Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen met de hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

xTessa
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Fietsen met de hond

Ongelezen bericht door xTessa »

Hallo allen,

Niet zeker of dit het juiste board is om te vragen, maar vond het ook niet echt bij opvoeding op gedrag horen.

Ik wil graag kijken of ik met Beau kan gaan fietsen. Het lijkt mij voor hem een lekkere manier op wat meer te bewegen en voor mij ook handiger als ik met hem ergens heen wil wat te ver is om te lopen. Nu weet ik dat het niet handig is om dat gewoon met een lijn te doen. Althans, niet met Beau, want Beau trekt ook nog steeds wel als je gewoon met hem loopt. Op plekken waar hij niet veel komt in ieder geval.

Nu ben ik dus aan het kijken naar van die fietsbeugels, alleen er is zoveel keus! En zoveel prijzen! Van 30 tot 70 euro. Ik vind alleen 70 euro wel heel veel als blijkt dat Beau dit toch niet kan en hem kapottrekt..

Iemand ervaringen met fietsbeugels en misschien ook iemand die een wat trekkerig hondje had tijdens het lopen, maar waar het met fietsen wel goed ging? Ik weet wel dat ik het langzaam moet opbouwen door eerst met hem te lopen naast de fiets en dat hij ook niet in galop naast de fiets mag, voor de rest ben ik echt een newbie hierin
Afbeelding
Sterre

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Sterre »

Ik heb jaren met Sterre gefietst. Zij was zo sterk als een beer. Ik had de Springer. Sterre liep aan een tuig aan de Springer en ik had voor het gevoel haar ook aan de riem in mijn hand aan haar halsband.
In het begin hoefde ik nauwelijks mee te trappen. In de loop van maanden ging dat beter. Sterre is een herplaatser. Ik kreeg haar toen ze 5 jaar was. Ze heeft me nooit van de fiets getrokken. De springer zit in het midden van de fiets bevestigd. Ik vond het ideaal en zonder Springer zou ik dat eerste jaar niet met haar hebben durven fietsen. Ik heb er jaren van genoten en vond het jammer toen het niet meer kon. Sterre is nu ruim 15 jaar en tot haar 12e ongeveer hebben we gefietst.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Wolfje trekt met wandelen aan de lijn , maar met fietsen altijd een slap lijntje

Met haar en Kyto fiets ik zonder de beugel ( springer )
Zij vinden t niet prettig I'm ket beugel naast de fiets te lopen

Ziva en Pinky lopen er wel aan , die willen ook altijd de 1e kilometer ff sprinten , en tussendoor nog n keer
Dan vind mijn nek het prettiger als ze aan de springer zitten ;) en kan ik ook veilig een sprintje meetrekken
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
xTessa
Actief

En hebben jullie de tijd dat jullie fietsen ook opgebouwd of direct een kwartiertje tot 20 minuten gefietst? Lijkt mij echt zo leuk om samen met Beau te gaan doen
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief

Ik begon met mijn herplaatsers met 10- 20 minuutjes
Maar die waren al 2,5 , 9 maanden en 1,5
Die waren al gewent om lang te wandelen en dan kunnen ze die 20 min makkelijk af ( die van 9 mnd begon ik met 10 minuutjes overigens )

De jonge honden ( 7 mnd ) start ik met 5 min en per maand steeds wat er bij
CillyNL
Actief

Ongelezen bericht door CillyNL »

Ik durf dus echt niet te fietsen met de hond, ben veel te bang dat ie met zijn gesnuffel wordt afgeleid en dat we dan samen op de grond liggen. Vandaar mijn zoektocht naar een mand, die tot nu toe niets oplevert.
Groetjes,

Cil
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Gizmo zit tijdens het naast de fiets lopen met een tuigje vast aan een Springer, en ik heb ook nog een lijntje aan zijn halsband dat ik in mijn hand houd. Ik ben al een aantal keren heel blij geweest met mijn Springer, omdat meneer soms ineens opzij trekt omdat er iets op de weg ligt waaraan hij vindt dat hij even moet snuffelen (want wie weet is het eetbaar). De extra lijn is voor wat extra zekerheid voor mezelf. Buiten de bebouwde kom loopt hij overigens ook een stukje gewoon los.

Ik heb de afstand en de tijd inderdaad opgebouwd, en ben daar nog steeds mee bezig omdat ik eigenlijk niet vaak genoeg met hem ga fietsen. (dan moet ik eerst mijn fietstassen van mijn fiets halen, en ze erna weer terug op doen, en daar heb ik vaak niet zo veel zin in, dan ga ik liever een lange wandeling met hem maken) Ik denk dat we nu meestal zo'n 3 km fietsen, maar hij kan eigenlijk wel verder. Ik moet alleen nog even wat routes zoeken waarmee ik het stapsgewijs op kan bouwen :engel:
xTessa
Actief

Haha ja dat opeens ergens willen snuffelen is ook wat mij tot nu toe heeft tegengehouden, maar de Springer werkt daar dus wel goed voor? Ik zag ook wel allemaal goede reviews op de site staan van zooplus, maar ik ben toch altijd een beetje bang dat de site meer goede reviews laat staan dan slechte haha. Ook een reden waarom ik het hier even vraag en dan kan ik ook doorvragen.

Wat ik ook veel mensen over hoorde is dat de stang in de weg zat met het fietsen en dat je been er dan telkens tegenaan komt. Leek mij gewoon een kwestie van verkeerd op de fietsen zetten toch?
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik fiets een paar keer per week met mijn honden, ze vinden het heerlijk. Dico gaat sinds kort mee(is nog jong), ik ben gestart met een rondje van 3,5km en dan op een heel rustig tempo(9-10km/u). Ik bouw dat dan langzaam op in afstand en tempo. Als je een volwassen hond hebt, kan wel iets harder fietsen vanaf het begin.

Heb een springer, maar ik fiets liever met een lijn in de hand. Wel doe ik ze voor de zekerheid in het begin een krachtig middel om (bijv een prikkenbandje of slipketting) zodat ik makkelijk kan corrigeren en ze mij niet omver kunnen trekken. Zodra ze goed onder appèl staan laat ik ze stukjes los lopen en uiteindelijk lopen ze altijd los mee.
Nu woon ik aan de rand van de bebouwde kom en fiets ik zo de polder of het duingebied in waar relatief weinig verkeer is. Dan is het ook geen probleem om ze alle 3 los mee te nemen.

Ik fiets overigens geen heel lange afstanden. Maximaal 10km, maar ze vinden het geweldig om te racen. Dus ons gemiddelde tempo ligt wel hoog, vaak rond de 15-17km/u inclusief de p/p stops). Alleen nu met Dico erbij gaan we even wat rustiger.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Met de springer. Gewoon via mp voor 15 euro ;) en een lijntje in de hand aan de halsband voor de zekerheid.
Ik bouw per afstand op dus niet minuten. Dus met Xavi begin ik elk jaar na de winter weer op 2 km. Vervolgens 5 en daarna 10. Overal ongeveer 1 a weken per afstand.
Een pup (va een maand of 10) bouw ik kleiner op eerst maar eens gewoon wandelen naast de fiets (ik ook maar aan de andere kant er naast).
Dan een stukje van 200/300 meter... een weekje volhouden dan naar 500 meter etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Onze golden vond het vroeger fantastisch
Ook aan de springer. De eerste paar km wilde ze alleen maar voluit als ze de kans kreeg :mrgreen:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik fietste met sam ook altijd met een springer van marktplaats aan zijn tuig en een lijn aan een halsband. die lijn hield ik zelf vast en was alleen voor nood.

sam vond het geweldig! mooi rustig aan en soms lekker opjutten "kun je niet harder? mietje!!" en dan kon hij toch ineens nog een beetje harder. mannen! hahaha
Afbeelding
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

xTessa schreef:Haha ja dat opeens ergens willen snuffelen is ook wat mij tot nu toe heeft tegengehouden, maar de Springer werkt daar dus wel goed voor? Ik zag ook wel allemaal goede reviews op de site staan van zooplus, maar ik ben toch altijd een beetje bang dat de site meer goede reviews laat staan dan slechte haha. Ook een reden waarom ik het hier even vraag en dan kan ik ook doorvragen.

Wat ik ook veel mensen over hoorde is dat de stang in de weg zat met het fietsen en dat je been er dan telkens tegenaan komt. Leek mij gewoon een kwestie van verkeerd op de fietsen zetten toch?
Eerlijk is eerlijk, ik schrik me nog steeds rot wanneer hij ineens opzij trekt, en ik merk het ook echt goed, maar ik heb nog niet op de grond gelegen, en ik denk dat dat zonder de springer wel het geval zou zijn geweest.

Ik heb totaal geen last van de stang tijdens het fietsen. Het lijkt mij dan dat die inderdaad gewoon verkeerd gemonteerd is.

Gizmo lijkt het heel fijn te vinden naast de fiets. Één keer moest ik met mijn fiets naar de fietsenmaker een dorp verderop (ongeveer 3 km), en ik ging er vanuit dat mijn fiets dan een paar dagen daar zou moeten blijven, dus ik had Gizmo meegenomen met het plan de terugweg op ons gemakje door het bos te wandelen aan de lange lijn. Maar toen bleek dat mijn fiets meteen gerepareerd werd en ik die dus mee terug naar huis kon nemen. Omdat Gizmo toen nog geen 3 km naast de fiets had gelopen (ik denk dat ik het langzamer opbouw dan zou mogen :engel: ), had ik bedacht om dan maar aan de korte lijn met de fiets in de hand terug te wandelen. Maar omdat het allemaal nogal onhandig liep, had ik hem al snel aan de springer vast gemaakt. Meneer zette meteen de versnelling in, dus ben toch maar weer opgestapt (het laatste stuk heeft hij wel verplicht moeten wandelen van mij).
Gizmo zijn prettige looptempo ligt te hoog voor mij om te voet bij te houden (hardlopen is niet mijn ding), en omdat hij slecht los kan (geen betrouwbare recall), is de fiets wel echt een uitkomst om hem wel zo te laten lopen.

Als je twijfelt of zo'n springer iets voor jou is, kun je misschien van iemand in de buurt een keer een fiets met springer (of vergelijkbaar systeem) lenen en een proefritje maken?
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

Ik fiets liever met een lijn in de hand. Mocht er wat zijn kan ik gewoon de lijn los gooien, vind het een eng idee dat hij aan mijn fiets vastzit. Als je valt ofzo zit je hond nog aan je fiets vast.
NadiaBabs
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Babs!

Ongelezen bericht door NadiaBabs »

xTessa schreef:Haha ja dat opeens ergens willen snuffelen is ook wat mij tot nu toe heeft tegengehouden, maar de Springer werkt daar dus wel goed voor? Ik zag ook wel allemaal goede reviews op de site staan van zooplus, maar ik ben toch altijd een beetje bang dat de site meer goede reviews laat staan dan slechte haha. Ook een reden waarom ik het hier even vraag en dan kan ik ook doorvragen.

Ik heb m van de zooplus Trixie heet ie geloof ik, en hij bevalt prima hoor. Babs weegt 40 kilo en wil weleens ineens een ruk aan de lijn geven als ze een kat ofzo ziet maar dat gaat met die beugel gewoon goed. Ik heb zelf nog nooit last van die stang gehad eigenlijk.
Ik heb wel altijd nog een lijn in de hand ook nog, ze zit met een tuig aan de beugel en nog een lijn aan de halsband.
Laatst gewijzigd door NadiaBabs op 26 apr 2016 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rust zacht Hannus. Voor altijd in mijn hart 19-7-2007 - 2-2-2016
** Angela **
Zeer actief

De enige keer dat ik last Vd stang had was toen ik een mountainbike had
Die heb ik toen snel eruit gedaan en n normale fiets gekocht
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Izzy trok juist in het begin als een málle aan de beugel. Ik was nog niet opgestapt of zij was bij wijze van de straat al uit. Na een klein jaar ging het al iets beter, maar toen raakte ik een onderdeel kwijt. En aangezien ik toch graag wou fietsen met haar, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb haar gewoon met tuig en riem meegenomen. Dat ging eigenlijk beter dan de Springer...nu loopt ze netjes op commando in draf naast me, meestal met een slap lijntje maar soms mag ze een stuk trekken, wat ze geweldig vindt :)
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Hippo schreef: Heb een springer, maar ik fiets liever met een lijn in de hand. Wel doe ik ze voor de zekerheid in het begin een krachtig middel om (bijv een prikkenbandje of slipketting) zodat ik makkelijk kan corrigeren en ze mij niet omver kunnen trekken. Zodra ze goed onder appèl staan laat ik ze stukjes los lopen en uiteindelijk lopen ze altijd los mee.
Hoe dieronvriendelijk kan het wezen, prikbanden !!!!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Nog nooit met een springer gehad en toch ook echt wel extreme trekkers(Duitse Herder, Amerikaanse Bulldog, Border Collies) hier gehad en nog steeds. Met de meeste extreme trekkers ga ik de eerste 100 meter gewoon even lekker racen en daarna is de gekte eraf en kunnen ze gewoon meedraven naast de fiets. Trekken is voor mij nooit een probleem geweest en laat gerust me ook een stuk vooruit trekken als de hond dat leuk vind.

Bij Norah heb ik in de wijk dubbele zekering. Ik heb ooit speciaal een lijn laten maken die hiervoor uitkomt bied. Ik heb een jachtlijn met dubbele stop die tegelijkertijd ook een politielijn is. Hierdoor kan ik dus gewoon de jachtlijn gebruiken en het uiteinde aan haar tuig vastzetten. Hierdoor kan ze gewoon trekken en als ik controle nodig heb, omdat ze gaat flippen vanwege een andere hond dan pak ik het over op de jachtlijn. Kweste van mijn hand omdraaien en na de situatie weer terugdraaien.

Verder hecht ik zwaar waarde aan opvoeding aan de fiets. Fietsen = fietsen. Daar wordt niet gesnuffeld als ze aangelijnd zijn. Ze moeten ook echt naast mij lopen, dus naast de kettingkast, dus voor een trekkende hond betekend dat gewoon kortere lijn nadat ik opgestart ben (bij opstappen kan wat lengte soms handig zijn) Aanvankelijk dus eerst een plas en poepronde doen en dan ga ik nog een klein stukje fietsen. Fietsen is serieuze zaak dus niet voor plassen, poepen en snuffelen. Leren ze snel genoeg. Nooit de neus naar beneden is dus echt wel kwestie van de lijn kort houden en dan vind ik de aanleerfase aan een halsband toch wel fijner als het echt een snuffelaar aan de fiets blijkt. Als ik naar natuurgebied fiets en ze gaan daar los (wat ik met fietsen overigens ook best vaak doe) is het andere zaak, dan maakt het mij niks aan. Maar met lijn eraan is er gewoon geen optie. Dat levert ook uiteindelijk duidelijkheid en veiligheid op.

Ik begin met 5 minuten max. En zie wat de hond er van vind. Daarna ga ik snel naar 10 minuten als het goed zit en naar 20 minuten als er een prima basisconditie is, wat ik met mijn honden heb met dagelijkse lange wandelingen e.d. Halfuurtje wacht ik dan een tijdje mee. Ik heb met enkele honden ook echt wel uur tot uren gefietst, omdat we daar van genoten, maar dan niet allemaal aangelijnd hoor. Maar dat duurt wel behoorlijk wat maanden voor je zo ver bent...
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

CillyNL schreef:Ik durf dus echt niet te fietsen met de hond, ben veel te bang dat ie met zijn gesnuffel wordt afgeleid en dat we dan samen op de grond liggen. Vandaar mijn zoektocht naar een mand, die tot nu toe niets oplevert.
Als je in een bepaald tempo fietst geef je de hond geen ruimte om te snuffelen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Gesnuffeld wordt er hier nooit aangelijnd. Los mag dat wel naar dat zijn dus bepaalde delen van de route. En ze moeten altijd poepen naast de fiets ook al hebben ze daarvoor een uur gewandeld en ook al gepoept. Dus dat mag natuurlijk wel probeer ik ze t te leren aan te geven als ze aangelijnd zijn bijv door langzamer te gaan lopen. Xena is dat helaas nooit gelukt die ging gewoon zitten als ze moest... leve de springer in dat geval!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”