Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het afvallen ligt stil.. Iemand tips?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Het afvallen ligt stil.. Iemand tips?

Ongelezen bericht door Sulluna »

Zoals misschien de meeste van jullie weten, heb ik sinds eind februari een nieuwe hond erbij. Suus een 6 jarige labrador. Suus had erg veel overgewicht.
Bij haar vorige baasjes, liep zij weinig en kreeg zij teveel te eten. Dat maakt na 3 jaar, een hele hele dikke lab.

Bij mij gekomen, geen/amper meer koek en heel goed letten op het eten. Het lopen opbouwen en conditie krijgen. Was zij eerst na een kwartier lopen kapot, loopt zij nu een wandeling van 10km mee en rent zij met de groep honden mee.

Haar conditie is énorm vooruit gegaan. Het afvallen ging dan ook hartstikke goed! Zij is in de eerste 6 weken 1.8 kg afgevallen! Daarna ging het langzamer en inmiddels zitten wij op 2.6 kg ( 2 weken geleden gewogen) die zij kwijt is. Vanochtend gewogen.. Geen gram meer afgevallen. :denken:

Ik heb hier niet zo veel ervaring mee, dus ik denk ik ga hier even tips vragen. Uiteraard, wanneer het echt niet meer wilt lukken vraag ik tips aan mijn dierenarts. Maar hier zijn veel kenners, dus ik dacht ik gooi een balletje op.

Ook heeft zij héél veel vel. Daardoor vind ik het best lastig om te zien, wanneer zij op gewicht zou zijn. Want die "kwabben" hangen voorop, waardoor zij sowieso dikker lijkt. Als je haar vel op haar rug pakt, kan je dan met gemak 20cm omhoog tillen. Zoveel vel heeft zij dus.

Inmiddels heeft zij wel echt wat spieropbouw en een taille en kun je haar ribben voelen ( nog niet zien). Ik denk dat er dus nog wel een kilo of 3 af moet, maar ik weet niet zo goed meer hoe..

Dit was toen zij net bij mij was:
Afbeelding

Hier na 1.8 kg afgevallen:
Afbeelding
Afbeelding

Nu ( na 2.6 kg)
Afbeelding

Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Re: Het afvallen ligt stil.. Iemand tips?

Ongelezen bericht door Sas »

enige tip die ik heb: normale voer gedeeltelijk vervangen door sperziebonen. Vult wel maar zet niet aan.

zeggen ze
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Spieren wegen zwaarder dan vet. Waarschijnlijk is ze nog wel aan het afvallen, maar doordat ze meer spiermassa krijgt lijkt ze stil te staan.

Wat voor voer geef je aan haar?
Sulluna
Zeer actief

Hippo schreef:Spieren wegen zwaarder dan vet. Waarschijnlijk is ze nog wel aan het afvallen, maar doordat ze meer spiermassa krijgt lijkt ze stil te staan.

Wat voor voer geef je aan haar?
Ah, ja dat zou ook kunnen..

Zij krijgt Sam's field brok, degene zonder granen. De andere krijgen vlees, maar zij heeft altijd brok gekregen.( Wil haar op een gegeven moment wel overzetten)
Hippo
Zeer actief

Mijn honden vallen overigens af van veel merken KVV. Ze blijven alleen op gewicht en energiek van voer met voldoende koolhydraten(rijst/mais/tarwe). Ik zou dus voer waar dat in zit, zoveel mogelijk beperken.

Honden die te mager zijn of moeilijk op gewicht blijven, kan je het beste meerdere keren per dag voeren. Misschien helpt het voor Suus om juist maar 1x per dag bijv een niet te vette/eiwitrijke KVV te geven? Dingen als sperziebonen zou ik niet zo snel geven. Ze moeten per dag wel de juiste hoeveelheid vitamines/mineralen binnen krijgen en sperziebonen is behoorlijk eenzijdig.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Boomer viel in z'n eerste jaar bij ons een kilo of 5 af. De jaren daarna resp 3, 2 en 1 kilo (en toen vond ik hem eigenlijk iets te mager worden). Wij wogen hem overigens alleen bij z'n jaarlijkse bezoek aan de DA. En dat vel blijft, helaas. Maar ze ziet er al behoorlijk goed uit! :ok:
Waarom zou je haar trouwens niet nu al overzetten op vlees?
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Dat vel is echt wat van Labradors denk ik, Rani is tien kilo afgevallen en die heeft echt niet zoveel vel. Gol heeft wel een flinke kraag, dat lubbert zo lekker in een halsband :mrgreen:
Misschien scheelt het als je haar op vlees overzet, ik geef Rani nu extra brokken bij haar vlees om haar op gewicht te houden. Op alleen vlees viel ze heel hard af.
Sulluna
Zeer actief

Bedankt beide voor de reacties.

Ik heb geen idee, waarom ik haar niet overzet op vlees.. Ik vind het een beetje spannend, omdat zij zo goed af viel op brok. Ik was blij dat ik de juiste hoeveelheid had gevonden ( dus wel afvallen, maar niet teveel honger) en ben zo bang dat zij met het overzetten weer aan gaat komen. Naar mijn idee is het aankomen sneller gepiept, dan het afvallen namelijk..

Lastig, ik heb nooit te maken gehad met een veel te dikke hond. Hooguit met een kilo of 2 die er af moesten..
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik vind haar niet eens zo heel erg dik meer hoor, en ik zie ook dat ze spieren aan het ontwikkelen is. Vooral in de billen en schouders :D
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je kunt haar ook beter wat langzamer af laten vallen dan te snel. Niet aan laten komen is in de fase waar je nu zit belangrijker, samen met voldoende energie houden. Het feit dat haar ribben al te voelen zijn, geeft aan dat ze al een behoorlijk eind richting het juiste gewicht ziet. Zichtbaar bij normaal staan mogen ze toch niet worden ;)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou haar nu overzetten op vlees. Met vlees kun je heel makkelijk kiezen voor magere varianten. En bv twee keer per week pens geven. Ik heb hele goede resultaten gezien bij honden die stil stond qua afvallen na het switchen van voer (brok, maar ik geef zelf de voorkeur aan KVV of Barf). Honden die al light voer kregen en overstapten op een heel ander merk voer vielen ineens wel af tot het gewenste gewicht.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Sulluna
Zeer actief

Gollum schreef:Ik vind haar niet eens zo heel erg dik meer hoor, en ik zie ook dat ze spieren aan het ontwikkelen is. Vooral in de billen en schouders :D
Nou, ze is nog wel echt te dik.. Maar ik vind het erg lastig te zien door al dat vel. Als zij zit, gaat dat vel dus naar beneden en krijgt zij echt zo'n bobbel vel.. Dus zij lijkt wel veel dikker dan dat zij is, maar er moet zeker nog wat af.
Sulluna
Zeer actief

sirene schreef:Ik zou haar nu overzetten op vlees. Met vlees kun je heel makkelijk kiezen voor magere varianten. En bv twee keer per week pens geven. Ik heb hele goede resultaten gezien bij honden die stil stond qua afvallen na het switchen van voer (brok, maar ik geef zelf de voorkeur aan KVV of Barf). Honden die al light voer kregen en overstapten op een heel ander merk voer vielen ineens wel af tot het gewenste gewicht.
Ooh oke, nou dan ga ik haar toch maar overzetten! Zal ik haar dezelfde hoeveelheid geven als Luna bijvoorbeeld? Die is qua formaat ongeveer hetzelfde, alleen qua bouw heel anders. Ik vind dat altijd zo lastig.. Luna krijgt al jaren hetzelfde en Sultan krijgt hoeveel hij eet ( slechte eter) dus vind het lastig te bepalen hoeveel Suus dan moet. Merk dat de aanbevolen hoeveelheid vaak te veel is.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ja dat is altijd even aankijken hoeveel je moet geven. Ik zou die hvh van Luna proberen en dan kijken hoe het gaat.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hippo
Zeer actief

Hoeveelheid voer kan je niet afstemmen op grootte/gewicht. Hippo is 29 kilo en Oscar 31 kilo, bijna hetzelfde dus. Alleen Oscar eet bijna 2x zoveel dan Hippo eet en beweegt niet veel meer. Best kans dat Suus een langzamere verbranding heeft dan Luna.

Ik zou de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking/website van de leverancier nemen voor haar gewicht en dan gewoon net iets minder voeren. Binnen enkele dagen kan je al zien of merken of je op de goede weg zit.
Sulluna
Zeer actief

Hippo schreef:Hoeveelheid voer kan je niet afstemmen op grootte/gewicht. Hippo is 29 kilo en Oscar 31 kilo, bijna hetzelfde dus. Alleen Oscar eet bijna 2x zoveel dan Hippo eet en beweegt niet veel meer. Best kans dat Suus een langzamere verbranding heeft dan Luna.

Ik zou de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking/website van de leverancier nemen voor haar gewicht en dan gewoon net iets minder voeren. Binnen enkele dagen kan je al zien of merken of je op de goede weg zit.
Ja? Gaat dat zo snel?
Oké, dan doe ik dat. Gewoon net iets minder dan aanbevolen en dan in de gaten houden. Bedankt :ok:
Hippo
Zeer actief

Ik bedoel niet dat je het gewicht eraf ziet gaan :mrgreen: , maar wel hoe het is qua energieniveau. Is het energieniveau goed, maar ze is aangekomen of niet/nauwelijks afgevallen, dan iets minder voeren of andersom.

Succes!
Sulluna
Zeer actief

Hippo schreef:Ik bedoel niet dat je het gewicht eraf ziet gaan :mrgreen: , maar wel hoe het is qua energieniveau. Is het energieniveau goed, maar ze is aangekomen of niet/nauwelijks afgevallen, dan iets minder voeren of andersom.

Succes!
Nee, ik dacht eerder dat je bedoelde dat als zij aan zou komen, je het zo snel zou zien :D

Maar ik snap hoe je het bedoeld. Super, bedankt voor de tip!
Sulluna
Zeer actief

Boutje schreef:Begin met het aantal gram brokken wat je nu geeft te verdubbelen en dat in kvv te geven, kies dan wel geen vette soort als lotgering of kivo of zo. Normaal moet het zo ongeveer de juiste hoeveelheid zijn.
Heb je voor mij misschien een voorbeeld merk, die niet zo vet zijn? ( wel graag een compleet voer)
Luna en Sultan krijgen gewoon smuldier en carnibest afgewisseld met elkaar. Smuldier zal dan denk ik ook wel te vet zijn?
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Kijk anders eens naar Naturis, die hebben heel veel verschillende soorten.
Ik geloof dat paard mager is, maar ik moet altijd juist op zoek naar de vette soorten dus heel zeker weet ik het niet :engel:

Holtman's in Sassenheim weet er heel veel van en die heeft echt heel veel keuze in rauw :ok:
Sulluna
Zeer actief

Manuma schreef:Kijk anders eens naar Naturis, die hebben heel veel verschillende soorten.
Ik geloof dat paard mager is, maar ik moet altijd juist op zoek naar de vette soorten dus heel zeker weet ik het niet :engel:

Holtman's in Sassenheim weet er heel veel van en die heeft echt heel veel keuze in rauw :ok:
Maar Carnibest is niet goed? Want ik haal bij voorkeur alles bij 1 winkel.

Ik ga het eens googlen, wie weet kom ik er wel uit. :D
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Je hebt carnibest Light en dat is ook prima.als je voorkeur naar carnibest uitgaat.

Edit: dat zeg ik vol overtuiging maar ga nu twijfelen of dat er is, het is al zolang geleden dat ik carnibest gevoerd heb. Ik weet wel dat er actief was . En in mijn herinnering dus ook Light. Er is ook niks mis met bijvoorbeeld smuldier maar dan moet je gewoon iets minder geven dan je bijvoorbeeld aan Luna zou geven.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Carnibest is prima hoor.
CB light kun je altijd nog gaan voeren als je merkt dat het niet helpt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Sulluna schreef: Ik vind het een beetje spannend, omdat zij zo goed af viel op brok. Ik was blij dat ik de juiste hoeveelheid had gevonden ( dus wel afvallen, maar niet teveel honger)
Fijn dat ze op vlees over gaat :D
Nog even over bovenstaande: als je afvalt verandert ook je energiebehoefte. Bijvoorbeeld omdat je veel minder massa hoeft te voeden en je dus met minder toe kan of omdat je ineens veel meer gaat bewegen en je misschien weer iets meer kan gebruiken. Het is dus logisch dat er steeds momenten komen waarop de juiste hoeveelheid niet meer klopt :wink:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Sulluna schreef:
Maar Carnibest is niet goed? Want ik haal bij voorkeur alles bij 1 winkel.

Ik ga het eens googlen, wie weet kom ik er wel uit. :D
In Carnibest zit rijst, ik ben geen voorstander van rijst. Dat is alleen maar vulling.
Maar heeft ILD geen Naturis? Daar haal je het toch? Zij hebben veeel meer soorten dan Carnibest. Van wat ik gezien heb dan.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Gimmick moest bijna 10kg kwijt toen ze bij ons kwam.
"De juiste hoeveelheid" is niet de juiste over 4 weken. Je moet telkens iets bij stellen en regelmatig andere fysieke uitdagingen aanbieden. Zo blijft het lichaam de verbranding hoger houden door de wisselingen in spieren die gebruikt worden.

Wij hebben voor Gimmick een heel schema opgesteld samen en haar direct op vlees gezet.
Qua activiteiten was er een juiste balans tussen zwemmen (dus niet spelen in het water) rennen door de branding, fietsen, hardlopen, wandelen en toen ze lichter werd kwamen daar de mill en de flirtpole bij.

Gimmick is van een half door de poten zakkende moddervette stafford naar een knap gespierde atletische dame gegaan.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Carnibest is heel goed, en afwisselen met smuldier is zeker goed. Carnibest heeft ook een hoog vochtpercentage, dus niet teveel calorieën, als je het met brok vergelijkt.
Alhoewel het ook prima is wat je eerst deed, want ze is afgevallen. En in het begin gaat het altijd snel, dus helemaal niet raar dat ze nu even stil staat.
Ik zou me er niet druk om maken. Zolang ze niet weer aankomt :mrgreen:
Het is vaak beter wat rustig en gedoseerd af te vallen, dan iedere week een kilo.

Laat het geen obsessie worden. Normaal voer en voldoende beweging, daar krijgen de meeste honden geen overgewicht van. Vaak van verwennen en weinig lichaamsbeweging, dan wel. En dat gebeurd veel.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Je zit al op de goede weg, ze ziet er al veel beter/blijer uit :)

Ik vind Smuldier juist niet vet overigens. Ik gaf Izzy altijd 400 gram Smuldier compleet per dag, nu geef ik 170 gram brokken en ze is nou minder mager (je ziet geen schaduwen van heupbotten meer).
Sulluna
Zeer actief

oh,ik hoorde juist altijd dat Smulders vet was.
ik heb toch mijn dierenarts even gebeld en wij gaan een voeding schema maken. Hij zei juist weer dat carnibest wel goed was. rijst is dan wel alleen maar vulling, maar het geeft dus ook een vol gevoel, wat bij een dieet dus juist fijn is.

bedankt voor alle tips! volgende week ga ik eerst even langs met suus, zodat hij kan beoordelen hoeveel er nog af moet.. :)
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ja, Carnibest is top! Heeft ook een light versie. Succes!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”