Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond plast in huis, heeft steeds blaasontsteking
Moderator: moderatorteam
-
Marlies/Toto
- nieuw lid
- Aantal honden: 2
Hond plast in huis, heeft steeds blaasontsteking
Ik zit al een aantal maanden met een probleem waar ik echt niet meer weet wat ik ermee aan moet..
Onze hond Toto (reu) plast met grote regelmaat in huis. We hebben hem nu 2 jaar, hij komt uit het asiel. Voordat hij in het asiel kwam is hij verwaarloosd, zwaar ondervoed en onder de wonden gevonden in een schuur. Inmiddels is hij goed op gewicht en zijn alle wonden genezen, je merkt verder ook niks aan het wat betreft zijn verleden. Hij is vanaf het begin heel goed zindelijk.
Maar sinds afgelopen oktober plast hij met grote regelmaat in huis. in de eerste instantie dacht ik dat het kwam omdat ik meer was gaan werken (2 weken van 60 uur). Maar na die weken ging het gewoon verder. We zijn toen naar de dierenarts geweest, hij bleek blaasontsteking te hebben (met kristallen, blaasgruis en verkeerd PH waarde). 2 antibiotica kuren later leek het opgelost. Maar een week later begon alles weer opnieuw. Weer terug naar de dierenarts, weer antibiotica en een echo, hier was niks op te zien. Alles leek weer opgelost maar een week later begon het weer opnieuw, en inderdaad weer blaasontsteking, deze keer was er geen blaasgruis e.d. weer antibiotica maar weer niet over. Daarna urine op kweek gezet, deze was schoon.
Toen zijn we doorverwezen naar een dierenkliniek, hier weer een echo gemaakt (blaas en nieren e.d. gecheckt, allemaal goed), urine op kweek gezet en dit was allemaal goed. De dierenarts had het over een schone blaasontsteking. Voor dat we naar de dierenkliniek zijn geweest heeft onze eigen dierenarts hem een spuit gegeven met pijnstiller en vitamine E, hierna heeft hij 2 weken niet in huis geplast. (kan dit de oplossing zijn?).
Inmiddels zijn we dik 500 euro aan dierenarts kosten kwijt maar hij blijft in huis plassen, met name 's nachts omdat hij dan het langst alleen is zonder uitlaten.
We laten Toto minimaal 3 keer per dag uit, maar echt uitgeplast is hij na een uur wandelen nog niet. Hij doet elke keer van die mini plasjes. We voeren hem Farmfood hondenvoer + 2 vitamine C pillen en hij ervaart volgens mij geen stress. Heeft iemand tips/suggesties/ideeën? Want ik weet echt niet meer wat ik moet doen, moet ik nou weer naar de dierenarts?
Als hij weer eens in huis geplast heeft blijft hij op zijn plaats liggen, met straffen zijn we inmiddels gestopt, we negeren hem/het maar gewoon en ruimen het op.
Onze hond Toto (reu) plast met grote regelmaat in huis. We hebben hem nu 2 jaar, hij komt uit het asiel. Voordat hij in het asiel kwam is hij verwaarloosd, zwaar ondervoed en onder de wonden gevonden in een schuur. Inmiddels is hij goed op gewicht en zijn alle wonden genezen, je merkt verder ook niks aan het wat betreft zijn verleden. Hij is vanaf het begin heel goed zindelijk.
Maar sinds afgelopen oktober plast hij met grote regelmaat in huis. in de eerste instantie dacht ik dat het kwam omdat ik meer was gaan werken (2 weken van 60 uur). Maar na die weken ging het gewoon verder. We zijn toen naar de dierenarts geweest, hij bleek blaasontsteking te hebben (met kristallen, blaasgruis en verkeerd PH waarde). 2 antibiotica kuren later leek het opgelost. Maar een week later begon alles weer opnieuw. Weer terug naar de dierenarts, weer antibiotica en een echo, hier was niks op te zien. Alles leek weer opgelost maar een week later begon het weer opnieuw, en inderdaad weer blaasontsteking, deze keer was er geen blaasgruis e.d. weer antibiotica maar weer niet over. Daarna urine op kweek gezet, deze was schoon.
Toen zijn we doorverwezen naar een dierenkliniek, hier weer een echo gemaakt (blaas en nieren e.d. gecheckt, allemaal goed), urine op kweek gezet en dit was allemaal goed. De dierenarts had het over een schone blaasontsteking. Voor dat we naar de dierenkliniek zijn geweest heeft onze eigen dierenarts hem een spuit gegeven met pijnstiller en vitamine E, hierna heeft hij 2 weken niet in huis geplast. (kan dit de oplossing zijn?).
Inmiddels zijn we dik 500 euro aan dierenarts kosten kwijt maar hij blijft in huis plassen, met name 's nachts omdat hij dan het langst alleen is zonder uitlaten.
We laten Toto minimaal 3 keer per dag uit, maar echt uitgeplast is hij na een uur wandelen nog niet. Hij doet elke keer van die mini plasjes. We voeren hem Farmfood hondenvoer + 2 vitamine C pillen en hij ervaart volgens mij geen stress. Heeft iemand tips/suggesties/ideeën? Want ik weet echt niet meer wat ik moet doen, moet ik nou weer naar de dierenarts?
Als hij weer eens in huis geplast heeft blijft hij op zijn plaats liggen, met straffen zijn we inmiddels gestopt, we negeren hem/het maar gewoon en ruimen het op.
Toto & Mika
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Re: Hond plast in huis, heeft steeds blaasontsteking
Ik zou de zindelijkheidstraining vanaf nul gaan opbouwen. Dus elke twee uur naar buiten, alleen voor een plas, steeds zelfde plaats en uitbundig belonen als hij z'n plas doet. Commando eraan verbinden. 's Nachts wekker zetten om hem er nog eens uit te laten (die tijd is blijkbaar te lang voor hem). En dan rustig de tijd verlengen tussen twee rondes in. En niet de lange wandeling maken voordat hij goed geplast heeft. Zo leert hij beter uit te plassen. Plasjes binnenshuis inderdaad negeren en rustig opruimen.
Het is natuurlijk mogelijk dat hij z'n blaas minder onder controle heeft na al die blaasontstekingen. Dan kan het zijn dat je hem altijd wat vaker uit moet gaan laten. Overdag 4 of 5 keer en dan in de nacht niet te veel tijd tussen twee plasrondes in laten.
Het is natuurlijk mogelijk dat hij z'n blaas minder onder controle heeft na al die blaasontstekingen. Dan kan het zijn dat je hem altijd wat vaker uit moet gaan laten. Overdag 4 of 5 keer en dan in de nacht niet te veel tijd tussen twee plasrondes in laten.
- FrieseStabij
- geregistreerd lid
- Aantal honden: 1
Mijn hond heeft ook last gehad van blaasontstekingen.
Via de dierenarts over op ander voer Urinary van Royal Canin.
Hier deed hij het niet zo goed op kreeg wat slijmerige ontlasting.
Over op Hypoallergenic van Royal Canin.
Dit voer werkt voor onze hond perfect, nooit meer blaasontsteking gehad en zijn
ontlasting ziet er ook goed uit.
Via de dierenarts over op ander voer Urinary van Royal Canin.
Hier deed hij het niet zo goed op kreeg wat slijmerige ontlasting.
Over op Hypoallergenic van Royal Canin.
Dit voer werkt voor onze hond perfect, nooit meer blaasontsteking gehad en zijn
ontlasting ziet er ook goed uit.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Wat vreemd dat hij dan geen blaasontsteking zou hebben of blaasgruis .....Marlies/Toto schreef:Ik zit al een aantal maanden met een probleem waar ik echt niet meer weet wat ik ermee aan moet..
Het is doorgaans wel een aanwijzing.
Straffen zou ik sowieso niet doen.
Geen hond plast expres in huis
- kipo
- Zeer actief
Hoe lang zat er tussen de antibiotica en de kweek? Aangeraden wordt om daar tenminste 6 weken tussen te hebben, omdat door de ab de hoeveelheid bacteriën zo laag kan zijn dat de kweek negatief is. Ook die pijnstiller (vaak een ontstekingsremmer) vóór de echo vind ik niet zo slim, ook dat kan bepaalde symptomen/signalen verdoezelen.
En inderdaad niet straffen. Dat heeft sowieso alleen maar zin bij een heterdaad en niet bij een hond die voorheen perfect zindelijk was, die doet zoiets niet uit stoutheid.
En inderdaad niet straffen. Dat heeft sowieso alleen maar zin bij een heterdaad en niet bij een hond die voorheen perfect zindelijk was, die doet zoiets niet uit stoutheid.
- Sientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Probeer eens Urologist Aid van Sensipharm. Ik heb daar, in combinatie met Silicium, erg goede resultaten mee geboekt.

- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Veel kleine plasjes tijdens een wandeling hóeft voor een reu niet raar te zijn natuurlijk.
En zelfs mijn teef doet dat bij vlagen.
De onzindelijkheid is een ander verhaal.
Hoe plast hij in huis? Tilt hij echt een poot op en gaat plassen?
Of laat hij regelmatig druppels vallen?
Vind je op veel plekken iets, of op 1 plek een echte plas?
Heeft hij een vaste plek in huis waar hij plast, of wisselt de plek?
Ik vind 3 x per dag uit voor een hond met zindelijkheidsissues overigens erg, erg weinig.
Dat is voor mijn extreem zindelijke en gezonde hond al de echte ondergrens.
Wat is je uitlaatschema? Welke tijden? Hoe oud is de hond? Gecastreerd of niet gecastreerd?
En hoe pas je dat in, in je vrij drukke werk?
Ben jij de enige die voor de hond zorgt, of zijn er huisgenoten? Hoe goed redt de hond zich als hij alleen thuis moet blijven?
Ik twijfel een beetje tussen incontinente, blaasproblemen, te weinig naar buiten of een combi van de voorgaande drie. Vandaar de vragen.
Misschien dat er daar nog ergens verbetering te halen is, los van de mogelijke blaasontsteking.
En zelfs mijn teef doet dat bij vlagen.
De onzindelijkheid is een ander verhaal.
Ik vind 3 x per dag uit voor een hond met zindelijkheidsissues overigens erg, erg weinig.
Wat is je uitlaatschema? Welke tijden? Hoe oud is de hond? Gecastreerd of niet gecastreerd?
Ben jij de enige die voor de hond zorgt, of zijn er huisgenoten? Hoe goed redt de hond zich als hij alleen thuis moet blijven?
Ik twijfel een beetje tussen incontinente, blaasproblemen, te weinig naar buiten of een combi van de voorgaande drie. Vandaar de vragen.
Misschien dat er daar nog ergens verbetering te halen is, los van de mogelijke blaasontsteking.

-
Marlies/Toto
- nieuw lid
Super fijn dat jullie zo meedenken.
@Fotogravinnetje, Als ik niet met hem loopt plast hij nergens.. Ik al geprobeerd stil te staan en hem te laten plassen maar dan blijft hij gewoon dommig naast me staan. Ook heel enthousiast doen/ belonen met eten als hij plast heb ik een maand geprobeerd maar daar snapt hij echt helemaal niks van. 3 keer is trouwens echt minimaal en dan is het niet 3 keer 10 minuten maar echt 3 keer minimaal 45 minuten.
@Kipo, daar heeft zeker geen 6 weken tussen gezeten, nog geen 6 dagen zelfs.. Wel raar dat de dierenarts daar geen rekening mee houdt dan.
@Habibi,
Geen idee, hij doet het niet als wij erbij zijn, dan geeft hij goed aan dat hij naar buiten wil.
Als we thuis komen of iemand heel blij tegen hem doet die hij kent dan druppelt hij wel een beetje maar volgens mij is dit niet vreemd, ik ken meer honden die dat doen.
Er ligt op 1 plek een medium plas, hij plast niet tegen meubels aan ofzo.
Hij heeft enkele plekken die favoriet zijn, schoonmaken doe ik met azijn dus de geur is wel echt weg. Hij plast nooit bij zijn mand of voerbak in de buurt.
Er staat ook minimaal 3 keer, en dan 3 keer 45 minuten, ik vind dat niet weinig eigenlijk.
Wat is je uitlaatschema? Welke tijden?
Afhankelijk van of we moeten werken 8/9 uur dan rond 3/4 uur en dan voor we naar bed gaan 11/12 uur.
Hoe oud is de hond?
4 jaar.
Gecastreerd of niet gecastreerd?
Niet gecastreerd.
Ik had het alleen die 2 weken druk op het werk, voor de rest werk ik halve dagen of werkt mijn vriend halve dagen. Toot is eigenlijk nooit langer dan een halve dag alleen. Als we beide langer weg zijn komt mijn schoonmoeder hem uitlaten of is hij bij mijn schoonouders.
Ben jij de enige die voor de hond zorgt, of zijn er huisgenoten?
Mijn vriend zorgt ook voor hem.
Hoe goed redt de hond zich als hij alleen thuis moet blijven?
Prima, hij blaft niet, piept niet en sloopt niet. Als we weg gaan dan loopt hij naar zijn stoel en gaat hij daar liggen.
Ik denk zelf persoonlijk dat hij niet onzindelijk is maar dat hij nog steeds een soort van blaasontsteking heeft, of dat hij nu door de blaasontsteking weer moet wennen aan zindelijk zijn ofzo..
@Fotogravinnetje, Als ik niet met hem loopt plast hij nergens.. Ik al geprobeerd stil te staan en hem te laten plassen maar dan blijft hij gewoon dommig naast me staan. Ook heel enthousiast doen/ belonen met eten als hij plast heb ik een maand geprobeerd maar daar snapt hij echt helemaal niks van. 3 keer is trouwens echt minimaal en dan is het niet 3 keer 10 minuten maar echt 3 keer minimaal 45 minuten.
@Kipo, daar heeft zeker geen 6 weken tussen gezeten, nog geen 6 dagen zelfs.. Wel raar dat de dierenarts daar geen rekening mee houdt dan.
@Habibi,
Geen idee, hij doet het niet als wij erbij zijn, dan geeft hij goed aan dat hij naar buiten wil.
Als we thuis komen of iemand heel blij tegen hem doet die hij kent dan druppelt hij wel een beetje maar volgens mij is dit niet vreemd, ik ken meer honden die dat doen.
Er ligt op 1 plek een medium plas, hij plast niet tegen meubels aan ofzo.
Hij heeft enkele plekken die favoriet zijn, schoonmaken doe ik met azijn dus de geur is wel echt weg. Hij plast nooit bij zijn mand of voerbak in de buurt.
Er staat ook minimaal 3 keer, en dan 3 keer 45 minuten, ik vind dat niet weinig eigenlijk.
Wat is je uitlaatschema? Welke tijden?
Afhankelijk van of we moeten werken 8/9 uur dan rond 3/4 uur en dan voor we naar bed gaan 11/12 uur.
Hoe oud is de hond?
4 jaar.
Gecastreerd of niet gecastreerd?
Niet gecastreerd.
Ik had het alleen die 2 weken druk op het werk, voor de rest werk ik halve dagen of werkt mijn vriend halve dagen. Toot is eigenlijk nooit langer dan een halve dag alleen. Als we beide langer weg zijn komt mijn schoonmoeder hem uitlaten of is hij bij mijn schoonouders.
Ben jij de enige die voor de hond zorgt, of zijn er huisgenoten?
Mijn vriend zorgt ook voor hem.
Hoe goed redt de hond zich als hij alleen thuis moet blijven?
Prima, hij blaft niet, piept niet en sloopt niet. Als we weg gaan dan loopt hij naar zijn stoel en gaat hij daar liggen.
Ik denk zelf persoonlijk dat hij niet onzindelijk is maar dat hij nog steeds een soort van blaasontsteking heeft, of dat hij nu door de blaasontsteking weer moet wennen aan zindelijk zijn ofzo..
Toto & Mika
- ranetje
- Zeer actief
Biotex groen haalt de geur echt weg, want dat breekt de eiwitten af,.schoonmaken doe ik met azijn dus de geur is wel echt weg
Werkt beter dan azijn
-
Marlies/Toto
- nieuw lid
Ga ik die zo halen bij de appie, al gaat het al 3 nachten goed nuranetje schreef:Biotex groen haalt de geur echt weg, want dat breekt de eiwitten af,.schoonmaken doe ik met azijn dus de geur is wel echt weg
Werkt beter dan azijn
Toto & Mika
- ranetje
- Zeer actief
Marlies/Toto schreef:Ga ik die zo halen bij de appie, al gaat het al 3 nachten goed nuranetje schreef:Biotex groen haalt de geur echt weg, want dat breekt de eiwitten af,.schoonmaken doe ik met azijn dus de geur is wel echt weg
Werkt beter dan azijn