Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
En applaus voor de Noorse kennelclub
Moderator: moderatorteam
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Re: En applaus voor de Noorse kennelclub
Ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken, hopelijk ten goede voor de honden want wat er nu doorgaans als "beste representatie van het ras" op nummer 1 gezet wordt kan echt niet meer.
Nou vind ik heel veel showhonden al lang niet meer nou echt representatief voor hun ras maar goed...
Nou vind ik heel veel showhonden al lang niet meer nou echt representatief voor hun ras maar goed...
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Die werkhondjes bij de Clumbers vind ik geweldig.
Hoorde er een tijdje terug over en ik vind ze prachtig.
Vele malen mooier dan de showhonden
En ze kunnen werken!
Hoorde er een tijdje terug over en ik vind ze prachtig.
Vele malen mooier dan de showhonden
En ze kunnen werken!
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
De Clumber werklijn vind ik ook heel mooi terwijl ik de showlijn niet om aan te zien vindt
maar ja, het wint op show dus we fucken gewoon door...
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Goed initiatief!
En werkclumbers zijn inderdaad geweldig.
In o.a. scandinavië en Oost-Europa zie je overigens standaard veel slankere, atletischere clumbers (zijn ook vaak gemengde lijnen, net als de mijne, en die zijn ook prima in staat om te werken).
Dan krijg je zo'n beetje dit:

En in Engeland is er met name een heel duidelijke scheiding tussen werk- en showlijnen.
Dan kunnen ze inderdaad zo verschillend zijn als op de foto's van Nanna.
En werkclumbers zijn inderdaad geweldig.
In o.a. scandinavië en Oost-Europa zie je overigens standaard veel slankere, atletischere clumbers (zijn ook vaak gemengde lijnen, net als de mijne, en die zijn ook prima in staat om te werken).
Dan krijg je zo'n beetje dit:

En in Engeland is er met name een heel duidelijke scheiding tussen werk- en showlijnen.
Dan kunnen ze inderdaad zo verschillend zijn als op de foto's van Nanna.
- CKS
- Zeer actief
Kwestie van 1 mailtje naar Belgie sturen: 'Geachte FCi, gezien jullie niets doen om de gezondheid van de onder jullie auspicien gefokte rashondjes te verbeteren, en wij niet langer van plan zijn om honderduizenden of miljoenen mismaakte kortsnuitjes jaarlijks een ellendige verstikkingsdood te laten sterven, regelen vanaf nu wij de rasstandaarden zelf. Mochten jullie ooit ook eens serieus iets willen gaan ondernemen, dan horen wij dat wel. Tot dan!' Met vriendelijke groeten, de Noorse Kennelclub.Mickie schreef: Heel voortvarend, maar het vetgedrukte kán dus niet, want aanpassing van de rasstandaard mag alleen door het land van oorsprong en aan outcross zijn ook dergelijke regels verbonden.
Voor de rest applaudisseer ik mee.
Ik zie niet wat er niet kan hoor.
- CKS
- Zeer actief
Ik ga toch even serieus op deze trol in.Mickie schreef: Tuurlijk!
Weet je wat, doen we meteen een mailtje naar de belastingdienst dat we de hoogte van onze aanslagen zelf wel gaan bepalen. Werkt vast even goed
Het verschil met de aanslag zelf bepalen is dat er in een land fiscale wetgeving waar je je aan te houden zult hebben. Of je moet wat handigheidjes toepassen (off-shore gaan bijvooorbeeld) of frauderen (gewoon minder opgeven, lukt soms als je veel contante inkomsten hebt maar als je gepakt wordt zal je moeten boeten). Dit dus, omdat er nationale en zelfs internationale wetgeving is over het betalen van belasting.
De situatie met rasstandaarden is hier natuurlijk totaal niet mee te vergelijken. Er bestaat geen enkele wet die de lengte (of het ontbreken daarvan) van een neus van een hond voorschrijft. Dit zijn afspraken die gemaakt zijn binnen clubjes mensen en die clubjes mensen hebben zich verenigd met andere clubjes uit andere landen en onderling hebben die afgesproken elkaars afspraken te respecteren. En zelfs dat niet altijd, probeer jij anders maar eens een stamboek FCI geregistreerde Hollandse herder in te schrijven op een Engelse show.
Als één van die clubjes (in dit geval het clubje uit Noorwegen) besluit dat een afspraak die in Engeland gemaakt is niet meer vol te houden is (omdat dit onbeschrijvelijk dierenleed veroorzaakt, een betere reden kan ik werkelijk niet verzinnen) dan volstaat het om even de andere clubjes in te lichten dat die afspraak niet langer gevolgd wordt in Noorwegen. Klaar. Daar gaan geen boetes of gevangenisstraffen op volgen, want nogmaals, rasstandaarden zijn simpelweg afspraken, geen wetten, het enige wat de FCi kan doen is besluiten de Noorse kennenclub niet meer als lid te erkennen. Daar kunnen ze eigenlijk alleen maar op vooruit gaan (de Noren dus). Want vanuit de FCi zelf zullen de veranderingen in ieder geval nooit komen zoveel is intussen duidelijk.
-
Neeltje
De Noorse club heeft vorig jaar al eerder een aanvaring gehad met de FCI betreffende de World Dog Show in China, daar hebben ze toen ook een zeer hard standpunt ingenomen. Dus denk dat het ze inderdaad weinig kan uitmaken.CKS schreef:Ik ga toch even serieus op deze trol in.Mickie schreef: Tuurlijk!
Weet je wat, doen we meteen een mailtje naar de belastingdienst dat we de hoogte van onze aanslagen zelf wel gaan bepalen. Werkt vast even goed
Het verschil met de aanslag zelf bepalen is dat er in een land fiscale wetgeving waar je je aan te houden zult hebben. Of je moet wat handigheidjes toepassen (off-shore gaan bijvooorbeeld) of frauderen (gewoon minder opgeven, lukt soms als je veel contante inkomsten hebt maar als je gepakt wordt zal je moeten boeten). Dit dus, omdat er nationale en zelfs internationale wetgeving is over het betalen van belasting.
De situatie met rasstandaarden is hier natuurlijk totaal niet mee te vergelijken. Er bestaat geen enkele wet die de lengte (of het ontbreken daarvan) van een neus van een hond voorschrijft. Dit zijn afspraken die gemaakt zijn binnen clubjes mensen en die clubjes mensen hebben zich verenigd met andere clubjes uit andere landen en onderling hebben die afgesproken elkaars afspraken te respecteren. En zelfs dat niet altijd, probeer jij anders maar eens een stamboek FCI geregistreerde Hollandse herder in te schrijven op een Engelse show.
Als één van die clubjes (in dit geval het clubje uit Noorwegen) besluit dat een afspraak die in Engeland gemaakt is niet meer vol te houden is (omdat dit onbeschrijvelijk dierenleed veroorzaakt, een betere reden kan ik werkelijk niet verzinnen) dan volstaat het om even de andere clubjes in te lichten dat die afspraak niet langer gevolgd wordt in Noorwegen. Klaar. Daar gaan geen boetes of gevangenisstraffen op volgen, want nogmaals, rasstandaarden zijn simpelweg afspraken, geen wetten, het enige wat de FCi kan doen is besluiten de Noorse kennenclub niet meer als lid te erkennen. Daar kunnen ze eigenlijk alleen maar op vooruit gaan (de Noren dus). Want vanuit de FCi zelf zullen de veranderingen in ieder geval nooit komen zoveel is intussen duidelijk.
During the meeting of the European Section in conjunction with EDS 2015, the Nordic Kennel Union asked the FCI GA to withdraw their notice about sanctions against the NKK.
Read: Statement from the Nordic Kennel Union regarding actions against the Norwegian Kennel Club
In a reply to the NKU statement the FCI has concluded that this means that the NKK "will stop encouraging the boycott" of WDS 2019.
- Our position on this matter has not changed, says CEO Trine Hage.
- The Norwegian Kennel Club board’s decision to advice our members and judges not to participate in World Dog Show 2019 remains unchanged.
-
Neeltje
Waarom gaat er dan iets fout? Wat zou dat uitmaken als ieder land zijn eigen rasstandaard gaat maken? Omdat het dan niet meer is, zoals het nu is en de rassen in verschillende landen er anders uitzien? Dat is toch met heel veel diersoorten in het wild toch ook dat ze zich op een andere plek op deze aardbol anders evolueren? Ik zie daar het probleem niet van in.Mickie schreef:Dat is best een andere situatie en zo simpel ligt het in dit geval niet.Neeltje schreef:De Noorse club heeft vorig jaar al eerder een aanvaring gehad met de FCI betreffende de World Dog Show in China, daar hebben ze toen ook een zeer hard standpunt ingenomen. Dus denk dat het ze inderdaad weinig kan uitmaken.
Hou me ten goede, ik vind ook dat er wat moet veranderen hoor, maar als ieder land zijn eigen regeltjes en rasstandaarden gaat maken, gaat er óók iets fout.
Ik denk eerder dat de Noren een beetje chargeren om de boel op te schudden.
- CKS
- Zeer actief
En wat is het alternatief? Wachten tot de FCi iets gaat doen? Stel dat de FCi over 40 jaar eens zo ver is. Moeten er dan nog 40 jaar van die benauwde stumperds geboren worden? Plus natuurlijk de tijd die het duurt voordat de FCi maatregelen daadwerkelijk effectief gaan worden? Dat kun je toch niet willen, als hondenliefhebber? En de FCi gáát helemaal niets doen, ook over 40 jaar niet. Ze zeuren wat, ze klagen, ze mekkeren dat kruisingen óók niet gezond zijn en ze doen verder niets. Het gaat de FCi namelijk niet om een gezonde hond of om dierenwelzijn, maar om een hond die er zo leuk mogelijk uitziet, volgens de heersende mode. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven.Mickie schreef:[
Hou me ten goede, ik vind ook dat er wat moet veranderen hoor, maar als ieder land zijn eigen regeltjes en rasstandaarden gaat maken, gaat er óók iets fout.
Geloof je me niet? Denk dan even over het couperen van oren. Geen mens die bij vol verstand is die dáár anno 2016 nog voorstander van kan zijn toch? Nou helaas, de enige reden dat er in NL (bijna) geen geknipte oortjes meer rondlopen is dat het gewoon wettelijk verboden is. Want de FCi zal het niets schelen- kijk maar naar landen zónder zo'n verbod, daar wordt echt alles nog geknipt. Geen FCi die er wat aan doet of er ooit wat aan zal doen. Gewoon niet interessant.
Het plan voor de kortsnuiten van de FCi schijnt nu neer te gaan komen op het fokken van kortsnuiten met normale ademhaling. Tja dat kan natuurlijk niet en gaat never nooit niet lukken maar we kunnen het wél proberen! En voordat we erachter gekomen zijn dat het écht niet gaat lukken zijn we weer een flink aantal decennia verder waarin we lekker nét gedaan hebben of het ons wat boeit, de gezondheidsproblemen van de arme kortsnuitjes, maar zónder ook maar iets veranderd te hebben aan de bouw van die beestjes, waar het allemaal door veroorzaakt wordt.
En de kortsnuitjes? Die laten we lekker stikken, dat doen we al zowat honderd jaar............
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Misschien moet je je huiswerk eens wat beter doen? Wat wat je nu zegt klopt niet.CKS schreef:Het plan voor de kortsnuiten van de FCi schijnt nu neer te gaan komen op het fokken van kortsnuiten met normale ademhaling. Tja dat kan natuurlijk niet en gaat never nooit niet lukken maar we kunnen het wél proberen! En voordat we erachter gekomen zijn dat het écht niet gaat lukken zijn we weer een flink aantal decennia verder waarin we lekker nét gedaan hebben of het ons wat boeit, de gezondheidsproblemen van de arme kortsnuitjes, maar zónder ook maar iets veranderd te hebben aan de bouw van die beestjes, waar het allemaal door veroorzaakt wordt.
Onzin. Honderd jaar geleden was de schedelvorm anders en waren de kortsnuiten geen honden die stikten.En de kortsnuitjes? Die laten we lekker stikken, dat doen we al zowat honderd jaar............
Ja, het is veel te ver gegaan. Ja, er moet wat gedaan worden.
En nee, veel mensen willen nog steeds niet. Die zullen dus met grof geschut moeten worden gedwongen, linksom of rechtsom.
Maar het kán wel degelijk.
En ook: Ja, er wórdt al wat gedaan. Er zijn zat kortsnuiten die getest en ge-MRI'd worden en die na 1, 3 en 5 jaar nog steeds perfect zijn. Dat kán.
Nu nog de mensen aan hun verstand peuteren hoe dat gefokt moet worden.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 13 apr 2016 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- dagmar88
- Zeer actief
Mickie schreef: Ondertussen doe ik binnen mijn eigen ras wat ik kan. Lijkt me zinvoller dan op een forum roepen dat het allemaal zo slecht is.
Jij hebt geen ras dat en masse nu ligt te creperen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Jij wel, nu we het er toch over hebben?dagmar88 schreef:Jij hebt geen ras dat en masse nu ligt te creperen.Mickie schreef:Ondertussen doe ik binnen mijn eigen ras wat ik kan. Lijkt me zinvoller dan op een forum roepen dat het allemaal zo slecht is.
Wie wel eigenlijk? En doen die er iets aan?
Ik weet er wel hoor, en die doen er ook iets aan. Wat dan weer wordt weggevaagd door de anti-kortsnuitenlobby.
Vergeet nou gewoon die ideé fixe dat kortsnuiten moeten verdwijnen. Dat gaat niet gebeuren. Dat hoeft ook niet.
Ze zijn prima goed te fokken namelijk.
Alleen moeten mensen hun ogen opendoen.
En dáár wordt dus hard aan gewerkt.
- dagmar88
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Jij wel, nu we het er toch over hebben?
Ik fok niet, daar ging het toevallig over.
- CKS
- Zeer actief
Er bestaat niet 1 kortsnuit die een volledig functionele neus heeft. Ze kunnen misschien open neusgaten hebben, een normale doorsnede luchtpijp en geen verlengd verhemelte maar een functionele neus is het niet en wordt het niet. Een neus is (nogal) wat meer dan iets wat bij sommige rassen knap in de weg zit tussen de buitenlucht en de longen. Zelfs als het zou lukken een kortsnuit te fokken waarbij de neus geen fysieke obstructie meer vormt dan nog gaat zo'n snuitje nooit de overige functies van de neus goed vervullen (verwarmen en vervochtigen van de lucht, opvangen van deeltjes, reuk, weerstand, termoregulatie......). Dus dat er op de MRI blijkbaar geen weerstand gezien wordt is vast heel fijn voor het hondje maar iets normaals wordt het daar dus niet van. Al leg je hem er 100 keer onder. En dat noem jij dan 'perfect'.Marjoleine schreef:
En ook: Ja, er wórdt al wat gedaan. Er zijn zat kortsnuiten die getest en ge-MRI'd worden en die na 1, 3 en 5 jaar nog steeds perfect zijn. Dat kán.
Zelfs al zoú jij gelijk hebben dan zou het 'experiment' om zoiets te fokken nog steeds de verstikkingsdood van honderdduizenden kortsnuiten ten gevolge hebben (ga voor de grap eens rekenen....).
Ja? Wanneer? 2020 misschien? 2030? Dus zeg 30 a 40 jaar nadat het in Duitsland al verboden was. Schiet lekker op.....Mickie schreef:Couperen wordt wereldwijd verboden, door de FCI.
Sorry maar ik ga niet decennia lang om de haverklap oververhitte hondjes proberen in leven te houden (vorige week was het weer raak, helaas zonder succes) zonder de bron van alle ellende proberen te bestrijden. Als het voor de FCI niet belangrijk genoeg is om NU met werkelijke maatregelen te komen (geen slap gezwets over hondjes zonder neus die toch goed zouden kunnen ademen dus) dan maar via een verbod. En tot die tijd mogen alle fokkers, organisaties en pupkopers weten dat dit dierenmishandeling is waar ze zelf aan mee werken.Mickie schreef: Er gebeurt echt wel wat, maar het gaat alleen niet snel. Grote wereldwijde organisatie, dan malen molens langzaam. Kunnen jij en ik het wel morgen willen, maar zo werkt dat gewoon niet, ook al gillen we nog zo hard.
Nee dus, zoals gezien bij het couperen, individuele landen kunnen via wettelijke verboden dingen voor elkaar krijgen wat de FCI in decennia niet gedaan heeft.Het is 10x beter om via een overkoepelende organisatie iets goed te regelen - en dan dus wereldwijd!- dan dat ieder op eigen houtje maar wat doet. Dat wordt een zootje omdat er geen overzicht meer is en geen controle. Je moet je realiseren dat er een hoop landen zijn die nog heel achterlijk denken over dierenwelzijn. Als je die uit de organisatie mikt heb je daar helemaal geen controle meer over.
- CKS
- Zeer actief
Als het aan de FCI lag niet nee. Net als dat het aan de circussen lag, er nog steeds tijgers en leeuwen gebruikt werken. Als het aan de eigenaren van legbatterijen lag, werden die ook nog steeds gebruikt. Nertsenfokkers dachten ook dat ze eeuwig door konden fokken. Sommige stierenvechters denken nog steeds dat die traditie altijd zal blijven bestaan- maar stad na stad, regio na regio en land na land verbiedt het en zo zal het ook met de kortsnuiten gaan.Marjoleine schreef: Vergeet nou gewoon die ideé fixe dat kortsnuiten moeten verdwijnen. Dat gaat niet gebeuren. Dat hoeft ook niet.
Ondanks de RvB en FCi natuurlijk, die blijven mekkeren en nepoplossingen aandragen (zoals die niet-bestaande neusjes die dan toch functioneel zouden zijn, bijvoorbeeld). Maar uiteindelijk is dit gewoon het komende probleem qua dierenmishandeling wat aangepakt gaat worden. Kortsnuitjes blijven bestaan, vast wel, maar in andere vorm. Mét snuit namelijk en ik vermoed dat de boxersnuit ongeveer de ondergrens zal worden. Zeg 50% van de schedellengte. De RvB zal blijven spartelen maar het wettelijke verbod komt er wel, lang voordat de FCi en RvB met selectie iets voor elkaar gekregen zullen hebben.
- CKS
- Zeer actief
31 december 2024, aardig goed geschat dus... Nog 8 en half jaar te gaan en 35 jaar na het coupeerverbod in Duitsland. Laten we die kortsnuiten alsjeblieft NU verbieden, wettelijk, dan is de FCI wellicht rond 2050 ook zo ver.Mickie schreef:Wereldwijd coupeerverbod door de FCI ook al is een aantal landen het er niet mee eens en zou een wettelijk verbod het daar nooit halen.
Het bekende argument van de Amerikaanse wapenlobby: if guns are outlawed, only outlaws will have guns... En daarom worden regelmatig kinderen in scholen doodgeschoten in de VSKortsnuiten verbieden? Hoe? En dan vooral hoe wereldwijd? Want de verlichte hondenforumgeest waart niet rond in pak-em-beet Korea, China of Zimbabwe, en daar willen we toch ook dat die zaken verbeteren.
Daarbij zullen er altijd liefhebbers en fokkers blijven. Desnoods illegaal.
Ik heb zo het vermoeden dat het in Zimbabwe wel mee valt met de kortsnuitfokkers maar vooruit. En in China wordt echt niet gekeken of de neus wel lang genoeg is, voor de hond in de pot gaat dus wat de FCI daar aan moet doen is me onduidelijk. Waarom Nederlandse mopjes en Bulldogjes moeten blijven stikken omdat Chinezen hond eten is me een raadsel. Begin het eens in Nederland te verbieden, daarna zien we wel wie volgt.
Nee helaas was dat maar zo. De bedoeling is écht om hondjes te fokken zonder neus en dat die dan tóch normaal kunnen ademhalen. Marjoleine is echt overtuigd dat dat kan. Gewoon een boxer met een BD kruisen (leuke hondjes krijg je daarvan!) lost het probleem voor 85% op. Dan zit er opeens enigszins een neusje op die pups en gaat ademhalen opeens wél. Dan selecteer je uit die pups een paar keer de iets langere neusjes en dan is het probleem echt opgelost. Zo makkelijk kan het dus.Dat zegt ze ook. Je leest wat selectief.CKS schreef:Kortsnuitjes blijven bestaan, vast wel, maar in andere vorm. Mét snuit namelijk
Maar goed het zal ook allemaal wel. De kans dat er tijdens mijn leven nog bulldogjes en mopsjes gefokt gaan worden die normaal kunnen ademhalen (of CKCS zonder SM en hartproblemen en ga zo door) is bijna nul. Ik blijf doen wat ik kán doen en dat is mensen aanraden deze honden absoluut niet te kopen, als ze al gekocht zijn waar nodig en mogelijk chirurgisch hier en daar wat aanpassingen doen, en voor mijn eigen gemoedsrust niet meewerken aan de fok ervan. En natuurlijk de noodgevallen zo goed mogelijk proberen door de crisis te slepen. Maar met alle respect juist mensen zoals jij en Marjoleine overtuigen mij ervan dat het probleem ligt bij de FCi met hun lokale afdelingen. Alsof jullie het gewoon niet wíllen zien.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Nou als we het besluit houden van dieren er bij pakken kan er in Nederland ook al veel
1 Het is verboden te fokken met gezelschapsdieren op een wijze waarop het welzijn en de gezondheid van het ouderdier of de nakomelingen wordt benadeeld.
2 In ieder geval wordt bij het fokken, bedoeld in het eerste lid, voor zover mogelijk voorkomen dat:
a. ernstige erfelijke afwijkingen en ziekten worden doorgegeven aan of kunnen ontstaan bij nakomelingen;
b. uiterlijke kenmerken worden doorgegeven aan of kunnen ontstaan bij nakomelingen die schadelijke gevolgen hebben voor welzijn of gezondheid van de dieren;
c. ernstige gedragsafwijkingen worden doorgegeven aan of kunnen ontstaan bij nakomelingen;
d. voortplanting op onnatuurlijke wijze plaatsvindt;
e. het aantal nesten of nakomelingen dat een gezelschapsdier krijgt de gezondheid of het welzijn van dat dier of de nakomelingen benadeelt.
3 Een hond krijgt binnen een aaneengesloten periode van twaalf maanden ten hoogste één nest.
1 Het is verboden te fokken met gezelschapsdieren op een wijze waarop het welzijn en de gezondheid van het ouderdier of de nakomelingen wordt benadeeld.
2 In ieder geval wordt bij het fokken, bedoeld in het eerste lid, voor zover mogelijk voorkomen dat:
a. ernstige erfelijke afwijkingen en ziekten worden doorgegeven aan of kunnen ontstaan bij nakomelingen;
b. uiterlijke kenmerken worden doorgegeven aan of kunnen ontstaan bij nakomelingen die schadelijke gevolgen hebben voor welzijn of gezondheid van de dieren;
c. ernstige gedragsafwijkingen worden doorgegeven aan of kunnen ontstaan bij nakomelingen;
d. voortplanting op onnatuurlijke wijze plaatsvindt;
e. het aantal nesten of nakomelingen dat een gezelschapsdier krijgt de gezondheid of het welzijn van dat dier of de nakomelingen benadeelt.
3 Een hond krijgt binnen een aaneengesloten periode van twaalf maanden ten hoogste één nest.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Kan wel alleen hebben ze dan geen status buiten Noorwegen , het zet wel een statement/standpunt waar andere andere landen waaronder waar die rassen vandaan komen waarschijnlijk ook wel iets mee gaan doen .Mickie schreef:Heel voortvarend, maar het vetgedrukte kán dus niet, want aanpassing van de rasstandaard mag alleen door het land van oorsprong en aan outcross zijn ook dergelijke regels verbonden.Nanna schreef:In an extremely strong statement regarding brachycephalic health, the Norwegian Kennel Club (NKK) has today admitted that the breeding of short-faced breeds has gone "too far" and has pledged to reverse the damage.
In response to what it refers to as the "well-documented" health problems associated with a short nose, the NKK has committed to exploring/initiating the following measures for Bulldogs, Pugs, French Bulldogs and other brachy breeds:
•outcross projects designed to improve anatomy of the most extreme breeds without compromising genetic diversity
•a further "extensive" revision of breed standards to remove clauses which predispose for health problems/reduced functionality - to include those breeds that are edging towards being brachycephalic
•a pre-breeding endurance test for brachycephalics (treadmill and heart-monitor).
•registration of puppies dependent on a statement that neither parent has undergone airway surgery
•profile photographs of all dogs being shown in order to monitor trends.
Het hele artikel hier
Voor de rest applaudisseer ik mee.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Wil jij me geen woorden in de mond leggen?CKS schreef:Nee helaas was dat maar zo. De bedoeling is écht om hondjes te fokken zonder neus en dat die dan tóch normaal kunnen ademhalen. Marjoleine is echt overtuigd dat dat kan.Mickie schreef:Dat zegt ze ook. Je leest wat selectief.
Heb ik ergens de maat genoemd? Heb ik ergens gezegd dat het om honden zonder neus gaat?
Heb ik ergens aangegeven hoe of wat dat zou moeten gebeuren?
Ik zal je antwoord geven: nee, dat heb ik niet.
Wat ik wél heb gedaan is aangegeven dat er publicaties zijn over de fokkerij van kortsnuitige brachy rassen en hoe die verbeterd kunnen worden.
En ik heb aangegeven dat dat daadwerkelijk kan. Dat er daadwerkelijk opties zijn om kortsnuiten zodanig te fokken dat ze prima ademhalingswegen hebben en ook geen CMSM.
De bewijzen zijn er (sinds kort).
Dat heb ik dus gedaan: ik heb gezegd dat het wel degelijk kan.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet om dingen te bagatelliseren en niet om het initiatief van de NKK af te branden, want dat is zeker niet d ebedoeling, maar realiseer je je dat KC, Engeland dus, geen FCI is?Nanna schreef:Je kunt roepen dat er al zoveel vooruitgang is geboekt maar je hoeft maar op de eerste de beste hondenshow te gaan kijken om te zien dat dat niet waar is.
De Crufts werd niet meer op tv uitgezonden omdat de sponsor niet meer geassocieerd wilde worden met zo'n freakshow. O, maar nu gingen ze het heel andes doen! Dierenartsen, fit for function, noem het geblaat maar op.
En wat zien we op de afgelopen show? Een pekinees die geen 15 meter kan lopen en een duitse herder die zo belabberd loopt dat het rondje in de erering eruit geknipt wordt.....
Dat FCI daar nul invloed op heeft?
Realiseer je je dat AKC en alles wat Amerikaans is geen FCI is? Dat FCI daar nul invloed op heeft?
Scheer over dezelfde kam waarvan dat realistisch is graag. AKC en KC, daar kan FCI niets aan doen.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Hoe zit het eigenlijk met de AKC? Toch ook geen klein clubje.Mickie schreef:Couperen wordt wereldwijd verboden, door de FCI.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Neeltje
En so what als de FCI over de kop gaat?? Hoe kan een vereniging voor honden het goed praten om een wereldhondenshow te houden in China waar honden nog gewoon de pot in gaan?? Is dat een vereniging waaraan je verbonden wilt zijn?
En so what als er rassen verdwijnen? Het zijn toch allemaal modellen gemaakt door de mens en als er geen vraag meer naar is of gewoon kapot gefokt, dat is dan jammer, dan komt er wel weer iets anders in de plaats. De honden zullen blijven bestaan ook zonder de FCI of de Raad van Beheer. De manier waarop het nu gaat is zo krom als kan zijn. Het gros is vriendjespolitiek en de andere helft staat in z'n uppie in de ring, joepie, ik ben 1ste. Misschien maar gewoon het hele show gebeuren afschaffen en de honden alleen keuren bij dierenartsen en papieren krijgen voor gezondheid.
En so what als er rassen verdwijnen? Het zijn toch allemaal modellen gemaakt door de mens en als er geen vraag meer naar is of gewoon kapot gefokt, dat is dan jammer, dan komt er wel weer iets anders in de plaats. De honden zullen blijven bestaan ook zonder de FCI of de Raad van Beheer. De manier waarop het nu gaat is zo krom als kan zijn. Het gros is vriendjespolitiek en de andere helft staat in z'n uppie in de ring, joepie, ik ben 1ste. Misschien maar gewoon het hele show gebeuren afschaffen en de honden alleen keuren bij dierenartsen en papieren krijgen voor gezondheid.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Daar heb ik maar één woord voor dat een beetje netjes blijft: klojo's.Nanna schreef:The American Kennel Club recognizes that ear cropping, tail docking, and dewclaw removal, as described in certain breed standards, are acceptable practices integral to defining and preserving breed character and/or enhancing good health. Appropriate veterinary care should be provided.marian* schreef:Hoe zit het eigenlijk met de AKC? Toch ook geen klein clubje.Mickie schreef:Couperen wordt wereldwijd verboden, door de FCI.
Vinden ze prima. Want nodig voor het behoud van 'breed character' en het schijnt ook bevorderlijk voor de gezondheid te zijn.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Neeltje
Niet alleen de eigenaars, veeleer het gros van de fokkers.Mickie schreef:Inderdaad. Nog bergen werk.Célie schreef:Zolang kortsnuiteigenaren nog roepen: Mijnes is hartstikke gezond, alleen een nosejob en gehemelte ingekort verder mankeert hij nooit wat" denk ik dat er nog heel wat werk te verzetten is.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Jawel, je haalt regelmatig gedrochten uit de US aan als voorbeeld en nu ook weer kwam je met de Crufts aan.Nanna schreef:Ik heb het niet over FCI of AKC. Het maakt ook allemaal niet uit want het is één pot nat. Veel teveel mensen die alles willen houden zoals het is, die krijsen over zuiverheid van bloed dat bezoedeld gaat worden en keurmeesters die opgestoken middelvingers tonen door steevast gedrochten op de eerste plaats te zetten.Marjoleine schreef: Scheer over dezelfde kam waarvan dat realistisch is graag. AKC en KC, daar kan FCI niets aan doen.
Dat zijn KC-keurmeesters.
Ik zeg niet dat die DH-mensen het hier beter doen, maar je voorbeeld deugt gewoon niet want het is geen FCI.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Voorlopig neemt de FCI het voortouw in het openen van stamboeken en het wijzigen van standaards.Nanna schreef:Ik heb het niet over FCI of AKC. Het maakt ook allemaal niet uit want het is één pot nat. Veel teveel mensen die alles willen houden zoals het is, die krijsen over zuiverheid van bloed dat bezoedeld gaat worden en keurmeesters die opgestoken middelvingers tonen door steevast gedrochten op de eerste plaats te zetten.Marjoleine schreef:Scheer over dezelfde kam waarvan dat realistisch is graag. AKC en KC, daar kan FCI niets aan doen.
Waar de chihuahua 12 jaar geleden nog een open fontanel mocht hebben is dat in enkele stappen gewijzigd naar diskwalificerend, en dat is maar één voorbeeld.
De AKC en KC doen niet mee.
Het couperen is een ander voorbeeld waar de AKC andere gedachten hanteert.
Er zijn dingen aan het veranderen. Maar we zijn niet op dit punt gekomen in een jaar, dus we kunnen ook niet terug in een jaar. Zo simpel is dat.
-
Neeltje
Dus omdat ik geen 'vinger in de pap' heb, mag ik geen mening hebben?? Ik had dus niets tegen de fokker van mijn Franse bulldog mogen zeggen, nadat ik röntgenfoto's had gezien????? Mond dicht, want je hebt geen vinger in de pap. Nu ik denk dat de grootste groep met een vinger in de pap de kopers zijn. Niet de fokkers, maar de kopers, want als die besluiten een bepaald ras niet meer te kopen, valt er nog weinig te fokken. Mijn deelname is dus het niet meer kopen van een Franse Bulldog en ook luid en duidelijke verkondigen waarom. Zeker nadat ik als antwoord van de fokker krijg: 'wat kan ik eraan doen' en dat was een fokker nauw verbonden met de organisatie van de show in Eindhoven, zeer nauw verbonden.Mickie schreef:Als je wat wilt veranderen heb je een vinger in de pap nodig. Zodra je die vinger eruit trekt omdat het je niet bevalt, heb je geen enkele invloed meer. Alleen maar foei roepen heeft zo weinig nut.Neeltje schreef:so what
Ik val in herhalingen, laat ik daarmee stoppen.
En jij vindt het oké dat dat kapotfokken doorgaat tot er daadwerkelijk geen rassen of look-alikes meer zijn? Dat kan nog even duren, arme hondjes.Neeltje schreef:of gewoon kapot gefokt, dat is dan jammer, dan komt er wel weer iets anders in de plaats.
Ik opteer liever voor wettelijk gereguleerde fok voor alle honden. Inclusief onherleidbare bastaardjes. Gewoon, voor hondenwelzijn in het algemeen, en zo. Zal er ook wel komen, duurt alleen wat lang.
En wat zou het als er geen rassen meer zouden zijn? Dan zijn er nog steeds honden, toch prima?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Wie zegt dat precies? En waar?Neeltje schreef:Dus omdat ik geen 'vinger in de pap' heb, mag ik geen mening hebben??
Het lijkt me dat mensen juist zich moeten laten horen.
Als niemand koopt...
Dat geloof je toch niet echt he?Neeltje schreef:En so what als de FCI over de kop gaat??
-
Neeltje
Dat zie je toch ook met de inschrijvingen op een show, die worden minder en minder op een paar rassen na. En om dan toch nog maar uit de kosten te kopen, proppen ze twee shows in één weekend.Nanna schreef:Als ik zo eens om me heen kijk worden er steeds minder rashonden gekocht. Wat ik zie zijn fikjes, stichtinghonden en wat lookalikes.Mickie schreef: wat wilt veranderen heb je een vinger in de pap nodig. Zodra je die vinger eruit trekt omdat het je niet bevalt, heb je geen enkele invloed meer. Alleen maar foei roepen heeft zo weinig nut.
Misschien is dat ook een vorm van 'de vinger in de pap hebben'. Aan consumentenzijde, dan.
Mensen willen het niet meer, rashonden. Want die staan tegenwoordig in een bijzonder slechte reuk. Of dat terecht is laat ik in het midden. De kynologie laat iig niet zien dat het haar menens is om de rashond gezonder te fokken. Er wordt vooral gewezen naar de lookalikes die de ware schuldigen zouden zijn.![]()
Ziehier de cijfers van de AKC. Inschrijven in dat stamboek dalen met schrikbarende snelheid. Als dit zo doorgaat is de AKC of een jaartje of 20 'out of business'. Daar sta je dan met je vinger in de pap.
-
Neeltje
Wat is de FCI voor mij als koper van toegevoegde waarde??Marjoleine schreef:Wie zegt dat precies? En waar?Neeltje schreef:Dus omdat ik geen 'vinger in de pap' heb, mag ik geen mening hebben??
Het lijkt me dat mensen juist zich moeten laten horen.
Als niemand koopt...
Dat geloof je toch niet echt he?Neeltje schreef:En so what als de FCI over de kop gaat??