Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar laat je je hond loslopen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Waar laat je je hond loslopen?

Ongelezen bericht door Bumper69 »

Als ik hier in de buurt (omgeving Drachten) naar het bos ga, laat ik Spike loslopen. Maar als ik dan op internet ga zoeken naar losloop gebieden lees ik al dat het eigenlijk bijna nergens mag.
Gaan jullie dan alleen maar naar echte losloopgebieden of doen jullie m ook gewoon los in het bos?
Ik ga juist naar een rustig stuk bos op een moment dat ik niet veel wandelaars verwacht. In een echt losloop gebied is het misschien juist heel druk met honden..
En iemand nog een leuke tip om in het Noorden ook naar een strand te gaan? Of mag dat ook niet?
Inmiddels ben ik er wel achter dat hij water erg leuk vind :engel: :engel:
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
S@ndr@
Zeer actief

Re: Waar laat je je hond loslopen?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, tenzij het er staat mag het eigenlijk niet he,. ik wandel nog steeds op rustige tijden en eigenlijk lopen ze dan allebei gewoon los..... ook in de bebouwde kom. nu kan het hier in de buurt wel, want vaak kun je een kanon afschieten zonder iemand te raken en zodra ik iemand zie roep ik ze bij me en dat gaat altijd goed
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Sultan en Suus lopen los bij echte losloopgebieden.
Nu met het broedseizoen, heb ik nog maar weinig plekken over helaas ( hier sluit alles dan voor honden). Suus is heel braaf, maar lomp. Zou dus zo oversteken als er een fietser aankomt bijv. Dus ja.. Sultan is heel speels en rent vooral als hij los is. Dus die laat ik ook niet los waar het niet mag omdat ik niet garantie heb dat hij in 1 keer direct luistert.

Luna loopt overal los. Heb eigenlijk nooit een lijn of halsband bij mij. Ook hier in de woonwijk loopt zij los. Maar zij is een beenklever.
Laatst gewijzigd door Sulluna op 08 apr 2016 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wij hebben de mazzel dat we tegenover de hei (losloopgebied) wonen.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Zolang Duke niet betrouwbaar is in het loslopen, gaat hij sowieso alleen op plekken los waar het mag. Ook daar moeten ze natuurlijk gewoon onder áppel staan, maar wordt het eigenwijze jonge hond gebeuren redelijk goed gedoogd door anderen. En anders jammer maar helaas, het is geen robot. Gaat er iets niet naar wens, excuses maken en doorlopen.

We lopen nu "los" met een lange lijn die ik in principe niet vasthoud, tenzij het moeilijk wordt. Met die methode zou ik een plek waar het officieel niet mag ook wel durven, maar het hoeft niet, geen probleem om de officiële plekken op te zoeken.

Over het algemeen wordt ik nogal gauw nerveus als ik iets doe wat niet mag, ben best wel een brave "regels zijn regels" muts. Rijd bijvoorbeeld ook nooit te hard met de auto.... Het mag nu eenmaal niet. Of ik er dus soepeler in zou worden op het moment dat Duke er wel betrouwbaar in is weet ik niet...
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 08 apr 2016 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik laat Apple bij de wandelingen vanuit huis altijd los. Groot gedeelte is ook losloopgebied.
Qua andere wandelingen zoek ik vaak wel de losloopgebieden op.
Maar in het weekend gaan we soms liever even rustig de duinen in, dat is aangelijnd.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Voor mij is dat niet anders. Ik zit gewoon zo in elkaar. Wat niet mag dat mag niet en als ik het dan toch doe word ik nerveus. Wil niet zeggen dat ik nooit iets doe wat niet mag, maar ontspannen ben ik dan niet.

Enige uitzondering zon beetje is iets met films en series op internet :engel:
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ik ben heel braaf en Ollie gaat éigenlijk alleen maar los daar waar het mag. Denk dat de keren dat ie ongeoorloofd los liep in de afgelopen 5 jaar op 1 hand zijn te tellen. Behalve de aanloop naar de Sandelingen waar we dagelijks vertoeven. Er is een parkeerplaats waarvandaan ze meteen los mogen, maar daar hebben ze een paar jaar terug een Happy Italy neergeplempt waardoor het er altijd hoerig druk is en waar we dus liever niet parkeren. Verderop is óók een parkeerplaats maar daarvandaan mogen ze officieel de eerste 200m niet los. Ja dat doe ik dan weer wel, tenzij dat er meerdere recreanten zijn, dan houd ik 'm keurig aan de lijn. Het mag niet dus ik wil te allen tijden voorkomen dat iemand er "last" van heeft. Loop af en toe wel door de polder met Oll aan een lange lijn, dat ie toch wat meer ruimte heeft, maar niet achter de eendjes aan kan ;)

Ik rij wel stug te hard, dat dan weer wel :LOL:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

vixen gaat alleen los daar waar het mag en waar ik overzicht heb.
ik krijg het lazerus van al die afgelijnde honden die gezellig komen buurten in aanlijngebied, logisch gevolg is dat ik mijn hond daar dan ook aangelijnd hou.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Waar wandel je in het bos? *mompelt iets over het bos niet kunnen vinden en graag nieuwe plekken weten :engel:*

Ik laat Morris op veel plekken loslopen. Maar alles buiten de bebouwde kom is hier ook losloopgebied. Binnen de bebouwde kom houd ik hem wel aangelijnd. Behalve op een stuk wat een beetje dubieus is of het nu nog binnen of net buiten de bebouwde kom is, maar waar eigenlijk alleen mensen komen om met de hond te wandelen. Daar mag het misschien officieel niet.
Nu in het broedseizoen en met alle jonge reeën etc. ben ik wel kieskeuriger waar ik hem loslaat. Een paar plekken waar ik anders wel kom sla ik nu even over.

Gemeente Opsterland en Smallingerland hebben trouwens dezelfde regels. Binnen de bebouwde kom dienen de honden aangelijnd te zijn en moeten uitwerpselen worden opgeruimd. Alleen op aangewezen plaatsen binnen de bebouwde kom mogen ze los.
Buiten de bebouwde kom mogen ze, mits onder appél, loslopen.

Heel veel strandjes weet ik hier in de buurt niet. Lauwersoog heeft wel een hondenstrandje. Dat is wel leuk om naartoe te gaan.
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

nomo schreef:Waar wandel je in het bos? *mompelt iets over het bos niet kunnen vinden en graag nieuwe plekken weten :engel:*

Ik laat Morris op veel plekken loslopen. Maar alles buiten de bebouwde kom is hier ook losloopgebied. Binnen de bebouwde kom houd ik hem wel aangelijnd. Behalve op een stuk wat een beetje dubieus is of het nu nog binnen of net buiten de bebouwde kom is, maar waar eigenlijk alleen mensen komen om met de hond te wandelen. Daar mag het misschien officieel niet.
Nu in het broedseizoen en met alle jonge reeën etc. ben ik wel kieskeuriger waar ik hem loslaat. Een paar plekken waar ik anders wel kom sla ik nu even over.

Gemeente Opsterland en Smallingerland hebben trouwens dezelfde regels. Binnen de bebouwde kom dienen de honden aangelijnd te zijn en moeten uitwerpselen worden opgeruimd. Alleen op aangewezen plaatsen binnen de bebouwde kom mogen ze los.
Buiten de bebouwde kom mogen ze, mits onder appél, loslopen.

Heel veel strandjes weet ik hier in de buurt niet. Lauwersoog heeft wel een hondenstrandje. Dat is wel leuk om naartoe te gaan.
De bossen van Beetsterzwaag (Opsterland dus) . http://www.doggydating.com/hondenlosloo ... -bovenveld
Volgens mij waar ik geweest ben is dan ook Bovenveld.
Ik laat m hier wel los lopen trouwens binnen de bebouwde kom. Maar dat is niet tussen de huizen in en zo.
O, leuk dat strandje! Waar bij Lauwersoog is dat?
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Beesterzwaag/Olterterp is gedooggebied. Het mag officieel niet maar iedereen doet het en er wordt niet gehandhaafd. Het stuk ten zuiden van de Poostweg is mn favoriete plekje :)
Als je een rustige plek zoekt, is de achterkant van het bos bij Bakkeveen heel geschikt. Het bos bij de slotplaats, maar dan de westkant. Je kunt parkeren op een klein parkeerplaatsje aan de Finne (het doodlopende stukje wat richting het bos gaat, er is ook een boerderij)
Kwa losloopgebieden heb je hier alleen de zandverstuiving bij Bakkeveen (druk en klein) en het bos de slotplaats (ook klein)
Heel leuk om een keer naartoe te gaan, maar na een uurtje wandelen heb je het er wel gezien en ik wandel graag verschillende routes en niet iedere keer het zelfde, dus lap ik de aanlijnplicht dagelijks aan mn laars.

Duurswouderheide en het bos langs de Mjumsterwei (het stuk wat niet losloopgebied is) is niet zo handig om met een loslopende hond te komen. Er staat vee en er wordt gehandhaafd op de aanlijnplicht
Afbeelding
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Losloopgebieden zijn hier erg schaars, en daar is het dus vaak stikdruk. Ook wemelt het van de mountainbikers, dus ik pas. Buiten de bebouwde kom mogen honden hier ook los tenzij anders aangegeven, dus daar loop ik meestal.

Loslopen in het bos waar het niet mag overigens ook wel, dan pak ik de brede tussenwegen waar de verbodsbordjes aan weerszijden staan en daar heb ik nog nooit commentaar op gehad, ondanks dat de boswachters daar ook rijden. Er wordt hier in de regio behoorlijk gecontroleerd, maar ik heb nog altijd geen boete gehad.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Bumper69
Zeer actief

Paisley schreef:Beesterzwaag/Olterterp is gedooggebied. Het mag officieel niet maar iedereen doet het en er wordt niet gehandhaafd. Het stuk ten zuiden van de Poostweg is mn favoriete plekje :)
Als je een rustige plek zoekt, is de achterkant van het bos bij Bakkeveen heel geschikt. Het bos bij de slotplaats, maar dan de westkant. Je kunt parkeren op een klein parkeerplaatsje aan de Finne (het doodlopende stukje wat richting het bos gaat, er is ook een boerderij)
Kwa losloopgebieden heb je hier alleen de zandverstuiving bij Bakkeveen (druk en klein) en het bos de slotplaats (ook klein)
Heel leuk om een keer naartoe te gaan, maar na een uurtje wandelen heb je het er wel gezien en ik wandel graag verschillende routes en niet iedere keer het zelfde, dus lap ik de aanlijnplicht dagelijks aan mn laars.

Duurswouderheide en het bos langs de Mjumsterwei (het stuk wat niet losloopgebied is) is niet zo handig om met een loslopende hond te komen. Er staat vee en er wordt gehandhaafd op de aanlijnplicht
Bedoel je aan de kant van de ijsbaan of aan de kant van het Witte Huis? Ik bedacht me nu dat wat voor jou ten zuiden van de Poostweg ligt voor mij ten noorden van de Poostweg ligt. Als je aan de kant van de ijsbaan loopt ben je al snel bij de golfbaan. Of loop je wel aan die kant?
In Bakkeveen bij de zandverstuiving is inderdaad maar een klein stukje. Toevallig pas geweest. En voorbij het hek kunnen ze niet los, ook niet handig met al die loslopende pony's en zo.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Alleen waar het mag, regels zijn er niet voor niks en anders loop ik ook echt niet lekker
Heel druk valt eigenlijk wel mee, het verspreid zich altijd goed
Alleen op zon en feestdagen met mooi weer is het drukker
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Bas met of zonder flex maakt geen enkel verschil. Ze loopt dus overal los.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

laeken schreef:Bas met of zonder flex maakt geen enkel verschil. Ze loopt dus overal los.
:ugh: Jol idem. Ik heb net alleen wel een officiele waarschuwing van de handhaving gekregen..
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

blondie schreef:
laeken schreef:Bas met of zonder flex maakt geen enkel verschil. Ze loopt dus overal los.
:ugh: Jol idem. Ik heb net alleen wel een officiele waarschuwing van de handhaving gekregen..
Ik zo vaak hier in Duitsland. De man die controle dort knijpt tegenwoordig een oogje dicht geloof het of niet. Hij groet me en zucht. Doe je hond nou eens aan de riem. Dan zeg ik, sorry, ben de riem weer vergeten :roos: Ok tjuus :LOL:
Afbeelding
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

hier lopen ze praktisch altijd los. Ik woon vlakbij de rivier en daar wordt loslopen gedoogd. Er bestaat hier wel een klein losloopstukje, maar die mijd ik juist. De mentaliteit daar, honden moeten het uitvechten, niemand let op z'n hond, vind ik niks :schrik: en veel te druk ook.
Qua legio losloopmogelijkheden mis ik de Achterhoek wel.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Jamie en Teun lopen overal los waar dat veilig is. Ze lopen altijd bij mij in de buurt, negeren mensen, wachten netjes aan de kant als er een fietser/hardloper voorbij komt en als er een hond aan komt zijn ze in 3 sec aangelijnd.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Overal waar het kan, ze gaat toch niet uit de buurt. Het bos is hier gedooggebied, er wordt nooit gecontroleerd maar er lopen dagelijks tientallen mensen doorheen met hun honden. Wat wil je ook, het is perfect ervoor. Als ik 1x per jaar een boete zou krijgen (wat nog niet gebeurd is), zou ik het voor lief nemen. Ik betaal er graag voor.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Mijn honden lopen alleen los waar het mag. Uma loopt tegenwoordig vrij veel los, daar zoek ik de plaatsen op uit.
Mijn honden luisteren niet goed genoeg ze op een cruciaal moment terug te krijgen. Manu komt alleen los op het strand nu met het broedseizoen, lammeren in de wei en eenden in de sloot zijn niet langer veilig namelijk. Uma kan eigenlijk vrij gemakkelijk los, die gaat ook nooit op honden of mensen af. Die weet ook niet wat jagen is, die begint alleen maar te gillen en springen op haar plek :piew: En als Manu erbij is laat hij het haar maar al te graag zien, vandaar dat ze ook nooit tegelijk los lopen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Voor een officieel losloopgebied moet ik een kwartier rijden en daar is het veel te druk voor Numa, hij loopt dus alleen los in een bos waar het officieel niet mag. In dat bos loop ik al bijna 20 jaar en daar kom ik zelden iemand tegen.
Seppe en Biène neem ik ook weleens mee naar het bos vlakbij mijn huis. Daar wordt loslopen doorgaans gedoogd en loopt alles dus los. Voor Numa te druk maar met de andere 2 kan ik er lekker lopen (vaak samen met mijn zusje en haar Jack Hussel).
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik laat Lou alleen los waar het mag. Gelukkig mag dat in de parken in de buurt (behalve bij speeltuintjes of kinderbadjes) en in het bos.
Er worden hier ook best wel eens bekeuringen uitgedeeld.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

laeken schreef:
blondie schreef:
Ik zo vaak hier in Duitsland. De man die controle dort knijpt tegenwoordig een oogje dicht geloof het of niet. Hij groet me en zucht. Doe je hond nou eens aan de riem. Dan zeg ik, sorry, ben de riem weer vergeten :roos: Ok tjuus :LOL:
Er is een paar keer gegroet en gezucht ook bij mijn partner. Helaas ik trof vandaag een die op zijn strepen stond. Officieel genoteerd nu. De volgende keer dat ik scheef ga heb ik er een aan mijn broek ..
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Cyntha loopt tijdens onze dagelijkse wandelingen op veel plekken los. Gelukkig woon ik midden in een gebied waar loslopen is toegestaan mits je je aan de Flora- en Faunawet houdt. Zolang je hond onder appel (met accent :wink:) staat, netjes op de paden blijft en niet achter het aanwezige kleinwild aangaat hebben de BOA's hier er buiten de bebouwde kom geen enkel probleem mee dat je hond niet is aangelijnd. Ik heb in het verleden al vaker van langsrijdende BOA's complimenten gekregen dat Cyntha zo goed luisterde, maar ik weet dat ze wel degelijk waarschuwingen en evt. boetes uitdelen voor loslopende honden die overlast veroorzaken.

Als ik Cyntha meeneem naar andere gebieden (heide of bos bijv.) laat ik haar meestal illegaal loslopen. Officiële losloopgebieden zijn nogal dungezaaid of liggen op plekken waar het veel te gevaarlijk is je hond los te laten. Ik weet van Cyntha dat ze niet bij me uit de buurt gaat, niet jaagt en niets of niemand tot last is, dus dan neem ik het risico op een boete wel. Overigens lijn ik Cyntha wel altijd even aan als we andere honden tegenkomen, tenzij het bekende vriendjes van haar zijn.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Amy en Amoz gaan alleen los in officiële losloopgebieden en dan nog niet overal (Amy nu niet in het bos, anders gaat ze jagen, en Amoz kan nergens los waar huizen te zien zijn, want dan gaat hij katten zoeken :piew: ). Gelukkig zijn er hier in de omgeving veel plekken waar ze los mogen lopen, van bossen tot grotere parken tot reacreatiegebieden.
Mila loopt eigenlijk overal los behalve aan drukke wegen, maar die loopt gewoon netjes naast me, blijft op de stoep en gaat niet naar andere honden of mensen toe.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik woon aan een losloopgebied, daar loopt Noah eigenlijk vooral aangelijnd. Dit omdat het een klein gebied is, daar lopen we voor even plassen en poepen. Steek in de weg over, dan gaat ze wel los en lopen we heerlijk de duinen in en richting het strand. Ideaal wonen is het hier als je een hond hebt :D

Wel merk ik dat ik eigenlijk nooit meer de auto pak om naar het bos te rijden, immers heb ik hier een losloopgebied op 100 meter afstand.
Perry en Noah

Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

blondie schreef: Er is een paar keer gegroet en gezucht ook bij mijn partner. Helaas ik trof vandaag een die op zijn strepen stond. Officieel genoteerd nu. De volgende keer dat ik scheef ga heb ik er een aan mijn broek ..
De boete is €90,- als ik me niet vergis. Als je dat 1x per jaar zou hebben, zou het dus €7,50 per maand kosten om je hond te laten loslopen. Koópje, al zeg ik het zelf :lol1:
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Mijn honden lopen iedere dag los in aanlijngebied. Ik kom daar vrijwel geen andere honden/mensen tegen dus heerlijk rustig wandelen met mijn stel. Hij stikt er wel van t kleinwild en er lopen runderen/paarden dus Nila loopt vaker stukken aan de flex of aan de lange lijn. Enzi jaagt niet dus die loopt overal los.

De enige keer dat ik een bekeuring heb gehad was met Enzi en we liepen in een losloopgebied maar hij liep een stuk van t pad af en daar liep schijnbaar de magische grens. Bam, 90,- aan je broek.

Mocht ik nu trouwens bekeurd worden omdat mijn honden loslopen in een aanlijngebied neem ik dat voor lief.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”