Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veel likken aan pootjes enzo, kunnen jullie meedenken?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Veel likken aan pootjes enzo, kunnen jullie meedenken?

Ongelezen bericht door HillieS »

Geen idee of het onder medisch valt, maar ergens anders weet ik ook niet of het past.
Het gaat om Jamie, een Border Terriër kruising van 5,5 jaar oud.
Gevoelige darmen , kan niet tegen granen en krijgt dus ook een glutenvrije brok (Kjens) waar hij het goed op doet.
Verder krijgt hij eigenlijk nooit vlees omdat we hebben gemerkt dat na 2 maaltijden, en soms al na 1, kvv zijn ontlasting vrij dus is. Ook heeft hij een zere rechter knie, maar alleen als hij erg wild heeft gespeeld of achter een balletje aan heeft gehold.

Maar dat hebben we goed onder controle.
Jamie likt vrij vaak aan zijn poten, voornamelijk links voor.
Als hij dan eenmaal gaat likken is hij zo een minuut of 5 aan het likken, regelmatig langer.
Vaak gaat hij daarna verder met de bank waar hij op ligt.
Jamie mag op de ochtenden dat ik niet werk lekker bij me op bed nadat mijn man de honden heeft uitgelaten en eten heeft gegeven. Hij mag dan lekker mee 'uitslapen'. Het gebeurt dan vaak dat hij meteen gaat likken aan zijn pootje, maar dan al snel bijna obsessief aan het hoeslaken gaat likken. Met lange halen. Dit stop ik zo snel mogelijk, maar ik slaap dan nog half, dus heb het meestal niet direct door. Het hoeslaken is dan niet op een klein stukje wat nat, maar echt nat en dan ongeveer 40/50x40/50cm zo'n beetje.

Naast dat ik dat smerig vind ga ik daarom Jamie niet van het bed weren, aangezien hij als hij stopt wel lekker komt slapen.

Ik moet in mei weer voor de jaarlijkse check naar de DA, en ik vind dit niet iets om direct mee naar de DA te vliegen. Vandaar mijn vraag... Hebben jullie ideeën/suggesties wat het zou kunnen zijn?
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: Veel likken aan pootjes enzo, kunnen jullie meedenken?

Ongelezen bericht door Gollum »

Je zou voor de zekerheid een foto laten maken om artrose uit te sluiten. Gol likt niet meer aan haar poten sinds ze pijnstilling heeft.
Likken aan andere dingen kan misselijkheid zijn maar hij kan het ook gewoon lekker vinden (Gol tut bijvoorbeeld aan doekjes en aan het dekbed).
HillieS
Zeer actief

Gollum schreef:Je zou voor de zekerheid een foto laten maken om artrose uit te sluiten. Gol likt niet meer aan haar poten sinds ze pijnstilling heeft.
Likken aan andere dingen kan misselijkheid zijn maar hij kan het ook gewoon lekker vinden (Gol tut bijvoorbeeld aan doekjes en aan het dekbed).
Vorig jaar zei de DA nog (nav die knie) dat hij te jong zou zijn voor artose. :hmmm:
Tutten op een kleedje doet Jamie ook veel en graag, ook ter ontspanning. Maar dat is weer anders dan dit gelik.
En misselijk... Als hij misselijk is en moet spugen doet hij anders.
Dit likken is de 's morgens net na t wandelen en overdag op wisselende tijden.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Misschien toch ook iets van een contact allergie? Regelmatig met kalmerende shampoo wassen zou dan kunnen helpen? Eventueel pootjes na de ochtendwandeling afspoelen en droogmaken.

Mss houdt hij ook wel niet van nattigheid en houdt het zo in stand door te proberen droog te likken? Diem MOET afgedroogd/schoongemaakt worden anders begint hij te likken. Bij Diem is het deels allergie, deels gevoelig lijf door de schildklier afwijking en (groot) deels tikkie obsessief karakter :wink: Diem is nu al een jaar likplek vrij gelukkig.
Afbeelding
HillieS
Zeer actief

pioenroos schreef:Misschien toch ook iets van een contact allergie? Regelmatig met kalmerende shampoo wassen zou dan kunnen helpen? Eventueel pootjes na de ochtendwandeling afspoelen en droogmaken.

Mss houdt hij ook wel niet van nattigheid en houdt het zo in stand door te proberen droog te likken? Diem MOET afgedroogd/schoongemaakt worden anders begint hij te likken. Bij Diem is het deels allergie, deels gevoelig lijf door de schildklier afwijking en (groot) deels tikkie obsessief karakter :wink: Diem is nu al een jaar likplek vrij gelukkig.
Zou inderdaad kunnen. Pootjes die nat zijn zouden ook verboden moeten worden, aldus Jamie.
Maar goed, het likken is ook als hij echt droge pootjes heeft. En van schoonmaakmiddel van de vloer kan het niet zijn, gezien mijn frequentie van dweilen :engel:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

HillieS schreef:Zou inderdaad kunnen. Pootjes die nat zijn zouden ook verboden moeten worden, aldus Jamie.
Maar goed, het likken is ook als hij echt droge pootjes heeft. En van schoonmaakmiddel van de vloer kan het niet zijn, gezien mijn frequentie van dweilen :engel:
Droge pootje kunnen ook vies zijn! Een zandkorreltje tussen je tenen is ook naar, aldus Diem (Mies loopt regelmatig met hele doorntakken onder haar oksels rond zonder iets te zeggen, verschil in karakter moet er zijn)

Denk eventueel ook aan wasmiddel/verzachter dat je gebruikt en hij vies of mss juist lekker vindt :wink:
Afbeelding
HillieS
Zeer actief

pioenroos schreef:
HillieS schreef:Zou inderdaad kunnen. Pootjes die nat zijn zouden ook verboden moeten worden, aldus Jamie.
Droge pootje kunnen ook vies zijn! Een zandkorreltje tussen je tenen is ook naar, aldus Diem (Mies loopt regelmatig met hele doorntakken onder haar oksels rond zonder iets te zeggen, verschil in karakter moet er zijn)

Denk eventueel ook aan wasmiddel/verzachter dat je gebruikt en hij vies of mss juist lekker vindt :wink:
Jamie vindt Diem wat dat betreft wel een goeie gozer. (over de rest hebben we het maar even niet, haha)
Wasverzachter gebruik ik nauwelijks, voor kleedjes en beddengoed iig niet, en wasmiddel wissel ik af.
Eigengemaakt en Robijntje.
Oh en Yara snapt Mies niet, die gaat al op haar gat als er een mini takje aan haar poot :80: zit :mrgreen:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

HillieS schreef:Jamie vindt Diem wat dat betreft wel een goeie gozer. (over de rest hebben we het maar even niet, haha)
Wasverzachter gebruik ik nauwelijks, voor kleedjes en beddengoed iig niet, en wasmiddel wissel ik af.
Diem en Jamie lijken te veel op elkaar, dat geeft mooi vuurwerk :engel:
Misschien eens kijken of hij meer of minder likt afhankelijk van welk wasmiddel je gebruikt? Of de was spoelen met een flinke scheut azijn?
HillieS schreef:Oh en Yara snapt Mies niet, die gaat al op haar gat als er een mini takje aan haar poot :80: zit :mrgreen:
Mies heeft het meestal te druk met andere zaken om je druk te maken over wat prikkende doornen :roll: Ik heb mezelf wel eens geprikt met een lange doorn tussen haar tenen, volgens mij gedeeltelijk ín haar poot want het puntje was nat. Zat er al even, ik vond het toen ik opgedroogde modderklontjes aan het wegkammen was, thuis :19:
Afbeelding
HillieS
Zeer actief

pioenroos schreef:
HillieS schreef:Jamie vindt Diem wat dat betreft wel een goeie gozer. (over de rest hebben we het maar even niet, haha)
Diem en Jamie lijken te veel op elkaar, dat geeft mooi vuurwerk :engel:
Misschien eens kijken of hij meer of minder likt afhankelijk van welk wasmiddel je gebruikt? Of de was spoelen met een flinke scheut azijn?
Grinnik...
Ik ga er eens op letten. Alhoewel ik voor mijn beddengoed altijd hetzelfde gebruik trouwens.
Voor de kleedjes wissel ik.
pioenroos schreef:
HillieS schreef:Oh en Yara snapt Mies niet, die gaat al op haar gat als er een mini takje aan haar poot :80: zit :mrgreen:
Mies heeft het meestal te druk met andere zaken om je druk te maken over wat prikkende doornen :roll: Ik heb mezelf wel eens geprikt met een lange doorn tussen haar tenen, volgens mij gedeeltelijk ín haar poot want het puntje was nat. Zat er al even, ik vond het toen ik opgedroogde modderklontjes aan het wegkammen was, thuis :19:
Dat zou bij Yara dus echt niet gebeuren. Bij haar moet het dan NU! weg... En anders blijf je zo lang zitten en weg proberen te prutsen tot het er tussen weg is. Zo'n doorntje zou Yara trouwens onder luid gepiep en mankend ondergaan :mrgreen: En dan haal ik het braaf weer weg :engel:
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Likken aan poten wordt ook wel gezien bij honden die ergens pijnklachten hebben. Niet per se in de poten. Het leidt af en reduceert stress.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

HillieS schreef:
Gollum schreef:Je zou voor de zekerheid een foto laten maken om artrose uit te sluiten. Gol likt niet meer aan haar poten sinds ze pijnstilling heeft.
Vorig jaar zei de DA nog (nav die knie) dat hij te jong zou zijn voor artose. :hmmm:
Tutten op een kleedje doet Jamie ook veel en graag, ook ter ontspanning. Maar dat is weer anders dan dit gelik.
Artrose kan ook na trauma ontstaan, dat kan bij elke leeftijd.
Niet dat ik perse wil zeggen dat hij artrose heeft hoor, ik moest eraan denken omdat dat mijn ervaring met Gol is.
HillieS
Zeer actief

Gollum schreef:
HillieS schreef:
Artrose kan ook na trauma ontstaan, dat kan bij elke leeftijd.
Niet dat ik perse wil zeggen dat hij artrose heeft hoor, ik moest eraan denken omdat dat mijn ervaring met Gol is.
Snap ik :ok:
Ik neem het mee als we voor de check gaan bij de da :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”