Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wilde zwijnen
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Wilde zwijnen
Ik vrees voor de Bouvier en diens baas dat het niet goed afgelopen is als ik je verhaal zo lees. Zwijnen kunnen honden doden, en in deze periode van geboorte en daardoor extra waakzaamheid van deze dieren zijn ze extra agressief.
Laatst gewijzigd door LongFields op 01 apr 2016 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Aniway
Oh jeetje, wat schrikken zeg
Hopelijk is alles goed afgelopen.
Hopelijk is alles goed afgelopen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Klinkt ook akelig.Kruimel53 schreef: nog gevraagd of ik moest helpen met zoeken maar dat hoefde niet zei hij. Ik vond het heel akelig klinken daar in de struiken.
Ik hoop dat die hond gevonden en geholpen kan worden.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ik hoop dat dat goed gaat. de laekense herder van vrienden van ons is met mazzel weggekomen omdat het zwijn hem net op de ribben had. flinke jaap en veel ellende, maar niet echt binnen geweest zeg maar wat wel was gebeurd als het net achter de ribben was gebeurd..

- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
nee want hoe weet je dat?
hier zijn ze nog niet maar van de zomer gaan we naar de veluwe , achterhoek.
waaraan kan ik zien of merken dat er zwijnen lopen?
ik hoop dat deze hond gevonden is
Fenneke en Baloe

-
Lemuria
Liever 100 Hooglanders dan 1 zwijn
Akelige beesten.
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Die vind ik ook best wel eng, lopen hier in het hondenbos rond maar hebben toch ook mooi een berner op de horens genomen enkele jaren terug die overleed aan de gevolgen daarvanLemuria schreef:Liever 100 Hooglanders dan 1 zwijnAkelige beesten.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Wild maar ook veel kun je met je honden beter vermijden dan opzoeken vind ik. Je zal maar net die ene tegen het lijf lopen die in de aanval gaat.
- Tineke
- Zeer actief
De Hooglanders lopen hier gewoon in het hondenbos ze zijn dus wel wat gewend en je kunt je hondne er van jongs af aan vertrouwd mee maken.LongFields schreef:Wild maar ook veel kun je met je honden beter vermijden dan opzoeken vind ik. Je zal maar net die ene tegen het lijf lopen die in de aanval gaat.
Lucie en Abra gaan prima met Hooglanders net als Micron en Sien, Spok had er weleens moeite in het verleden en wilde ze aanblaffen die moest soms dus vast.
Maar ik blijf het enge beesten vinden en loop er zelf liever voor om.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik heb er helemaal niks mee met die zwijnen. Ik vind ze eng en mijn honden vinden ze ook naar. Csiva vind de geur zelfs heel eng, ze wil dan alleen maar weg. Gelukkig zitten ze niet op de berg hier 
- Tineke
- Zeer actief
Dat zie je hier maar dan met herten. Die lopen niet meer weg voor mensen in de Waterleidingduinen maar daar lopen geen honden. Wellicht dat ze daar liever zijn dan in de gebieden waar je wel met de honden los mag lopen. Daar zie je ze echt veel minder.Kruimel53 schreef:Hier kom je ze ten noorden van de A12 overal tegen, zelfs in het kasteelpark waar dagelijks heel veel mensen en honden lopen. Die zijn nergens bang voor. Ben ooit een hele familie tegengekomen die midden op de dag dwars door de menigte bezoekers van het tuingebeuren banjerde.

-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
- Aantal honden: 2
ook buiten die duinen kom ik herten tegen en ook die zijn niet onder de indruk. Liggen ze heerlijk in de zon, kom ik langs met die herrieschoppers en bekijken ze me gewoon rustig en ze denken er niet eens aan om op te staan, 3tot5 meter van me vandaan achter een laag hekje, het boeit ze gewoon niet eens meer.Tineke schreef:Dat zie je hier maar dan met herten. Die lopen niet meer weg voor mensen in de Waterleidingduinen maar daar lopen geen honden. Wellicht dat ze daar liever zijn dan in de gebieden waar je wel met de honden los mag lopen. Daar zie je ze echt veel minder.Kruimel53 schreef:Hier kom je ze ten noorden van de A12 overal tegen, zelfs in het kasteelpark waar dagelijks heel veel mensen en honden lopen. Die zijn nergens bang voor. Ben ooit een hele familie tegengekomen die midden op de dag dwars door de menigte bezoekers van het tuingebeuren banjerde.
Het word overal drukker en schijnbaar raakt het wild er ook makkelijk aan gewend.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
In mijn vorige woonplaats stonden er ook een aantal in het recreatiegebied, waar ook honden los mochten. Maar als ze kalfjes hadden waren ze veel minder vredelievend dan anders, en daar zijn meerdere incidenten van bekend.Tineke schreef:De Hooglanders lopen hier gewoon in het hondenbos ze zijn dus wel wat gewend en je kunt je hondne er van jongs af aan vertrouwd mee maken.LongFields schreef:Wild maar ook veel kun je met je honden beter vermijden dan opzoeken vind ik. Je zal maar net die ene tegen het lijf lopen die in de aanval gaat.
Lucie en Abra gaan prima met Hooglanders net als Micron en Sien, Spok had er weleens moeite in het verleden en wilde ze aanblaffen die moest soms dus vast.
Ook in de bergen in Oostenrijk kom je zeer regelmatig koeien tegen op de bergweides waar je mag wandelen. Ook met aangelijnde honden zijn lang niet alle koeien vriendelijk.
Ik kijk dus gewoon altijd uit met zowel wild als vee. Mijn honden zijn van jongs af aan gewend aan paarden, maar ook paarden kunnen agressief gedrag vertonen richting honden.
- Tineke
- Zeer actief
Ja als er kalfjes zijn staan de Hooglanders hier nu apart sinds het incident met de Berner.LongFields schreef:In mijn vorige woonplaats stonden er ook een aantal in het recreatiegebied, waar ook honden los mochten. Maar als ze kalfjes hadden waren ze veel minder vredelievend dan anders, en daar zijn meerdere incidenten van bekend.Tineke schreef:De Hooglanders lopen hier gewoon in het hondenbos ze zijn dus wel wat gewend en je kunt je hondne er van jongs af aan vertrouwd mee maken.LongFields schreef:Wild maar ook veel kun je met je honden beter vermijden dan opzoeken vind ik. Je zal maar net die ene tegen het lijf lopen die in de aanval gaat.
Ook in de bergen in Oostenrijk kom je zeer regelmatig koeien tegen op de bergweides waar je mag wandelen. Ook met aangelijnde honden zijn lang niet alle koeien vriendelijk.
Ik kijk dus gewoon altijd uit met zowel wild als vee. Mijn honden zijn van jongs af aan gewend aan paarden, maar ook paarden kunnen agrJaessief gedrag vertonen richting honden.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Omwoelde bodem is inderdaad een teken en dan vooral de vers omwoelde bodem.Kruimel53 schreef:Vooral de omgewoelde bodem. Plekken waar de zoden losgetrokken zijn en de ondergrond naar boven geschoffeld, op onsystematische wijze.fenneke schreef:nee want hoe weet je dat?
Verder kan ik ze ruiken bij windstil weeren aan meneer Brimi te ruiken had hij de drol nét ff eerder gevonden dan ik *neusdichtknijpsmiley* En aan de mannen kan ik goed zien of ze ergens een zwijn ruiken. Bij Logi gaat de staart dan naar beneden, dat ziet er wel ff anders uit dan wanneer hij een ree ruikt. Hij is slim genoeg om die varkens eng te vinden gelukkig.
De halve Veluwe ziet er zo omwoeld uit
In het losloopgebied op het Rozendaalse veld is ook veel grond omwoeld.
De varkens woelen daar vooral 's, nachts, want overdag kom je ze op de heide daar zelden tegen.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Marco88 schreef:altijd handig als je je hond aanlijnt in gebieden waar wild rondloopt.
Op het Rozendaalse veld-losloopgebied-kun je ze overdag zomaar tegen het lijf lopen, dat gebeurde een bekende van mij 's morgens rond 9.00.
Ik hoop dat de Bouvier het overleefd heeft.
Ik kijk altijd naar Kiki's gedrag, als ze zwijnen ruikt reageert ze er op een bepaalde manier op en gaat ze aan de lijn of ik loop snel verder.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- marian*
- Erelid
- Contacteer:

-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Even opletten. Er lopen frislingen met met streepjes. Moeder bagge is zeer weerbaar, en gaat echt in de aanval. Met andere woorden, je hond kan verscheurd worden.
Er is echter ook niet weerbaar wild. De ree heeft nu kalveren. Vooral in deze tijd houdt jullie honden, ook in losloop gebieden heel goed in de gaten.
Er is echter ook niet weerbaar wild. De ree heeft nu kalveren. Vooral in deze tijd houdt jullie honden, ook in losloop gebieden heel goed in de gaten.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Ik denk dat ik weet welk gebied je bedoelt en Dalí loopt daar inderdaad altijd met ogen (en neus) op steeltjes. Op de een of andere manier ben ik daar ook al drie keer verdwaald, de paden lopen stiekem kronkelig ofzo waardoor mijn richtinggevoel me in de steek laat en ik al twee keer in de schemering mijn auto probeerde te vinden. Niet tof, ik hield de jongens maar even aan de lijn toen.
Hopelijk is de Bouvier ok
Hopelijk is de Bouvier ok

-
jome
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Ze lopen hier 's avonds en 's nachts door de straat, ik vind het enge beesten
Overdag zijn ze eigenlijk altijd dieper het bos in.
Korte tijd terug werd mijn hond door een zwijn achterna gezeten, ben me kapot geschrokken.
Gelukkig kwam ze met een haakse bocht, feilloos op mijn roepen en rende het zwijn rechtdoor
Overdag zijn ze eigenlijk altijd dieper het bos in.
Korte tijd terug werd mijn hond door een zwijn achterna gezeten, ben me kapot geschrokken.
Gelukkig kwam ze met een haakse bocht, feilloos op mijn roepen en rende het zwijn rechtdoor
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
-
korthaar
- Zeer actief
Me duitsestaander zal het toch wel roggelen met zo'n bagge?
-
Bas Rouge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
Ik heb überhaupt de indruk dat het met wild, ree, hert en zwijn in Nederland bizar goed gaat. Ik zag, pak 'm beet 5/6 jaar geleden amper wild en nu struikel je er bijkans over. Er zijn er meer of ze zijn zo gewend aan mensen en honden dat ze zich veel meer laten zien.
Gisteren in de bossen bij Maarn zag ik een eind verderop langs een fietspad een tweetal reeën staan. Reeën staan op hun dooie akkertje te grazen, waarop ik Rein een paar maal laat blaffen opdat ze tijdig het bos weer in kunnen, kijken ze op, halen hun schouders op en grazen gewoon door. Pas toen ik echt dichtbij vertrokken ze met zichtbare tegenzin in twee hupsen het bos in. Rein doet er niets mee maar Huette en Jiroux worden wel heel opgewonden van twee reeën zo dichtbij.
En op zwijnen heb ik het ook beslist niet. Ik zie onmiddellijk aan Rein dat er zwijnen in de buurt zijn, hij vindt ze doodeng en verlaagt zijn houding en vertraagt zijn tred en komt dichtbij me lopen. Het liefste zou hij rechtsomkeert maken, weg van de zwijnenlucht. De dames zijn hierin heel anders, zij zouden graag eens van dichterbij zo'n zwijn bekijken en moeten dus ook beslist aan de lijn want ik ben me zeer bewust van de risico's van een ontmoeting tussen hond en zwijn
Hoop dat de Bouvier uit jouw verhaal het na kan vertellen.
Gisteren in de bossen bij Maarn zag ik een eind verderop langs een fietspad een tweetal reeën staan. Reeën staan op hun dooie akkertje te grazen, waarop ik Rein een paar maal laat blaffen opdat ze tijdig het bos weer in kunnen, kijken ze op, halen hun schouders op en grazen gewoon door. Pas toen ik echt dichtbij vertrokken ze met zichtbare tegenzin in twee hupsen het bos in. Rein doet er niets mee maar Huette en Jiroux worden wel heel opgewonden van twee reeën zo dichtbij.
En op zwijnen heb ik het ook beslist niet. Ik zie onmiddellijk aan Rein dat er zwijnen in de buurt zijn, hij vindt ze doodeng en verlaagt zijn houding en vertraagt zijn tred en komt dichtbij me lopen. Het liefste zou hij rechtsomkeert maken, weg van de zwijnenlucht. De dames zijn hierin heel anders, zij zouden graag eens van dichterbij zo'n zwijn bekijken en moeten dus ook beslist aan de lijn want ik ben me zeer bewust van de risico's van een ontmoeting tussen hond en zwijn
Hoop dat de Bouvier uit jouw verhaal het na kan vertellen.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Vanochtend liep ik het hekje door de hei op, en zag ik direct een heel stuk wat was omgewoeld. Gistermiddag was dat nog niet het geval, dus dit waren hele verse sporen. Mojo liet ook merken dat hij ze nog rook, dus die ging gelijk weer aan de lijn voor alle zekerheid. Tapas zat nog aangelijnd dus dat bleef maar even zo.
Tapas is ooit in het bos een keer achter een zwijn aangerend, gelukkig kon ik haar terugroepen en kwam ze ook gelijk. Ik neem sindsdien echt geen risico meer en in het bos lopen de honden hier gewoon standaard aan de flex.
Tapas is ooit in het bos een keer achter een zwijn aangerend, gelukkig kon ik haar terugroepen en kwam ze ook gelijk. Ik neem sindsdien echt geen risico meer en in het bos lopen de honden hier gewoon standaard aan de flex.
-
Bas Rouge
- Zeer actief
Ik heb dat tegenwoordig met heel veel gebieden; Veluwe, Brabant, Utrechtse heuvelrug, bossen in Flevoland. Huette en Jiroux kunnen daar alleen maar aan de flex lopen. Zij gaan beide niet op zoek naar wild maar jakkeren wel achter wild aan als ze dat tegenkomen. Het risico in deze gebieden dat je gewoon tegen wild opbotst is zo groot dat ze idd de hele tocht aan de flex lopen.LongFields schreef:. Ik neem sindsdien echt geen risico meer en in het bos lopen de honden hier gewoon standaard aan de flex.
Ik baal daar wel van maar goed, je kunt het wild ook lastig kwalijk nemen. Het is hun woonomgeving en wij zijn er maar te gast maar het spijt me echt, dat ik de honden zo angstvallig aan de lijn moet houden tegenwoordig ivm het vele zichtbare wild.
-
Bas Rouge
- Zeer actief
Da's nou juist de pest, ze staan wel geregeld gewoon op het pad, steken over op een twintigtal meters of staan gewoon te grazen langs de kant.Tara schreef:Maar op de paden kom je toch maar weinig wild tegen? Zolang de honden niet van het pad af gaan en de dekking in gaan zie ik niet waarom ze niet los zouden kunnen.Bas Rouge schreef:
Ik heb dat tegenwoordig met heel veel gebieden; Veluwe, Brabant, Utrechtse heuvelrug, bossen in Flevoland. Huette en Jiroux kunnen daar alleen maar aan de flex lopen. Zij gaan beide niet op zoek naar wild maar jakkeren wel achter wild aan als ze dat tegenkomen. Het risico in deze gebieden dat je gewoon tegen wild opbotst is zo groot dat ze idd de hele tocht aan de flex lopen.
Vorig weekend rommel ik na de (grotendeels flex)wandeling op de Utrechtse heuvelrug nog wat bij mijn auto, hondjes water geven, riemen opbergen, je kent het vast en hondjes lopen gewoon in de buurt. Vanuit mijn ooghoeken zie ik een ree oversteken. Een 20/30 meter voor mijn auto langs stapt ie zo het bos uit, de verharde weg op en keutelt doodgemoedereerd naar de overkant. Met een zo neutraal mogelijke stem meld ik de hondjes dat het instaptijd is, wat ze braaf doen en ze hebben de ree gelukkig niet in de gaten gehad maar was dat wel zo geweest, was ik Huette en Jiroux vermoedelijk wel even kwijt geweest.
Laatst gewijzigd door Bas Rouge op 02 apr 2016 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.
-
korthaar
- Zeer actief
Niet ongewoon hoor; een Ree die zekert op een bospad.Tara schreef:Hmmm... Hier op de Heuvelrug vooral heel veel reeën, maar die plegen niet midden op het pad te gaan staan.
Overigens zijn de honden ook niet zo enorm geïnteresseerd in reeën, maar toch vertrouw ik ze er niet mee en dus blijven ze maar gewoon in zicht op de paden.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ik zie ook heel regelmatig reeën. Soms zie ik ze het eerst, soms ziet Habibi ze het eerst.
Allemaal geen punt, Habibi doet er niet veel mee.
Zwijnen zie ik gelukkig niet. Op de veluwe ben ik ze weltegen gekomen, maar in mijn huidige woonomgeving nog niet.
Hoop dat er nog goed nieuws over de bouvier volgt.
Allemaal geen punt, Habibi doet er niet veel mee.
Zwijnen zie ik gelukkig niet. Op de veluwe ben ik ze weltegen gekomen, maar in mijn huidige woonomgeving nog niet.
Hoop dat er nog goed nieuws over de bouvier volgt.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Wilde zwijnen
Vorig jaar stapte ik op de parkeerplaats uit de auto, loop een meter of twintig verderop het bos in, laat Kiki los en het was bijna meteen prijs. Helemaal hyper liep ze heen en weer, liep eventjes van het pad af om een braamstruik heen, kwam nog hyperrr terug en toen ik goed naar die struik keek zag ik iets donkers bewegen. Zwijn dus en Kiek een engel op haar schouder. Bente heeft er eens een opgestoten die onder een takkenbos langs het pad lag te slapen. Max bemoeide zich eerst niet met haar geblaf tegen die takkenbos maar even later wel. En toen stond zwijn op om de benen te nemen. Ik bedacht dat ik misschien wel op de dichtbij staande picknicktafel kon klimmen maar dat was gelukkig niet nodig want zwijn holde met Drent achter zich aan de andere kant op.Zo'n 50 meter verderop gaf Bente het op[FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND WINKING EYE] Kiki kon ik vorige week nog van een kakelvers reeenspoor af brullen.