Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rimadyl en dood

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Huppeldepup
nieuw lid
Mijn ras(sen): Shihtzu en Engelse Staffordshire
Aantal honden: 2

Rimadyl en dood

Ongelezen bericht door Huppeldepup »

Ja het is een heftige titel maar wel van toepassing op mijn Engelse Staffordshire Bull terrier.
NEYA 11 jaar de liefste hond die we hadden.
In Spanje waar wij op overwintervakantie waren had zij veel last van artrose en na met de dierenarts thuis gebeld te hebben werd er gezegd dat zij dan RIMADYL voorschreven, 0,75. Ik heb af en toe 0,50 gegeven wanneer ik zag dat de pijn erg was.
In 2 maanden heeft zij 18 tabletten gehad, maar ze begon veel te drinken en had verminderde eetlust. Even Googelen en dit bleken bijwerkingen te zijn. Meteen gestopt en gekeken wat er gebeurde.
Drinken werd meteen iets minder en weer de dierenarts thuis gebeld. "Plasje na laten kijken?" Na verteld te hebben dat ze al minder dronk en geen blaasontsteking had "kon het misschien ook wel aan het medicijn liggen en moest er misschien iets anders komen". Maar de bijwerkingen van de andere medicijnen leken op internet nog erger dan RIMADYL in mijn ogen, dus nog even gewacht. 1 week later naar de dierenarts hier gegaan en na röntgenfoto, bloed en urine onderzoek bleek dat haar nieren het
bijna niet meer deden. Haar lever erg klein was en haar maag aangetast. Een heel ziek hondje dus.
Urea waarde was 244 en mag maximaal 56 zijn als voorbeeld.
Drie dagen drie uur aan het infuus met een soort spoeling en vol met medicijnen om de nieren te helpen en te redden wat er te redden viel.
Helaas......
Ik weet dat niemand schuldig is aan het sterven van mijn liefste hond. Neya zal misschien een uitzondering zijn op de regel bij dit
medicijn, maar............ Mocht je ooit een dier hebben die dit middel voorgeschreven krijgt alsof het een aspirientje is.....?
WEES VOORZICHTIG!!!!

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Rimadyl en dood

Ongelezen bericht door kooi »

Nee geen ervaring gelukkig.
Wel met Rymadil maar niet met dodelijke afloop. Poedel van mijn moeder krijgt al jaren dagelijks 1 tablet, over een paar maanden wordt ze 16.

Veel sterkte met dit verlies. :roos:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je hond.

Ik heb geen ervaring met rimadyl en dus ook niet met jouw situatie. Maar ik vraag me af of er een directe relatie is tussen de rimadyl en het nierfalen bij je hond, of dat het losstaat van elkaar en je hond dus al een nierprobleem had voor het toedienen van de rimadyl.
Wat zei je eigen dierenarts thuis ervan?
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Mijn Jack die net overleden is heeft jaren zonder problemen op de rimadyl gestaan, nooit ergens problemen mee gehad...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Het is een nsaid, dus belastend voor de nieren. Als een hond al een wat mindere nierfunctie heeft kan dit hiervoor funest zijn
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ja maar je weet niet of de nieren goed waren?
Daar hoef je geen klachten van te hebben. Zelfs bij een nierfunctie van 52% krijg je nog een goede uitslag bij de gemiddelde da. Pas als deze op 50% komt zie je t. Tenminste dat is mij verteld door diverse da'en bij t nierfalen van Xito. Waarvan ook dus al eerder de nieren gecontroleerd waren en goed bevonden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

malinois schreef:Ja maar je weet niet of de nieren goed waren?
Daar hoef je geen klachten van te hebben. Zelfs bij een nierfunctie van 52% krijg je nog een goede uitslag bij de gemiddelde da. Pas als deze op 50% komt zie je t. Tenminste dat is mij verteld door diverse da'en bij t nierfalen van Xito. Waarvan ook dus al eerder de nieren gecontroleerd waren en goed bevonden.
Ja dat klopt, nierfalen is pas te zien in het bloed als het al vrij ernstig is en de functie van één nier al volledig weg is.

Ik denk ook niet dat dit kan komen door een paar weken Rimadyl, tenminste niet als oorzaak. Het lijkt mij ook dat de nierfunctie al slecht was bij de
hond van TS en de Rimadyl dit geen goed heeft gedaan.

Kaya heeft jaren Previcox gekregen (ook een nsaid) en zelfs bij verminderde nierfunctie heeft ze dit gekregen, omdat ze het stomweg nodig had.
Wel icm een maagbeschermer en uiteindelijk dus ook nierdieet.

TS: heel veel sterkte gewenst :roos: Ik denk dat je hond al ziek was voor de Rimadyl :(:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Nee, dat weet je ook niet.
Als je het niet onderzocht hebt sowieso al niet. Maar als je dat soort factoren niet mee kunt nemen is het mij echt te kort door de bocht om de dood direct aan rimadyl te linken.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

malinois schreef:
Tara schreef:
Nee, dat weet je ook niet.
Als je het niet onderzocht hebt sowieso al niet. Maar als je dat soort factoren niet mee kunt nemen is het mij echt te kort door de bocht om de dood direct aan rimadyl te linken.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Ik vroeg het me ook al af (zie mijn vorige post).
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik vroeg me ook al af of er wel een directe relatie is tussen de Rimadyl en het overlijden.

Mijn oude hond heeft geruime tijd (maanden) Rimadyl gehad op ongeveer dezelfde wijze als de hond van TS en geen problemen gehad.
Ze is weliswaar overleden, maar niet vanwege die pijnstiller.
Dus de ervaring van TS kan ik niet onderschrijven.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Sterker nog. Als je nierfalen opmerkt in het bloed dan werkt 75% al niet meer.
Behalve bij acuut dan kan je het als je geluk hebt bijtrekken met infuus en medicijnen.

Maar dat wil zeggen vergiftigingen en problemen bij de nieren (nierbekkenontsteking) of bijv. Nierstenen en daardoor niet kunnen plassen..

Bron: https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... N2de8IiIJg

Ik denk dat de medicijnen inderdaad het laatste zetje hebben gegeven aan de nieren.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

mijn herder heeft jarenlang zonder problemen Rimadyl geslikt
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Allereerst gecondoleerd met je verlies :roos:

Ook hier een hondje dat jarenlang maximale dosis van rimadyl heeft geslikt, nooit problemen gehad met nieren of lever. En dan nog zou ik het risico genomen hebben. Pijnlijke artrose pootjes was ook geen optie.

Natuurlijk moet je medicijnen niet 'zomaar' geven maar relatief gezien is rimadyl veilig. Je schrijft dat het geen 'aspirientje' is. Maar in feite is het dat wel, ook aspirine is een NSAID. Ik meen dat rimadyl dan zelfs nog minder kwaad kan voor iig de maag ivm dat er ook een maagbeschermer in de pil zit. Maar, ook aspirine kan heel soms verkeerd vallen en de individuele hond kan allergisch zijn of die ene uitzindering zijn met de ernstige bijwerkingen :blauwoog: Zeker als er mogelijk al iets met de nieren is.
Óf het is domweg toeval, dat kan je niet weten denk ik.
Afbeelding
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Sterkte met het verlies van je hond...
Mijn Jimmie krijgt al 4 jaar dagelijks 1 rimadyltablet van 20 mg en heeft geen last van bijwerkingen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Bij acute pijn kreeg mijn herder destijds ook rimadyl, meestal ca 2 weken, maar ook ik heb nooit bijwerkingen opgemerkt bij mijn hond.
Toen ik overging op continue pijnstilling kreeg ik overigens wel andere opties van de dierenarts.

Sterkte met het verlies van je hond!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

mijn gina werd ziek van rimadyl, ze werd een zombi van metacam en deed het prima op previcox.
ik denk dat het ook wel hondafhankelijk is hoe ze op de diverse nsaids reageren.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Huppeldepup schreef:Ja het is een heftige titel maar wel van toepassing op mijn Engelse Staffordshire Bull terrier.
In Spanje waar wij op overwintervakantie waren had zij veel last van artrose en na met de dierenarts thuis gebeld te hebben werd er gezegd dat zij dan RIMADYL voorschreven, 0,75. Ik heb af en toe 0,50 gegeven wanneer ik zag dat de pijn erg was.
In 2 maanden heeft zij 18 tabletten gehad, maar ze begon veel te drinken en had verminderde eetlust. Even Googelen en dit bleken bijwerkingen te zijn. Meteen gestopt en gekeken wat er gebeurde.
Drinken werd meteen iets minder en weer de dierenarts thuis gebeld. "Plasje na laten kijken?" Na verteld te hebben dat ze al minder dronk en geen blaasontsteking had "kon het misschien ook wel aan het medicijn liggen en moest er misschien iets anders komen". Maar de bijwerkingen van de andere medicijnen leken op internet nog erger dan RIMADYL in mijn ogen, dus nog even gewacht.
1 week later naar de dierenarts hier gegaan en na röntgenfoto, bloed en urine onderzoek bleek dat haar nieren het
bijna niet meer deden. Haar lever erg klein was en haar maag aangetast. Een heel ziek hondje dus.
Drie dagen drie uur aan het infuus met een soort spoeling en vol met medicijnen om de nieren te helpen en te redden wat er te redden viel.
Helaas......
Ik weet dat niemand schuldig is aan het sterven van mijn liefste hond. Neya zal misschien een uitzondering zijn op de regel bij dit
medicijn, maar............ Mocht je ooit een dier hebben die dit middel voorgeschreven krijgt alsof het een aspirientje is.....?
WEES VOORZICHTIG!!!!

Ten eerste: sterkte met het verlies van Neya. Het hakt er flink in, als je zo'n goeie hond moet laten gaan, en dan is 11 op zich nog best een mooie leeftijd, maar het verdriet is er niet minder om.

Maar even een stukje in je tekst vet gemaakt: Als 18 tabletten in 2 maanden tot nierfalen leiden moet er volgens mij echt al een beginnend nierprobleem geweest zijn. 18 tabletten is niks. Mijn vorige hond heeft jarenlang een 100 mg tablet per dag geslikt voor hij over ging op sterker spul, dat zijn 60 tabletten in 2 maanden en dat is echt geen abnormale dosering.

En als ik het zo lees gaf de DA al aan dat je misschien beter over kon stappen op een andere pijnstiller, maar heb je dat niet gedaan omdat 'op internet' de bijwerkingen nog erger leken. Ja, dat zal best, want bijna elke pijnstiller kan bijwerkingen hebben, van braken en diarree tot hallucinaties en hartfalen. Maar bij een dreigend nierprobleem moet je eigenlijk wel direct stoppen met spul wat die nieren nog meer belast en dus overstappen op een pijnstiller die anders werkt.

Gezien de dosering van die rimadyl bij jouw hond denk ik dat dat uiteindelijk niet heel veel had uitgemaakt hoor, nierfalen is bij oudere honden iets dat spontaan kan ontstaan en tegen acuut nierfalen is helaas vrij weinig te doen. Die paar tabletten rimadyl hebben het misschien iets versneld (en de pijn verminderd), maar zijn volgens mij zeker niet de oorzaak geweest van het probleem.

En wat iemand al min of meer zei: liever wat eerder dood met pijnstilling, dan langer leven met pijn. Natuurlijk moet je goed nadenken en overleggen met de DA als je langdurige pijnstilling gaat geven, maar wat niemand moet doen is GEEN pijnstilling geven vanwege angst voor bijwerkingen. Het gaat een hond om vandaag vrolijk pijnloos kunnen bewegen. Liever 11 worden met een pijnvrij lijf dan 16 met chronische pijn.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

renee-uk schreef:mijn gina werd ziek van rimadyl, ze werd een zombi van metacam en deed het prima op previcox.
ik denk dat het ook wel hondafhankelijk is hoe ze op de diverse nsaids reageren.
Helemaal mee eens, bij Jack werkte previcox dan weer voor geen meter, en van morfine (post-operatief) raakte hij helemaal de weg kwijt, daarom wilde ik ook op het laatst niet overstappen op zoiets als 'laatste' pijnstiller, een hond moet wel zichzelf kunnen blijven onder pijnstilling. Tegelijkertijd krijgen veel honden nare bijwerkingen van tramadol, terwijl Jack het daar dus jarenlang prima op heeft gedaan.

Je moet gewoon nooit klakkeloos adviezen van DA's volgen en vooral zelf goed naar je hond kijken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Huppeldepup
nieuw lid

Hanneke2 schreef:
Huppeldepup schreef:Ja het is een heftige titel maar wel van toepassing op mijn Engelse Staffordshire Bull terrier.
Drinken werd meteen iets minder en weer de dierenarts thuis gebeld. "Plasje na laten kijken?" Na verteld te hebben dat ze al minder dronk en geen blaasontsteking had "kon het misschien ook wel aan het medicijn liggen en moest er misschien iets anders komen". Maar de bijwerkingen van de andere medicijnen leken op internet nog erger dan RIMADYL in mijn ogen, dus nog even gewacht.
1 week later naar de dierenarts hier gegaan en na röntgenfoto, bloed en urine onderzoek bleek dat haar nieren het
Helaas......
WEES VOORZICHTIG!!!!

Ten eerste: sterkte met het verlies van Neya. Het hakt er flink in, als je zo'n goeie hond moet laten gaan, en dan is 11 op zich nog best een mooie leeftijd, maar het verdriet is er niet minder om.

Maar even een stukje in je tekst vet gemaakt: Als 18 tabletten in 2 maanden tot nierfalen leiden moet er volgens mij echt al een beginnend nierprobleem geweest zijn. 18 tabletten is niks. Mijn vorige hond heeft jarenlang een 100 mg tablet per dag geslikt voor hij over ging op sterker spul, dat zijn 60 tabletten in 2 maanden en dat is echt geen abnormale dosering.

En als ik het zo lees gaf de DA al aan dat je misschien beter over kon stappen op een andere pijnstiller, maar heb je dat niet gedaan omdat 'op internet' de bijwerkingen nog erger leken. Ja, dat zal best, want bijna elke pijnstiller kan bijwerkingen hebben, van braken en diarree tot hallucinaties en hartfalen. Maar bij een dreigend nierprobleem moet je eigenlijk wel direct stoppen met spul wat die nieren nog meer belast en dus overstappen op een pijnstiller die anders werkt.

Gezien de dosering van die rimadyl bij jouw hond denk ik dat dat uiteindelijk niet heel veel had uitgemaakt hoor, nierfalen is bij oudere honden iets dat spontaan kan ontstaan en tegen acuut nierfalen is helaas vrij weinig te doen. Die paar tabletten rimadyl hebben het misschien iets versneld (en de pijn verminderd), maar zijn volgens mij zeker niet de oorzaak geweest van het probleem.

En wat iemand al min of meer zei: liever wat eerder dood met pijnstilling, dan langer leven met pijn. Natuurlijk moet je goed nadenken en overleggen met de DA als je langdurige pijnstilling gaat geven,
maar wat niemand moet doen is GEEN pijnstilling geven vanwege angst voor bijwerkingen.
Het gaat een hond om vandaag vrolijk pijnloos kunnen bewegen. Liever 11 worden met een pijnvrij lijf dan 16 met chronische pijn.

Gisteren heeft mijn dierenarts nog toegegeven dat het heel goed mogelijk is dat Rimadyl acuut nierfalen geeft. Daarbij was ook haar lever en maag aangetast. Kijk hier ook eens.http://rimadyldeath.com/METACAM-TRUTH.htm

De dierenarts heeft niet gezegd dat het beter zou zijn om over te stappen naar een ander medicijn, maar dat dat een mogelijkheid was. Dus het niet geven van andere pijnstilling kwam niet vanwege de angst voor bijwerkingen maar vanwege het feit dat ze toen al behoorlijk ziek was. Wij zijn toen naar een andere camping gegaan en meteen naar de dierenarts gegaan die haar kende. Zij zei dat Rimadyl de oorzaak was. Niet ik.
Ook ik vind dat een dier beter jonger kan sterven zonder lange lijdensweg, dan oud worden met pijn.

Wat ik in dit bericht wil duidelijk maken is, dat de mogelijkheid van sterfte met dit medicijn aanwezig is (zoals met vele meer) en dat mensen die dit medicijn gebruiken of gaan gebruiken voor hun hond, goed opletten op aanwijzingen van, MEER DRINKEN, GEEN EETLUST.
Net wat ik al eerder zei, is mijn hond een van de weinige die overgevoelig zijn voor dit medicijn. Maar daar wil ik juist voor waarschuwen goed op te letten.
Een gewaarschuwd mens telt nog altijd voor twee.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Wat verdrietig :roos:
Sterkte...

Ik heb zelf geen ervaringen met dit middel maar het wordt in de Sharpei wereld veel - vaak- veelvuldig gegeven bij koorstaanvallen.
Dan heet het overigens geen Rimadyl meer, maar Rimakill :ugh:
Dat zegt genoeg lijkt me ?
Oftewel, het is een sloop medicijn in veel gevallen, tenminste wel als het gegeven wordt voor een kwaal (koorstaanval FSF-koorts) waarbij de nieren al een optater krijgen...
De Rimadyl doet er dan een schepje bovenop en het feest is compleet.

Overigens weet ik dat er inmiddels ook kritische eigenaren zijn die 'over' zijn gegaan op Metacam.
Zou minder schadelijk zijn voor de nieren, maar het fijne weet ik er niet van.
Ik heb het zelf nooit aan de hand gehad gelukkig
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Metacam is ook een nsaid ;)
Ook belastend voor de nieren
Afbeelding
Huppeldepup
nieuw lid

Mocht iemand een pot Rimadyl willen voor een prikje? Het is een pot van 50x100mg, maar ik heb alle tabletten doorgesneden tot 100x50.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Huppeldepup schreef:Mocht iemand een pot Rimadyl willen voor een prikje? Het is een pot van 50x100mg, maar ik heb alle tabletten doorgesneden tot 100x50.
daar heb ik wel interesse in.
ellen
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

hier komt ook geen rimadyl meer binnen.
2 jaar geleden had Ruun zich wat geblesseerd net voor WK, dus terwijl we al in buitenlang waren, stond hij op rimadyl. De dag van intraining zo ziek als iets, overgeven, lusteloos.... meteen DA in Belgie opgebeld en onmiddellijk gestopt met rimadyl.
Hij was meteen weer de oude en de dag erop kon hij gewoon een onderdeel lopen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”