Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vaak epileptische aanvallen bij Tumoren?
Moderator: moderatorteam
-
Shesannie
- Vaste gebruiker
vaak epileptische aanvallen bij Tumoren?
hieronder op het forum staat een verhaal van mijn labrador Marley, die ineens epileptische achtige aanvallen kreeg
Later bleek dat hij waarschijnlijk lymfklierkanker in/bij zijn longen had en dit is uitgezaaid naar zijn bloed..
Gebeurd het vaker dat honden door tumoren epileptische achtige aanvallen krijgen?
weet iemand dat?
Later bleek dat hij waarschijnlijk lymfklierkanker in/bij zijn longen had en dit is uitgezaaid naar zijn bloed..
Gebeurd het vaker dat honden door tumoren epileptische achtige aanvallen krijgen?
weet iemand dat?
-
Shesannie
- Vaste gebruiker
Re: vaak epileptische aanvallen bij Tumoren?
Oke verklaart dus al wat meer voor mij
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ja gebeurt vaker.
Epileptiforme toevallen worden dat genoemd.
Lijkt op epilepsie, maar is het niet.
-
Labjesfan
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Is epilepsie eigenlijk in het DNA terug te vinden als je bijv erfelijkheids onderzoeken laat doen ? Vroeg ik me af. Je hoort best vaak over epilepsie. Kan je hierop testen bij fokplannen ?
- ranetje
- Zeer actief
Nog niet.Labjesfan schreef:Is epilepsie eigenlijk in het DNA terug te vinden als je bijv erfelijkheids onderzoeken laat doen ? Vroeg ik me af. Je hoort best vaak over epilepsie. Kan je hierop testen bij fokplannen ?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hiervoor moet je het onderscheid maken tussen primaire en secundaire epilepsie. Testen kan sowieso niet trouwens.Labjesfan schreef:Is epilepsie eigenlijk in het DNA terug te vinden als je bijv erfelijkheids onderzoeken laat doen ? Vroeg ik me af. Je hoort best vaak over epilepsie. Kan je hierop testen bij fokplannen ?
Wat jij beschrijft, epileptiforme aanvallen ten gevolge van tumoren noemen we secundaire epilepsie. Het heeft een onderliggende medische oorzaak. Dit kan ook bijvoorbeeld hersenletsel zijn, maar hoe dan ook is er een oorzaak en verklaring. Dan is er geen sprake van erfelijkheid dus, tenzij de onderliggende reden erfelijk is
Bij primaire epilepsie is er geen oorzaak te vinden. Geen tumoren, geen hersenletsel, geen aangeboren hersenafwijking etc. En dat kan wel erfelijk zijn, maar welke genen daarvoor verantwoordelijk zijn is onbekend. Dus fokkers kunnen er in die zin rekening mee houden dat ze het risico kunnen inschatten. Als een bepaalde hond meerdere nakomelingen krijgt met primaire epilepsie is het onverstandig om hem te combineren met een andere hond die ook voorouders of nakomelingen met primaire epilepsie heeft. Maar doordat er geen test is, is dat ook alles wat je kan, het risico inschatten. Gaat vaak goed maar niet altijd.
-
Labjesfan
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Oke. Dank je. Ik vroeg het me af omdat er in sommige rassen het vaak voorkomt en hoe fokkers het risico dan inschatten. Zo dus. Thanks. Weer wat geleerd
- ranetje
- Zeer actief
Bedenk er wel bij dat risico's door fokkers alleen goed zijn in te schatten als er onderling openheid is over erfelijke afwijkingen.Labjesfan schreef:Oke. Dank je. Ik vroeg het me af omdat er in sommige rassen het vaak voorkomt en hoe fokkers het risico dan inschatten. Zo dus. Thanks. Weer wat geleerd
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Jij bedoelt misschien EIC (exercise induced collapse)?Stepper schreef:Is er een verschil te zien? Ik bedoel, uit epilepsie zich anders dan epileptiforme toevallen?ranetje schreef:Ja gebeurt vaker.
Achterliggende gedachte bij deze vraag, is dat ik me afvraag of er ook een soort epileptiforme toevallen bestaan die alleen tijdens / direct na inspanning ontstaan, en nooit in rust (zoals dat volgens mij bij epilepsie juist andersom gebeurt).
Dat is een erfelijke afwijking en staat los van primaire epilepsie.
Maar er zijn verschillende ziektebeelden met secundaire epilepsie waarbij overbelasting (inspanning) een aanval kunnen triggeren.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik heb laatst ook een topic over hond Ben, hij heeft ook vreemde aanvallen maar ook niet zozeer epileptisch.
Bij hem is er geen oorzaak gevonden nog, mocht het vaker voor gaan komen willen ze wel eea aan onderzoeken doen.
Bij hem is er geen oorzaak gevonden nog, mocht het vaker voor gaan komen willen ze wel eea aan onderzoeken doen.