar de DA gaan hoor. Als je er toch moet zijn voor bv een enting is het fijn dat er even algemeen gekeken word, maar ik zou geen bloedonderzoek doen als er geen aanleiding voor is.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Als Yara naar de DA moet ergens voor dan laat ik wel alles even bekijken, maar ik ga er niet speciaal voor naar de DA als ze verder niks mankeert. Zij wordt in augustus 11 jaar.
Afbeelding
balou2000
Actief

Ongelezen bericht door balou2000 »

ze moet aan het einde van de maand zo en zo naar de DA voor haar controle en vaccinatie
ik hoop ook dat ze 16 wordt
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

had er zelfs nog nooit van gehoord :schrik:
zelf zou ik geen zin hebben in onnodig gedoe. als mijn honden goed functioneren en er geen byzonderheden waarneembaar zijn, is dat voor mij voldoende. Maar als je je er zelf beter bij voelt, waarom niet he. Het is jouw hond en je moet doen wat voor jou goed voelt.
o, en ik heb 2 honden van 8 en een van bijna 13...
Afbeelding
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Ik doe jaarlijks een bloedtest hier. Vorig jaar voor het eerst toen hij 11.5 was. En pas weer na een operatie aan zn tanden (bloed was ook ervoor gecheckt).

Ik heb in 1.5 jaar 3 katten kunnen laten inslapen door nierfalen dus ik ben nu panisch voor nierfalen bij Snoopy. Voor nu zag zijn bloed er erg mooi uit en volgend jaar testen we weer.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

M'n dame van 12,5 en de 10,5 jaar oude corgi van m'n moeder krijgen inderdaad jaarlijks een bloed en urine onderzoek en m'n dame is afgelopen jaar oa geröntgend op de thorax. Maar zij krijgen op regelmatige basis NSAIDs. De overige oudjes (2x 10,5) nog niks standaard behalve als ze toch moeten.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

SuzieC1970 schreef:Tja, zo heel erg senior vind ik een Maltezer van 9 jaar eigenlijk nog niet.
Nee, ik ook niet.

Bij mijn herder van 11 ga ik wel een seniorencheck invoeren. Puur preventief, hij lijkt kerngezond. Maar ik wel weten hoe de nierwaardes zijn en zo. En daarnaast even naar hart en longen luisteren, lijkt me een strak plan.

Bij kleine hondjes zou ik dat vanaf 12 à 14 doen (nou ja, zoiets, geen ervaring met kleine hondjes, maar die leven een stuk langer).
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Wel jaarlijks laten doen bij Xena maar doe t niet meer. Sinds dr benauwdheid en t daarbij behorende da bezoek schiet ze in de stress en dat is voor haar vreselijk dus dat doe ik dr niet meer aan... als t op is is t op...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

M'n hond is ook niet zo jong meer.
Is er misschien ook een dhz setje, waarmee je de creatinineklaring even kunt checken?
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

balou2000 schreef:ze moet aan het einde van de maand zo en zo naar de DA voor haar controle en vaccinatie
ik hoop ook dat ze 16 wordt

Ik duim met je mee dat ze 16 wordt in goede gezondheid.
Persoonlijk heb ik niet veel met een bloedtest als er geen redenen voor zijn, leeftijd vind ik niet echt een reden. Mijn honden zijn nu 9 en ruim 10 en ze functioneren super goed voor hun leeftijd.
Laatst wel even bloed laten controleren van Luuk omdat hij ineens heel veel dronk en veel plaste. Check had dus een reden, anders zou ik het niet gedaan hebben. Maar uiteindelijk was het allemaal loos alarm.

Overigens vraag ik me af of jouw hondje sowieso een controle en vaccinatie zou moeten hebben. Een controle kan op zich geen kwaad, maar of dat en een vaccinatie nou allemaal nodig is :19: ?
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xena krijgt geen entingen meer sinds 2 jaar... vindt zelfs de da overbodig
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”