Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veel drinken en plassen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Veel drinken en plassen

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Tomas, inmiddels ruim 12 is altijd gezond geweest , hij heeft de laatste jaren alleen erg veel vetbulten gekregen maar die lijken nog niet in de weg te zitten.
Het viel ons wel al een paar dagen op dat hij veel meer en vaker drinkt en gisteren lag er ineens een enorme plas binnen,iets wat voor Tomas ongekend is.
Hij ligt nu ook vaak in de bijkeuken, beetje vreemd want normaal is hij altijd bij ons, meestal op de bank.
Zijn eetlust is enorm wisselend, soms lijkt hij de hele dag honger te hebben en soms laat hij alles staan. Ik weet dat aan cysten op zijn tandvlees, iets waarvan men zei dat het geen kwaad kon, maar nu twijfel ik of het wel daaraan ligt.
Morgen ga ik proberen urine op te vangen maar zijn er nog dingen waar ik speciaal op moet letten als ik dit meld bij de dierenarts?
Daar lopen de laatste tijd vaak artsen in opleiding mee en ik ben al een paar keer erg onvoldaan naar huis gegaan. Ik heb me dus voorgenomen om zelf zoveel mogelijk aan te dragen zodat ze niet de neiging hebben iets over het hoofd te zien.
Jeetje, wat kun je dan ongerust zijn :(:
Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Aantal honden: 2

Re: Veel drinken en plassen

Ongelezen bericht door Anke »

Ayko heeft dat ook een tijdje gedaan. Extreem veel drinken en gewoon alles leegplassen in zijn mand. Ik heb toen urine gebracht en daar bleek een verhoogd eiwitgehalte in te zitten. Hij kreeg toen Orijen, wat een hoger eiwitgehalte heeft dan andere brokken. Ik ben van voer gewisseld en het was over. Dus hopelijk is het iets simpels! Ik zou sowieso bloed laten prikken om zijn lever, nieren ed. te controleren.

En kun je niet bellen en een afspraak maken met een dierenarts in wie jij vertrouwen hebt? Ik heb nogal mijn voorkeuren voor dierenartsen en vraag gewoon als ik bel om een afspraak met die en die :mrgreen: Dat is misschien een rare vraag, maar tot nu toe gaan ze altijd in op mijn verzoek.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:Waarom doe je niet eens een seniorencheck? Wij doen dat ook sinds Oop twaalf is, gewoon even bloedonderzoek of nier- en leverwaarden nog een beetje goed zijn, kijken of het hartje nog klopt zoals dat hoort. Kleine kwaaltjes zijn helemaal niet zo raar op een leeftijd als deze, maar het wel goed op op tijd te signaleren zodat je kunt bijsturen als dat nodig mocht zijn. :wink:
Dacht ik ook aan :ok:

Plas opvangen is een goed idee.
Ik zou niet te lang wachten met naar de DA gaan.
Veel plassen en drinken kan wijzen op nierproblemen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Inderdaad misschien eens laten nakijken bij de da.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Inderdaad een seniorencheck en ook de urine laten checken. Het zou een blaasontsteking kunnen zijn, maar in combinatie met wisselende/verminderde eetlust kan het ook wijzen op problemen met de nieren. In de urine kunnen ze dat in een eerder stadium al zien dan in het bloed, dus zeker verstandig om ook de urine te laten checken.
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun

Ongelezen bericht door sypke »

Heb je in de praktijk niet een favoriete dierenarts? Kun je niet met hem of haar een afspraak maken? Zo doen wij dat altijd.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik zou ook urine opvangen en langs de DA gaan, lan vanalles zijn, cushing, suiker, nieren....
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

DeDiana schreef:Inderdaad een seniorencheck en ook de urine laten checken. Het zou een blaasontsteking kunnen zijn, maar in combinatie met wisselende/verminderde eetlust kan het ook wijzen op problemen met de nieren. In de urine kunnen ze dat in een eerder stadium al zien dan in het bloed, dus zeker verstandig om ook de urine te laten checken.
Niet helemaal waar. Je kan nierproblemen hebben maar geen eiwitafscheiding in de urine. En je kan eiwitafscheiding hebben zonder nierproblemen. Dus beide laten checken is verstandig :ok:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Vandaag was een feestje voor hem en hij vergat zichzelf dan ook helemaal :I: Hij was weer helemaal de jonge god :D
Maar hij blijft toch meer drinken en daarmee ook plassen dus ik hoop dat het lukt met het opvangen, daarna kijken we verder. Ik was inderdaad van plan om naar de vaste dierenarts te vragen.
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun

Ongelezen bericht door sypke »

Hopelijk valt het mee. Sterkte!
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Vanmorgen weer een overstroming bij de deur dus het is echt niet goed.
Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel

Ongelezen bericht door Anke »

Marie-Josée schreef:Vanmorgen weer een overstroming bij de deur dus het is echt niet goed.
Hé wat naar nou. Hopelijk weet je snel waar het van komt en is het snel weer over. Geef hem maar een zachte knuffel van mij.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Dat is wel iets waar je even naar moet laten kijken. Kan inderdaad iets met de nieren zijn, maar bijvoorbeeld ook diabetes. Of misschien gewoon iets simpels als een blaasontsteking.
Urine laten onderzoeken en een bloedonderzoek laten uitvoeren lijkt me verstandig.
Sterkte!
Marie-Josée
Erelid

Ik merk al langer subtiele veranderingen aan hem. Hij likt veel aan zijn poten, eet soms liefst de hele dag door en dan weer niets, ligt op plaatsen waar hij eerst nooit voor zou kiezen etc.
Voer kan best meespelen want hij eet vaak Sancho's eten op als die weer eens iets laat staan en dat varieert nogal omdat die zo slecht eet.
Voordien at hij alleen Farm Food.
Ik heb net een plasje ingeleverd en morgenmiddag kan ik bij de vaste dierenarts terecht.
HillieS
Zeer actief

Hoe ging het bij de da?
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Niet te geloven maar wel geweldig nieuws; alles ziet er prima uit. Urine en bloed geen afwijkingen, longen goed, gebit voor zijn leeftijd nog verbazend goed, licht hartruisje maar niet bedreigend, kortom, een kerngezonde hond. Het enorme drinken en plassen is ook weer over.
Ik snap er niets van. De dierenarts ook niet.
Overigens ondanks mijn verzoek toch weer niet mijn vaste dierenarts, die moest naar de bank of zo en had alle patiënten doorgeschoven. Maar goed, ik had bij deze dierenarts ook wel een goed gevoel, ze nam serieus de tijd overal voor.
En mijn angsthaas en schijtluis Tomas gedroeg zich voorbeeldig, gaf geen kik met bloedprikken en het aanprikken van een verdacht uitziende bult dieper in zijn buik.
Een honderd euro armer maar dolblij wandelden we samen terug naar huis.
Maar wel met een leeg tekstballonnetje.... :denken:
HillieS
Zeer actief

Wauw, goed nieuws!
En hopelijk gaat het nu gewoon weer normaal, en blijft hij nog heel lang lekker blij en gezond!
Wanneer weet je meer over die bult?
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Helemaal top toch!
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik wil geen spelbreker zijn maar als dat wisselvallige gedrag/eetlust aanhoudt, zou ik een echo van zijn buik laten maken. Mijn eerste 2 honden zijn allebei overleden aan gescheurde milttumoren en die hadden ook maar wat vage kleine dingetjes vooraf. Daarnaast heb ik in mijn omgeving heel recent nog 3 honden met milttumoren, waarvan er maar 1 het gered heeft.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

kipo schreef:... milttumoren
Daar moet ik ook aan denken eerlijk gezegd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marie-Josée
Erelid

De bult bevatte alleen vetcellen :ok:
Nou, ik ben ook niet helemaal gerust hoor want er is, of was, echt iets aan de hand. Misschien speelt beginnende dementie ook mee.
Maar nu hij weer vrolijk is, rent en speelt en goed eet laat ik het maar even zo.
Evengoed bedankt voor de waarschuwing, zodra ik het weer niet vertrouw laten we een echo maken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marie-Josée schreef:De bult bevatte alleen vetcellen :ok:
Nou, ik ben ook niet helemaal gerust hoor want er is, of was, echt iets aan de hand. Misschien speelt beginnende dementie ook mee.
Maar nu hij weer vrolijk is, rent en speelt en goed eet laat ik het maar even zo.
Evengoed bedankt voor de waarschuwing, zodra ik het weer niet vertrouw laten we een echo maken.
:ok:

Fijn, alleen vetcellen in de bult.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marie-Josée
Erelid

Het vele drinken en plassen kan ik dan toch niet linken aan een milttumor?
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Niet direct, nee. Maar ik ken ook wel honden die heel veel gaan drinken bij buikklachten en milttumoren zijn vaak klein en fragiel, waardoor ze regelmatig een bloedinkje in de buikholte veroorzaken en dat doet pijn.
Marie-Josée
Erelid

Eergisteren overkwam het hem weer, we vonden een enorm plas bij de achterdeur terwijl we maar een uurtje weg waren.Weer veel drinken en plassen, en de volgende dag was het weer over.
Hij blijft aan zijn poten likken ( dat doet Sancho ook) maar verder eet hij goed, speelt volop en is vrolijk.
Ze krijgen alleen nog hun vaste voer en een soort snack; gedroogde kiprepen.
Het is een raadsel :19:
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Marie-Josée schreef:Eergisteren overkwam het hem weer, we vonden een enorm plas bij de achterdeur terwijl we maar een uurtje weg waren.Weer veel drinken en plassen, en de volgende dag was het weer over.
Hij blijft aan zijn poten likken ( dat doet Sancho ook) maar verder eet hij goed, speelt volop en is vrolijk.
Ze krijgen alleen nog hun vaste voer en een soort snack; gedroogde kiprepen.
Het is een raadsel :19:
Tja dan zou ik toch eens een echo laten maken, er zit duidelijk iets niet goed
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik had laatst iets dergelijks met Luuk (10 jaar).
Ineens veel drinken en vooral veel plassen, hij tilde zijn poot niet eens meer op. Toen hij 's avonds binnen een uur 3 keer enorm veel moest plassen (minuten lang) ben ik de dag erop naar de DA gegaan.
Urine meegenomen en die was inderdaad te verdund. De DA gaf in eerste instantie 2 mogelijkheden aan. Hij kon lijden aan diabetes insipidus of hij voelde zich k*t en dronk daarom meer. DA zei dat mensen soms gaan drinken als ze niet lekker in hun vel zitten en dat dieren dat ook wel eens doen.
Volgende dag (vrijdags) nuchter terug voor een bloedtest voor de nierfunctie om te zien of een dorsttest mogelijk was (ivm die insipidus). Die test houdt in dat de hond 10 uur lang niet mag drinken en dat je bij het eerste uitlaten de urine opvangt ter controle.
Als de nieren niet goed werken kan het onthouden van water nog meer schade aan de nieren geven en daarom moet je eerst weten of de nieren zelf nog goed functioneren.
Nieren waren oké en niets stond in de weg voor die dorsttest. En geloof het of niet maar diezelfde dag was het hele drink en piesgedoe voorbij.
Wel alsnog die dorsttest gedaan (stelt eigenlijk niets voor) en de ochtendurine laten testen. Alles was weer normaal, op de inhoud van mijn portemonnee na.
Conclusie van de DA mbt Luuk is dat hij zich blijkbaar een poosje niet lekker heeft gevoeld en dat hij dat heeft willen compenseren door meer te drinken.

Ik weet niet of dit ook op Tomas van toepassing kan zijn, maar ik herken wel e.e.a.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Marie-Josée
Erelid

Het lijkt inderdaad zoiets te zijn. Dat hij probeert een naar gevoel weg te drinken.Martin denkt dat hij misschien vergeet dat hij heeft gedronken of zo. Hij is verder helemaal fit, eet weer gewoon goed, speelt volop, kortom een gezonde oude hond. Op het oog dan.
En volgens de onderzoeken voorlopig ook. We kijken het nu maar gewoon even aan.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”