Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond en tuin
Moderator: moderatorteam
- Mieke-Navajo
- Actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël
- Aantal honden: 2
Hond en tuin
Hoi hoi,
Ik heb jullie hulp nodig, ik woon nu schitterend met een mooi stuk tuin in mijn nieuwe fijne huisje waar ik helemaal in mijn element ben.
Toen ik het huis introk was mijn achtertuin een typische opa en oma achtertuin met een hoop bloemen, planten en andere dingen die vooral snel dood gingen en giftig voor honden waren.
Inmiddels is het een stuk zwart grond en met alle regen van laatst een grandioos modderbad.
Dichtstraten zal de meest makkelijke oplossing zijn maar dan heb ik 1. meer plassen in de tuin omdat het water niet weg kan en 2. met het zindelijk maken van de opvanghonden word er wel eens een drol gelegd in de tuin en dat vind ik op stenen gewoon goor.
Dus ben eigenlijk opzoek naar bodem bedekking, makkelijk te onderhouden, geen ramp als er perrongeluk iets gegraven word en het regenwater moet weg kunnen.
Hebben jullie een idee?
Ik heb jullie hulp nodig, ik woon nu schitterend met een mooi stuk tuin in mijn nieuwe fijne huisje waar ik helemaal in mijn element ben.
Toen ik het huis introk was mijn achtertuin een typische opa en oma achtertuin met een hoop bloemen, planten en andere dingen die vooral snel dood gingen en giftig voor honden waren.
Inmiddels is het een stuk zwart grond en met alle regen van laatst een grandioos modderbad.
Dichtstraten zal de meest makkelijke oplossing zijn maar dan heb ik 1. meer plassen in de tuin omdat het water niet weg kan en 2. met het zindelijk maken van de opvanghonden word er wel eens een drol gelegd in de tuin en dat vind ik op stenen gewoon goor.
Dus ben eigenlijk opzoek naar bodem bedekking, makkelijk te onderhouden, geen ramp als er perrongeluk iets gegraven word en het regenwater moet weg kunnen.
Hebben jullie een idee?
Het uitzicht op de berg is net zo mooi als de weg er naar toe.
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
- Aantal honden: 1
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Re: Hond en tuin
Gras is dat niet wat? Is makkelijk schoon te houden en je hoeft het alleen maar te maaien af en toe.

- Mieke-Navajo
- Actief
Het inzaaien zal nog wat wezen inderdaad, ik weet dat er ook grasmatten te koop zijn. Maar met gravende honden word dat zo lelijk denk ik.
-
Neeltje
Dat niet alleen, maar iedere plek waar een plas terecht komt wordt geel en daar groeit never nooit meer gras. Waarom is een drol op de stoep vies? Die raap je op en schrobt een keer over de stoep, klaar. En met alle regen zijn de plasjes zo weggespoeld. Ik heb bestraat met borders en zou niet anders meer willen met een hond.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Als er goed bestraat wordt blijven er echt geen plassen staan hoor.
Het heeft altijd een lichte afloop naar een eindpunt.
Het heeft altijd een lichte afloop naar een eindpunt.
Fenneke en Baloe

- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Nelle plast regelmatig op ons gras, en daar groeit echt wel weer gras, gewoon inzaaien en na een week of 6 groeit er gras.
's Zomers hebben wij er een groot zwembad staan en daar is het gras echt dood, wij zaaien in en na 6 weken staat er weer gras.
's Zomers hebben wij er een groot zwembad staan en daar is het gras echt dood, wij zaaien in en na 6 weken staat er weer gras.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Bestraten met een goede laag zand eronder lijkt me het handigst. Ik heb een heel leuk aangelegde tuin gehad maar had niet de discipline om te voorkomen dat er gegraven werd. Tuurlijk kan je dat wel afleren maar ik werd er laks in.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Dan zou het veld waar Elco altijd z'n plas doet, net als veel andere honden uit de omgeving, door en geel moeten zijn. Sorry, maar ik geloof het dus niet. Sterker nog, het hoogste gras staat op de favoriete plasplekkenNeeltje schreef:Dat niet alleen, maar iedere plek waar een plas terecht komt wordt geel en daar groeit never nooit meer gras.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Gras zaaien in het voorjaar, verder kun je er boom schors leggen en een hoekje met wit bouw zand waar je dingen kunt verstoppen en de honden kunnen en mogen graven
- Paisley
- Zeer actief
Ik heb me er altijd over verbaasd dat gazonnetjes vaak wel gele plekken krijgen, maar t gras op typische uitlaatplekker gewoon groen blijftFotogravinnetje schreef:Dan zou het veld waar Elco altijd z'n plas doet, net als veel andere honden uit de omgeving, door en geel moeten zijn. Sorry, maar ik geloof het dus niet. Sterker nog, het hoogste gras staat op de favoriete plasplekkenNeeltje schreef:Dat niet alleen, maar iedere plek waar een plas terecht komt wordt geel en daar groeit never nooit meer gras.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Gazon bij mijn ouders werd ook geel. Zonder piesende hond. Dus dat geel worden heeft een andere oorzaak. Gebrek aan bepaalde voedingsstoffen, verkeerde pH-waarde voor de grassoort, te droog of juist te nat, ziekte. Kan van alles zijn.Paisley schreef:Ik heb me er altijd over verbaasd dat gazonnetjes vaak wel gele plekken krijgen, maar t gras op typische uitlaatplekker gewoon groen blijftFotogravinnetje schreef:Dan zou het veld waar Elco altijd z'n plas doet, net als veel andere honden uit de omgeving, door en geel moeten zijn. Sorry, maar ik geloof het dus niet. Sterker nog, het hoogste gras staat op de favoriete plasplekkenNeeltje schreef:Dat niet alleen, maar iedere plek waar een plas terecht komt wordt geel en daar groeit never nooit meer gras.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Gebrek aan water?Fotogravinnetje schreef:Gazon bij mijn ouders werd ook geel. Zonder piesende hond. Dus dat geel worden heeft een andere oorzaak. Gebrek aan bepaalde voedingsstoffen, verkeerde pH-waarde voor de grassoort, te droog of juist te nat, ziekte. Kan van alles zijn.Paisley schreef:Ik heb me er altijd over verbaasd dat gazonnetjes vaak wel gele plekken krijgen, maar t gras op typische uitlaatplekker gewoon groen blijftFotogravinnetje schreef:Dan zou het veld waar Elco altijd z'n plas doet, net als veel andere honden uit de omgeving, door en geel moeten zijn. Sorry, maar ik geloof het dus niet. Sterker nog, het hoogste gras staat op de favoriete plasplekkenNeeltje schreef:Dat niet alleen, maar iedere plek waar een plas terecht komt wordt geel en daar groeit never nooit meer gras.
-
blondie
- Zeer actief
Gras op typische uitlaatplekken staat meestal wat hoger. Ik had ook een stukje gras in mijn tuin wat moeilijk bij te houden was. Zag er groen en weelderig uit, maar als ik het eens wilde kortwiekenPaisley schreef:Ik heb me er altijd over verbaasd dat gazonnetjes vaak wel gele plekken krijgen, maar t gras op typische uitlaatplekker gewoon groen blijftFotogravinnetje schreef:Dan zou het veld waar Elco altijd z'n plas doet, net als veel andere honden uit de omgeving, door en geel moeten zijn. Sorry, maar ik geloof het dus niet. Sterker nog, het hoogste gras staat op de favoriete plasplekkenNeeltje schreef:Dat niet alleen, maar iedere plek waar een plas terecht komt wordt geel en daar groeit never nooit meer gras.
Zelf zou ik er niet zo snel meer voor kiezen, of ik moest een groot stuk grastuin kunnen leggen. Wil ook geen honden die tuinzindelijk zijn eerlijk gezegd, ongelukjes kunnen gebeuren, maar dan vind ik op de tegels handiger, want dan kun je het of zo wegspuiten of oprapen en even met de harde bezem schrobben.
Het grasstukje trok soms best vliegen aan als er toevallig wel wat lag dat ik over het hoofd had gezien.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik zou een deel gras inzaaien, en een deel bestraten.
-
Neeltje
Nee hoor, het gras stond er weelderig bij, behalve op de plekken waar Tirsa had geplast waren mooie gele rondjes. Op onderstaande foto kun je het goed zien, mooi groen gras en gele rondjesFotogravinnetje schreef:Gazon bij mijn ouders werd ook geel. Zonder piesende hond. Dus dat geel worden heeft een andere oorzaak. Gebrek aan bepaalde voedingsstoffen, verkeerde pH-waarde voor de grassoort, te droog of juist te nat, ziekte. Kan van alles zijn.Paisley schreef:Ik heb me er altijd over verbaasd dat gazonnetjes vaak wel gele plekken krijgen, maar t gras op typische uitlaatplekker gewoon groen blijftFotogravinnetje schreef:Dan zou het veld waar Elco altijd z'n plas doet, net als veel andere honden uit de omgeving, door en geel moeten zijn. Sorry, maar ik geloof het dus niet. Sterker nog, het hoogste gras staat op de favoriete plasplekkenNeeltje schreef:Dat niet alleen, maar iedere plek waar een plas terecht komt wordt geel en daar groeit never nooit meer gras.

- anniek16
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje
Hier groeien juist op de plasplekjes hogere pieken gras die wat donkerder groen van kleur zijn. Gele plasplekken heb ik nog niet eerder gezien.
~Anniek
-
Neeltje
Er omheen groeit inderdaad stug gras dat hoger wordt dan de rest van het gras.anniek16 schreef:Hier groeien juist op de plasplekjes hogere pieken gras die wat donkerder groen van kleur zijn. Gele plasplekken heb ik nog niet eerder gezien.
- Mieke-Navajo
- Actief
Ik heb denk ik al een ideetje....
Ik gooi het inderdaad dicht met stenen en dan zet ik er een hondenhok op voor de schaduw zomers voor de honden en dan iets van een mat kunstgras eroverheen ofzo, geen heel groot stuk maar groot genoeg om op te liggen, dat laatste daar ben ik nog niet zeker van, ben er wel zeker van dat zo'n hondenhok best leuk staat waar ik hem wil.
Dan alleen nog een bestemming zoeken voor een vierkant ter grootte 3 containers in de breedte en lengte, mijn containers staan er al naast op stenen. Daar word eigenlijk niks mee gedaan en weet nog niet wat ik ermee wil.
Ik gooi het inderdaad dicht met stenen en dan zet ik er een hondenhok op voor de schaduw zomers voor de honden en dan iets van een mat kunstgras eroverheen ofzo, geen heel groot stuk maar groot genoeg om op te liggen, dat laatste daar ben ik nog niet zeker van, ben er wel zeker van dat zo'n hondenhok best leuk staat waar ik hem wil.
Dan alleen nog een bestemming zoeken voor een vierkant ter grootte 3 containers in de breedte en lengte, mijn containers staan er al naast op stenen. Daar word eigenlijk niks mee gedaan en weet nog niet wat ik ermee wil.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Ik had gras in de achterste helft van de tuin, zo'n 6 x 6 meter. dat was gewoon 'van' de honden. Het was ingezaaid, en daar waar er werd gegraven, eens per jaar even bijwerken en bijzaaien. En om de week maaien 

Groetjes,
Sandra
- Paisley
- Zeer actief
Er zijn meer oorzaken van geel worden van gras, maar pis kan er zeker 1 van zijn. Mijn honden willen nog wel eens in de tuin van mijn moeder plassen, en de dag erna zie je precies een gele vlek op de plek waar ze hebben geplast.Fotogravinnetje schreef:Gazon bij mijn ouders werd ook geel. Zonder piesende hond. Dus dat geel worden heeft een andere oorzaak.Paisley schreef:Ik heb me er altijd over verbaasd dat gazonnetjes vaak wel gele plekken krijgen, maar t gras op typische uitlaatplekker gewoon groen blijftFotogravinnetje schreef:Dan zou het veld waar Elco altijd z'n plas doet, net als veel andere honden uit de omgeving, door en geel moeten zijn. Sorry, maar ik geloof het dus niet. Sterker nog, het hoogste gras staat op de favoriete plasplekkenNeeltje schreef:Dat niet alleen, maar iedere plek waar een plas terecht komt wordt geel en daar groeit never nooit meer gras.

-
Stapper
- Zeer actief
ik heb gehoord dat waar teven plassen het geel blijft. bij reuen niet. Wat denk je van een natuurlijke tuin, met bosjes en struiken waar je het geen probleem van maakt al honden doorheen lopen.
-
Neeltje
Inderdaad. Gras dat dood gaat door gebrek aan water is totaal wat anders. En mijn toenmalig gazon had echt geen gebrek aan water.Paisley schreef:Er zijn meer oorzaken van geel worden van gras, maar pis kan er zeker 1 van zijn. Mijn honden willen nog wel eens in de tuin van mijn moeder plassen, en de dag erna zie je precies een gele vlek op de plek waar ze hebben geplast.Fotogravinnetje schreef:Gazon bij mijn ouders werd ook geel. Zonder piesende hond. Dus dat geel worden heeft een andere oorzaak.Paisley schreef:Ik heb me er altijd over verbaasd dat gazonnetjes vaak wel gele plekken krijgen, maar t gras op typische uitlaatplekker gewoon groen blijftFotogravinnetje schreef: Dan zou het veld waar Elco altijd z'n plas doet, net als veel andere honden uit de omgeving, door en geel moeten zijn. Sorry, maar ik geloof het dus niet. Sterker nog, het hoogste gras staat op de favoriete plasplekken
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Ik laat mijn tuin straks grotendeels bestraten en pak een stuk van plusminus 20m2 kunstgras.
Mijn ouders hebben sinds een jaar kunstgras en iedere keer als Shib daar in de tuin komt (bijna dagelijks) ligt hij er als een malloot op te rollen, springen en graven. Dagelijks daagt hij mij of mijn ouders ook uit om mee te rollen op het 'gras'
Ik heb 0,0 groene vingers en heb ook totaal geen zin of tijd om verder echt aandacht aan m'n tuin te gaan besteden. Stuk kunstgras, hoop tegels, belastingteruggaaf en energieteruggaaf en ik heb een prachtneptuin en een dolgelukkige hond
Mijn ouders hebben sinds een jaar kunstgras en iedere keer als Shib daar in de tuin komt (bijna dagelijks) ligt hij er als een malloot op te rollen, springen en graven. Dagelijks daagt hij mij of mijn ouders ook uit om mee te rollen op het 'gras'
Ik heb 0,0 groene vingers en heb ook totaal geen zin of tijd om verder echt aandacht aan m'n tuin te gaan besteden. Stuk kunstgras, hoop tegels, belastingteruggaaf en energieteruggaaf en ik heb een prachtneptuin en een dolgelukkige hond

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je gaat bestraten dan afwaterings goten aanleggen dan heb je geen last van plassen of water dat blijft staan.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Gras goed onderhouden, ik vind het best nog moeilijk. Hier moet aankomend voorjaar het gras er echt helemaal uit en opnieuw aangelegd worden. Van spelen (graven nauwelijks) is het gras hier toch behoorlijk aangedaan, niet alleen kaal, maar ook heel huivelachtig (als in, je breekt je bek als je er over loopt) Vorige tuin was beduidend minder groot, maar ook daar had ik moeite om het goed te houden. Van een plasje wordt het tijdelijk geel en je ruikt het evengoed. Tegels kun je nog afspuiten. Ook kunstgras vraagt regelmatig afspuitwerk en op de grote van mijn tuin echt onbetaalbaar....

-
blondie
- Zeer actief
Ik was echt heel blij met mijn stukje gras. Hier net gelegd en het zag er mooi uit.

Drama om bij te houden dus, hier nog een foto van een paar weken later.. en dan zie je hoe klein het stukje was

Er viel op een bepaald moment geen eer meer aan te behalen

Ik geef dan nog zelf meer de voorkeur aan wat borders en omdat ik zelf van water en waterpartijtjes houd een vijvertje als het mogelijk is. Dit was voor in mijn andere huis. Stenen en toch een soort van border met wat water erin, kunnen de dieren ook als het zo uitkomt eens uit drinken.

Drama om bij te houden dus, hier nog een foto van een paar weken later.. en dan zie je hoe klein het stukje was

Er viel op een bepaald moment geen eer meer aan te behalen

Ik geef dan nog zelf meer de voorkeur aan wat borders en omdat ik zelf van water en waterpartijtjes houd een vijvertje als het mogelijk is. Dit was voor in mijn andere huis. Stenen en toch een soort van border met wat water erin, kunnen de dieren ook als het zo uitkomt eens uit drinken.