Ik heb mij zojuist aangemeld omdat ik een dringende vraag heb, waarvan ik dacht hem het beste hier te kunnen stellen. Helaas mag ik blijkbaar enkel in dit onderwerp posten om mij voor te stellen....
Dus doe ik dat dan maar en stel ik ook gelijk mijn vraag.
Mijn naam is Merel, ik ben 32 jaar en heb samen met mijn franse vriend Olivier twee dochters van 4 en 5.
We wonen in Frankrijk, de Bourgogne om precies te zijn.
Ik ben momenteel op zoek naar een hond en wilde voor de keuze van het ras graag advies van ervaren honden eigenaars (jullie dus
Mijn vriend en ik hebben een paar jaar geleden een afgelegen boerderij met flink wat grond gekocht waar we binnenkort in zullen trekken. Sinds wij eigenaar zijn is er reeds twee keer ingebroken (één keer een prachtige caravan gestolen).
Mijn vriend zit op de grote vaart en is vaak maanden van huis.
U raadt het al: we hebben dringend behoefte aan een goede waakhond.
Momenteel worden er in onze omgeving twee nestjes aangeboden die mij interesseren:
-Één nest half bordercollie (vader), half tevuurse herder (moeder).
-Nestje twee is een een mix van duitse en mechelse herder. Naar ik vermoed geen werklijn (ze worden aangeboden tegen kostprijs)
Mij voorkeur gaat enigszinds uit naar nestje twee, aangezien ik mijn twijfels heb of halve bordercollies wel geschikt zijn als waakhond.
Ik heb gisteren beide aanbieders een mailtje gestuurd met wat vragen, maar tot nu toe nog geen antwoord gehad.
Behalve waakhond moet het ook een gezinshond zijn. Het moet een teefje worden (vooral ivb met jaloersie naar mijn vriend).
De situatie waarin de hond terecht zal komen is als volgend:
-Een tuin van een halve hectare met de optie het hek naar een weiland van 2 hectare open te zetten.
-Omgeving van bos en weiland, ideaal voor een hond die veel beweging nodig heeft.
-Twee jongen kinderen die gezien hun leeftijd erg goed zijn met dieren (rustig en respectvol en voorzichtig met honden na enkele kleine incidentjes).
-In de nabije toekomst aanwezigheid van andere dieren (katten, kippen) en ze zal gelijktijdig opgeroeien met de bordercolliepup van mijn moeder die regelmatig bij ons over de vloer komt.
- Een baasje dat momenteel niet werkt en dus alle tijd heeft voor de hond.
Het einige probleem: ik heb totaal geen ervaring met het opvoeden van een hond. Maar ik ben zéér gemotiveerd. Ik ben eigenlijk geen hondenliefhebber en heb een gruwelijke hekel aan onopgevoedde honden. Ik zal er dan ook alles aan doen om haar zo strak mogelijk op te voeden: puppy cursus, meerdere uren per zag actief met haar bezig zijn etc.
Ik ben van mezelf geen dominant persoon, eerder een verlegen meisje, máár kan wel zéér consquent zijn (vraag maar aan mijn dochters
Als het enigszins mogelijk is zou ik graag willen dat de hond in rangorde onder mijn dochters staat (en daar wil ik mijn dochters ook in begeleiden).
Wat denken jullie? Raden jullie mij af om een duitse/mechelse herder te nemen? Past de combinatie tervuurse herder/ bordercollie beter bij ons? Of is er misschien een nog beter alternatief?
Ik hoor graag jullie mening en advies.